Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjakt

Featured Replies

Publicerat
Hur ironiskt kändes det inte i går kväll då, när jag stod på täkten nedanför huset och sköt båge på en gåstavla.

Vad står ca 40 m bort och glor på mej då?.................jo , 3st canadagäss.... :):angry:

Och alla 3 gässen lever i dag????? :D

• Svar 361
  • Visningar 30,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Och alla 3 gässen lever i dag????? :)

:D:angry::D

• 3 weeks later...
Publicerat

Hejsan, detta var en sjukt lång tråd som jag har försökt skumma igenom.

Jag jagar med kula (Älg och Skogshöns med trädskällare, tycker det senare är roligast).

Jag skjuter även båge, inga moderna bågar utan traditionella långbågar, samma vapen som har använts i över tiotusen år. Jag anser mig vara en hyfsad skytt med träffbild i en mandarin på 15 meter.

När jag var på NZ testade jag bågjakt, jag smög, kröp, ålade och klättrade i fem dagar tills jag tillslut genom tur och skicklighet kommit in på 9 meter på en ovetande vildget, Pilen satt inte perfekt, ca 2cm från punkten jag fokuserade på, men en dubbel lungträff. Geten tittade upp, bräkte en gång och dog. Jag skulle säga att det var den bästa jaktupplevelse jag någonsin varit med om, inte för att jag vill konvertera andra till bågjakt eller långbåge, det är sjukt mycket träning bakom mitt skytte, utan för att ni ska förstå att det är min främsta upplevelse jaktmässigt. Jag hade inte fått samma upplevelse med hagel, liknelsen vid flugfiske är bra, det är tjusningen i simpliciteten. Vapnet jag anmvände levererade 47J (Danska kraven är 40J), och penetrerade två revben, ett på in och ett på utvägen. Gillar någon annan jägare kula, enkelstudsare eller hagel bättre skall de givetvis använda dessa vapen, med omdöme och kunskap om sina egna och vapnets begränsningar.

Jag ser det som att jakt måste bedrivas på ett etiskt försvarbart sätt, skadskjutningar är inte acceptable, men det är inte valet av vapenslag som ligger bakom skadskjutningarna, det är dåligt omdöme om sin egen och vapnets förmåga. Skulle alla jägare i alla situationer visa ett perfekt omdöme skulle skadskjutningarna vara löjligt få, när jag jagar, oavsett vapen är mitt mål att så skall vara fallet, och ta i trä, så har det hittils varit.

Publicerat
Gillar någon annan jägare kula, enkelstudsare eller hagel bättre skall de givetvis använda dessa vapen, med omdöme och kunskap om sina egna och vapnets begränsningar.

Jag ser det som att jakt måste bedrivas på ett etiskt försvarbart sätt, skadskjutningar är inte acceptable, men det är inte valet av vapenslag som ligger bakom skadskjutningarna, det är dåligt omdöme om sin egen och vapnets förmåga. Skulle alla jägare i alla situationer visa ett perfekt omdöme skulle skadskjutningarna vara löjligt få, när jag jagar, oavsett vapen är mitt mål att så skall vara fallet, och ta i trä, så har det hittils varit.

Mycket bra sagt!

Om alla resonerade så, skulle vi slippa många tröttsamma diskutioner.....och eftersök. :huh:

Publicerat

Håller med absolut.. Men det är ändå mer acceptabelt enligt många verkar det som om jag lyssnar på mitt jaktlag om man skadskjuter med kulvapen/krutvapen... Deras resonemang i mötesprotokollet från 2006 lyder typ såhär nånting..

"Bågjakten diskuterades och vi beslutade enigt att vi inte vill ha en massa djur springa omkring med pilar i sig". Rädda tydligen för att den ickejagande allmänheten ska se vad vi håller på med då.. Tycker jag det låter som.. Men om dom springer omkring med hagel i sig (vilket säkert ett 50tal djur gör i våra skogar) är tydligen okej, för det syns ju inte.

Frågan är ju enkel, vari ligger den etiska skillnaden i vilket vapen man skadskjuter med?? OM det nu händer, så lider knappast djuret mer av att ha en pil i sig. Vilket ändå inte är troligt eftersom att pilen med största sannolikhet far rätt igenom djuret oavsett träffområde. Så egentligen borde djuret lida mindre av att bli pilträffad. ? Åsikter någon?

Ordet "ögontjäneri" kanske ni har hört någon gång.. Och det är precis vad detta handlar om. Man vill inte att andra ska se vad man gör för misstag. Och gör man ett misstag med pilbåge så anser dom att det syns mera än med hagel. Det är ju inget annat än beklagligt.

