Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjakt

Featured Replies

Publicerat
Varför göra det svårare än det är...vi avlivar djur på löpande band i detta land,varför konstra till det ???

Hoppas aldrig bågjakt blir lovligt,då det etiskt är förkastligt. Man leker indian och vill döda efter sina egna framställda svårighets regler. Vi har kulor och krut räcker inte det....dessutom har det visat sej att precisionen i krutvapen är utomordentligt bra 8)

Tack för dom orden, du steg ytterligare ett par snäpp i min skala.

  • Svar 361
  • Visningar 30,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Tack för dom orden, du steg ytterligare ett par snäpp i min skala.
Ni två på samma gata är problem för alla ;D :-*
Publicerat

Skulle vilja ställa en fråga så här, om du nu skulle vilja hamna framför en

exekuteringspatrull, vad vill du helst bli avrättad med, en kula eller en pil?

Fråga dig sen vad ett vilt vill ha för metod.

Publicerat
Ni två på samma gata är problem för alla ;D :-*

Kan du utveckla det påståendet.

Publicerat
Skulle vilja ställa en fråga så här, om du nu skulle vilja hamna framför en

exekuteringspatrull, vad vill du helst bli avrättad med, en kula eller en pil?

Fråga dig sen vad ett vilt vill ha för metod.

Beror nog på var dom skjuter mig. I huvudet tveklöst en kula ja. I lungorna spelar fan ingen roll jag dör av syrebrist likväl
Publicerat

Själva jakten är nog betydligt svårare med båge JA, men avlivandet när man väl kommit inpå är varken svårare eller enklare än med kul/hagelvapen.

//Roggman66

Publicerat
Kan du utveckla det påståendet.
Jo det är så här min käre vän.Ni är faktiskt 2 av dom mest kritiska användarna här. På gott o ont.- ;D :-*
Publicerat
Jo det är så här min käre vän.Ni är faktiskt 2 av dom mest kritiska användarna här. På gott o ont.- ;D :-*

Inte så konstigt iom att jakt är en fråga om liv och död,.

Publicerat

Har för egen del slutat att tjabbas om indian attribut...Argumenten blir det samma som att pissa i motvind,man får bara tebax lixom....och det som kommer tebax är inte parfym direkt....

Kan bara hoppas på att lagförslaget behandlas på ett korrekt sätt !!

Publicerat

Blir bågjakt tillåtet i Sverige, kan vi lugnt räkna med en ännu mer uppretad icke-jagande pöbel som anser att jägare ser jakt som en rolig lek.

Det kommer att slå tillbaka på jägarkåren, var så säkra.

Publicerat
Blir bågjakt tillåtet i Sverige, kan vi lugnt räkna med en ännu mer uppretad icke-jagande pöbel som anser att jägare ser jakt som en rolig lek.

Det kommer att slå tillbaka på jägarkåren, var så säkra.

Håller inte med dig på den punkten Bengtsson!

Bågjakten ses som en naturnära och juste jaktform. Man jagar på viltets villkor och djuren har så många fler chanser att upptäcka jägaren innan man kommer till skott.

I Finland kör man mycket med jakt i stadsnära miljöer, mest för att decimera överstora stammar av framför allt fälthare. Helsingfors stad anlitar bågjägare för den uppgiften. Enligt finsk lag får man inte avlossa krutvapen i tätorter. Inte ens de mest rabiata djurrättsgrupperingarna i Helsingfors hade något att opponera sig emot bågjakten.

Under mina år på diverse mässor så har jag märkt en ökad acceptans för bågjakten även bland dem som inte gillar jakt. Det kommer inte att bli några problem som skulle slå tillbaka på jägarkåren vid införandet av bågjakten. Bågjakten ger ju färre skadskjutningar och det gillar den "ickejagande pöbeln".

Publicerat
Håller inte med dig på den punkten Bengtsson!

