Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjakten 2007

Featured Replies

• Svar 318
  • Visningar 25,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Samma som sidan innan foffe. Min nalle. ;D Mäktig nalle. :D

http://jaktsnack.se/index.php?topic=7558.210

;D

Sorry att jag missade ditt inlägg där  :-[

Publicerat
Sorry att jag missade ditt inlägg där  :-[

Ingen fara.

:D

Publicerat
jämta mfl - tagga ner lite om saker ni vet  ganska lite om.
Tagga ner från vad  ??? ???

Tycker inte mitt inlägg var speciellt upptaggat direkt..

Skriver man ett inlägg som du gjorde är det mer förvånansvärt att det inte var fler som reagerade.

Jag känner inte dig eller vet vad för typ av jägare du är och i mina ögon ser det ju lite illa ut att läsa:

Mitt skott som sköts med dbs 30-06 utan kikare på 100 meter i sken tog i buken. Hunden som ställde den (gråhund) fick sedan oerhört med smörj och dog nästan av skadorna innan hundföraren kom åt att skjuta den.

Utan vidare förklaring som exempelvis att björnen redan var påskjuten..Det kan ju inte vara så svårt att förstå? Utan den "lilla förklaringen" som du inte vill ge,(?) tolkar jag det som att du sköt på en icke tidigare påskjuten björn som kom i fullt sken med en hund i hasorna!

Publicerat
Jag förstod att man troligen sköt på längre håll än 300 meter,men eftersom jag inte visste säkert så...var det bättre att nån annan fick skriva det....

Japp,kanske vi oxå är överens om att det går fin-fint att skjuta då på 80-100 med lite träning på större vilt 8)

Hoppas ni skjuter när dom står stilla då och inte i sken och hunden i bakhasorna.

Publicerat
Hoppas ni skjuter när dom står stilla då och inte i sken och hunden i bakhasorna.

Att du har åsikt hedrar dej.och du får gärna dela den med oss andra,men vänligen använd inte mina ord som ett skohorn för att komma åt det du vill disskutera..

Rätt glad jägare,,, :D

Publicerat
Men köss i jesu namn vad man kan illa vid sig..

Kortast 5 m förra året? Källa? Vad jag vet var det en i Dorotea trakten som sköt en på bara några meters håll och som sedan la sig framför fötterna på honom. Om det nu var vid 5 den blev påskjuten med första skottet vet jag inte.

Ang. försäkringen.. Notera att han skrev "Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden..."

Sen hur du vill tolka det vet jag inte.. Men hur anser du att man ska betala dom övriga timmarna? Jag utgick från att alla timmar som är nedlagda är obetalbara och just därför vore det ju bra om man betalar självrisken. Sen hur det gick till den gången MKJ sköt och en hund skadade sig vet jag inte och jag dömmer inte honom på något vis hur han än gjorde. Jag hade nog inte krävt pengarna för självrisken, jag hade nog sörjt hunden. Några tusen hjälper inte..

Tönt dubbelstudsare? Tycker du att det är bättre att jaga med en diskbänk och en högglanspolerad toalettrulle som sikte?  :-* :-*

Kan man hantera att skjuta med öppna riktmedel på 100 m är det smidigt. Det finns endel riktigt skickliga skyttar som klarar sig utan sikten..

EDIT: Jag kanske låter lite bitsk.. Men ta inte illa upp!   :)

aha källa kommer nog snart när björnjakten är slut och diskutionen är igång om vilka som ska få jaga björn,ska du se..jag har absolut inget med björnjakt å göra....det är en som värnar om sin jakt kan man säga..

vet inte vars det står nått om självrisk eller ¨nån hund som skadats men jag håller hundar väldigt högt så tycker allt snack om pengar och hundar verkligen inte hör ihop, lixom i denna tråd..björn jagar man med hund..

sen om dubbel studsare är töntigt,JA,,inte för det är dåligt ¨på nå vis,men jag skulle inte ha en sån iaf,sen var det en en straffspark som låg upp mot mkj ,jag är en vinnare och sätter sånna :-* :-*

sen blanda inte in mig å nå vett å etikett för det brukar vara som att kasta sten i glashus specielt när man haft sönder tillräkligt med glas redan and still going strong ;D

Publicerat
aha källa kommer nog snart när björnjakten är slut och diskutionen är igång om vilka som ska få jaga björn,ska du se..jag har absolut inget med björnjakt å göra....det är en som värnar om sin jakt kan man säga..

vet inte vars det står nått om självrisk eller ¨nån hund som skadats men jag håller hundar väldigt högt så tycker allt snack om pengar och hundar verkligen inte hör ihop, lixom i denna tråd..björn jagar man med hund..

sen om dubbel studsare är töntigt,JA,,inte för det är dåligt ¨på nå vis,men jag skulle inte ha en sån iaf,sen var det en en straffspark som låg upp mot mkj ,jag är en vinnare och sätter sånna :-* :-*

sen blanda inte in mig å nå vett å etikett för det brukar vara som att kasta sten i glashus specielt när man haft sönder tillräkligt med glas redan and still going strong ;D

Jag tror inte att det är någon idé att gräva mer i detta!

