Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minkjakt.....

Featured Replies

Publicerat

Ja, nu förstod jag det. Tänkte flytta på den 3e fällan nu! Tror ni att ni att det är nån idé att ha alla 3 fällor på ca 100 meter bäck? Tänkte göra som foxkiller sa att bygga in fällan lite. Får ävl se hur det blir? Hur har man ihjäl minkarna när dom kommit i levandefällan? Hört nåt om avgasrör ;) Eller?

// "TB"

• Svar 162
  • Visningar 27,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Ja, nu förstod jag det. Tänkte flytta på den 3e fällan nu! Tror ni att ni att det är nån idé att ha alla 3 fällor på ca 100 meter bäck? Tänkte göra som foxkiller sa att bygga in fällan lite. Får ävl se hur det blir? Hur har man ihjäl minkarna när dom kommit i levandefällan? Hört nåt om avgasrör ;) Eller?

// "TB"

När du har fått en mink, så öppna fällan så han kommer ut och sen biter du strupen av honom!  ;D haha.. nä skämt åsido. Kulan är väl nog enda alternativet. Hörde också av en, som inte har miniatyrgevär att avliva minken med, att han öppnar fällan i garaget och klubbar till minken i huvudet när han kikar ut..  ;D ja jävlar.. :D

Publicerat

jag tar luft-geväret och skjuter minken mitt i huvudet .

Publicerat

Foxkiller? Vad använder du dig av? Är det bra å skjuta med 6mm då skinnet kan gå sönder? Fast det skiter jag nog i bara han dör

Publicerat
Foxkiller? Vad använder du dig av? Är det bra å skjuta med 6mm då skinnet kan gå sönder? Fast det skiter jag nog i bara han dör
En kula mellan ögonen skadar inte skinnet mycket.
Publicerat

okej, va bra. då tar jag 22an. La ut fisk utanför fällorna igår och idag hade han varit där och tagit alla fiskbitarna. men nu är den enda fisken som finns i fällan ;) Bara å hoppas!

// "TB"

Publicerat
okej, va bra. då tar jag 22an. La ut fisk utanför fällorna igår och idag hade han varit där och tagit alla fiskbitarna. men nu är den enda fisken som finns i fällan ;) Bara å hoppas!

// "TB"

Låter bra  :D för min egen del så har spåren tagit slut för tillfället...får hoppas jag hittar fler spår snart. ;)
Publicerat

Japp, tror jag börjar grina av lycka om det sitter en där imorrn ;) För övrigt så vill jag bara meddela att jag tänkte känna hur det kändes för en mink att få ett slagjärn på sig. tyvärr fick jag inte in huvudet men handen passade bra ;) Så jag är lite blåslagen nu ;D ;D ;D Mobba mig inte för det, det var bara ett test ;D ;D :D

Publicerat
Japp, tror jag börjar grina av lycka om det sitter en där imorrn ;) För övrigt så vill jag bara meddela att jag tänkte känna hur det kändes för en mink att få ett slagjärn på sig. tyvärr fick jag inte in huvudet men handen passade bra ;) Så jag är lite blåslagen nu ;D ;D ;D Mobba mig inte för det, det var bara ett test ;D ;D :D

Du leker farligt.. en av minkarna jag nyligen har fått hade knäckt ryggraden på två ställen, där slagjärnet hade slagit. Så fingrarna ryker nog om man e oförsiktig.

Publicerat

Var ett tag sen jag skrev i denna tråd.. Jo det är så att ja åter fått intresset för mink och rävjakt som man kan avläsa i en annan tråd. Smider nu lite småondskefulla planer på att börja vaka mink och räv intill en närliggande bäck där jag vet att båda delarna håller hus, samt eventuellt plasera ut nån fälla i framtiden. Jag undrar nu följande, förutsatt att ja hittar en bra plats och fått tillstånd att ha en kojja där osv (är förövrigt mitt ute i ödemarken ~10km från Kiruna C) vad händer sen? Att få tag på t,ex några renmagar är ju inga problem och sen slänga ut lite godbitar. Det som väcker lite funderingar är när jag ska vara ute? Vi har ju snö här och bäckarna går ju inte upp föran sent i maj ungefär, snön finns ju så det är nog med ljus för att skjuta i princip 24/h förutom de mörkaste tiderna om vintern.. Ska jag vara lite ärlig undviker jag helst att sitta ute i -25 vid 02 tiden på natten i december månad  :-[ så det vore trevligt att ha koll på när man ska va ute..