Bågjakten ses som en naturnära och juste jaktform. Man jagar på viltets villkor och djuren har så många fler chanser att upptäcka jägaren innan man kommer till skott.

I Finland kör man mycket med jakt i stadsnära miljöer, mest för att decimera överstora stammar av framför allt fälthare. Helsingfors stad anlitar bågjägare för den uppgiften. Enligt finsk lag får man inte avlossa krutvapen i tätorter. Inte ens de mest rabiata djurrättsgrupperingarna i Helsingfors hade något att opponera sig emot bågjakten.

Under mina år på diverse mässor så har jag märkt en ökad acceptans för bågjakten även bland dem som inte gillar jakt. Det kommer inte att bli några problem som skulle slå tillbaka på jägarkåren vid införandet av bågjakten. Bågjakten ger ju färre skadskjutningar och det gillar den "ickejagande pöbeln".

Det här kommer bli mitt sista inlägg i denna debatt innan lagförslaget vunnit laga kraft...

Det som jag nyss läste såg mest ut som ett försvarstal ala tillåt Mariujana  och andra lätta droger oxå.....

Individer som smyger runt i 3d-cammos i natten med bågar och pilar på stadens gator... Hujedamej!!!

Som sagt..inget personligt i detta utan mera en medborgares betraktelse högst utifrån.

Over and out !!! :-*

Publicerat

Ska inte ens kommentera skillnaden i förhållningssätt till jakt i Finland och Sverige, och jag skall heller inte på något sätt före en debatt om olika jaktutövares rätt eller inte. Jägare emellan behöver inte fajtas om sådant, vi har en bred front att fajtas på tillsammans.

Och snacka inte om att det ger mer eller mindre skadskjutningar, för det har med utövarna att göra, och det torde finnas fler felmarginaler i en så stor och långsam projektil som en pil än en kula. Alla problem vi har med kula finns med pil, plus några till.

Det här är helt enkelt inte min grej. Satt med en kompis - en annan kille här på forumet - och tittade på en jaktfilm om bågskytte - han var i extas - och jag måste säga...jag mådde illa. Lika illa som när jag tittade på tjurfäktning en gång på tv.

Men för all del. Kämpa på. Hur andra människor kommer att reagera kan vi ju bara spörja om, det löser vi inte med debatter i detta forum. Den som lever får se...

Publicerat

Vad gäller skadskjutningstalen så finns det undersökningar gjorda och de ger tydliga svar på skadskjutningsprocenten. Bågjakten ger färre skadskjutningar oavsett om du väljer att tro på det eller ej. Eller har du andra siffror som motsäger mina?

Det kan tyckas att en långsam projektil som pilen borde ha större felmarginaler, men i praktiken visar det sig vara det motsatta. Ja, det har med utövaren att göra, en ansvarsfull jägare som valt pilbågen som jaktvapen är just orsaken till dessa låga tal.

Publicerat
Vad gäller skadskjutningstalen så finns det undersökningar gjorda och de ger tydliga svar på skadskjutningsprocenten. Bågjakten ger färre skadskjutningar oavsett om du väljer att tro på det eller ej. Eller har du andra siffror som motsäger mina?

Det kan tyckas att en långsam projektil som pilen borde ha större felmarginaler, men i praktiken visar det sig vara det motsatta. Ja, det har med utövaren att göra, en ansvarsfull jägare som valt pilbågen som jaktvapen är just orsaken till dessa låga tal.

Källor??

Publicerat

Förlåt, jag visste inte att alla pilbågsjägare var ansvarsfullare än kulskyttarna. Mitt misstag. Jag får läsa på mina "siffror"...

Publicerat
Källor??

Den jaktformsundersökning som Naturvårdsverket utförde i samarbete med Svenska Bågjägareförbundet och den större undersökningen som Danska naturvårdsverket utfört.

I Danmark har motsvarande undersökningar visat att skadskjutningsfrekvensen för jakt med pil och båge ligger runt 5% av totala antalet påskjutna hjortar och rådjur. För småvilt gäller ca 2,5%.