• 5 weeks later...
Publicerat

"vi vill inte ha massa djur springande med pilar i sig"

Uttalandet lyser starkt med sin sin totala brist på faktakunskap.

Skott på dom djuren som jagas i Åland och förhoppningsvis snart i Sverige innebär normalt ett genomskott.

Men om pilen råkar sitta kvar kommer närmaste buskaget eller träden kapa av pilen. Dessutom kommer musklerna "arbeta ut" pilen ur kroppen under panikrusningen. Under över 20 års jakter där jag har varit med som en deltagare eller organisatör har vi haft bara ett fall av att ett djur faktiskt levde och gick med pilen i kroppen dagen efter påskjutningen.

Det var en bushbock som blixtsnabbt tvärvände i skottet och fick pilen rakt i skinkan bakifrån. På något sätt fastnade pilen kanske i lårbenet och stöttes inte bort. En motsvarande träff på ett rådjur skulle ha inneburit död och inget spring med pil i kroppen där heller . Den kompakta grävlingen som skjuts uppifrån kan ta pilen med sig men blir inte heller särskilt visuell lång tid eftersom alla vet vart han försöker ta sig efter skottet om han/hon lyckas med det.

Bävern har ofta pilen i sig efter skottet, men å andra sidan har man en stark lina fäst på pilen för att inte tappa bytet.

Så man ska inte oroa i onödan, det kommer aldrig att bli något problem utav detta.

Mvh

ristop

Publicerat
Håller med absolut.. Men det är ändå mer acceptabelt enligt många verkar det som om jag lyssnar på mitt jaktlag om man skadskjuter med kulvapen/krutvapen... Deras resonemang i mötesprotokollet från 2006 lyder typ såhär nånting..

"Bågjakten diskuterades och vi beslutade enigt att vi inte vill ha en massa djur springa omkring med pilar i sig". Rädda tydligen för att den ickejagande allmänheten ska se vad vi håller på med då.. Tycker jag det låter som.. Men om dom springer omkring med hagel i sig (vilket säkert ett 50tal djur gör i våra skogar) är tydligen okej, för det syns ju inte.

Frågan är ju enkel, vari ligger den etiska skillnaden i vilket vapen man skadskjuter med?? OM det nu händer, så lider knappast djuret mer av att ha en pil i sig. Vilket ändå inte är troligt eftersom att pilen med största sannolikhet far rätt igenom djuret oavsett träffområde. Så egentligen borde djuret lida mindre av att bli pilträffad. ? Åsikter någon?

Ordet "ögontjäneri" kanske ni har hört någon gång.. Och det är precis vad detta handlar om. Man vill inte att andra ska se vad man gör för misstag. Och gör man ett misstag med pilbåge så anser dom att det syns mera än med hagel. Det är ju inget annat än beklagligt.

I dessa fall när frågorna dyker upp gäller det att ha svar på tal och fakta, sen är det också viktigt att man håller en förhållandevis låg profil dvs undvika att hammna i en " Vi och Ni " situation. man kan lägga fram fakta utan att knäppa folk på näsan vilket är jätte viktigt när man talar med denna grupp tror jag.

1. Ja felskjutning händer även med pilbåge, dock inte mer än vid annan jakt med vapen, särkillt då hageljakt.

2. " Massa rådjur med pilar i sig!" Några MASSA rådjur blir det nog aldrig frågan om, om man ser på antalet bågjägare samt hur många djur de skjuter

per år gämfört med trad jägare här på "holmen" här är det bästa att helt sonika visa rent praktiskt varför en pil sällan stannar i djuret, dvs ett skjutprov

dock ska man ha på fötterna vid ett sådant prov, dvs vara säker på att man uppnår önskat resultat.

3. Djur som lider, detta är ett subjektivt ämne och mig veteligt finns inga direkta undersökningar på definitionen av hur ett djur uppfattar smärta, man kan inte

fråga dem direkt... vad vill jag säga med det då ? Jo det bästa är att säga något som " Jag anser att jag inte har den kunskap som krävs för avgöra om ett djur upplever smärta eller inte" dock skulle jag som person tro att det är mer plågsamt att ha en 308 kula i lårbenet än en pil, men inget jag vill eller tänker testa.

Det finns ingen statestik på hagel felskjutningar, och det finns en annledning till det,, ingen VILL ha någon, och om jag inte tar helt fel är det väl så att

i sverige får hagel användas på rådjur endast på dispens just nu, igentligen inte ens godkänt direkt.. kan ha fel där.

