Publicerat Februari 12, 200818 yr Din alaska funkar alldeles perfekt , blir bara dyrt att byta ammo om man nu inte har tänkt att ha den som enbart klass2 vapen. I såna fall finns Nosler BST 7,8 g. Eller andra utländska fabrikat runt 9 g och mjuk spets.
Publicerat Februari 12, 200818 yr jag har för mig att alaskan är en relativt mjuk kula eller? kanske bäst att fortsätta med den.....? vad ligger andra bra rävkulor på i pris typ?
Publicerat Februari 12, 200818 yr Funkar bra? Har om jag skrev tidigare sådana på vänt från Midway, men har inte använt dessa till 308.Kanske du kan delge lite laddata? Vet faktiskt inte, har inte skjutit något vilt med den kulan än : Precisionen är bra iaf Laddatan jag använt mig av hittade jag på Robsoft och har laddat:Krut Norma 200 Hylsa Norma Min 40 grains Max 44 grains T-hatt cci 200 Laddatan jag använt är alltså inte från nån bok så jag använde den laddvikten i databasen som maxvikt! Jag har inte gått igenom hela min stege utan valde en laddvikt som sköt fint i min bössa, så jag kan inte uttrycka mig om några trycktecken. Den laddvikten jag valde är på 41,6 grains! PS!min far lånade min PeeWee idag och lockade fram en räv som han fick död på! Mvh Micke
Publicerat Februari 12, 200818 yr hälsa far din o gratta! , synd bara att inte du fick ihjäl första räven med din egen pipa! jaha gott folk imorgon blir det minst ett lockpass på morgonqvisten då jag är ledig! då skall första lockräven tas! ;D
Publicerat Februari 12, 200818 yr hälsa far din o gratta! , synd bara att inte du fick ihjäl första räven med din egen pipa!jaha gott folk imorgon blir det minst ett lockpass på morgonqvisten då jag är ledig! då skall första lockräven tas! ;D Jag får väl köpa en ny pipa att inviga :- ;) Skitjakt på're! ;D
Publicerat Februari 12, 200818 yr vet någon hur man ska göra när man lockar räv med harskrik. ska man locka i ca 25 sek sen vänta ca 3 min sen fortsätta 25 sek sen vänta 3 min sen locka 25 sek. och sedan fortsätta såhär i 30 min typ??? eller ska man locka 25 sek sen sitta tyst.?? hur ska man göra????? mvh
Publicerat Februari 12, 200818 yr Vet faktiskt inte, har inte skjutit något vilt med den kulan än : Precisionen är bra iaf Laddatan jag använt mig av hittade jag på Robsoft och har laddat:Krut Norma 200 Hylsa Norma Min 40 grains Max 44 grains T-hatt cci 200 Laddatan jag använt är alltså inte från nån bok så jag använde den laddvikten i databasen som maxvikt! Jag har inte gått igenom hela min stege utan valde en laddvikt som sköt fint i min bössa, så jag kan inte uttrycka mig om några trycktecken. Den laddvikten jag valde är på 41,6 grains! PS!min far lånade min PeeWee idag och lockade fram en räv som han fick död på! Mvh Micke Tackar! Och grattis till fadern! ;D Hade han lockat med pipa förr ?
Publicerat Februari 12, 200818 yr vet någon hur man ska göra när man lockar räv med harskrik.ska man locka i ca 25 sek sen vänta ca 3 min sen fortsätta 25 sek sen vänta 3 min sen locka 25 sek. och sedan fortsätta såhär i 30 min typ??? eller ska man locka 25 sek sen sitta tyst.?? hur ska man göra????? mvh När du kommer ut till ditt valda pass och fått till en bra ställning att ligga/sitta i, så sitt tyst ca 10 minuter, därefter så blåser du i pipan i 10-15 sekunder, sitt därefter tyst och stilla i några minuter, blås i pipan i 10-15 sekunder, sitt tyst och stilla....osv, i ca 25-30 minuter per pass. Du kan börja ungefär så, sen blir man ju vanare och vanare, och får mer känsla för det.
Publicerat Februari 13, 200818 yr lockat 3 pass idag, vinden låg rätt i ryggen samtliga pass, stilla väder inte alls mkt blåst och ändå inte en skymt av mickel.... :- 2 pass på ena marken hade jag även passkytt nere i vind som satt i torn, inte heller han såg något.......jaja bara att köra på! förr eller senare! testsköt även bössan med lite olika ammo med de nya besntöden, sköt liggande på 100 m och fick väl ca 3,5 - 5 cm på alla serier med, ny alaskakula och gammal och vulkan.......inte alls mkt skillnad men tätast serien hade den nya alaskakulan och det är den jag skall använda mig av......5 cm kan verka kasst för en del av er men för mig som är stirrig hagelsskytt så är det helt okej......skall tillägga även att punkten i mitten på riktmärket kanske vart lite väl litet, som en 1 krona kanske......sänkte bössan mellan en serie också men någon som har koll på hur mkt 1 knäpp är på Leupolds sikten......har för mig att det skall vara ca 1/4 tum? mvh / d.
