Publicerat December 19, 200718 yr Varför blir man så äcklad av just Bågjakt ???.... I grund och botten är all jakt densamma, oavsett vapen...Det går ut på att döda ett djur...om man nu blir oerhört äcklad av bågjakten, varför blir man inte äcklad av jakten med kulvapen?...kom ihåg att det är i stort sett samma sak...att påstå att bågen inte är effektiv tyder på okunskap i ämnet. Bågen har bevisats gång på gång att vara väldigt effektivt i rätt persons händer...har personligen ingen anledning att misstro de fakta som JS har skrivit... Jag själv är varken för eller emot bågjakten i Sverige...jag kommer troligtvis inte att börja jaga med båge, men å andra sidan ska man aldrig säga aldrig...men för de aktiva (seriösa) bågjägarna håller jag tummarna att beslutet går igenom... Sen en grej till.....varför är bågjakten oetisk?...ett konkret svar helst....inget utsvävande eller ordbajseri....utan konkret rakt på sak....Varför??? Skadeskjutningar förekommer inom alla jaktformer, att ett eftersök kan bli knepigare om viltet är skjutet med pil kan jag möjligtvis hålla med om....men detta är rent spånande från min sida...har aldrig sett ett blodspår/skottplats från ett vilt skjutet med en pil....så egentligen ska man nog inte uttala sig :- /Fredde
Publicerat December 19, 200718 yr Hej Fredde! Den lilla bilden visar en vårtsvinsgalt på ca 80-90 kilo. Den gick/sprang undan knappt 60 meter efter en pil genom båda lungorna. Blodspåret var så kraftigt att det inte kan kallas eftersök, det var en promenad efter 2 blodsträngar (en från vardera sidan av kroppen) utan större avbrott. Jag har aldrig upplevt liknande blodspår när jag skjutit lungskott på djur med gevär som det blir efter en pilträff. Efter att ha jagat med båge i snart 20 år så har jag inga tvivel om att det inte skulle funka. Men någon allemansjakt kommer det aldrig att bli. Därtill är den alltför krävande.
Publicerat December 20, 200718 yr Det här kommer bli mitt sista inlägg i denna debatt innan lagförslaget vunnit laga kraft...Over and out !!! :-* Bra! Det är bara att konstatera, jakt med pil och båge är ingalunda något som kommer att bli var mans jakt! Bågjägarna har kommit långt i sin strävan att få jaga med båge även i Sverige och det är klarlagt att en jaktpil skjuten på rätt ställe dödar effektivt. Enda förbehållet såvitt jag vet är att det ska ställas krav på eftersökshund och krutvapen vid ev eftersök och såvitt jag förstått av bågjägarna så möter det inga hinder utan tvärtom. Så jag hoppas att krutjägarna här i tråden kan hålla sig på mattan. Är det så att ni mår dåligt av att se klipp på nätet om bågjakten så låt bli. Mvh! Håller med. Kraven på hund är lika oavsett vilken jaktform man håller på med. Hur lätt är ett eftersök efter en påskjuten bäver eller ett rådjur med ett eller två hagel i sig?
Publicerat December 20, 200718 yr allvarligt talat!.. börjar bli lite irriterad på allt negativt om båg jakt!.. de fungerar jävligt bra på många ställen i världen varför skulle de inte fungera i SWE... ??? är vi så värdelösa i den svenska jägarkåren så vi inte skulle klara av detta? Ni har juh inte testat det! hur kan ni då vara så övertygade om att de inte skulle fungera!??. bara för de finns folk som tycker att de skulle vara kul med en till jakt form behöver ni inte vara så jävla negativa!.. det finna massor med andra saker som de skrivs om bla på denna sida som är för mej mycket mer oetiskt! men inte gnäller vi bågjägare på det!. sedan de där med eftersök!.. vem fan säjer man ska göra eftersök med båge!... de säjer juh sej själv att det inte är någon bra lösning! de behöver man juh inte enns vara kärnfysiker för att räkna ut!.. och varför skulle en bågjägare precis som vilken annan jägare inte ha till gång till ett eftersökt ekipage det är väll en självklarhet att man måste ha! man väljer utrustning efter den jakt man ska bedriva! och det måste juh vara upp till var och en!. så sluta gnäll nu och gläds i stället för våran skull precis som vi blir glada när ni lyckas och gör något bra!.. Med vänliga hälsningar ThomasMamre!
