Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjakt

Featured Replies

Publicerat
Le vidare du.

Men varför skulle det i ditt tycke vara omöjligt??

Eller tror du att siffrorna är mannipulerade?

Sätt upp en tavla. Ta ett  lämpligt avstånd och skjut 30st pilar sitter alla pilarna där dom ska då måste du heta Tell :-*

30 pilar behöver ju inte sitta perfekt .. huvudsaken är att den första gör det...   :-*

Mvh.

• Svar 361
  • Visningar 30,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Le vidare du.

Men varför skulle det i ditt tycke vara omöjligt??

Eller tror du att siffrorna är mannipulerade?

Sätt upp en tavla. Ta ett  lämpligt avstånd och skjut 30st pilar sitter alla pilarna där dom ska då måste du heta Tell :-*

Hej Big-B!

Vad sägs om att lägga ner en 33cl cola burk på 20 meter  och skjuta en pil i kapsylöppningen?

Det genomsnittliga skjutavståndet under jakt är ca 18 meter enligt statistik och avlämnade rapporter från jägare i Danmark. På det avståndet är en bågjägare mycket träffsäker.

Själv klarar jag av att sätta 3 pilar i en kråkbild på ca 50 meters avstånd. Men skulle aldrig skjuta på levande vilt på dessa håll.

Att skjuta 30 pilar på en jaktstig där avstånden varierar mellan 10-45 meter är enkelt. Gjorde det redan i mitten på -90 talet. Efter det har det blivit många jaktstigar och många fullträffar. Men Tell får du inte kalla mig. Han sköt armborst.

Har du provat att skjuta en compoundbåge nån gång?

Publicerat

Har mkt svårt att se varför man inte skulle kunna sätta 30 pilar på lämpligt avstånd o lämplig tavla????

Skjöt lite båge i mina ungdomsdagar o de va innomhus.

Ingen pil utanför tavlan där int.

Däremot gick en o annan igenom!  :D ;D

Publicerat

Att skjuta båge är inte så svårt som man kan tro...nu måste jag understryka att jag personligen har mycket liten erfarenhet av detta, men vann faktiskt en tävling i bågskytte som vi hade på gymnasiet ;):D...och har även testat en kompis tävlingsbåge (tror det var en compound, rullar i ändarna var det iaf)...och med det siktet som fanns på den bågen skulle jag vilja påstå att det är en relativt lätt match att sätta 5 pilar inom träffområdet på ett rådjur på 20m, efter lite träning givetvis!...

Sköter man bara avståndsbedömningen och inte tullar på skotthållen så tror jag definitit att bågen är ett synnerligen effektivt jaktvapen.....

Man ska inte döma ut något innan man testat själv, tror man inte på bågens effektivitet och/eller precition så kanske man borde åka till närmaste bågskytteklubb och be att få testa eller iaf titta på...ofta sitter nog precitionen i han/hon som "håller i spakarna" när det gäller bågen skulle jag kunna tänka mig.

/Fredde - som inte ställer sig helt främmade till jakt med pilbåge ;)

Publicerat
Att skjuta båge är inte så svårt som man kan tro...nu måste jag understryka att jag personligen har mycket liten erfarenhet av detta, men vann faktiskt en tävling i bågskytte som vi hade på gymnasiet ;):D...och har även testat en kompis tävlingsbåge (tror det var en compound, rullar i ändarna var det iaf)...och med det siktet som fanns på den bågen skulle jag vilja påstå att det är en relativt lätt match att sätta 5 pilar inom träffområdet på ett rådjur på 20m, efter lite träning givetvis!...

Sköter man bara avståndsbedömningen och inte tullar på skotthållen så tror jag definitit att bågen är ett synnerligen effektivt jaktvapen.....

Man ska inte döma ut något innan man testat själv, tror man inte på bågens effektivitet och/eller precition så kanske man borde åka till närmaste bågskytteklubb och be att få testa eller iaf titta på...ofta sitter nog precitionen i han/hon som "håller i spakarna" när det gäller bågen skulle jag kunna tänka mig.

/Fredde - som inte ställer sig helt främmade till jakt med pilbåge ;)

Fattar lixom inte varför man skall försvåra allting..??

