Publicerat September 11, 200718 yr Tror vi fått in en träkramare på jaktsidan!... Mvh Inta alls säker då underskften är förbannad jägare!! inte förbannade jägare !
Publicerat September 11, 200718 yr Inta alls säker då underskften är förbannad jägare!! inte förbannade jägare ! så kan de vara!.. men tycker ordvalet inte var direkt passande för denna sida!.. mvh
Publicerat September 11, 200718 yr Hur fan kan man skjuta på en Björn i sken med en 30-06 utan kikarsikte inte undra på att folket är emot björnjakten och dom stackars jägare som har huvudet i behåll och håller inne sådana skott. Du borde skämmas och sluta som jägare,,,adrenalinet du kände var väl Björnfrossa Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden... Förbannad jägare!!!!! Att skjuta utan kikarsikte är ju upp till var och en. Det finns många som skjuter galant med öppna riktmedel och det är egentligen så man skall skjuta på älgbanan. Mycket nyttigt att kunna skjuta snabba skott med öppna riktmedel. Jag hade nog hellre haft öppna riktmedel på en björn när det går så otroligt snabbt smo det ofta gör. Att ha en kikare i det ögonblicket kan bli det sista för dig. Och förövrigt är 30-06 en ypperlig björnkaliber. Fördelen med större kula är att du får större sårkanaler och ett sämre skott skapar mer verkan än ett från en mindre kalibrig. Men en dålig träff med en stor kaliber är inte ens i närheten av vad en perfekt träff med en 30-06 är. Sen vill jag även minnas att Sveriges stora älgjägare, Rasmus B, sköt tiotalet björnar med sin drilling, 6,5x55 och kal 12. Ps. Skadorna på hunden täcker försäkringen om en sådan fanns. Igår när jag var inne i en vapenaffär i Uppland fick jag mig en hint varför så många björnar skadeskjuts. Det var två stycken under den tid jag spenderade i affären, 30 min, som skulle ha en bössa till björnjakten. Av deras kommentarer att dömma, "Fungerar denna bössa bra på björn"?, "Kan man fälla en björn med denna?", etc. Tror att det är för många som ser björnjakten som något mandomsprov och tycker att det är jävligt häftigt att kunna skryta inför polarna om att man har skjutit en björn. Detta suget gör att alltfler trycker av skott i situationer som inte är under bra förhållanden. Hur ska vi då göra med björnjakten? Tvinga alla björnjägare genomgå prov? Den enda lösning jag kan se är att jaktledarna tar sin fulla rätt och kräver prov på björn innan jakt. Att sedan gå igenom träffområden etc. som en slags utbildning ser jag som en jättebra idé. Men som sagt, jag anser att det är upp till jaktledaren. Mvh, Savin
Publicerat September 11, 200718 yr Hur fan kan man skjuta på en Björn i sken med en 30-06 utan kikarsikte inte undra på att folket är emot björnjakten och dom stackars jägare som har huvudet i behåll och håller inne sådana skott. Du borde skämmas och sluta som jägare,,,adrenalinet du kände var väl Björnfrossa Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden... Förbannad jägare!!!!! Om alla skulle vara så kompetenta med sitt vapen som MKJ så skulle jag vara nöjd och kikarsikte är inget krav, tvärtom på björnjakt i min mening, MKJ skriver själv hur det gick till och hur det slutade, tycker det är starkt att utan bortförklaringar kunna skriva vad som hände, inga om eller i fall, att du plockar texten ur sitt sammanhang gör inte saken bättre. Skjuter själv både älgbana och björnpass både med och utan kikarsikte med min 375:a