Publicerat December 20, 200718 yr allvarligt talat!.. börjar bli lite irriterad på allt negativt om båg jakt!.. de fungerar jävligt bra på många ställen i världen varför skulle de inte fungera i SWE... ??? är vi så värdelösa i den svenska jägarkåren så vi inte skulle klara av detta? Ni har juh inte testat det! hur kan ni då vara så övertygade om att de inte skulle fungera!??.bara för de finns folk som tycker att de skulle vara kul med en till jakt form behöver ni inte vara så jävla negativa!.. det finna massor med andra saker som de skrivs om bla på denna sida som är för mej mycket mer oetiskt! men inte gnäller vi bågjägare på det!. sedan de där med eftersök!.. vem fan säjer man ska göra eftersök med båge!... de säjer juh sej själv att det inte är någon bra lösning! de behöver man juh inte enns vara kärnfysiker för att räkna ut!.. och varför skulle en bågjägare precis som vilken annan jägare inte ha till gång till ett eftersökt ekipage det är väll en självklarhet att man måste ha! man väljer utrustning efter den jakt man ska bedriva! och det måste juh vara upp till var och en!. så sluta gnäll nu och gläds i stället för våran skull precis som vi blir glada när ni lyckas och gör något bra!.. Med vänliga hälsningar ThomasMamre! Jag gnäller inte utan utgår efter de erfarenheter jag har haft i samband med bågjakt i bl.a frankrike, erfarna skyttar etc. nåväl, efter att ha sett småvilt, fågel, hjort etc, sticka iväg med en pil genom kroppen och där det inte finns möjlighet till eftersök, fågeln flög iväg med en pil genom kroppen, hararna sprang åt helvete över fälten och ner i bergsskrevor m.m. så hjälper det fan inte vad du väljer för utrustning. Pro primo, jag hävdar fortfarande att bågjakt inte är tillfredsställade som jaktvapen, dels för att den chockverkan som uppstår genom anslagskraften hos en kula inte finns hos en pil, pilen penetrerar men slår inte ut systemet. möjligheten till ett snabbt andraskott med en båge är minimal. Nu skiter jag i detta och tänker spöa katten sen ska jag terrorisera affärerna i min jakt på julklappar. Jag vill inte veta av några fula påhopp i denna fråga då jag gör som token i telge, kommer inte att lägga mer mer tid på detta i frågan om bågjakt är etiskt eller inte. Putäll på er.
Publicerat December 20, 200718 yr Goddagens alla Det finns många olika åsikter om just bågjakt. Jakt med pil och båge är inte alltid den mest optimala jaktformen, men den är inte på något vis sämre! Jag tycker nog att om inte har tillgång till e-sökhund eller möjlighet att göra e-sök, säger det mer om etiken hos regelverket/jägarna än om själva jaktformen. I Finland när du jagar bäver med pilbåge, är du tvungen att använda dig av en fångst/spår lina som är fäst i pilen så att du har en bra möjlighet att hitta ditt byte. Det var tråkiga upplevelser Du (Roggie_49) fick i Frankrike ang. bågjakt :-[, det är annars ett av de största bågjakts land i Europa med 20000 jägare. En jägare som använder sig av pil och båge skjuter inte hals/huvudskott/rygg för att uppnå knallfall effekt. Jag hävdar bestämt att en pil genom hjärt/lungområdet har chockverkan (blodtrycksfall), pilen slår alltså ut systemet. Djuret blir i första hand imobiliserat och dör därefter av syrebrist. På denna punkt fungerar pilen på samma sätt som kulan. Gå in på www.bagjakt.org och läs artikeln av Bengt Georen. Jaktpilens verkningssätt. Att möjligheten är sämre till ett snabbt andraskott med pilbåge stämmer, men med detta som ett argument för att såga en jaktfom är att bita sig själv i svansen. Gå in på jägareförbundets hemsida och läs rapporterna ang. gäss, räv etc. Själv har jag en teori att om man bara använder "enkelskottare" så kommer felskjutningsprocenten minska. Mvh S
Publicerat December 20, 200718 yr Själv har jag en teori att om man bara använder "enkelskottare" så kommer felskjutningsprocenten minska. Instämmer tillfullo! Har jagat ganska mycket med en Ruger No:1 fallblockare och även kombivapen,dessa borde ha lika lång omladdningstid som en pilbåge. Har trots detta vid ett flertal tillfällen skjutit dubbleer och är säker på att bågjägare har lika stora/små möjligheter som jägare med dessa vapen att få iväg flera projektiler. Felskjutningsprocenten med enkelskottare är obefintlig(åtminstone för mig) då vetskapen om den enda projektilen gör mig till en ännu mer försiktigare skytt än om jag är försedd med ett magasinsvapen. Någon bågjägare kommer jag aldrig bli men jag välkommnar fler metoder att jaga,ju fler vi blir desto bättre. /Micke
Publicerat December 20, 200718 yr Ja, jisses... Känner av en generationsklyfta här... Men jag diskutterar här på forumet för att jag är intresserad, och vill prata med dem det angår. Tro mig. Det här är en intern debatt, och jag skulle aldrig föra den någon annanstans. Om förslaget går igenom, kanske man får tillfälle till att ompröva sina (förutfattade..?) åsikter? Varje man/kvinna som kallar sig jägare är bra, och blir förslaget antaget så får vi tro att det kan utövas på ett sätt som alla hoppas, och tror på. Nu ska jag studera Svenska Bågjägarnas sida och verkligen ta reda på vad det är ni så hett önskar! En liten fråga så här bara...det var ju ett himla liv innan vi fick ljuddämpare på gevären, och de får ju heller inte dämpas så mycket som man skulle kunna göra...Hur har man ställt sig till Bågjakten i det hänseendet? Det är ju ljudlöst..?