Men men, som jag nämde per telefon, kanske bättre om jag eller Anders deltar på denna "uppvisning" så blir du inte utlämnad åt gamarna, man ska dock

tänka på att vissa av gemmel stötarna kommer ALLDRIG ändra på sig.

Publicerat

jo. får nog göra så att någon av er kommer med. så man får nån äldre människa med mer pondus som backupp :huh:

Publicerat

Framgång !

Nu har jag övertygat mitt lokala jaktlag att tillåta jakt med båge på vårt område

dock med stipulationen att det bara är jag samt ett år på test.

40 minuters debatt om bågjakt fick massa frågor, samtliga kunde jag övertygande besvara

tillsist så är det alltid en som inte hittar några argument mot bågjakt utom

" Det är min personliga moral och etik som säger nej! " det va det bästa han kunde komma på

för att få sista ordet :D

Publicerat
Framgång !

Nu har jag övertygat mitt lokala jaktlag att tillåta jakt med båge på vårt område

dock med stipulationen att det bara är jag samt ett år på test.

40 minuters debatt om bågjakt fick massa frågor, samtliga kunde jag övertygande besvara

tillsist så är det alltid en som inte hittar några argument mot bågjakt utom

" Det är min personliga moral och etik som säger nej! " det va det bästa han kunde komma på

för att få sista ordet :D

Sen kan man ju alltid fråga sig vems personliga etik och moral som gäller. Ett mycket diffust begrepp som varierar vem man frågar. Vissa säger att etiken talar mot att skjuta rådjur med hagel. Stövarjägaren ser rött när man skjuter hare för annat än just stövaren. Hans etik och moral säger ju att haren ska enbart skjutas när den drivits av hund.

Osv osv. Vi kan diskutera etik och moral i all oändlighet utan att få ett riktigt svar. För åskilliga hundra år sedan var det ok att en storbonde ägde slavar. Det tillät hans etik och moral. Frågar du en djurrättsaktivist om det är etiskt och moraliskt rätt att överhuvudtaget jaga så vet du ju vad svaret bli.

Det mesta av argumenten har jag hört under alla de år jag stått på mässor och informerat. Kommer ihåg en rolig incident som inträffade på en jaktmässa i stockholm i mitten på -90 talet. En kille gick med barnvagn och fru inne på mässan och skrek ömsom fy och usch mellan montrarna hos de olika utställarna. Stackarn hade tydligen hamnat helt fel. Han var troligen på väg till en blomstermässa men gick fel och hamnade på jaktmässan istället. Så fel det kan bli då.

Publicerat
Sen kan man ju alltid fråga sig vems personliga etik och moral som gäller. Ett mycket diffust begrepp som varierar vem man frågar. Vissa säger att etiken talar mot att skjuta rådjur med hagel. Stövarjägaren ser rött när man skjuter hare för annat än just stövaren. Hans etik och moral säger ju att haren ska enbart skjutas när den drivits av hund.

Osv osv. Vi kan diskutera etik och moral i all oändlighet utan att få ett riktigt svar. För åskilliga hundra år sedan var det ok att en storbonde ägde slavar. Det tillät hans etik och moral. Frågar du en djurrättsaktivist om det är etiskt och moraliskt rätt att överhuvudtaget jaga så vet du ju vad svaret bli.

Det mesta av argumenten har jag hört under alla de år jag stått på mässor och informerat. Kommer ihåg en rolig incident som inträffade på en jaktmässa i stockholm i mitten på -90 talet. En kille gick med barnvagn och fru inne på mässan och skrek ömsom fy och usch mellan montrarna hos de olika utställarna. Stackarn hade tydligen hamnat helt fel. Han var troligen på väg till en blomstermässa men gick fel och hamnade på jaktmässan istället. Så fel det kan bli då.

Visst är det så, han insåg till slut att han va över bevisad i kunskap och fakta, vilket de 18 andra insåg, när man erbjuder dem att

komma på en uppvisning/provskjutning innser de att det hmm funkar nog, jag är nöjd även om det är ett litet steg för att kunna

jaga lokalt = oftare men till nästa år får jag säkert rätt att ta gäster med mig ut med.,, finns fina platser J :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Själv är jag på något vis inte orolig längre över att det blir bågjakt i byn från o med i år. Känns som att "vi" övertygat dom människor i jaktlaget med mest pondus och dom som "bestämmer" över dom andra mer tystlåtna. :) Säker kan man ju aldrig vara dock. Men från att ha haft åsikten att det bara är skit med bågjakt, har det nu blivit "vad skulle det va för problem med det?" typ..

hoppas man får nåt ibep till nu bara så kan man ju börja kämpa sen.. :P