Sammanfattningsvis kan skadskjutningsfrekvensen med pil och båge uppskattas till ca 5%. En svensk undersökning om skadskjutningsfrekvensen vid jakt efter rådjur med skjutvapen tyder på att vart sjätte rådjur (17%) skadskjuts (Lars Alm). Andra svenska undersökningar har visat skadskjutningsfrekvenser för för rådjur på minst 2,5% (Statens Veterinärmedicinska Anstalt), för rödräv på mellan 2,5 och 39% (Torsten Mörner respektive Jan Englund) och för gäss på mellan 30 och 60% (Jakt och Viltvårdsberedningen).

En ännu större studie har gjorts av Wendy Kruger i USA. Hon studerade jakt på vitsvanshjort.

Ytterligare en annan undersökning i USA visade att bågjägare lämnade 0,7 skadskjutna hjortar per 100 jaktdagar, medan jägare med skjutvapen lämnade 1,02 skadskjutna hjortar per 100 jaktdagar.

Av 82 funna hjortkadaver var 17% påskjutna med pil och båge samt 67% med skjutvapen.

I sydöstra USA fälldes 1.002 hjortar med skjutvapen för undersökning av skadskjutningsfrekvensen. Av. dessa var 76 skadade, varav 21 av skjutvapen och 5 av jaktpilar.

Noteras kan att ingen av dessa studier har beställts av Bågjägarna själva. De har utförts av statliga verk utan intresse att få ett specifikt resultat av studien.

Du kan läsa mer på www.bagjakt.org

Publicerat
Förlåt, jag visste inte att alla pilbågsjägare var ansvarsfullare än kulskyttarna. Mitt misstag. Jag får läsa på mina "siffror"...

Visste du att 95% av alla dessa konstiga bågjägare också jagar med gevär?

Du snackar alltså om samma personer. Troligen är de lika ansvarsfulla när de jagar med krut som med pil.

Publicerat

Tack, nu fixade du till mina siffror...

Citat:

Sammanfattningsvis kan skadskjutningsfrekvensen med pil och båge uppskattas till ca 5%.

..och sedan för kulvapen...

Citat:

Andra svenska undersökningar har visat skadskjutningsfrekvenser för för rådjur på minst 2,5%

Jag har inte använt ordet "konstiga bågjägare". Det är din egen benämning på gruppen i fråga. Jag är inte din fiende, grabben. Det här är inget vi kan resonera oss fram till, det är etik och moral och det finns inget facit, hur mycket siffror du än rabblar på.

Jag påstår mig inte ha "rätt" eller att du har "fel". Bara att det får mig att vilja spy.

Publicerat
Den jaktformsundersökning som Naturvårdsverket utförde i samarbete med Svenska Bågjägareförbundet och den större undersökningen som Danska naturvårdsverket utfört.

I Danmark har motsvarande undersökningar visat att skadskjutningsfrekvensen för jakt med pil och båge ligger runt 5% av totala antalet påskjutna hjortar och rådjur. För småvilt gäller ca 2,5%.

Sammanfattningsvis kan skadskjutningsfrekvensen med pil och båge uppskattas till ca 5%. En svensk undersökning om skadskjutningsfrekvensen vid jakt efter rådjur med skjutvapen tyder på att vart sjätte rådjur (17%) skadskjuts (Lars Alm). Andra svenska undersökningar har visat skadskjutningsfrekvenser för för rådjur på minst 2,5% (Statens Veterinärmedicinska Anstalt), för rödräv på mellan 2,5 och 39% (Torsten Mörner respektive Jan Englund) och för gäss på mellan 30 och 60% (Jakt och Viltvårdsberedningen).

En ännu större studie har gjorts av Wendy Kruger i USA. Hon studerade jakt på vitsvanshjort.