Publicerat December 20, 200718 yr Ja, jisses...Känner av en generationsklyfta här... Men jag diskutterar här på forumet för att jag är intresserad, och vill prata med dem det angår. Tro mig. Det här är en intern debatt, och jag skulle aldrig föra den någon annanstans. Om förslaget går igenom, kanske man får tillfälle till att ompröva sina (förutfattade..?) åsikter? Varje man/kvinna som kallar sig jägare är bra, och blir förslaget antaget så får vi tro att det kan utövas på ett sätt som alla hoppas, och tror på. Nu ska jag studera Svenska Bågjägarnas sida och verkligen ta reda på vad det är ni så hett önskar! En liten fråga så här bara...det var ju ett himla liv innan vi fick ljuddämpare på gevären, och de får ju heller inte dämpas så mycket som man skulle kunna göra...Hur har man ställt sig till Bågjakten i det hänseendet? Det är ju ljudlöst..? För att få det hela lite jämlikt, häng en bjällra på pilen..
Publicerat December 20, 200718 yr Instämmer tillfullo!Har jagat ganska mycket med en Ruger No:1 fallblockare och även kombivapen,dessa borde ha lika lång omladdningstid som en pilbåge. Har trots detta vid ett flertal tillfällen skjutit dubbleer och är säker på att bågjägare har lika stora/små möjligheter som jägare med dessa vapen att få iväg flera projektiler. Felskjutningsprocenten med enkelskottare är obefintlig(åtminstone för mig) då vetskapen om den enda projektilen gör mig till en ännu mer försiktigare skytt än om jag är försedd med ett magasinsvapen. Någon bågjägare kommer jag aldrig bli men jag välkommnar fler metoder att jaga,ju fler vi blir desto bättre. /Micke Skiter det samma vad jagar med, sak samma, ett skitskott är alltid ett skitskott.
Publicerat December 20, 200718 yr ..jo...han är en snart 40-årig pojke, som lagt hela sitt liv till naturen. Inte självvalt, för något val har jag aldrig känt att jag haft. Det bara är så. Mycket skytte, mycket jakt, mycket hundar och mycket viltvård blir det. Respekterar andras åsikter, och känner för det mesta att jag får detsamma tillbaka. Jakt börjar bli ett allt mer kontroversiellt ämne, en naturlig följd av en ständig urbanisering, men jag försöker att förstå även de som propagerar mot Jakt. Även om jag tror att det är själva döden i sig de fruktar och på något underligt sätt har "kommit" ifrån, och ser som något onaturligt... Allt levande skall dö, och kan vi under vår tid här förvalta vår natur väl, så ser den till att återgälda den tjänsten med att ge oss allt vi igentligen behöver för vår nödtorft. Man Måste inte jaga för att det skall bli balans i naturen - det sköter den alldeles själv om så krävs - men jag kan inte för allt i världen förstå Varför vi Inte skall skörda det som skördas kan, och ta för oss både själsligt och kroppsligt av allt som erbjuds... Hoppas Ni alla har haft en fin säsong bakom Er, och än är det många fina jakt-tillfällen kvar! Din presentation BäckaBengtson .... vet inte om jag tycker det riktigt stämmer det där med att respektera andra när du skriver att du "spyr" över den jaktform andra brinner för och har kämpat i flera år för att få det till sverige ..... i övrigt tycker jag nog du måste ha mer kött på benen innan du så starkt går in på forumet och argumenterar imot jakt med pil och båge, när du ganska uppenbart inte har en aning om hur jakt med pil och båge fungerar. Mvh.