Telgetoken -som ställer sej frågande ;)

Publicerat

Nu orkar jag iallafall inte läsa igenom hela tråden...

Men tänkte mig skriva nått ändå eftersom jag nu såg en bågjaktsfilm häromdagen från hunters någonting.

Jakat i afrika vid vattenhål mest.

O iomed det givetvis är jag extremt kunnig i bågjakt... ::) ;D ;D

Helt klart intressant det man la märke till var att nästan samtliga djur han reagera på ljudet när pilen lämnade bågen.

Oftast så han de sjunka ihop något.

Specielt om djuret var extra skyggt o flyktberedd.

Är det något som är vanligt att djuret hinner röra sig innan pilen når målet?

Blir inte det lite knepigt att räkna med att tex sikta lägre för att kompensera djurets förmodade rörelse.

Eller det kankse man inte gör?

Publicerat

Hur mycket djuren hinner/kommer att röra sig vid avlossandet av en pil beror mycket på vilket vilt du jagar.

Vitsvanshjort har jag varit över till USA och jagat 4 ggr. Jämför man den med rådjuret så verkar rådjur både döva och blinda. Rådjuren reagerar sällan över en pilbåge. Då pratar vi om en tyst jaktbåge som är dämpad efter konstens regler. Afrikanskt vilt är otroligt varska och reagerar mycket snabbt. De är ju vana att ha så många tuffa kompisar att leka med runt vattenhålen. Därför är tex. en Duiker nära på omöjlig att ta med en båge. hade ett par kompisar som provade. När pilen var framme så stod inte Duikern kvar. Skotthåll på mer än 10 meter är inte att rekommendera på en sån med bågen som vapen.

Jag sköt 2 kudu, 3 impala, 3 vårtsvin och en pärlhöna förra året i sydafrika. Endast ett av vårtsvinen reagerade på ljudet från bågen. Där tog pilen ändå båda lungorna och eftersöket blev en promenad efter ett blodspår som min gamla mor hade kunnat följa.

Man får helt enkelt se hur situationen är från gång till gång och avgöra om det är läge att släppa pil på ett djur.

Jag brukar i allmänhet släppa pilen precis när djuret har tittat upp och blivit övertygad om att allt är lungt, för att därefter sänka huvudet till att dricka, äta eller att göra precis vad som helst utan att spana efter eventuella faror. Man lär sig läsa av djuren och ta dom när deras sinnen är inriktade på något helt annat än faror.

Pärlhönan sköt jag på 28 meters håll. Fick in en central träff och den föll på plats. Dess 9 kompisar fattade aldrig varför den la sig ner och vilade en stund.

Publicerat
Hur mycket djuren hinner/kommer att röra sig vid avlossandet av en pil beror mycket på vilket vilt du jagar.

Vitsvanshjort har jag varit över till USA och jagat 4 ggr. Jämför man den med rådjuret så verkar rådjur både döva och blinda. Rådjuren reagerar sällan över en pilbåge. Då pratar vi om en tyst jaktbåge som är dämpad efter konstens regler. Afrikanskt vilt är otroligt varska och reagerar mycket snabbt. De är ju vana att ha så många tuffa kompisar att leka med runt vattenhålen. Därför är tex. en Duiker nära på omöjlig att ta med en båge. hade ett par kompisar som provade. När pilen var framme så stod inte Duikern kvar. Skotthåll på mer än 10 meter är inte att rekommendera på en sån med bågen som vapen.

Jag sköt 2 kudu, 3 impala, 3 vårtsvin och en pärlhöna förra året i sydafrika. Endast ett av vårtsvinen reagerade på ljudet från bågen. Där tog pilen ändå båda lungorna och eftersöket blev en promenad efter ett blodspår som min gamla mor hade kunnat följa.

Man får helt enkelt se hur situationen är från gång till gång och avgöra om det är läge att släppa pil på ett djur.

Jag brukar i allmänhet släppa pilen precis när djuret har tittat upp och blivit övertygad om att allt är lungt, för att därefter sänka huvudet till att dricka, äta eller att göra precis vad som helst utan att spana efter eventuella faror. Man lär sig läsa av djuren och ta dom när deras sinnen är inriktade på något helt annat än faror.

