Publicerat Mars 15, 200818 yr Yes! sköt min första lockräv idag!Allt stämde samtidigt som allt var fel Jag provade ligga på snövallen hemma på gården med vinden i ansiktet och 300m äng framför mig..Trog i väg en truddelutt och hörde skatorna bli galna direkt, han knappt lägga bort pipan så ser jag en räv komma springande ut på ängen, nu gäller det tänkte jag och drog iväg en sång till..Då blev räven lite misstänktsam och började följa ett dike för att sedan vända tillbaka var den kom ifrån, avståndet var 230m och jag hade kanon bra stöd så jag sköt då räven satte sig och pissade 243an gjorde sitt jobb och räven föll i skottet.. Fan va kul det var att se att pipan funkar, för det gör den verkligen..detta var mitt 3 pass totalt så jag är nöjd! imorgon ska jag ut igen innan det blir lite bus med skotern. Kul och Grattis grabben!
Publicerat Mars 16, 200818 yr Var ut ikväll igen! men nu överlistade räven mig, hörde den komma bakom mig då skaren brister även för räven imellan åt..den var nog på väg runt för att komma i vind men kom lite för nära mig,Tyvärr!! Nåja nu ska jag upp till fjälls på lite rödingfiske men till påsk så ska det hårdsatsas på rävjakten.. Lycka till alla lockare!!!
Publicerat Mars 20, 200818 yr Ska nog ut i helgen om denna jobbiga förkylning ger med sig vill säga. Är mycket sugen att locka räv igen. Men det är ju en stund kvar har ju till den 15 april på mig.
Publicerat Mars 25, 200818 yr Skaffade pipa (Nordik) och DVD:n i höstas. Har lockat ca 15 pass a 30 min, vinden i ryggen och vid öppna ytor. Jag är välkamoflerad, sitter stilla och jagar i mycket rävrika marker. HAR INTE ENS SETT RÄV NÄR JAG LOCKAT! Börjar tro att denna jaktmetod inte fungerar. Eller är det mildvintern. Vet inte vad jag ska skylla på? 6 dagar kvar av rävjakten... Har inför nästa säsong gjort i ordning en åtelplats utanför vedboden. Får se om det funkar...
Publicerat Mars 25, 200818 yr Två nya lockpass ikväll gav som vanligt ingenting. Börjar också tvivla på min förmåga att överlista någon räv med denna metod. Är 100% säker att det har varit flera rävar innom hörhåll på båda ställerna, men inte kom det någon på mitt oväsen för det. Försöker locka precis som killarna gör på Thams video, har rätt vind, öppna fina pass och marken kryllar av räv Nä.. nya tag imorgon igen, för än ger jag inte upp
Publicerat Mars 26, 200818 yr Ok! här kommer lite uppdatering från påskens rävlock!! Såg att många börjar misströsta med sitt lockande så kanske detta kan uppmuntra lite Provade locka vid vårat hus igen (sköt min första lockis här) körde väl en 25min och skulle just ge upp, då jag såg en räv stå och titta på mig på 30m håll men rakt från sidan Försökte vrida in mig för skott men då stack den..Ser den springa läns ett dike och provar vissla! den stannar och tittar mot mig på ca 150-170m håll så jag provar att skjuta ett rakt framifrån skott men icke!! Bom alltså!! tidpunkt på dygnet ca 17.30....Nåja lockar ca 3pass på kvällen och 3på morgonen utan resultat under afton å påskdag.. Far ut kl 04.30 på annandagen lockar 2 tomma pass..Beger mig till en STOR myr där jag lägger mig tillrätta och börjar locka in mot en bergskant,dröjer ca 1min så kommer en riktigt fin räv springande rakt mot mig,den stannar på 150m håll och jag har perfeckt stöd så jag tänker att denna behöver inte komma närmare, Skjuter ett raktframifrån skott..Räven tvärvänder och springer därifrån Ni vill inte veta ramsorna som kom efter detta.Börjar misstänka problem med träffbilden,tar fram en tavla ur bilen, måttar 120m och skjuter 3skott..Bössan slår 4cm till vänster,ahh satan!! skulle ha kollat om den ändrade träffbilden med mina blyspets men gjorde ju inte detta..Skjuter in bössan på plats med kall ammo, Åker misströstande till nästa myr där jag lägger mig ner med vinden i ryggen, och tänker att inte blir de nå fler chanser i påsk. Drar i väg en ramsa och väntar 3min drar i väg en till, Då kommer en räv IGEN springandes rakt mot mig släpper in den på 100m då jag skjuter och räven faller knall å fall på platsen Självförtroendet är på topp igen!! Jag har lockat både på myrar och åkrar och haft lika bra resultat på båda,men tycker riktiga "skogsrävar" kommer mer aggresivt på locket. Jag använder nordicpredator vid alla mina pass..Har några bilder som jag lägger upp när jag hinner.. Fortsätt locka för när räven väl kommer så blir självförtroende betydligt bättre och då kommer dom en efter en..