Publicerat December 20, 200718 yr Nej, min erfarenhet av bågjakt noll, och det jag sett av bågjakt är en film, och den snutt man visade på tv när det började bli tal om bågjakt och danskarna fick igenom det. I den snutten så får man in 3 pilar i ett vildsvin som snurrar runt och gruffsar ganska längen innan det lägger sig. Filmen var rent otrevlig, det måste jag säga med risk för att fler blir arga på mig...fast jag inte förstår varför. Jag sitter aldrig och försvarar dåliga skott gjorda med studsare och hagel? Och på de håll man utövar jakten - hagelhåll, antar jag - så har jag fått uppfattningen att om jag skjuter ett rådjur på 20 m med hagelbössan så stuper det rakt ned, och djuret är knappast medvetet om att det tar mark... Att respektera andras åsikter är inte det samma som att dela dem, min vän, och jag får påpeka igen att Ja, jag är okunnig i ämnet och därför tycker jag det är intressant att dryfta det med dem som kan det så mycket bättre i förhoppning att lära mig något nytt på vägen. Här finns ju killar som uppenbarligen kan och utövar denna jakt, och de om några kan fungera som ambasadörer för sina intressen. Jag har redan fått en större förståelse för denna jaktform, fast jag blev lite besviken på SBs hemsida och deras folder. De ställer sig inte jämte de ordinarie jägare som ett komplement, utan framställer sig som "bättre" än andra jägare med texter som t ex: För bågjägaren är det mycket nära skott som är mest prestigefyllt istället för det, ej helt ovanligt, ojägarmässiga avstånd som kan förekomma vid jakt med andra skjutvapen. Att gå ut med en folder till folk och påstå att det inte är ovanligt med ojägarmässiga avstånd vid jakt med andra skjutvapen, ja det vore intressant att se hur de uppgifterna har samlats in och hur långa de avstånden är? Skriver man så, har man bjudit in till strid med ganska många av jägarna.
Publicerat December 21, 200718 yr Med stort intresse följer jag diskussionerna gällande bågjakt då jag själv för 17-18 år sedan började intressera mig för detta och skaffade min första båge under denna tid har det varit upp och ner med skyttet, men nu kanske det kommer att ta fart igen. Dock blev jag intresserad av det bäckabengtsson skrev om bågjägarnas folder, och ursäkta mitt herrskap men jag håller med och sträcker mig nog ett steg längre, "Vilket dravel" foldern närmar sig i vissa delar absurdum och nästan glorifierar bågjägaren som någon ekologisk elit. Jag tycker verkligen att bågjägarna skall få en chans i sverige, men foldern skickar verkligen in en brandfackla in i motståndarlägret.
Publicerat December 21, 200718 yr Joo vissa saker i denna folder är olyckligt formulerade, det är som sagt tråkigt att vi har "spelat" på andra jägares misstag. :-[ En tabbe som SBJF gjort och som vi får betala på än idag. Den nya foldern kommer dock bli mycket bättre I de flesta fall är "bågjägaren" (också en grej som vi försöker komma ifrån, vi är oftast en jägare som ibland använder en pilbåge) en krutvapenjägare som tycker om utmaningen att försöka ta ett byte med pil och båge. Jägaren som vill använda pil och båge är absolut inte "bättre" på något sätt, dock kanske lite mer envis på gränsen till.... Mvh S
Publicerat December 21, 200718 yr BäckaBengtson och Mats! Dra iväg ett mail till mig på sbjf@hos.sandnet.se så ska jag fixa lite läsning för er. m.v.h JS
Publicerat December 21, 200718 yr Hmmm :- nu har även jag läst nämda folder och visst är vi mot domkänslan påtaglig.....något jag hade hoppats vi skulle slippa här. Såg för övrigt en gammal bekant i SBJF folder,är någon av er bågjägare möjligen Anders G? /Micke
Publicerat December 21, 200718 yr BäckaBengtson och Mats!Dra iväg ett mail till mig på sbjf@hos.sandnet.se så ska jag fixa lite läsning för er. m.v.h JS Tack, men gällande foldern var det inte mer läsning jag letade efter, utan yttrade mig gällande den befintliga folderns uttryck bågjägare mot krutjägare etc. Eftersom det uppenbarligen finns ett medhåll om "Olyckligt formulerade" saker i foldern men den nya kommer att bli bättre, har jag svårt att förstå att man inte dragit in den nuvarande foldern och pressat på framtagandet av den nya då jakt med båge ligger i ett avgörande skede och man knappast vill starta ett onödigt motstånd baserat på dåliga formuleringar. Mvh.