Hur är det egentligen med fällorna föresten? Ska man reka upp vart minkarna håller hus nu under våren och sen börja lägga ut dom först till senvåren eller bör man vänta till nästa höst?

Tacksam för lite tips!

Mvh Jonas - blivande minkjägare

Publicerat

Angående minkarna så är bästa tiden nu. Eller, egentligen i februari, mars skulle jag säga är en bra tid.  :) minkhanarna rör sig mycket i trakterna nu, i parningssyfte  :) så det är lätt att se var de rör sig. Honorna ( och kanske ungarna) är väl de som går i fällan på hösten. Då är det nästan så att hannarna försvinner och man undrar var de är. Men nu är de "lättfångade"  :D lycka till!

Publicerat

Är det någon idé att skida runt längst bäckarna med hagel eller kula framåt i april?

Publicerat

Hej..

Har en liten fråga ang. minkjakten, framförallt med fälla.

Tydligen så har vi mink på vår mark, jag har sett spår och har hört att grannarna runt om brukar ta nån mink då och då i fällorna..

Men är det lönt att sätta ut en nu?? och var i så fall? Där jag sett ett spår eller är det bara att sätta ut och sätta på lite godsaker??

Sen har jag en fråga ang. en speciell vätska som man kan köpa som tydligen ska locka minken väldigt?? Funkar detta? Eller är det bara båg??

Publicerat
Hej..

Tydligen så har vi mink på vår mark, jag har sett spår och har hört att grannarna runt om brukar ta nån mink då och då i fällorna..

Men är det lönt att sätta ut en nu?? och var i så fall? Där jag sett ett spår eller är det bara att sätta ut och sätta på lite godsaker??

Ännu en kort tid kan man sätta ut fällor...sen efter 15 april tycker jag att man skall låta bli fällfångst och vänta till hösten i stället.

Det effektivaste men tyngsta sättet är att spåra upp minkarna ännu då snön finns kvar och sen när man hittat var den ligger så sätter man fällan där alldeles i närheten och agnar med någon sorts fiskprodukt...det brukar iaf för mig ge nästan 100% utdelning.

Annars kan du placera fällan där du ser att minkar rör sig ofta...inte där du sett spår bara vid ett tillfälle.

mvh Tore

Publicerat
Är det någon idé att skida runt längst bäckarna med hagel eller kula framåt i april?
Om du har ett minkspår...skida efter spåret tills du hittar var minken är...sen kan du locka ut den och skjuta den...speciellt honor går bra att locka.

Annars att bara skida på "måfå" ihopp om att få skjuta lönar sig inte... annat än att du får frisk luft.  ;)

Publicerat
Hur är det egentligen med fällorna föresten? Ska man reka upp vart minkarna håller hus nu under våren och sen börja lägga ut dom först till senvåren eller bör man vänta till nästa höst?

Tacksam för lite tips!

Mvh Jonas - blivande minkjägare

Jag tycker inte att du skall sätta ut fällor nu i sen vår/sommar...risken att du fångar en hona som har ungar är för stor denna årstid...vänta till hösten...august-oktober är dom bästa månaderna för fällfångst...även februari-mars är bra månader för minkfångst.
Publicerat
Om du har ett minkspår...skida efter spåret tills du hittar var minken är...sen kan du locka ut den och skjuta den...speciellt honor går bra att locka.

Annars att bara skida på "måfå" ihopp om att få skjuta lönar sig inte... annat än att du får frisk luft.  ;)

Hur lockar man ut de små liven då?  ???

