Publicerat Mars 4, 200818 yr Hej hela högen ! idag var det premiär för mitt första rävlock. Har jobbat natt så det var väl inte den mest optimala tidpunkten på dygnet man var ute (10:30) ;D. Vad hände då ? Jo jag valde ut ett pass som ligger nära ett gryt med förhoppning om att någon räv skulle höra mej. lockade enligt konstens alla regler i 25 min. kollade sedan kanterna runt hygget efter spår...behövde inte åka långt(ca 25 m) där var färska spår efter en räv som kommit mitt på mej, tvärnitat kastat om språngspår därifrån >. Men vatusan det funkar ju ;D. Nu blir det till att konstruera en sån där roterande damm-fjäder vippa tror det skulle ha hjälpt. Nu blir det lock för hela slanten ! jagerstranden: ge inte upp, jag tror det är nu på vårkanten det börjar lossna för dom flesta.
Publicerat Mars 4, 200818 yr ja jävlar gott att höra...jo man är helt klart piggare på att vara ute nu, finare väder och soligt just nu i alla fall......ska ut någon mer kväll denna veckan får se när bara.... lycka till ni andra! ;D
Publicerat Mars 4, 200818 yr Jag var ut en sväng och lockade igår. Inga rävar sedda men tre älgar kom förbi o kollade konstigt på mig ;D Nu har vi ju fått snö oxå så nu blir det väl full fart förhoppningsvis. Nu har ju även far köpt en egen pipa samt en predator enticer så nu kan man ju sitta på två olika platser! Chansen ökar ju att det kommer en räv ju oftare man lockar mvh
Publicerat Mars 6, 200818 yr Jaha då har man varit på kurs....Locka Räv. Man fick lära sig en del nya knep som mest troligt ska hjälpa en på traven.Men kursledaren sa att just nu är det för mycket snö här för å locka men direkt när det blir skare så ska jag testa igen, har ju varit ut ca 12ggr utan resultat.
Publicerat Mars 6, 200818 yr Ari- vad kör du med för pipa ?? ska köpa en pipa snart. men det pendlar mellan en nordick predator eller en critt call peewee. har läst olika komentarer, och några tycker att nordick pipan låter lite annorlunda men också att den är svårare att få fram rätt ljud med. Peewee pipan verkar vara lättare att blåsa i. men hörs inte lika långt... Hmm undrar vilken jag ska köpa ? ? MVH Nissee
Publicerat Mars 6, 200818 yr Nordic P är svår att skrika med, samt lite konstigare ljud än Peeween enligt mig. Peeween låter bättre i mina öron
Publicerat Mars 6, 200818 yr Nordic P är svår att skrika med, samt lite konstigare ljud än Peeween enligt mig. Peeween låter bättre i mina öron Och jag tycker tvärtom! ;D Gjorde det hela enklare bums va?
Publicerat Mars 7, 200818 yr Hittade sidan innan ikv.... har läst igenom allt.. Har lockat räv rätt flitigt nu på senvintern med ressultatet att krokor o korpar kommer på löpandar band oavsätt tid på dagen, (använder nordig p) hade stora förhoppningar på detta provade nämnerlien första aug då jag lånade en pipa a en kompis tror d va pee wee lr vad den heter, va så klart mkt taggad efter att ha sätt P-A´s o Ulf´s film. hade 2 pass som vinden skulle vara bra på. första passet efter 2 serier kommer en vildsvins galt rakt över åkern in på 60m får vind av mig o vänder, va bara utrustad med min dåvarande 222a så den fick dock löpa annars hade det varit ganska unikt tror jag att skjuta gris på harskri Men men nästa pass ligger jag på e sten har e vall med 200m sikt på framför min stenen ligg 30m ut på vallen. Efter 2 serier där med får ja kännslan av att jag är iaktagen, lyckas på ngt vis vrida skallen o kolla bakom mig 15m bakom mig kommer den röde, men har ingen uppfattning om mig pga att vinden ligger på andra hållet, han lämnar dock vallen. jag uppretad som fan över att ha haft han på 15m utan att kunnat skjuta börjar locka som en dore just när den lämnar vallen 2 min senare dyker den upp igen då för att komma som i filmen rakt in för att få vind av mig. Detta blev dock det sista han gjorde 70m från mig stannar han, o får en smäll i halsen. Pga detta känns det som man inte vet vad man ska ta sig till nu när det inte funkar alls...