Pärlhönan sköt jag på 28 meters håll. Fick in en central träff och den föll på plats. Dess 9 kompisar fattade aldrig varför den la sig ner och vilade en stund.

Har ju inte jagat med båge själv men det kommer nog en dag. Enligt en av våra PH:s som är en extremt bra bågskytt och jagar bara med båge själv så är springbocken något överdj-g på att hinna reagera på ljudet när pilen släpps.
Publicerat

Jo, dessa små krabater är ju tvungna att vara snabba om de ska överleva. Om inte en bågjägare vill ta den så är garanterat en leopard sugen på lite snacks!

4 sept. nästa år bär det iväg till sydafrika igen. Förhoppningsvis får jag chans att fälla zebra och oryx. En babian vore inte heller helt fel. Men de kan vara lite svårjagade.

Nu blir det lite älgjakt för mig imorgon bitti. Får väl se hur det går då!

Publicerat

JS, skall du tillbaka till Sydafrika igen??

Din stackars spargris måste ju vara helt svältfödd som du är ute och far. Själv har jag insett att det kommer ta många år innan jag har råd att åka tillbaka. Men suget är stort så det kommer bli för eller senare.

Det var ingen som berättade att det var så dyrt med fru och barn :) :) :)

Publicerat

Spargrisen är välgödd! Frugan får jobba massor av övertid. Hon ska med och filma nämligen! Köpte en DVD videokamera i staterna som ska kunna ta hyfsade videosekvenser.

Barnen har jag hyrt ut till ett pakistanskt företag som tillverkar fotbollar och billiga leksaker. Så nog går det att få ihop lite till jaktresor om man är finurlig.

Jag insåg också att det är dyrt med fru och barn, därför var jag tvungen att se till så att de är med och finansierar mitt resande.

Publicerat
:D :D :D
Publicerat
Det skall ju vara lite utmaning i jakten, det är liksom det som är tjusningen, annars kan man ju lika gärna köpa sitt kött i affären och bara ta skogspromenader.

Faktist det mest korkade svar jag läst på detta forum...... :o

För den normale jägaren i Sverige idag är det själva utmaningen som gör det intressant att jaga, men för den sakens skull behöver man ju inte göra det svårare än vad det behöver vara.

De flesta av oss jägare,jagar inte för köttet utan vi jagar för vi antingen gillar hund delen eller så gillar vi att döda djur !!!!!

I kaplitlet döda djur så torde det vara skitenkelt....döda med det som på säkraste och enklaste sättet dödar dessa djur !!!

Tror inte era Robin Hood lekar är mer säkra eller effektivare än krutvapen. Skulle det vara så hade aldrig denna disskusion ägt rum

Publicerat
Tror inte era Robin Hood lekar är mer säkra eller effektivare än krutvapen. Skulle det vara så hade aldrig denna disskusion ägt rum

Telge nu e du så där neggig igen!...  :-* :-*

tror inte de är någon som skrivit att dom e bättre på något sätt!.. men lika bra finns de folk som tycker!.. där av bla jag!.. det är bara en annan form av jakt!.. precis som hagelskytte å kul vapen så kan det inte jämnföras  de ända som är viktigt är att det är efektivt när projektilen träffar viltet!.. sedan om det är en Oryx, pilspets eller små blybiller är väll igentligen rätt ointresant!...  ;)

och bara för att alla inte gillar de så ska de juh inte hindra dom som gör de att få göra de!..  :-*

Mvh Mamre!...

Publicerat
Telge nu e du så där neggig igen!...  :-* :-*

tror inte de är någon som skrivit att dom e bättre på något sätt!.. men lika bra finns de folk som tycker!.. där av bla jag!.. det är bara en annan form av jakt!.. precis som hagelskytte å kul vapen så kan det inte jämnföras  de ända som är viktigt är att det är efektivt när projektilen träffar viltet!.. sedan om det är en Oryx, pilspets eller små blybiller är väll igentligen rätt ointresant!...  ;)

och bara för att alla inte gillar de så ska de juh inte hindra dom som gör de att få göra de!..  :-*

Mvh Mamre!...