Som jag skrev tidigare är pengarna inte det viktiga när det gäller hund, ifall du missade det...

Jag har absolut inte påstått att jag har vett och etikett. Och visst kan jag ha det om jag vill, men jag är väl inte så noga på det mesta..

Sov gott och ha en bra helg!  :-*

Publicerat
...kasta sten i glashus specielt när man haft sönder tillräkligt med glas redan and still going strong ;D

HAHA :D First-sten-janne! ;D

Publicerat

Det var en rejäl nalle. :o Riktig björnjägare ser jag. :o

En till är fälld i Kalix Kommuns NV hörn och dom gör allt för att fylla tilldelningen i länet.

34 av 50 fällda. Bra jobbat! :o I Jokkmokk måste det finnas nått grymt med björn. :o

http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10002117

:D

Publicerat

Luktar karln brunstig björnhona eller ??? Det är inte just nå småbjörnar han fått skjutit. Och för en liten gråhundstik dessutom. Gråhundstik VS ett pack tjutande plottar :- Ja man ska inte räkna bort de grå raserna när det gäller björnjakt det är tydligt.

Publicerat

Väntar otåligt på att bjern skall bli skjuten i Svartlien hos bröderna i Pistvakt...

Huga..kommer ni ihåg bjärven som alltid förföljde en till livets slut !!!!

Hojt !! på er.. ;D

Publicerat
Luktar karln brunstig björnhona eller ??? Det är inte just nå småbjörnar han fått skjutit. Och för en liten gråhundstik dessutom. Gråhundstik VS ett pack tjutande plottar :- Ja man ska inte räkna bort de grå raserna när det gäller björnjakt det är tydligt.

Haha! Kanske det. :D Jag vet då inte att björnar har någon brunstgrop som han kan ha rullat sig i för att ta bort vittringen. ;D Ja, det verka gå bra att jaga björn med gråhundstik också. ;D

Publicerat

johka.vad säger man.. ;)

sen tycker jag det är verkligen väldigt konstigt att man i alla andra jakter utom just bjärn,får man skjuta och verkligen bidra till bra återväxt inte få skjuta årsungar,,rätt konstigt undra hur våra experter tillrätta visar detta,inget nytt men sunt förnuft bara..våga vägra åteljakt!

Publicerat
johka.vad säger man.. ;)

sen tycker jag det är verkligen väldigt konstigt att man i alla andra jakter utom just bjärn,får man skjuta och verkligen bidra till bra återväxt inte få skjuta årsungar,,rätt konstigt undra hur våra experter tillrätta visar detta,inget nytt men sunt förnuft bara..våga vägra åteljakt!

jag har läst ditt inlägg snart 10 ggr, och jag fattar inte vad du skrivit. har du kört nåt krypteringsprogram eller är det jag som är trött ;) ???

Publicerat

ni i dalarna har aldrigt fått fram det djupt hemliga recepetet för norrlänskt hembränt,därför ni är lite så där :-*

nä jag e sämst på skriva,,ligger ofta två rader före i tankarna och fingrarna hänger inte med,,jag är för snabb jag är för snabb :)

Publicerat
ni i dalarna har aldrigt fått fram det djupt hemliga recepetet för norrlänskt hembränt,därför ni är lite så där :-*

nä jag e sämst på skriva,,ligger ofta två rader före i tankarna och fingrarna hänger inte med,,jag är för snabb jag är för snabb :)

enda skillnaden är väl att vi dalmasar har tid att vänta medan bränvinet rinner genom kolröret, medans norrläningar dricker det pissljummet direkt från apparaten :-

Publicerat
enda skillnaden är väl att vi dalmasar har tid att vänta medan bränvinet rinner genom kolröret, medans norrläningar dricker det pissljummet direkt från apparaten :-

hep hepp hepp..här bryter sej sörlänningen in..är det ljummet ur kranen är kylningen ej korrekt...så det sa ;D  Kommer livets ord eller var det vatten ut ljummet så är kalaset förstört..har för mej massa saker just nu..... ;D

Har bara hört iofs....... :D

Publicerat
Hur fan kan man skjuta på en Björn i sken med en 30-06 utan kikarsikte inte undra på att folket är emot björnjakten och dom stackars jägare som har huvudet i behåll och håller inne sådana skott. Du borde  skämmas och sluta som jägare,,,adrenalinet du kände var väl Björnfrossa

Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden...

