Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minkjakt.....

Featured Replies

Publicerat
Här får vi heller ingen skottpeng, bara betalt för skinnet om man säljer det.

Ungefär hur mycket får ni för ett skinn?

• Svar 162
  • Visningar 27,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Höga skinnpriser

2006-03-28

Finland (JJ) Under tredje dagen av finska internationella skinnauktionen såldes 930 000 Saga minkskinn i brun färg.

Medelpriset på totalt över två miljoner skinn som såldes vi auktionen blev så högt som 50.10 Euro( knappt 470 kronor) för skinn från hanminkar. Medelpriset för skinn från hondjur blev 33.8 Euro. Köparna kom från Hong Kong, Kina, Italien, Grekland och Turkiet. Auktionspriserna låg betydligt över motsvarande priser från auktionen i december.

Såhär ser det ut jyst nu.  :D Dock så är det väl ovanligt högt priset nu.

Men jag tror "Foxkiller" skrev i något inlägg att priset ligger mellan 10-40€ i genomsnitt, om jag inte har helt fel. Han har bättre reda på priserna än vad jag har.  :D

Publicerat

Uppdrag nr 1 är att hitta vart de varit aktiva och memorera det, uppdrag nr 2 torde således att plasera ut en fälla på lämplig plats i närheten lagom till hösten?, alternativ till 2'an om man inte har fälla kan man söka ett hål och locka? Det största problemet tycks vara att hitta de små krabaterna och det är nog inget problem då väldigt få tycks jaga dom här.

Publicerat
Uppdrag nr 1 är att hitta vart de varit aktiva och memorera det, uppdrag nr 2 torde således att plasera ut en fälla på lämplig plats i närheten lagom till hösten?, alternativ till 2'an om man inte har fälla kan man söka ett hål och locka? Det största problemet tycks vara att hitta de små krabaterna och det är nog inget problem då väldigt få tycks jaga dom här.

Japp... så är det i princip. Men sök inte upp vilket hål som helst.  ;D utan spåra minken tills du vet ungefär vilket "hål" han kan ligga i. Då kan du börja locka. Att locka utan att veta att en mink e där e inge bra ide'. Då får du sitta hela dan. Men vet du var han är, då e de bara att locka!  :) Alternativt, kommer han inte ut, så stäng in minken. Lägg något för hålen, typ kvistar. Man kan också pissa där har jag hört, minken ska tydligen avsky det. När du har gjort det så sparar du en ingång öppen och där lägger du fällan. Väl när första minken e fångad börjar det gå bättre..  ;) och du lär dig med tiden var de hetaste minkplatserna är.

Publicerat

Jag hade nog också blivit rätt förbannad om nån pinkat på min dörr  :D

Nåväl, ska ägna våren nu att leta runt efter vettiga platser nära stan, är nämligen inte alls orienterad här utan kan bara platserna i stugan  :-

Publicerat

Akta dig för att lägga ut slagfällor nära stan. Man vet aldrig med stadsbor  ;D ;) du kan ju råka få någon urban typ i fällan  ;D

Publicerat

Här kommer lite bilder från kvällens minkjakt...fick inte minken ännu :(  den låg under en sten och en granrot så hundarna slapp inte åt den...men jag gillrade ut två fällor där utanför hålet så kanske hon sitter där i morgon. ;)

post-438-1143746296_thumb.jpg

post-22-1143746296_thumb.jpg

post-22-1143746297_thumb.jpg

post-22-1143746298_thumb.jpg

Publicerat

Här är lite fler bilder från kvällen...vi har fått otroligt mycket snö det sista dygnet  >:(

post-438-1143746489_thumb.jpg

post-22-1143746489_thumb.jpg

post-22-1143746490_thumb.jpg

post-22-1143746491_thumb.jpg

Publicerat

Härligt med lite bilder, sånt gillas :)

Tät skog, där ja lär befinna mig rådet det fjällmiljö  :P

Publicerat
Uppdrag nr 1 är att hitta vart de varit aktiva och memorera det, uppdrag nr 2 torde således att plasera ut en fälla på lämplig plats i närheten lagom till hösten?

Plaera ut fällan/fällorna runt vattendrag/sjöar/bäckar, agna med fisk/fågelrens....Byt bete med jämna mellanrum, speciellt viktigt på sensommaren/hösten; Egen erfarenhet säger att färskt bete ger bättre fångst... Blir det ingen fångst dom första 2-3 veckorna så flyttar du fällan till nån annan lovande plats osv...Svårare är det inte...  ::)

Ännu en mink mindre i Vöråskogarna, årets 7:e  :)  (  säsongens sista? ; imorgon åker fällorna på sommarförvaring...)

post-11-1143753977_thumb.jpg

Publicerat

Snyggt "Anders" och "Foxkiller" med för den delen. Var ute idag med skoter! tjohoo vilket före på isen med så mycket snö som vi nu har!  ;D grymt mycke snö på en gång. Iaf, till jakten, minken hade gått bredvid fällan för mig. Bättre lycka nästa gång kan man säga. Men pga snödjupet så tror jag minken väljer att gå i samma spår, och då tar jag honom!  :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Som ni vet är jag rookie i fällfångst på mink och nu behöver jag hjälp. Vad ska jag ha för bete i fällorna nu? Tänkte gå ut och fiska lite igår men jag ångrade mig när det var 40 cm vatten ovanför isen. Vad ska man ha? Kan man ta någonting som ligger i kylskåpet eller vad? HJÄLP!!

Tacksam för alla tips!

// "TB"

Publicerat
Som ni vet är jag rookie i fällfångst på mink och nu behöver jag hjälp. Vad ska jag ha för bete i fällorna nu? Tänkte gå ut och fiska lite igår men jag ångrade mig när det var 40 cm vatten ovanför isen. Vad ska man ha? Kan man ta någonting som ligger i kylskåpet eller vad? HJÄLP!!

Tacksam för alla tips!

// "TB"

Min personliga åsikt är att du inte skall försöka fånga mink mera denna vår... utan vänta till hösten.(då är dom dessutom fler  ;) ) För minkarna börjar snart få valpar och risken att du får en hona som har valpar är för stor snart.

Själv har jag lagt ner minkfångsten för i vår och förtsätter till hösten.

Men om du ändå vill fånga mink så går det bra att ta något ur kylskåpet som luktar.