Inte neggig endast känslosam i vissa avseenden,ibland lite för känslosam..

Ber om ursäkt i fall jag trampat nån på tårna,var inte mitt syfte.

Håller dock mina tummar för att lagförslaget noggrant utarbetas på ett oklanderligt sätt och att utgången av detta bidrar till en mer förståelse för vad vi pysslar med.(Vi som dödar djur..)

Publicerat
Inte neggig endast känslosam i vissa avseenden,ibland lite för känslosam..

Ber om ursäkt i fall jag trampat nån på tårna,var inte mitt syfte.

Håller dock mina tummar för att lagförslaget noggrant utarbetas på ett oklanderligt sätt och att utgången av detta bidrar till en mer förståelse för vad vi pysslar med.(Vi som dödar djur..)

Du e för go Telge!... du är som du är!.. å de är därför jag gillar dej!...  :-*

MVh

Publicerat

För den normale jägaren i Sverige idag är det själva utmaningen som gör det intressant att jaga, men för den sakens skull behöver man ju inte göra det svårare än vad det behöver vara.

De flesta av oss jägare,jagar inte för köttet utan vi jagar för vi antingen gillar hund delen eller så gillar vi att döda djur !!!!!

I kaplitlet döda djur så torde det vara skitenkelt....döda med det som på säkraste och enklaste sättet dödar dessa djur !!!

Maste bara fragan Hur mycket erfarenhet av bagjakt har du ? Jag kan forsta om den NORMALA jagaren, vad nu det ar, vill anvanda krutvapen, men vissa foredrar en annan typ av jakt. Vad sager att ett krutvapen ar sakrare, ar det inte personen bakom vapnet som gor bedomningen, inte vapnet? Visst, man kan debattera om skadskjutningar, men kan man oxa debattera om personer som har daligt omdome med skjutvapen. Jag tror att den har fragan bagjakt handlar om mer an sjalva dodandet av djur.

Publicerat

Man pratar mycket om jakt och jägare. Vad är en jägare egentligen?

Handlar det om hur stort horn han har på väggen, handlar det om hur långa skottlistor han har, kan det vara den som är mest jägare som skjutit på längst håll och det gärna i nästan beckmörker.

Vad är det som gör jägaren?

Personligen tror jag inte det handlar om något av ovanstående. För mig handlar det om vad jag ser, hör och vad jag har förstånd att förstå och de positiva intryck som jakten ger mig. Jakten ger mig ro i själen och energi för att bättre klara den gråa vardagen. Den ger mig energi för att orka vara en bra man och en god far.

Jag har valt bågen för att den ger mig mycket mer jakt än vad mina gevär någonsin lyckats göra.

Den ger mig mycket jakt, men lite byten. Men ska jag avstå något så inte blir det bågen. Någon som vill köpa några bössor av mig? ;)

Publicerat

DÄR har du fel Telge! (ooops)  :o:D

Människan är av naturen en ganska korkad varelse för allt som e enkelt e tråkigt.

Nog försvårar vi mkt för att få en [glow=red,2,300]STÖRRE[/glow] utmaning?

Kan välan bara ta spöfiske som exempel, när de finns nät.

Inte nog me de så börjar man ta tunnare o tunnare lina o vekare spö o fiskar efter de större fiskarna.

VARFÖR?

De e jakten i oss som driver, tror jag, o den har inget med själva vapnet o göra.

Vapnet är bara en effektivisering o förlängning av oss själva.

Publicerat
DÄR har du fel Telge! (ooops)   :o:D

Människan är av naturen en ganska korkad varelse för allt som e enkelt e tråkigt.

Nog försvårar vi mkt för att få en [glow=red,2,300]STÖRRE[/glow] utmaning?

Kan välan bara ta spöfiske som exempel, när de finns nät.

Inte nog me de så börjar man ta tunnare o tunnare lina o vekare spö o fiskar efter de större fiskarna.

VARFÖR?

De e jakten i oss som driver, tror jag, o den har inget med själva vapnet o göra.

Vapnet är bara en effektivisering o förlängning av oss själva.

Som före detta hängiven flugfiskare,har även jag sett det korkade där...