Förbannad jägare!!!!!

Läste ditt inlägg övermobilen tidigare i veckan och häpnades lite över ditt hat i inlägget :( Ifrågasett gärna vad jag skriver men för att jag egentligen skall ta dig på allvar råder jag dig att använda en annan strategi i framtiden, OK?

Börjar med att rannsaka mig själv och kan hålla med om att inlägget andades oseriöst handlade i skogen, det borde aldrig ha skrivits på detta sett utan medskickad förklaring.

Folk som känner mig vet att jag är en såväl erfaren jägare som skytt, det gäller såväl skytte med som utan kikarsikte. Har hitills skjutit mer än 300 klövvilt under mina 18 år som jägare vilket om inte annat borde betyda att jag inte dammar av bössan 1 eller 2ggr om året som många andra. Då jag själv också är jaktledare i 3 av 4 jaktlag som jag är verksam torde kanske också innebära att jag vet vad säkerhet, vett och ettikett samt jaktetiskt handlande innebär. Är också hundägare sedan 15 år. Ändå skjuter jag på skenande oskadad björn på 100 meter utan kikarsikte, för det var inget annat än sanningen. 

Låt mig veva tillbaka till September 2005, platsen är SO Dalarna i gränsen mot Hälsingland och vi jagar älg. I såten sedan 3 timmar är lagets unga gråhund, mycket lovande men bara 12 månader gammal. Han försvann med ko och kalv över rågången där han ställde ekipaget inom fullt hörhåll från alla som gladdes att hunden jobbade så fint. Fysiken hos en 1 års gråhund är dock avsevärt sämre än hos en 3-7 år gammal hund av förklarliga skäl så efter ca 1,5 timmes arbete blir det tyst och alla väntar på att hudföraren skall meddela att hunden är åter. Efter ca 10 minuter meddelar min passgranne att han hör konstiga ljud innanför honom, morranden och ylanden som av två hundar som slåss. Den andra hunden var emllertid en björn i 80 kilosklassen som hunden sprang på under sin återgång.

Plötsligt kommer hunden som en raket övar vägen med björnen bara 5 meter bakom hos min passgranne som ej hinner skjuta. Bakom oss fanns en stor blötmyr och jag kastade i från mig allt och sprang mot myrhalsen där djuren kom ut. Björnen flöt mycket bättre än den trötta hunden och gång ¨på gång fick hunden vända upp för att skydda sig.

Jag sköt när hunden var fri och jag såg att det tog då björnen stannade till i skottet för att sedan avbryta förföljandet och kasta tillbaka mot skogen. Om jag räddade livet på hunden vet jag ej, men troligen. Sköt andra pipan också men det skottet missade helt såg vi sedan. Satt tidigare på vägpass och därför var kikaren avtagen.

Eftersöket ombesörjdes av en björntränad hund från grannlaget, en laika som fick en framtass nästan avbiten samt blödningar invärtes innan björnen sköts. Men det är en annan historia och det eftersöket gjordes av fri vilja då dessa killar har en speciell eftersökstjänst söder om Stockholm. Laikan jagar igen även om det var kritiskt. Beträfffande denna unga gråhund är än idag oduglig i björnland och "tappar svansen" direkt om en tillstymmelse till björnvittring finns. Dock är han en duktig älghund.

Så låg det till, hade ni inte gjort detsamma frågar jag mig då. Svarar ni nej tycker jag synd om era hundar. :-

MVH

Publicerat

Har inte skrivit ngt här innan. Har väntat på ditt inlägg som kom nu MKJ. Självklart hade man gjort samma sak för att om möjligt rädda hunden. Hade iof inte en tanke på att du skulle gjort ngt sådant utan en högst rimlig förklaring.  Man lär faktiskt känna en person ganska väl på ett forum. :D :-*

Publicerat

I detta sammanhang blev det ju en helt annan sak..

Utan denna bakgrund uppfattas det ju som väldigt skumt och oseriöst beteende i björnskogen.

Jag som inte känner dig vare sig irl eller över forumet (är ju rätt ny här inne) kan ju bara gå på det jag läser och inget annat.

Tack för förtydligandet  :)

Publicerat

Det är OK Jämta, ibland är man lite för kvick att döma och detsamma gäller även för mig själv :)

MVH

Publicerat

Kändes gott att läsa ditt inlägg,vi är många som väntat på dej :D

Jag tycker i alla fall att du gjorde helt rätt,hade gjort precis samma sak tror jag....