Publicerat September 11, 200718 yr Att skjuta utan kikarsikte är ju upp till var och en. Det finns många som skjuter galant med öppna riktmedel och det är egentligen så man skall skjuta på älgbanan. Mycket nyttigt att kunna skjuta snabba skott med öppna riktmedel. Jag hade nog hellre haft öppna riktmedel på en björn när det går så otroligt snabbt smo det ofta gör. Att ha en kikare i det ögonblicket kan bli det sista för dig. Och förövrigt är 30-06 en ypperlig björnkaliber. Fördelen med större kula är att du får större sårkanaler och ett sämre skott skapar mer verkan än ett från en mindre kalibrig. Men en dålig träff med en stor kaliber är inte ens i närheten av vad en perfekt träff med en 30-06 är. Sen vill jag även minnas att Sveriges stora älgjägare, Rasmus B, sköt tiotalet björnar med sin drilling, 6,5x55 och kal 12. Ps. Skadorna på hunden täcker försäkringen om en sådan fanns. Igår när jag var inne i en vapenaffär i Uppland fick jag mig en hint varför så många björnar skadeskjuts. Det var två stycken under den tid jag spenderade i affären, 30 min, som skulle ha en bössa till björnjakten. Av deras kommentarer att dömma, "Fungerar denna bössa bra på björn"?, "Kan man fälla en björn med denna?", etc. Tror att det är för många som ser björnjakten som något mandomsprov och tycker att det är jävligt häftigt att kunna skryta inför polarna om att man har skjutit en björn. Detta suget gör att alltfler trycker av skott i situationer som inte är under bra förhållanden. Hur ska vi då göra med björnjakten? Tvinga alla björnjägare genomgå prov? Den enda lösning jag kan se är att jaktledarna tar sin fulla rätt och kräver prov på björn innan jakt. Att sedan gå igenom träffområden etc. som en slags utbildning ser jag som en jättebra idé. Men som sagt, jag anser att det är upp till jaktledaren. Mvh, Savin Håller i mångt och mycket med dej..men sen gör du en tabbe i din text där du vill överföra ALLT ansvar till jaktledaren !!!! Du vet ...vi har lixom lämnat dagiset ! där man med strikta order talar om redan i början vad man kan eller inte kan göra.. Visst !! Jaktledaren har ansvar...men att lämna allt ansvar som du i ditt fall vill göra, genererar endast att du får reprimanden ,,Skärp dej eller kom aldrig tebax !!!!! Order från jaktledaren !!!!! Sen ser jag fram emot MKJ.s svar i denna tråd... Vill eller har ingen lust att exponera MKJ vidare då han är i sin fulla kapasitet att klara detta själv på egen hand... Vad som hänt innan skottet framgår inte i texten...endast dom i skogen vet..kanske björnen redan var påskjuten?? Finns säkert en mycket bra förklaring till detta missöde !!!!
Publicerat September 12, 200718 yr Håller i mångt och mycket med dej..men sen gör du en tabbe i din text där du vill överföra ALLT ansvar till jaktledaren !!!!Du vet ...vi har lixom lämnat dagiset ! där man med strikta order talar om redan i början vad man kan eller inte kan göra.. Visst !! Jaktledaren har ansvar...men att lämna allt ansvar som du i ditt fall vill göra, genererar endast att du får reprimanden ,,Skärp dej eller kom aldrig tebax !!!!! Order från jaktledaren !!!!! Sen ser jag fram emot MKJ.s redogörelse i denna tråd... Vill eller har ingen lust att exponera MKJ vidare då han är i sin fulla kapasitet att klara detta själv på egen hand... Vad som hänt innan skottet framgår inte i texten...endast dom i skogen vet..kanske björnen redan var påskjuten?? Finns säkert en mycket bra förklaring till detta missöde !!!! Skönt att höra. Nja, det var inte meningen att lägga allt på jaktledaren. Men själv anser jag att det är han som ska göra det som står i hans makt så att säga. I slutändan är det ju upp till den enskilda individen. Det är ju som sagt inget dagis. Men att ställa krav på prov osv, är något som jag ser som en självklarhet. Särskilt om han inte känner alla skyttar. Jag vet inte om du förstår vad jag menar men... Jag anser att jaktledaren har ett visst ansvar men det största ansvaret är iofs hos den enskilda jägaren som avgör om skott ska avlossas eller inte. Tack! Får man bjuda på kopp kaffe?