Fiskare som fiskar vått eller kör streamers med sjunklina eller sinking tip ses mer eller mindre som ohyra i vissa kretsar där endast nymper eller torrflugor med flytlina anses korrekt. Finns till och med grupperingar här där vissa torrflugefiskare anser att nympfiskare med blyad eller kopparlindad kropp ej är flugfiskare av rätta virket. Sen ,japp..det stämmer klassindelningen på både linor och spön är också ytterligare ett bevis på detta.

Sen kommer vi in på tafstjockleken....Helt ok tycker vissa att tafsen går av ibland fast firren får simma runt med en krok i käften,gud vet hur länge bara för att man mer och mer vill förstora svårigheterna för utövaren.

Korkad idioti... 8)

Publicerat

Kul med ett svenskt jaktforum som också inkluderar bågjakt i sina Topics :)

Jag tänkte börja med att sammanfatta lite av det som framkommit i tråden samt lite andra vanliga missuppfattningar och överdrifter. Om någon inte håller med så är jag beredd att justera min lista, ingen är ofelbar.

Vanliga myter och missuppfattningar:

1. Pilbågen har inte tillräckligt med energi för att effektivt avliva djur, krutvapen är mycket effektivare

När man pratar effektivitet måste man vara medveten om att man jamför två olika vapentyper när man jämför pilbågar med krutvapen. För en välriktad pil är inte anslagsenergin så viktig man kan tro vid jakt. Pilens syfte är inte att överföra energin till djuret, utan att öppna så mycket sårkanal som möjligt. För ett etiskt skott innebär det enkelt att pilen verkar optimalt vid genomskott av bogen. Mängden energi som går åt för att penetrera bogen är inte speciellt stor ens för våra största viltarter i Sverige. Eftersom en vass spets kräver mindre energi för att öppna en sårkanal, är det lika viktigt att man använder vassa jaktspetsar, som att man har "x" mängd energi. Detta är den enkla anledningen till att man faktiskt kan jaga vildsvin med traditionell pilbåge (en sådan utan hjul), en traditionell pilbåge har med vass spets tillräckligt med energi för att penetrera bogsidorna hos ett vildsvin. Betänk att en modern compund båge ofta ger dubbelt så mycket energi. Den energi som inte går åt till att skära genom vävnad är antingen till för att sätt pilen hårdare i marken bakom djuret, eller hjälpa till vid mindre välriktade skott, i ideala fall är den alltså onödig.

Om extra energi hjälper eller stjälper till vid dåliga skott beror på hur dåligt skottet är. Helt klart är att mer energi ger en extra marginal inom vissa gränser.

I mitten på denna sida finns lite information om rekommenderad KE för olika viltarter: http://www.huntersfriend.com/bowselection.htm

2. Pilbågen är inte tillräckligt effektiv för att avliva djur på avstånd över 30m

En ganska vanlig missuppfattning som grundar sig på att man generellt säger att 30m är det maximala jaktavståndet för pilbågar. Den främsta anledningen till att maxavståndet är 30m är inte p.g.a. att pilen inte har tillräckligt med energi efter 30 m, anledningen är (som redan omnämnts i tråden) främst den tid det tar för pilen att nå målet och vad som kan hända under den tiden. Det tar ca 0,3 sek för en pil som rör sig med 100m/s för att nå 30 m. På 0,3 sekunder så kan de flesta djur röra sig en del. Jämför man med ett kula som färdas 750m/s så snackar vi avstånd på drygt 200m för att samma tidsrymd ska uppstå. Jämför man 18m med båge med 100m med bössa börjar man nå marginella skillnader.

Personligen så rangordnar jag de tre huvudfaktorerna som begränsar jaktavståndet för pilbåge nedan:

1. Tiden det tar för pilen att träffa djuret

2. Avståndsbedömningen blir viktigare och svårare ju längre avståndet är

3. Det är svårare att träffa på längre avstånd

4. Pilen har mindre energi när den når målet på längre avstånd

3. Det är svårare att träffa med en pilbåge - Pilbågen har sämre precision

När man pratar om att träffa med pilbåge så är det lätt att man jämför äpplen och päron. Det är ingen tvekan om att det är svårare att träffa bra på 100 m med en pilbåge.