Publicerat Februari 19, 200818 yr vart ute i lördags igen på ett hett vakpass, börjar misstänka att det endast finns fega ungrävar här då jag inte fick fram mickel trots gott, stöd, lång sikt, vinden i ryggen samt stilla snöfall och knappt någon blåst :-
Publicerat Februari 19, 200818 yr har för mig att det skall vara ca 1/4 tum? Brukar vara 1/4 moa, dvs ca 7,5 mm på 100 m.
Publicerat Februari 19, 200818 yr Vet faktiskt inte, har inte skjutit något vilt med den kulan än : Precisionen är bra iaf Laddatan jag använt mig av hittade jag på Robsoft och har laddat:Krut Norma 200 Hylsa Norma Min 40 grains Max 44 grains T-hatt cci 200 Laddatan jag använt är alltså inte från nån bok så jag använde den laddvikten i databasen som maxvikt! Jag har inte gått igenom hela min stege utan valde en laddvikt som sköt fint i min bössa, så jag kan inte uttrycka mig om några trycktecken. Den laddvikten jag valde är på 41,6 grains! PS!min far lånade min PeeWee idag och lockade fram en räv som han fick död på! Mvh Micke Har testat en laddstege nu, och tror att jag hittat en bra laddning till min CG3000. Gjorde laddstegen mellan 42grs och 45grs, med 1grs skillnad mellan stegen. Krut: Norma 200, 42 grs Hylsa: Norma Kula : Hornady V-MAX 110grs T-hatt: CCI 200 Skjutavtånd 80 meter, sittande med benstöd mot bänkskiva. Fick bästa träffbilden, 30mm, med 42grs, är dock övertygad att den går bättre än så, för jag opererade vänster axel för en vecka sedan, är iofs högerskytt, men det kändes ändå kan jag lova, så förutsättningarna var ju inte de bästa... Ska dock upp på banan igen till helgen, och testa ett gäng 42gr:s igen, så då får vi väl se, men jag är inte speciellt orolig.
Publicerat Februari 20, 200818 yr Vilken tid drar ni stekare ut för att locka på räv?? Tänker själv gå ut när det ännu inte är skjutljust för att hinna till lockstället just när det ljusnar...Får se hur det går nu ihelgen då det blir första gången för mig,,Rävlock alltså ;D
Publicerat Februari 20, 200818 yr Har varit och lockat minst 10ggr å änn så länge så har jag inte fått fram nåt ??? Använder vintercamo jacka+byxa,mössa,luva å handskar men icke.......Förresten,korpar har kommit vid 2 tillfällen.
Publicerat Februari 20, 200818 yr känner igen mig, alla marknadens prylar jag använder hjälper icke....men snart lossnar det nog....nöjjer mig med bara jag får skymta en räv denna säsong......har fått in duvhök en gång lite coolt, och stött räv påväg bort ifrån passet 300m+
Publicerat Februari 20, 200818 yr 3ggr o tomt hittills. 2 av ggr har vinden vänt mitt i locket. Ikväll var en av dem
Publicerat Februari 21, 200818 yr 3ggr o tomt hittills.2 av ggr har vinden vänt mitt i locket. Ikväll var en av dem Ja, det är alltid lika kul när det händer.... >
Publicerat Februari 21, 200818 yr tränade lock inne på firman idag ;D Såg inte att en kund kom, han trodde nog jag var en riktig idiot eller nåt,såg iaf riktigt förvånad ut då jag förklarde vad jag höll på med 8)
Publicerat Februari 21, 200818 yr tränade lock inne på firman idag ;D Såg inte att en kund kom, han trodde nog jag var en riktig idiot eller nåt,såg iaf riktigt förvånad ut då jag förklarde vad jag höll på med 8) ;D ;D
Publicerat Februari 22, 200818 yr Suttit och lockat två nätter nu ( 22-01 ) på några heta ställen, men inte har jag då fått fram någon räv. Kan inte skylla på vinden, platsen, räv finns det, fint månljus, så det jag kan skylla på är nog att räven tycker det låter för taskigt och avslöjar den döende haren > :-[ Nåja, nya tag senare i vår...
Publicerat Februari 22, 200818 yr Jag har bara lockat kväll. Kan de kanske vara bättre att locka på morgonen då de kanske tar vad som helst om de gått tomma på natten? På Thams film e de ju mest morgon de lockar. Om de sen e pga filmtekniska skäl vet jag ej? Ni som lyckats, vilken period har de varit? Tror att de kan vara svårt i år då de varit ett mkt gott sorkår samt mkt lite snö. Ska komplettera med en snarningskurs men o andra sidan behövs de ju snö till de me!
Publicerat Februari 22, 200818 yr Jag har bara lockat kväll.Kan de kanske vara bättre att locka på morgonen då de kanske tar vad som helst om de gått tomma på natten? På Thams film e de ju mest morgon de lockar. Om de sen e pga filmtekniska skäl vet jag ej? Ni som lyckats, vilken period har de varit? Tror att de kan vara svårt i år då de varit ett mkt gott sorkår samt mkt lite snö.Ska komplettera med en snarningskurs men o andra sidan behövs de ju snö till de me! Där har du nog orsaken, till att det varit jäkligt svårt att locka in räven på många ställen, den här sk vintern, jag har haft skitsvårt att få det att funka i år, åteln är inte heller lika välbesökt. Morgon eller kväll? jag har inte upplevt någon skillnad faktiskt, det har varit ungefär lika. Mvh