Publicerat September 16, 200718 yr detta förstog jag redan från en början!... den bild ja fått av dej är att du e tar jakten på största alvar.. hur som helst så är de alltid bra med en mer detaljerad förklaring!.. för dom som inte hänger mer riktigt!.. jag hadde garanterat gjort samma sak för att skydda min eller någon annans hund!... MVh ThomasMamre!..
Publicerat September 16, 200718 yr Bra skrivet MKJ! Det gav en annan bild av hela händelseförloppet om det fanns några oklarheter.
Publicerat September 16, 200718 yr Bra skrivet MKJ! Det gav en annan bild av hela händelseförloppet om det fanns några oklarheter. För mig som inte känner till MKJ är det klart att där fanns en hel del frågetecken och oklarheter, med en så knapphändig skildring som utelämnade det mest väsentliga...
Publicerat September 16, 200718 yr Bra skrivet MKJ! Det gav en annan bild av hela händelseförloppet om det fanns några oklarheter. Tänker som så, även om det är bra skrivet eller ej så är händelseförloppet det viktiga,så om saker och ting är bra eller dåligt skrivna påverkar knappast resultatet... :
Publicerat September 16, 200718 yr För mig som inte känner till MKJ är det klart att där fanns en hel del frågetecken och oklarheter, med en så knapphändig skildring som utelämnade det mest väsentliga... Tänker som så, även om det är bra skrivet eller ej så är händelseförloppet det viktiga,så om saker och ting är bra eller dåligt skrivna påverkar knappast resultatet... : Jag känner honom inte heller mer än här igenom forumet. Visst fanns det en hel del oklarheter som rätades ut igenom det som MKj skrev i sitt inlägg. Visst ska man vara en duktig skytt om man ska våga svinga ikapp en björn som kommer i full fart med en hund framför sig.
Publicerat September 16, 200718 yr För mig som inte känner till MKJ är det klart att där fanns en hel del frågetecken och oklarheter, med en så knapphändig skildring som utelämnade det mest väsentliga... Jag skrev ju att det var taget ur sitt sammanhang
Publicerat September 16, 200718 yr Jag känner honom inte heller mer än här igenom forumet. Visst fanns det en hel del oklarheter som rätades ut igenom det som MKj skrev i sitt inlägg. Visst ska man vara en duktig skytt om man ska våga svinga ikapp en björn som kommer i full fart med en hund framför sig. Kikar man på antalet inlägg du har mot mitt lilla antal, så säger det sig självt att du "känner" honom bättre än mig och så mycket som jag hänger på forum, så vet jag att man lär känna folk rätt bra med tiden Men nu är frågetecknen jag hade uträtade och jag har fått en klarare bild av MKJ, så skulle situationen komma igen vet jag ju att det finns mer bakom Ni här inne har ju inte lärt känna mig och har ju ännu bara en svag aning om vilken figur jag är och vilka kunskaper jag har inom hund, genetik, avel etc. som andra på andra forum lärt sig genom åren att jag kan..
Publicerat September 16, 200718 yr Jag skrev ju att det var taget ur sitt sammanhang Ja kanske det....men hur skall alla kunna veta det ???? Skall vi upphöja MKJ till Guds avbild ????? Tycker det var bra att MKJ svarade så att alla frågetecken är utraderade... Sen om MKJ har fallenhet för att kunna skriva bra eller dåligt är skit sak samma.... Jag gillar MKJ,och ser fram emot att träffas och jaga igen nu i höst 8)
Publicerat September 16, 200718 yr Ja kanske det....men hur skall alla kunna veta det ????Skall vi upphöja MKJ till Guds avbild ????? Läste man originaltexten så förstod man det ganska klart för det handlade inte om etiska skott Guds avbild är väl att ta i men en rondellhund kan du väl göra ;D
Publicerat September 16, 200718 yr Kikar man på antalet inlägg du har mot mitt lilla antal, så säger det sig självt att du "känner" honom bättre än mig och så mycket som jag hänger på forum, så vet jag att man lär känna folk rätt bra med tiden Men nu är frågetecknen jag hade uträtade och jag har fått en klarare bild av MKJ, så skulle situationen komma igen vet jag ju att det finns mer bakom Ni här inne har ju inte lärt känna mig och har ju ännu bara en svag aning om vilken figur jag är och vilka kunskaper jag har inom hund, genetik, avel etc. som andra på andra forum lärt sig genom åren att jag kan.. Ehh..vart visst på skrivhumör ;D Jag är av den bestämda uppfattningen att man inte alls lär känna folk på ett forum..forum är en förljugen bild av verkligheten där man får ta allt med en nypa salt.... Man lär känna folk endast delvis på forum...att lära känna nån på riktigt tar år efter diverse prövningar i fält..hehe !!Jag har i alla fall fått mej en bild av folket här..vissa är skitduktiga på att skriva andra är mindre bra..egentligen helt ointressant då man oftast ser igenom detta efter ett tag..man kan även intessera sej för forister som har samma inställning som en själv men att dela in folk i fack som om att vissa skulle vara goda och andra mindre goda är endast ett enda stort misstag då det oftast är lixom tvärtom.. Försöker lära mina egna barn att se allt ur ett neutralt perspektiv och låta sanningar mer mogna fram.. Hur lär man sej då att lära sej känna igen en ansvarsfull jägare..jo man ses..tittar varann i ögonen,jagar litet samt sitter ner och småpratar litet.... Skogen avslöjar alla hemligheter..det gör inte ett forum !!! Hemlighets fulle Token ;D
Publicerat September 16, 200718 yr Guds avbild är väl att ta i men en rondellhund kan du väl göra ;D *ASG*.......