Publicerat Mars 26, 200818 yr Skitkul att det funkar så bra för dig. Tänk om du hade fått 3 st , nått att jobba imot.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Skitkul att det funkar så bra för dig. Tänk om du hade fått 3 st , nått att jobba imot. Ha ha ja det hade varit guld ska vara ut varje helg fram till 15april, vill få upp rådjurs stammen i hembyn..
Publicerat Mars 26, 200818 yr Ok! här kommer lite uppdatering från påskens rävlock!! Såg att många börjar misströsta med sitt lockande så kanske detta kan uppmuntra lite Provade locka vid vårat hus igen (sköt min första lockis här) körde väl en 25min och skulle just ge upp, då jag såg en räv stå och titta på mig på 30m håll men rakt från sidan Försökte vrida in mig för skott men då stack den..Ser den springa läns ett dike och provar vissla! den stannar och tittar mot mig på ca 150-170m håll så jag provar att skjuta ett rakt framifrån skott men icke!! Bom alltså!! tidpunkt på dygnet ca 17.30....Nåja lockar ca 3pass på kvällen och 3på morgonen utan resultat under afton å påskdag.. Far ut kl 04.30 på annandagen lockar 2 tomma pass..Beger mig till en STOR myr där jag lägger mig tillrätta och börjar locka in mot en bergskant,dröjer ca 1min så kommer en riktigt fin räv springande rakt mot mig,den stannar på 150m håll och jag har perfeckt stöd så jag tänker att denna behöver inte komma närmare, Skjuter ett raktframifrån skott..Räven tvärvänder och springer därifrån Ni vill inte veta ramsorna som kom efter detta.Börjar misstänka problem med träffbilden,tar fram en tavla ur bilen, måttar 120m och skjuter 3skott..Bössan slår 4cm till vänster,ahh satan!! skulle ha kollat om den ändrade träffbilden med mina blyspets men gjorde ju inte detta..Skjuter in bössan på plats med kall ammo, Åker misströstande till nästa myr där jag lägger mig ner med vinden i ryggen, och tänker att inte blir de nå fler chanser i påsk. Drar i väg en ramsa och väntar 3min drar i väg en till, Då kommer en räv IGEN springandes rakt mot mig släpper in den på 100m då jag skjuter och räven faller knall å fall på platsen Självförtroendet är på topp igen!! Jag har lockat både på myrar och åkrar och haft lika bra resultat på båda,men tycker riktiga "skogsrävar" kommer mer aggresivt på locket. Jag använder nordicpredator vid alla mina pass..Har några bilder som jag lägger upp när jag hinner.. Fortsätt locka för när räven väl kommer så blir självförtroende betydligt bättre och då kommer dom en efter en.. Bara o grattulera! men klar att när räven kommer ska bössjävlen krongla för en gång skull haha hade vatt fint o fått alla 3 men en e ju klart mkt bättre än inen ! Grattis än en gång
Publicerat Mars 26, 200818 yr jo de är trist att de ska bli så,har dock mig själv att skylla då jag vet att 243win är känslig på olika ammo..Borde ha testat innan jag började locka..Men har kollat ut några riktigt fina myrar med massa rävspår på när jag var å körde skoter så det blir att ta tegnäsarna och dra ut på lördag morgon vid 04,00 och försöka locka in ett gäng rävar..Ska ta med kameran så man kan fota lite pass ställen osv..