Publicerat September 12, 200718 yr Måste vara mäkta förbannad då han verkar ha reggat sig bara för att skriva det meddelandet. 1 inlägg.
Publicerat September 12, 200718 yr Måste vara mäkta förbannad då han verkar ha reggat sig bara för att skriva det meddelandet.1 inlägg. ;D ;D ;D ;D ;D ;D :-* Riktigt jävlar anama.!
Publicerat September 12, 200718 yr En jätte är fälld i Dalarna http://www.jagareforbundet.se/news/jattebjorn_falld_i_d.asp
Publicerat September 12, 200718 yr Hur fan kan man skjuta på en Björn i sken med en 30-06 utan kikarsikte inte undra på att folket är emot björnjakten och dom stackars jägare som har huvudet i behåll och håller inne sådana skott. Du borde skämmas och sluta som jägare,,,adrenalinet du kände var väl Björnfrossa Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden... Förbannad jägare!!!!! Jag är böjd att hålla med i ovanstående fast inte i de ordalag som används.. Tycker inte att man ska skjuta på en björn som kommer i fullt sken om den inte redan är påskjuten vill säga, men det framgår ju inte i inlägget som föranledde ovan citerade reaktion att den var det. Kikarsiktets vara eller icke vara är ju upp till skytten att bestämma vilket som passar denne bäst. Jag föredrar att jaga med kikarsikte, maken föredrar att jaga med öppet riktmedel. Han klarade även björnpassets skytte alldeles utmärkt och i särklass mycket bättre än de övriga där alla hade kikarsikte. Men så skjuter han ju x antal 100 skott per år, varav väldigt många 100-tal är i övningssyfte.. Det är väl där han skiljer sig från de flesta andra som oftast skjuter lite innan jakten bara!
Publicerat September 12, 200718 yr Kanske var jag för het i mitt inlägg men fick det intrycket av texten att det är häftigt att skjuta på björn i sken på 100 m med öppna riktmedel, ingen här kan väl mena att man dammar på en björn i sken på 100 m håll (står inget om påskjutet) det måste gått undan rejält, undrar hur terrängen såg ut. Jag kan ju ha fel oxå då jag aldrig varit intresserad av björnjakten, sen kan jag säga att jag jagat sen 1979 och har väl gjort mina felskjutningar jag oxå, och det är absolut inget jag skryter med utan mådde jävligt dåligt då. Tur det fins fina eftersökshundar en eloge till dom. Mvh Förbannad jägare
Publicerat September 12, 200718 yr Tror vi fått in en träkramare på jaktsidan!... Mvh Klart jag är trädkramare är ju nämligen rädd om vår skog vad ska vi annars jaga någonstans ;D Du kanske föredrar kalhyggen du Mvh Förbannad jägare
Publicerat September 12, 200718 yr Pellle! Jag kan nog väl förstå din ilska, men vad gäller just MKJ så antar jag att det finns en förklaring. Sluta nu och vara en "förbannad jägare" och kom in i gemenskapen i stället ;D En liten presentation kanske? ;D Välkommen in, att du inte skräder orden vet vi redan, vilket ju också är bra föra hålla diskutionerna igång. //Roggman66
Publicerat September 12, 200718 yr Att skjuta utan kikarsikte är ju upp till var och en. Det finns många som skjuter galant med öppna riktmedel och det är egentligen så man skall skjuta på älgbanan. Mycket nyttigt att kunna skjuta snabba skott med öppna riktmedel. Jag hade nog hellre haft öppna riktmedel på en björn när det går så otroligt snabbt smo det ofta gör. Att ha en kikare i det ögonblicket kan bli det sista för dig. Och förövrigt är 30-06 en ypperlig björnkaliber. Fördelen med större kula är att du får större sårkanaler och ett sämre skott skapar mer verkan än ett från en mindre kalibrig. Men en dålig träff med en stor kaliber är inte ens i närheten av vad en perfekt träff med en 30-06 är. Sen vill jag även minnas att Sveriges stora älgjägare, Rasmus B, sköt tiotalet björnar med sin drilling, 6,5x55 och kal 12. Ps. Skadorna på hunden täcker försäkringen om en sådan fanns. Igår när jag var inne i en vapenaffär i Uppland fick jag