Publicerat Mars 7, 200818 yr jäklar vad spännande att få en vildsvinsgalt på sig när man lockar med harskrik bra gjort Melos86. ska skaffa mig en pipa till nästa säsong. värkar vara jäkligt spännande att locka med en riktig harskrikspipa jag vill ha en pipa som man lätt kan skrika med, så det lutar åt att bli en Peewee.
Publicerat Mars 7, 200818 yr Jäklar vad spänande att få en galt upp på passet när man lockar på räv ;D ;D ska göra lika dant som jimboh ska man jag ska troletvis ha en nordik p eller en peewee
Publicerat Mars 8, 200818 yr Satt o lockade lite på tippen igår för o se om ja lyckades få in ngt. Icke. MEN nu på morgonen såg ja 2 micklar exakt där ja lockade igår. O vem sa att de skulle ta runt 20-30min > ;D
Publicerat Mars 8, 200818 yr Satt o lockade lite på tippen igår för o se om ja lyckades få in ngt.Icke. MEN nu på morgonen såg ja 2 micklar exakt där ja lockade igår. O vem sa att de skulle ta runt 20-30min > ;D ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat Mars 8, 200818 yr du har missförstått , det handlar om 20-30 timmar! så ska man skjuta räv kl6 någon morgon ska man ha varit där kl 3-4 natten före ^^
Publicerat Mars 8, 200818 yr du har missförstått , det handlar om 20-30 timmar! så ska man skjuta räv kl6 någon morgon ska man ha varit där kl 3-4 natten före ^^ Jo ja börja misstänka de!
Publicerat Mars 9, 200818 yr Vad segt det går med lockandet. Två pass i dag, och självklart ingenting. Jo en hare på pass två som kom som en raket direkt när jag började att locka. Han skulle nog hjälpa en polare i nöd ;D Det blir nog att invänta nästa år MVH Erik
Publicerat Mars 11, 200818 yr Nu har vi haft +grader i flera dagar så när det fryser nu så blir det riktigt bra skare, gissa vem som ska ut å locka då.
Publicerat Mars 11, 200818 yr Nu har vi haft +grader i flera dagar så när det fryser nu så blir det riktigt bra skare, gissa vem som ska ut å locka då. + grader i flera dar ! Har haft + grader hela jä..a vintern , så du kan väll skick mig ett kort med snö på. Mvh...
Publicerat Mars 12, 200818 yr Den här tog jag 23:e februari. Det har snöat en 30cm till efter det. nu har vi 115cm
Publicerat Mars 12, 200818 yr Vackert! Mvh 115cm snö !! 115mm skulle passa mig bättre. 115cm ? hur gör ni när ni ska ut å pissa ? hoppar mellan på-släppen ? Vackra kort. Mvh,,
Publicerat Mars 15, 200818 yr Yes! sköt min första lockräv idag! Allt stämde samtidigt som allt var fel Jag provade ligga på snövallen hemma på gården med vinden i ansiktet och 300m äng framför mig..Trog i väg en truddelutt och hörde skatorna bli galna direkt, han knappt lägga bort pipan så ser jag en räv komma springande ut på ängen, nu gäller det tänkte jag och drog iväg en sång till..Då blev räven lite misstänktsam och började följa ett dike för att sedan vända tillbaka var den kom ifrån, avståndet var 230m och jag hade kanon bra stöd så jag sköt då räven satte sig och pissade 243an gjorde sitt jobb och räven föll i skottet.. Fan va kul det var att se att pipan funkar, för det gör den verkligen..detta var mitt 3 pass totalt så jag är nöjd! imorgon ska jag ut igen innan det blir lite bus med skotern.
Publicerat Mars 15, 200818 yr Yes! sköt min första lockräv idag!Allt stämde samtidigt som allt var fel Jag provade ligga på snövallen hemma på gården med vinden i ansiktet och 300m äng framför mig..Trog i väg en truddelutt och hörde skatorna bli galna direkt, han knappt lägga bort pipan så ser jag en räv komma springande ut på ängen, nu gäller det tänkte jag och drog iväg en sång till..Då blev räven lite misstänktsam och började följa ett dike för att sedan vända tillbaka var den kom ifrån, avståndet var 230m och jag hade kanon bra stöd så jag sköt då räven satte sig och pissade 243an gjorde sitt jobb och räven föll i skottet.. Fan va kul det var att se att pipan funkar, för det gör den verkligen..detta var mitt 3 pass totalt så jag är nöjd! imorgon ska jag ut igen innan det blir lite bus med skotern. He he jätte grattis olkis Mvh.