Publicerat December 13, 200718 yr Anslagsenergi och belastning! Penetration beror på anslagsenegi och belastningsarea. Pilen har ca 100J i anslagsenergi och om man kan räkna ut arean på jaktspetsens skärande egg så är det mycket Joule/mm2 Det är därför pilen penetrerar bättre än en .375 (ca 5500J och med en stor belastningsarea). Har verkligen pilen så dålig anslagsenergi Mvh S
Publicerat December 13, 200718 yr Förhistoriska/föråldrade jaktmedel! Hur ofta har man inte hört detta? Det finns idag en jaktform där man lyckas få ett bättre statistiskt resultat än jakt med pilbåge, och det är fällfångst. Så ni jägare som använder fällor, grattis! Fällfångst, inte lika modernt som pilbåge men otroligt effektivt ! Mvh S
Publicerat December 13, 200718 yr Grymt kul med nya signaturer som ger ett seriöst och kompetent intryck! Presentera er gärna under medlemmar även, vore skoj! Några tankar.. Först ett pekfinger! (som jag tjatat om tidigare ) Vi är alla jägare även om vi väljer att jaga med olika redskap. Därför vill jag inte se något nedsablande av hagelbössan vid tex rådjursjakt eller någon annan legal jaktform. Det finns INGET att vinna för bågjägarna på den retoriken och risken är att trådarna spårar ur fullständigt och det vill åtminstonde inte jag. Jag ser hellre en vettig diskussion likt den som förts här, tycker det är skitkul faktiskt. Sen tror jag bågjägarna kan släppa detta med energi osv, jag personligen betvivlar inte för ett ögonblick att en modern jaktpil avlossad från en modern jaktbåge har all kraft och mer därtill som krävs för att fälla våra svenska hjortdjur och vad det nu kan vara. Var det signaturen S som mer eller mindre på skämt frågade om någon ville köpa krutvapen av honom? Ett tips från någon som hört lite om remiss svaren kring bågjaktens legalisering.. Sälj dem inte! Krutvapen skall medföras på eftersök. Någon skrev ngt om bantid eller något.. 0,3 sekunder tills pilen träffar viltet? Räknar man då med tiden som det tar från att hjärnan säger "släpp!" tills pilen träffar målet? Bara nyfiken här, samma tankegångar krävs faktiskt när man diskuterar skott med kulvapen på långa håll. Sen en fundering kring detta med tjuvjakten.. betvivlar inte det som någon signatur skrev om krutvapen och ljuddämpare.. men låt oss säga att man vill tjuvjaga med båge. Man skiter då i rätt många lagar och förordningar samt etiska funderingar så vem säger att man inte tar varje läge man får oavsett? Visst lär man sumpa ett och annat vilt men vad spelar det för roll då upptäcktsrisken är obefintlig pga ljudlösa pilskott? Jag vill på intet sätt vara anti, jag har inga som helst problem med bågjakten givet att det är ett absolut krav med krutvapen vid eftersök, utan jag är lite nyfiken på hur bågjägarna tänker här.. Sen tror jag att man förr eller senare kommer att införa div krav på förvaring samt någon form av licens på inköp. Blir bågarna vanligare så finns en risk att de används i kriminella sammanhang och då lär lagstiftarna vakna på allvar. Och just det.. Vi har alla våra olika skäl till att vi jagar, tror det blir svårt att hävda att någons skäl är mer rätt än en annans. Mvh!