Pratar man skyttens precision inom respektive jaktavstånd däremot så är det inte svårare för en vältränad bågskytt att träffa bra på 30m än vad det är för en vältränad gevärsskytt att träffa på 100m. Jag skulle nog hävda att skyttens precision är till bågskyttens fördel inom respektive jaktavstånd. Även om jag inte är någon dålig gevärsskytt så grupperar jag själv lika bra med bågen på 30m som med bössa med stöd(!) på 100m. Utan stöd så vinner bågen lätt här.

4. Det kommer bli vanligare med tjuvjakt om bågjakt tillåts

Om tjuvjakt blir vanligare pga. att bågjakt tillåts så har det ingenting med att pilbågarna är tystare än krutvapen. Bågjakt är svårt vilket innebär att det kräver mer tid vilket också ökar risken för tjuvjägaren. Vill man tjuvjaga effektivt så är krutvapen med ljuddämpare betydligt "bättre".

En faktor som dock skulle kunna få tjuvjakten att öka är att pilbågen som jaktvapen blir mer exponerad och tillgänglig. D.v.s. att jägare utan jägarexamen köper en båge i närmsta jatkbutik och ger sig ut i skogen... Personligen ser jag risken för detta som ganska liten eftersom jag tror att dessa jägare tröttnar ganska snart.

-Sammanfattat så drar jag följande slutsatser av sådant som ofta talar till bågens nackdel:

A. En välriktad pil dödar lika effektivt som en välriktad kula. Vad det gäller vapnens effektivitet så är det ingen större generell skillnad. +-0

B. Pilbågar och bågskyttar har samma precision som gevärsskyttar inom resp. jaktmässiga avstånd. +-0

C. Det finns risk för att djuret hinner röra sig efter avlossat skott. -Något som till viss del talar till bågens nackdel, dock så verkar det statistiskt inte vara någon nackdel. På min lista blir det dock ett litet minus.

Jag orkar inte dra fördelarna (det finns sådana också) just nu men de kommer vartefter. Det börjar bli läggdags :)

Människan jagat betydligt längre med pilbåge än man jagat med krutvapen. Vore det inte för pilbågen är det antagligen många av oss som inte suttit här idag.

Publicerat
Människan jagat betydligt längre med pilbåge än man jagat med krutvapen. Vore det inte för pilbågen är det antagligen många av oss som inte suttit här idag.

Nää,säkert inte,men hade vi inte varit kritiska mot både spjut och båge ,hade vi inte heller uppfunnit krutvapnet... :P

Publicerat

Pilbagar har defenitivt inte samma rackvid, men pa 25-30 m har den tillracklig fart att falla ett hjortdjur, ingen tvekan,har sjalv fallt flertalet hjortdjur i ar med bage. vi kan ju vanda pa fragan, jakt med hagel pa radjur, vilket normalt skjuts pa 30-40 m, blir det langre ar inte hagelvapnet effiktivt. Det pratas om 0.3 sek, hur manga oerfarna jagare blinkar till innan skottet, 0.3 har ingen betydelse, och om du osaker, hall inne med skottet ! Pilbagarna ar utrustade med sikten, bade rodpunkt,fiberoptisk, och fasta pinnar. Men framfor allt kravs det traning och inskjutning, exact som med ett krutvapen. Angaende tjuvjakt, det ar inte sa svart att fa licens pa en ljuddampare till studsaren i Sverige idag, vilket enligt mej har en storre potensial for tjuvjakt.

Publicerat
vi kan ju vanda pa fragan, jakt med hagel pa radjur, vilket normalt skjuts pa 30-40 m,

Hupp,hupp !!!!  Möjligtvis i Amerika då..Här i Sverige skjuts dessa oftast på 15-25 meter !!!

Eller bör göras vill jag tillägga då.. 8)

Publicerat
Hupp,hupp !!!!  Möjligtvis i Amerika då..Här i Sverige skjuts dessa oftast på 15-25 meter !!!

Dom delarna dar man maste jaga med hagelvapen anvands slug. Sa det blir lite langre skjutavstand ;), med finkornigt hagel ja 20-30 m, det har du ratt i.