Publicerat December 21, 200718 yr Har inte läst foldern men litar på Mattes omdöme därvidlag.. Hur svårt är det att få väck foldern givet att ni själva är med på att den är kass? Mvh!
Publicerat December 21, 200718 yr Ja, formuleringarna i foldern är lite olyckliga. Man borde kunna framhävda upplevda fördelar med jakt med pil och båge utan att racka ner på jakt med krutvapen. Som bågjägare är man säkert duktig på att smyga nära viltet (men det bedrivs väl ändå mest som vakjakt) men man är ingen elitjägare som smyger omkring ute i markerna för att man jagar med pil och båge. Trist inställning nu när även den övriga jägarkåren "bjuder upp till dans". Lätt besviken :- :-
Publicerat December 30, 200718 yr Själv tycker jag att foldern är bra med undantag för vissa märkliga formuleringar (möjligt att det var ett resultat av den tidens anti-bågjakts klimat ???) Men kritiken är tagen och foldern är borttagen för att ersättas av en ny. Mvh S
Publicerat December 31, 200718 yr om jag har fattat rätt så måste man ha jägar examen eller som i mitt fall så har jag ingen för jag hade lic, före innan det började gälla vad gäller för mej? samme
Publicerat December 31, 200718 yr Hej Samme Har du rätt att jaga med gevär idag så tror jag inte det skall vara några problem, men vi får se vad SNV beslutar nästa år! Gott nytt år Mvh S
Publicerat Maj 19, 200818 yr Efter att ha spenderat ett tag att läsa denn långa tråd så har jag följande att säja Jag har jagat i 20 år både i Sverige, Kanada och USA. Jag jagade med bara kula fram till 2002 då jag började jaga med båge.Det jag har märkt härborta i Wisconsin (jag har bott här sen 97) är att bågjägarna läger ner mycket mer tid till sin jakt och att dom tränar året om. På min båg klubb har vi serie tävlingar varje vecka inomhus på vintern och sen är det 3D tävlingar utomhus så fort det blir lite varmare ute. . Jag vet att många tycker det är förkastligt att man jagar för sporten men låt oss vara ärliga. Det gör ju alla. Ifall det är kött dom vill ha så kan man ju gå till ICA det är enklare och billigare. Alla jagar för att dom tycker det är kul på ett eller annat sätt. Jag trodde som dom flesta att jaga med båge var rent djurplågeri och att det skulle vara stor risk för skade skjutningar men när jag började skjuta själv så märkte jag hur lätt det faktiskt är att bli riktigt bra upp till 25m. Dom senaste 10 åren har också gjort sitt när det gäler utvecklingen av den morderna pilbågen. En mordern pilbåge är helt otrolig när det gäller kraft och precision. Man ska inte heller glömma att dom är också otroligt tysta och förlåtande. En båge som är 15 år gammal kan man inte jämmföra med dagens bågar. Jag kanske inte skjuter lika många hjortar med min båge som jag gör med min studsare med natur upplevelsen är lika bra och när man väl skjuter ett vilt med båge så är tillfredställelsen helt enorm. Jag har ej skadit skjutit nått vilt med min båge än och förhoppnings vis kommer jag ej att göra det även om för varje lyckad träff så kommer man närmare sin första skade skjutning. Skade skjutningar är en realitet som finns inom all jakt och det spelar ingen roll vad man använder för vapen. Det enda som spelar roll är jagarens omdöme som håller i vapnet. Jag jobbar med jakt härborta och guidar jakt både i Kanada och Wisconsin och än så länge har ingen av bågskyttarna skadeskjutit ett vilt men två av gevärsskyttarna har.
Publicerat Maj 20, 200818 yr Hur ironiskt kändes det inte i går kväll då, när jag stod på täkten nedanför huset och sköt båge på en gåstavla. Vad står ca 40 m bort och glor på mej då?.................jo , 3st canadagäss....