Publicerat September 16, 200718 yr Skall vi upphöja MKJ till Guds avbild ????? Jag gillar MKJ,och ser fram emot att träffas och jaga igen nu i höst 8) Skit på dig Telge :-* På tal om intellektuella oneliners. Vi skall ta haren innan upptag iår ;D
Publicerat September 16, 200718 yr Hur lär man sej då att lära sej känna igen en ansvarsfull jägare..jo man ses..tittar varann i ögonen,jagar litet samt sitter ner och småpratar litet....Skogen avslöjar alla hemligheter..det gör inte ett forum !!! Hemlighets fulle Token ;D Tokar är intressanta och du är välkommen hit och äta skink & ostfylllda älgfärsjärpar med råstekt färskpotatis + lite andra mumsiga tillbehör och snacka skit om allt dittan och dattan närhelst andan faller på och du befinner dig nära ödeskogen Jag är dock på mina andra (icke jakt och jakthundsrelaterade) forum betydligt mindre anonym än här iom att jag har min hemsidelänk synlig och där kan ju folk läsa en hel del om mig och mina hundar och många ringer dessutom upp med diverse spörsmål och frågor och funderingar efter att ha läst vad jag skriver, tycker och tänker. Jag är densamma på nätet som jag är irl. Antingen gillar man det man ser eller så ses jag som en pest. Mellanting verkar sällan finnas ;D Största anledningen till att jag inte har hemsidelänken ute här är för att jag inte riktigt gillar att profilera och smygmarkandsföra min hunduppfödning på det viset : (Jo, jag är lite udda 8) ) De som är intresserade av mig och mina hundar efter att ha läst vad jag skriver hör liksom av sig i alla fall har jag märkt Även jag tar inte allt jag läser på forum bokstavligen och för sanning, men med tiden lär man sig oftast vilka som är vettiga och riktiga sas..
Publicerat September 16, 200718 yr Tokar är intressanta och du är välkommen hit och äta skink & ostfylllda älgfärsjärpar med råstekt färskpotatis + lite andra mumsiga tillbehör och snacka skit om allt dittan och dattan närhelst andan faller på och du befinner dig nära ödeskogen Jag är dock på mina andra (icke jakt och jakthundsrelaterade) forum betydligt mindre anonym än här iom att jag har min hemsidelänk synlig och där kan ju folk läsa en hel del om mig och mina hundar och många ringer dessutom upp med diverse spörsmål och frågor och funderingar efter att ha läst vad jag skriver, tycker och tänker. Jag är densamma på nätet som jag är irl. Antingen gillar man det man ser eller så ses jag som en pest. Mellanting verkar sällan finnas ;D Största anledningen till att jag inte har hemsidelänken ute här är för att jag inte riktigt gillar att profilera och smygmarkandsföra min hunduppfödning på det viset : (Jo, jag är lite udda 8) ) De som är intresserade av mig och mina hundar efter att ha läst vad jag skriver hör liksom av sig i alla fall har jag märkt Även jag tar inte allt jag läser på forum bokstavligen och för sanning, men med tiden lär man sig oftast vilka som är vettiga och riktiga sas.. Eftersom du snackar mat...bli inte förvånad om jag plötsligt står där och är hungrig,,som du säkert vet så lär mej min stövare hur Sverige ser ut !!!!!!