Publicerat December 13, 200718 yr Hipshot! Tror du på allvar att någon skulle ge sig på att råna en värdetransport med pilbåge? ;D Jag tror personligen att inga brottslingar av den grövre varianten kommer att släppa sina automatvapen till förmån för pilbågen. Däremot finns det säkert en och annan galning som i affekt får för sig att skjuta på någon med båge. Men ska man tänka så så måste vi nog licensbelägga både stekpannor, gråstenar och moraknivar. Brott har begåtts även med dessa föremål. Vad gäller tjuvjägare så är de ju kriminella som skjuter och uppför sig som de vill oavsett om vi har bågjakt eller inte. De som tjuvjagar gör det redan idag. Inte sitter de och väntar på att bågjakten ska bli återinförd i Sverige. Kriminella har ju en tendens i att kunna skita i det mesta. Pilbågen är relativt vanlig redan idag. Det är bara att göra en sökning på blocket och se hur många som vill sälja sina bågar av äldre modell. Oftast folk som köpt dem en gång i tiden under RAMBO febern, då skulle ju varenda förortshårding ha en RAMBO båge. Sen klarade dom aldrig av att använda dem (oftast för mycket dragvikt) och lärde sig aldrig skjuta. Nu vill dom få bågarna ur händerna. Tro mig, bågjaktsbranschen är i allra högsta grad sjävsanerande. De flesta som hoppar på det för att det är en ball grej inser ganska snabbt hur svårt det är att jaga med båge. Jag såg denna trend redan i slutet på åttiotalet. Många rakade killar med stora knivar som ville vara bågjägare. Ingen av dem är längre kvar i vårt sällskap. Ingen saknar dem heller. Att lära sig skjuta är hyfsat lätt om man har en bra handledare. Men från skytte till jakt (komma till skott på vilt) är steget längre än många anar. Jägare ska inte klanka ner på varandra. Det finns ickejägare som sköter den uppgiften alldeles tillräckligt bra. Men säga vad man vill om hagel så sticker det i ögonen på många, och då pratar vi inte bara om djurrättsaktivister utan även personer på beslutande befattningar i stadsapparaten. Alltför mycket spaltmeter har skrivits om djur med hagel ikroppen osv. osv. Ja, du vet nog vad jag menar.
Publicerat December 13, 200718 yr Vet precis vad du menar dessvärre så min förhoppning är att vi låter "antisarna" sköta sablandet av hagelbössorna så ägnar vi oss åt mer intressanta ämnen! Så glad att den här arean kommit tillstånd och för Örjants initiativ till detta speciellt då du JS med din kunskap och några till signaturer finns här, det här kan bli hur kul som helst! Och nej, värdetransportörerna lär nog slippa pilar vinande kring huvudet lyckligtvis ;D Tror vi kan skita i det där, se det som ett uttryck för att Hipshot dessvärre har kvar lite Rambosymtom :- Mvh!
Publicerat December 13, 200718 yr Hipshot Det var nog inte jag som ville sälja mina krutvapen, är lite av en ekorre förstår du Mvh S
Publicerat December 13, 200718 yr E de bra eller dåligt? Då var det JS som skulle sälja bössor... såg att denne förtydligat sitt påstående senare varpå min punchline stendog > glädjedödare! Mvh!
Publicerat December 13, 200718 yr Satan vad mycke bågjaktsinlägg det kommit den senaste tiden...Har ni meddelat hela indianklubben eller.. ??? Fan,vågar ju knappt säja nåt nu för tiden...risken är uppenbar att man kan bli bunden vid en totempåle ju
Publicerat December 13, 200718 yr Satan vad mycke bågjaktsinlägg det kommit den senaste tiden...Har ni meddelat hela indianklubben eller.. ???Fan,vågar ju knappt säja nåt nu för tiden...risken är uppenbar att man kan bli bunden vid en totempåle ju Ha ha. ;D ;D
Publicerat December 13, 200718 yr Det är ganska dåligt för jag kunde tänka mig ett par krutvapen till, men skåpet är fullt Mvh S
Publicerat December 14, 200718 yr Att skjuta med båga ÄR svårare än att skjuta med gevär. Kan man tex ta stöd med pilbåge?Till detta kommer andra faktorer som tex det faktum att pilen går mycket långsammare än en kula. Jag har också sett en hel del klipp på nätet där djur skjuts med båge och det är väldigt ofta djuret reagerar när pilen släpps. Alla faktorer sammantaget gör att risken för skadeskjutningsrisken utan tvekar ökar med båge. Beroende pa vart ifran man jagar, pa marken eller i ett s.k Treestand, avgor om om man kan ta stod utan att inverka pilens flygriktning. Sjalv jagar jag mestadels fran treestand, manga av dessa har en fallbar sakerhets rake, vilket jag tar stod vid under borjan av vintern, man blir ratt steel av att sitta still en langre tid, och stodet har funkat hittils, det ska tillagas att man tar latt stod med nedre delen av bagen. Staller aven ner dragstyrkan under vintern, man ar val for klen ;D Vad galler, reaktionen vid ett avlossat skott, sa stammer det delvis, djuren har en tendens att reagera, en viktig aspekt att ta in, skjut inte pa langa avstand !!!!!!!!!!!Da djuret kan rycka till, som i all jakt. omdome !