mig en hint varför så många björnar skadeskjuts. Det var två stycken under den tid jag spenderade i affären, 30 min, som skulle ha en bössa till björnjakten. Av deras kommentarer att dömma, "Fungerar denna bössa bra på björn"?, "Kan man fälla en björn med denna?", etc. Tror att det är för många som ser björnjakten som något mandomsprov och tycker att det är jävligt häftigt att kunna skryta inför polarna om att man har skjutit en björn. Detta suget gör att alltfler trycker av skott i situationer som inte är under bra förhållanden. Hur ska vi då göra med björnjakten? Tvinga alla björnjägare genomgå prov? Den enda lösning jag kan se är att jaktledarna tar sin fulla rätt och kräver prov på björn innan jakt. Att sedan gå igenom träffområden etc. som en slags utbildning ser jag som en jättebra idé. Men som sagt, jag anser att det är upp till jaktledaren. Mvh, Savin när det gäller jaga med drilling är ett skott sedan eftersök med slug som gäller,vissa har oxå använt kombi innan det blir blod vite,men när det gäller hundförare så är dom som jagar alla björndagar överrens om att kikarsikte är dumt,DÄRFÖR att deras håll sällan är över 30meter,,kommer komma snart i en jakt tidning när många björnjägare blir frågad om avstånd till björnar,just nu leder 24meter och 5 som kortast(förra årets jakt) sen finns ingen försäkring som täcker en duktig hund,,1000 tals timmar och energi finns ingen försäkring i världen som täcker,,, att skjuta med öppna riktmedel på 100 meter håller jag med om att det är nått som bör undvikas specielt om man håller en tönt dubbel studsare som är gjord av tyskt skit stål :-* :-* :-*
Publicerat September 12, 200718 yr En jätte är fälld i Dalarnahttp://www.jagareforbundet.se/news/jattebjorn_falld_i_d.asp Samma som sidan innan foffe. Min nalle. ;D Mäktig nalle. http://jaktsnack.se/index.php?topic=7558.210 ;D
Publicerat September 12, 200718 yr när det gäller jaga med drilling är ett skott sedan eftersök med slug som gäller,vissa har oxå använt kombi innan det blir blod vite,men när det gäller hundförare så är dom som jagar alla björndagar överrens om att kikarsikte är dumt,DÄRFÖR att deras håll sällan är över 30meter,,kommer komma snart i en jakt tidning när många björnjägare blir frågad om avstånd till björnar,just nu leder 24meter och 5 som kortast(förra årets jakt)sen finns ingen försäkring som täcker en duktig hund,,1000 tals timmar och energi finns ingen försäkring i världen som täcker,,, att skjuta med öppna riktmedel på 100 meter håller jag med om att det är nått som bör undvikas specielt om man håller en tönt dubbel studsare som är gjord av tyskt skit stål :-* :-* :-* Men köss i jesu namn vad man kan illa vid sig.. Kortast 5 m förra året? Källa? Vad jag vet var det en i Dorotea trakten som sköt en på bara några meters håll och som sedan la sig framför fötterna på honom. Om det nu var vid 5 den blev påskjuten med första skottet vet jag inte. Ang. försäkringen.. Notera att han skrev "Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden..." Sen hur du vill tolka det vet jag inte.. Men hur anser du att man ska betala dom övriga timmarna? Jag utgick från att alla timmar som är nedlagda är obetalbara och just därför vore det ju bra om man betalar självrisken. Sen hur det gick till den gången MKJ sköt och en hund skadade sig vet jag inte och jag dömmer inte honom på något vis hur han än gjorde. Jag hade nog inte krävt pengarna för självrisken, jag hade nog sörjt hunden. Några tusen hjälper inte.. Tönt dubbelstudsare? Tycker du att det är bättre att jaga med en diskbänk och en högglanspolerad toalettrulle som sikte? :-* :-* Kan man hantera att skjuta med öppna riktmedel på 100 m är det smidigt. Det finns endel riktigt skickliga skyttar som klarar sig utan sikten.. EDIT: Jag kanske låter lite bitsk.. Men ta inte illa upp!