Publicerat September 16, 200718 yr Eftersom du snackar mat...bli inte förvånad om jag plötsligt står där och är hungrig,,som du säkert vet så lär mej min stövare hur Sverige ser ut !!!!!! Här finns alltid mat över till hungriga jaktmänniskor ;D Idag stod färsk mandelpotatis, nystyckad pepparstekt biffstock, morotsstuvning + grönsallad på menyn.. Och givetvis blev det en hel del över som vanligt.. Lyckas alltid laga mer mat än vad som äts upp ??? Så det är alltid bra med extra munnar Stövare finns det öht ingen alls i dessa bygder 8) ;D
Publicerat September 17, 200718 yr Kikar man på antalet inlägg du har mot mitt lilla antal, så säger det sig självt att du "känner" honom bättre än mig och så mycket som jag hänger på forum, så vet jag att man lär känna folk rätt bra med tiden Men nu är frågetecknen jag hade uträtade och jag har fått en klarare bild av MKJ, så skulle situationen komma igen vet jag ju att det finns mer bakom Ni här inne har ju inte lärt känna mig och har ju ännu bara en svag aning om vilken figur jag är och vilka kunskaper jag har inom hund, genetik, avel etc. som andra på andra forum lärt sig genom åren att jag kan.. Visst är det skillnad på ca. 2,5 år och ett par månader som medlem men jag vet ändå inte riktigt vad det är för en man. ;D Jag har förstått att Du har väldigt bra kunskaper inom hund, genetik, avel, m. m. Det är så jag ser Dig som hundmänniska.
Publicerat September 17, 200718 yr Jag är ju ingen "expert"på något vis, men jag är genuint intresserad och efter hundvårdsutbildningen för "evigheter" sedan har det ju hänt enormt mycket inom allt som har med hund och hundsjukvård etc. att göra och jag försöker i alla fall att hänga med och lära mig så mycket jag kan, även om inte tid finnes att gå nyare kurser och utbildningar Dessutom är ju ett av mina motton: Frågar man inget, får man inget veta, så det är många gånger jag ringer veterinärer och frågar om saker som jag inte får riktigt grepp om på egen hand : Ett är då säkert: Man blir aldrig någonsin fullärd och ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man faktiskt vet 8)
Publicerat September 21, 200718 yr Länsstyrelsen omfördelar björnar 2007-09-20 17:00 LULEÅ. Antalet björnar som får fällas i inlandet utökas efter beslut av länsstyrelsen på torsdagen. Naturvårdsverket godtar att länsstyrelsen beslutar om att föra över tre av björnarna från kvoten i delområde två ( Pajala, Övertorneå, Överkalix och Gällivare kommun nedanför odlingsgränsen) till delområde tre (Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Jokkmokk, Kiruna, Älvsbyn samt Gällivare ovanför odlingsgränsen). I delområde två är hittills bara sex av 15 tillåtna björnar fällda. Länsstyrelsen anser det därför lämpligt att tre av de kvarvarande tillåtna björnar i det delområdet istället får fällas i delområde tre. Antalet björnar som fick fällas inom inlandskommunerna var tidigare 29. Efter dagens beslut är den kvoten utökad till 32 björnar. Klockan 15 på torsdagen var totalt är 41 av årets kvoten på 50 björnar skjutna. http://www.nsd.se/telegram.aspx?artid=70562&type=tgr http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10002117
Publicerat September 21, 200718 yr Länsstyrelsen omfördelar björnar2007-09-20 17:00 LULEÅ. Antalet björnar som får fällas i inlandet utökas efter beslut av länsstyrelsen på torsdagen. Naturvårdsverket godtar att länsstyrelsen beslutar om att föra över tre av björnarna från kvoten i delområde två ( Pajala, Övertorneå, Överkalix och Gällivare kommun nedanför odlingsgränsen) till delområde tre (Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Jokkmokk, Kiruna, Älvsbyn samt Gällivare ovanför odlingsgränsen). I delområde två är hittills bara sex av 15 tillåtna björnar fällda. Länsstyrelsen anser det därför lämpligt att tre av de kvarvarande tillåtna björnar i det delområdet istället får fällas i delområde tre. Antalet björnar som fick fällas inom inlandskommunerna var tidigare 29. Efter dagens beslut är den kvoten utökad till 32 björnar. Klockan 15 på torsdagen var totalt är 41 av årets kvoten på 50 björnar skjutna. http://www.nsd.se/telegram.aspx?artid=70562&type=tgr http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10002117 Tjahaja Där ser man!
Publicerat September 21, 200718 yr Det går väldigt trögt för inlandskommunerna nedanför odlingsgränsen. >
Publicerat September 21, 200718 yr nu är det 3st skjutna på våran mark ( alfta södra) och det är 4st kvar på tilldelningen samme
Publicerat September 23, 200718 yr En liten berätelse om en Björnjägare i Flarken http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7275...p;avdelning_2=0
Publicerat September 23, 200718 yr En liten berätelse om en Björnjägare i Flarkenhttp://www.norran.se/sektion_c.php?id=7275...p;avdelning_2=0 Kul för han som har fått fälla nalle.
Publicerat September 25, 200718 yr Nu är björnjakten slut i 2 delomr. av 3 i Norrbotten. Vi skulle behövt få fler björnar här i kustregionen på tilldelningen. http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10002117
Publicerat September 25, 200718 yr Jag tycker att björnarna kan vara så snälla att flytta mer söderut så att vi här nere i landet kan få möjlighet att jaga detta högvilt. MKJ Jag skulle ha gort precis samma sak som du gorde i den situationen Suna