Frisk luft är aldrig fel  ::)

Publicerat
Hur lockar man ut de små liven då?  ???
Pruta med munnen(som när du pussas  ;) )..och sug in luft...då kommer ett ljud som gör att minkar blir intresserade...funkar nästan alltid. :D
Publicerat
Jag tycker inte att du skall sätta ut fällor nu i sen vår/sommar...risken att du fångar en hona som har ungar är för stor denna årstid...vänta till hösten...august-oktober är dom bästa månaderna för fällfångst...även februari-mars är bra månader för minkfångst.

Det förståss, tror heller inte jag har pengar över till fällor nu i vår föran jag jobbat i sommar då jag pluggar ännu.. Avaktar till hösten med dessa och ägnar våren till att lokalisera bra platser istället  :)

När man lockar, ska man suga lungt för lagom ljud eller ska man ta i ordenligt så de låter rejält?

Publicerat
När man lockar, ska man suga lungt för lagom ljud eller ska man ta i ordenligt så de låter rejält?
Börja försiktigt...händer ingenting så ta i ordentligt...sen när minkarna visar sig..för det gör dom för det mesta(nyfikenhet) så gäller det att vara kvick och skjuta för dom visar sig inte särskilt länge och efter en stund så går dom tillbaka och kommer inte fram mera.

Men som med allt...vissa är lättare att locka vissa svårare.  :)

Publicerat

Verkar ju sköj det här med minkjakt :P Det får man ju ta att prova!

Kan ju alltid prova att ta med min dansk/svenska gårdshund och se om hon e villig att driva fram minkarna åt mej!

Får man köra hund på mink året runt ??? Hemma så betalar komunen (lilla edet) 100:-/ minken vid uppvisande av svansen (via jägarförbundet tror jag) ???. Hur e det hos er ???

Fast det e ju klart att betalar auktionerna  upp till 45 euro så kanske man skall spara svansen ::):D

Publicerat
Verkar ju sköj det här med minkjakt :P Det får man ju ta att prova!

Kan ju alltid prova att ta med min dansk/svenska gårdshund och se om hon e villig att driva fram minkarna åt mej!

Får man köra hund på mink året runt ??? Hemma så betalar komunen (lilla edet) 100:-/ minken vid uppvisande av svansen (via jägarförbundet tror jag) ???. Hur e det hos er ???

Fast det e ju klart att betalar auktionerna  upp till 45 euro så kanske man skall spara svansen ::):D

Hos oss får vi inget för minken om vi inte gör skinn av den och säljer skinnet...minkskinn är ju extra dyra detta år vilket gör jakten ännu mer inntressant  ;)

Fast minkjakt är rätt kul iaf...särskilt nu när man har terriers att släppa efter dom.  :D

Publicerat
Hos oss får vi inget för minken om vi inte gör skinn av den och säljer skinnet...minkskinn är ju extra dyra detta år vilket gör jakten ännu mer inntressant  ;)

Fast minkjakt är rätt kul iaf...särskilt nu när man har terriers att släppa efter dom.  :D

Så när det gäller mink får man använda hund året runt ???

Publicerat
Så när det gäller mink får man använda hund året runt ???
Det vågar jag inte svara på  ??? Men jag jagar iaf inte minkar när man inte får ha lös hundarna.
Publicerat
Hej..

Sen har jag en fråga ang. en speciell vätska som man kan köpa som tydligen ska locka minken väldigt?? Funkar detta? Eller är det bara båg??

Som "foxkiller" har skrivit så är spårning ett av de bästa sätten. Dvs, om du inte har något ställe där det är spår hela tiden. Då kan du lägga ut en fälla, med helst färsk fisk i. Dehär luktmedlen har jag ingen erfarenhet av. Men en kompis hittade ett minkställe, där minken gick i samma spår så gott som dagligen. Så han satte ut en fälla där, men smorde också in den med något luktmedel. Minken satt i fällan nästa dag. Om det berodde på lukten eller om det berodde på att den gick där hela tiden vet jag inte.

Sen så skriver "foxkiller" också att det är stor risk att få hona med ungar nu/snart. Eller höna med ungar som det står i "Handbok för jägare".  ;D Det är ju ett bra skäl att fånga mink året runt, för inte fångar jag några hönor  ::)  ;) Skämt åsido. Vänta till hösten.  :) Här får vi heller ingen skottpeng, bara betalt för skinnet om man säljer det.