Ytterligare en annan undersökning i USA visade att bågjägare lämnade 0,7 skadskjutna hjortar per 100 jaktdagar, medan jägare med skjutvapen lämnade 1,02 skadskjutna hjortar per 100 jaktdagar.

Av 82 funna hjortkadaver var 17% påskjutna med pil och båge samt 67% med skjutvapen.

I sydöstra USA fälldes 1.002 hjortar med skjutvapen för undersökning av skadskjutningsfrekvensen. Av. dessa var 76 skadade, varav 21 av skjutvapen och 5 av jaktpilar.

Noteras kan att ingen av dessa studier har beställts av Bågjägarna själva. De har utförts av statliga verk utan intresse att få ett specifikt resultat av studien.

Du kan läsa mer på www.bagjakt.org

Och hur stor anser du aucentiteten är i dessa källor?

Hur har studierna gjorts?

Inget av detta framgår av vad du har hänvisat till.

Publicerat

Det är det som är det fina med bågjakt. Den är fullt ut etiskt försvarsbar.

En projektil som dödar snabbt och smärtfritt. Ett djur som inte stressas. Den har aldrig varit medveten om att en jägare befunnit sig i dess närhet. Tack vare detta visar statistik från Dansk Shweisshundregister att eftersöken är kortare vid pilträff. Djuren lägger sig tidigare (oftast inom 100 meter) vid tex. leverträff.

Vid lungträff påträffas de döda inom 50 meter. Jag har även siffror på detta. Vill inte börja klistra in allt detta. Bättre om ni går in och läser hela undersökningen själva.

Vad exakt är det som får dig att vilja spy? Är det för att pilen dödar så effektivt eller tål du inte att se blod?

Dödar man djur så brukar det vara en hel del blod inblandat i händelseförloppet ;)

Publicerat

Roggie.

Allt detta som vi snackar om ingår i det beslutsunderlag som finns på naturvårdsverket.

Jag tror inte att naturvårdsverket godtar icke seriösa undersökningar som faktaunderlag.

Det borde räcka som svar för dina funderingar.

Du kan läsa hela undersökningen och hur den utförts på www.bagjakt.org

Publicerat

Det är ju tur att det inte blir några skadskjutningar med båge, för jag kan inte för mitt innersta se en bågjägare på eftersök.

Eller blir det ett tillägg i lagen om eftersök att "eftersökshund och ett Riktigt gevär skall finnas på plats...."

Äh... Skit i det...

Mitt förra inlägg med citat från din egen text talar för sig själv.

Natti natti..

Publicerat
Det är ju tur att det inte blir några skadskjutningar med båge, för jag kan inte för mitt innersta se en bågjägare på eftersök.

Eller blir det ett tillägg i lagen om eftersök att "eftersökshund och ett Riktigt gevär skall finnas på plats...."

Äh... Skit i det...

Mitt förra inlägg med citat från din egen text talar för sig själv.

Natti natti..

Visst blir det skadskjutningar med båge, men inte så många.

Jag tror att en eftersökshund blir lika mycket krav vid bågjakt som gevärsjakt.

Pilbågen är inte det mest ultimata eftersöksvapnet. Men då får man ta hagelbrakaren med slugs. Precis som mina kompisar gör när de får till ett dåligt skott med studsare på gris och den försvinner in i en tätning. Ingen skillnad således.

Publicerat

Det är bara att konstatera, jakt med pil och båge är ingalunda något som kommer att bli var mans jakt!

Bågjägarna har kommit långt i sin strävan att få jaga med båge även i Sverige och det är klarlagt att en jaktpil skjuten på rätt ställe dödar effektivt.

Enda förbehållet såvitt jag vet är att det ska ställas krav på eftersökshund och krutvapen vid ev eftersök och såvitt jag förstått av bågjägarna så möter det inga hinder utan tvärtom.

Så jag hoppas att krutjägarna här i tråden kan hålla sig på mattan. Är det så att ni mår dåligt av att se klipp på nätet om bågjakten så låt bli.

Mvh!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.