Publicerat December 14, 200718 yr Sax! de dehövs inget stöd för pilbågen!.. den är betydligt lättare än bössor!. sedan när man spänner strängen så så jobbar juh den för att gåt tbx! då man får ett mot håll och det gör allt mycket stabilt!... ;D och precis som våran broder från andra sidan pölen skriver!.. ovasett vilken jaktform man väljer så måste man göra det med omdömme!.. och har väll lite svårt å tro att de inte förekommer skadeskjutningar med bössor!. jag har iaf varit på 3 st och gjort eftersök!.. MVh Mamre!.
Publicerat December 14, 200718 yr Allt nytt och okänt skrämmer många människor. Då är det lättare att fördöma och ta avstånd ifrån detta än att kanske ta till sig fakta och kanske prova själv. OBS ingen kritik mot ngn särskild utan bara en liten reflektion. Hoppas att själv få prova på bågjakt så småningom
Publicerat December 14, 200718 yr Fan, jag vill ha en pilbåge :- En fin compoundbåge o massa pilar vill jag ha i julklapp Skytte med kulvapen tycker jag är ruskigt kul, ingen tvekan där, men med en pilbåge så kan man öva hemma på gården, utan hörselskydd och utan att det stör någon, sen att det är så förbannat kul gör ju inte saken sämre Nu till ämnet, för min egen del så betvivlar jag inte en enda sekund att pilbågen är ett bra jaktvapen. Ansvaret ligger ju hos användaren att använda vapnet etiskt mot djur. mvh
Publicerat December 14, 200718 yr Oj vilka insikter Amakulu.. ska du skaffa jaktlabbe ??? ;DMvh! Ta något långt o taggigt och stoppa upp ngnstans ;D :-*
Publicerat December 14, 200718 yr Ni grabbar som jagat i Afrika, hatten av for Er. kolla in det har. Amatörer. Suck den är mktgammal men inte desto mindre lärorik. Det är inte gosedjur man jagar där. Antilop eller katt dom försvarar sig 8)
Publicerat December 14, 200718 yr Amatörer. Suck den är mktgammal men inte desto mindre lärorik. Det är inte gosedjur man jagar där. Antilop eller katt dom försvarar sig 8) Forsta gangen jag sag den, kan tanka mej att jaga lejon med bage ar lite utmannande.... ???
Publicerat December 15, 200718 yr Forsta gangen jag sag den, kan tanka mej att jaga lejon med bage ar lite utmannande.... ??? Då har ni inte sett rådjuren på sydsvenska höglandet. Oj oj, de e ruskiga djur det.
Publicerat December 15, 200718 yr Då har ni inte sett rådjuren på sydsvenska höglandet.Oj oj, de e ruskiga djur det. :D :
Publicerat December 15, 200718 yr Så har man då vaknat upp efter en hektisk gårdag. Först blev det jakt i 2 småsåtar efter älg på förmiddagen. Jag var ute och jagade med en kompis, en av de få som fällt giraff med sin båge i Afrika. Ingen älg blev det. Men mackorna och kaffet var gott i den 10 gradiga kylan. Sen blev det utgång på julbord med arbetskompisar. Hemma först vid 1.30 tiden. Man börjar bli för gammal för att dricka omåttliga mängder. Redan vid första tänker man på hur morgondagen ska bli. Är det det som kallas för att man växer upp och mognar? Nåja, nu blir det en innedag och bilen får stå.