Publicerat September 12, 200718 yr Angående sikten håller jag nu på och lära mej skjuta men min tyska drilling med endast korn och sikte. Jo,har har en hakad Zeiss med till den,men tanken är att jag för det mesta skall klara mej utan kikarn. Sätter i alla fall idag lätt en kula i ett mjölkpaket på 80 meter,målet är som alltid naturligtvis snusdosan! Tror faktist redan jag är där..men vill inte skryta ;D Öppna riktmedel ja..fältskyttar har använt diopter sedan urminnes tider och pangat på till och med på 300 meters vallen !!! Problemet som jag ser det med öppna riktmedel är den egna synen som vanligtvis inte blir bättre med åren
Publicerat September 12, 200718 yr Angående sikten håller jag nu på och lära mej skjuta men min tyska drilling med endast korn och sikte.Jo,har har en hakad Zeiss med till den,men tanken är att jag för det mesta skall klara mej utan kikarn. Sätter i alla fall idag lätt en kula i ett mjölkpaket på 80 meter,målet är som alltid naturligtvis snusdosan! Tror faktist redan jag är där..men vill inte skryta ;D Öppna riktmedel ja..fältskyttar har använt diopter sedan urminnes tider och pangat på till och med på 300 meters vallen !!! Problemet som jag ser det med öppna riktmedel är den egna synen som vanligtvis inte blir bättre med åren Gratulerar, jag har varit lite slarvig med den träningen. Dock ska jag börja med den så fort jag får på nya riktmedel. Synen, säkerligen brännevinet!
Publicerat September 12, 200718 yr Gratulerar, jag har varit lite slarvig med den träningen. Dock ska jag börja med den så fort jag får på nya riktmedel. Synen, säkerligen brännevinet! Såklart det är drickat..vad skulle det annars vara ..åldern ???? 8)
Publicerat September 12, 200718 yr Här var det mycket teorier från figurer som har en ganska tvärsäker syn på saker och ting. Får se om jag ens ids förklara när jag kommer åter. Tills dess pellle, jämta mfl - tagga ner lite om saker ni vet ganska lite om.
Publicerat September 12, 200718 yr fältskyttar har använt diopter sedan urminnes tider och pangat på till och med på 300 meters vallen !!! vill inte verka skrytig, men under min period som fältskytt sköts det på 400, 500 och 600m....med diopter 8)...så det är inga problem med 300m ....på 600m är tavlan 600x1000mm (BxH)
Publicerat September 12, 200718 yr vill inte verka skrytig, men under min period som fältskytt sköts det på 400, 500 och 600m....med diopter 8)...så det är inga problem med 300m ....på 600m är tavlan 600x1000mm (BxH) Jag förstod att man troligen sköt på längre håll än 300 meter,men eftersom jag inte visste säkert så...var det bättre att nån annan fick skriva det.... Japp,kanske vi oxå är överens om att det går fin-fint att skjuta då på 80-100 med lite träning på större vilt 8)
Publicerat September 12, 200718 yr Japp,kanske vi oxå är överens om att det går fin-fint att skjuta då på 80-100 med lite träning på större vilt 8) Absolut!...storleksmässigt ~ Rådjur och uppåt, typ.
Publicerat September 12, 200718 yr Tror faktist inte att jag skulle skjuta ett rådjur på hundra meter med endast korn och sikte,känner mej inte så säker än..men skulle nog inte tveka på sextio !! Älgar är betydligt större ;D Skall iaf träna mera på detta skytte Eftersom jag bor i grisland så kommer det garanterat smälla då och då ;D