Publicerat Mars 27, 200818 yr jo de är trist att de ska bli så,har dock mig själv att skylla då jag vet att 243win är känslig på olika ammo..Borde ha testat innan jag började locka..Men har kollat ut några riktigt fina myrar med massa rävspår på när jag var å körde skoter så det blir att ta tegnäsarna och dra ut på lördag morgon vid 04,00 och försöka locka in ett gäng rävar..Ska ta med kameran så man kan fota lite pass ställen osv.. Hoppas d går bra då lite retfullt här nere nu har inte haft non snö på hela vintern har sparat en mak helt så jag vet att där e räv ville ha den t snön.. nu fick vi snö o va o kollade där igår bra kryllar av rävslag där men men ska dit o kolla lite efter kråkor på mornarna med 22-250 ( sydsvensk toppjakt) har ganskamkt skabbrävar där så kanske kan slå till non ändå...
Publicerat Mars 29, 200818 yr skjutit 5 st på lock nu,,hade in tre st på 2 lockpass ikväll en sköt ja men blev inget kvar men garanterat inget eftersök så nu funkar de bra här
Publicerat Mars 30, 200818 yr skjutit 5 st på lock nu,,hade in tre st på 2 lockpass ikväll en sköt ja men blev inget kvar men garanterat inget eftersök så nu funkar de bra här Kul kul! Har du fått dessa 5 under tiden de har varit snö på backen? Bommsköt en räv i Fredags, helt öppet och i profil (Dock hade de börjat skymma) stod den på sjön men va hjälpte de när jag avståndsbedömde ca 200m fel? Sköt över hela räven....suuurt som f*n. Mvh//Jonas
Publicerat Mars 31, 200818 yr här är ett tips för er som inte köpt lockjaktsfilmen ännu: http://www.fntpost.com/Categories/Predator...ordik+Predator/
Publicerat April 2, 200818 yr Grattis! till er som fått skjuta på lock det är en härlig känsla. Var ut ihelg men de blåste som bara den och var plusgrader så det gick inte att åka skidor dit jag tänkt,Kom ingen räv på 6pass..Ett problem som jag har med mina byarävar är att folk lägger ut mat åt dom så dom är ju inte nå hungriga och blir däför svåra att få i pass..Nåja nya tag ihelg,ska försöka nå mitt mål med 6rävar iår..3kvar!!
Publicerat April 3, 200818 yr Grattis! till er som fått skjuta på lock det är en härlig känsla.Var ut ihelg men de blåste som bara den och var plusgrader så det gick inte att åka skidor dit jag tänkt,Kom ingen räv på 6pass..Ett problem som jag har med mina byarävar är att folk lägger ut mat åt dom så dom är ju inte nå hungriga och blir däför svåra att få i pass..Nåja nya tag ihelg,ska försöka nå mitt mål med 6rävar iår..3kvar!! ett tips är att bara locka när det är barmark eller skare, rävarna vill inte komma in på lock i djup snö, hård blåst är inte heller bra.
Publicerat April 3, 200818 yr ett tips är att bara locka när det är barmark eller skare, rävarna vill inte komma in på lock i djup snö, hård blåst är inte heller bra. Prexis, och inte kraftigt regn heller, däremot funkar det ganska bra när det snöar.
Publicerat April 3, 200818 yr åfan, trodde inte dom kom i snöyra. bra att veta. Jo för fan! Bara det inte blåser för mycket samtidigt. Ett stilla men rikligt snöfall är inget hinder för mickel att bege sig ut, problemet för en annan är ,att dom kan nästan stå i knät på en, innan man ser dom..
Publicerat April 3, 200818 yr på så vis. har trott att dom vill ha endast solsken för att komma typ ^¨