Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat

Hur kör ni era locksekvenser jag ska ut och spräcka nollan snart tänkte jag! :rolleyes:

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Hur kör ni era locksekvenser jag ska ut och spräcka nollan snart tänkte jag! :rolleyes:

Jag har kört ca 20-30 s. lock , tyst i ca 5 min osv. sitter inte längre än 20-30 min på varje pass. Sitter tyst en stund innan jag börjar locka. Jag använder Dual tone so e lättblåst men har membran som fryser lätt, Syco tweety, Nordik predator och har haft räv inne med alla pipor.

Publicerat
Hur upplever ni att det går att locka i stark kyla, dessutom lössnö??

Har vari lite lat med lockandet än så länge........men förra säs. gick det ok, skyttet var det sämre med......2 prakt bom....

Men på ca 10-12 pass såg jag räv 5-6 ggr.¨, men kom inte alltid till skott. Men tydligen så lockar jag rätt....... :)

Har prövat flera ggr i vinter! kallaste natten -33 men inte en räv har ja sett.. d kanske e för mkt snö åt dom? börjar nästan tappa suget lite, här är d runt en 50-60 cm lössnö! Det känns tröstlöst!

Publicerat
Har prövat flera ggr i vinter! kallaste natten -33 men inte en räv har ja sett.. d kanske e för mkt snö åt dom? börjar nästan tappa suget lite, här är d runt en 50-60 cm lössnö! Det känns tröstlöst!

Är det så kallt kan nog rävarna ligga under i gryten och inte ödsla med krafter i onödan, men visst.......dom måste ju äta även då.....

Publicerat

Fick nyss ett samtal från en kompis som är ute och lockar räv, han hade tutat ca 10 min när det började prassla i skogen bakom honom så det var till att vända sig snabbt men försiktigt, efter några blås till så kom där en flock med dovhjort??? full fart rakt emot honom...... han tittade ut en kalv å klämde av, kalven stöp som en fura, en av hindarna sprang fram för att kolla vad det var som lät den var ca 3m i från honom, han ringde för att berätta vad som hade inträffat och när han står där med telefonen i örat så kommer det en räv på åkern som han lockade mot innan.... typiskt, räven klarade sig denna dagen med.

Publicerat
Vet inte men ska pröva det i februari här ;)

Mvh!

Köpte en hubertus rävskallare. Tycker det är duktigt olikt med den jmfrt med rävens olika skall & yl, speciellt revirhävdande skall. Kan ju iofs vara en fråga om blåsteknik från min sida. Jag är skeptisk, som Sauk brukade säga i Lorry.

Publicerat

Fan, en inlockad med pee-ween efter 15 minuters lockande. Benstöden skälpte istället för hjälpte, jag fick inte in räven i siktet utan såg endast över den :blush: .

Publicerat
Fan, en inlockad med pee-ween efter 15 minuters lockande. Benstöden skälpte istället för hjälpte, jag fick inte in räven i siktet utan såg endast över den <_< .

Surt, jag tycker det är svårt att hitta ett bra stöd som medger skytte i alla vinklar.

Blir väl till o sitta på lite trängre pass så man inte har så mycket valmöjligheter.

Nästa gång tar du den.

Jag var ute o tog ett lockpass i eftermiddags men inte en räv i syne <_<

/Lasse

Publicerat
Surt, jag tycker det är svårt att hitta ett bra stöd som medger skytte i alla vinklar.

Blir väl till o sitta på lite trängre pass så man inte har så mycket valmöjligheter.

Nästa gång tar du den.

Jag var ute o tog ett lockpass i eftermiddags men inte en räv i syne <_<

/Lasse

Ja, mina benstöd (Harris S25) går med knappt att skjuta med liggande, de är för höga. Sittande är de hyffsade, men inte så flexibla som jag önskar. Utan benstöden hade nog mickel hängt på väggen idag istället <_< .

Stödet som Flex hade någon ritning på får det bli. Skönt att inte ha stödet fäst vid bössan utan "löst" samt att det är lätt att justera. En trästav "tjongar" inte som fjädrarna/stängerna på Harrisen gör om man råkar komma åt dem.

Den räven lär jag nog inte se mer av, men de finns fler...

Ibland kommer räven och ibland inte, nästa gång Lasse, då kommer han <_< .

Publicerat
Ja, mina benstöd (Harris S25) går med knappt att skjuta med liggande, de är för höga. Sittande är de hyffsade, men inte så flexibla som jag önskar. Utan benstöden hade nog mickel hängt på väggen idag istället <_< .

Stödet som Flex hade någon ritning på får det bli. Skönt att inte ha stödet fäst vid bössan utan "löst" samt att det är lätt att justera. En trästav "tjongar" inte som fjädrarna/stängerna på Harrisen gör om man råkar komma åt dem.

Den räven lär jag nog inte se mer av, men de finns fler...

Ibland kommer räven och ibland inte, nästa gång Lasse, då kommer han <_< .

Jag har samma benstöd (tror jag) sitter jag o ska skjuta med dom måste jag få stöden lite högre en där jag sitter annars blir det för lågt <_<

Har samma idé med Flex stöd, skulle byggt ett idag mena som vanligt kommer det en massa annat mellan.

/Lasse

Publicerat

åt helv--e för mycket lössnö här för å börja locka,,,typiskt då det är det enda man kan jaga nu nästan

Publicerat

Nästa gång tar du den.

Jag var ute o tog ett lockpass i eftermiddags men inte en räv i syne B)

/Lasse

Jag har Stoney Point Rapid pivot, samma som Ulf Lindroth har, kan verkligen rekomenderas! Lätta, snabba att ta av/på, kan roteras 360', tack vare en gummibussning går det att tilta byssan åxå.

Publicerat

Är det bara jag som tycker detta är lite överdrivet? Inbillar mej att man med en vanlig rak pinne skjuter i princip lika bra och den är mer flexibel.. Får man tag på ryggstöd, en armbåge på respektive knä och sen skjutkäpp så skjuter man väl så stabilt som med benstöd under jaktliga förhållanden tror jag.

Mvh!

Publicerat
Är det bara jag som tycker detta är lite överdrivet? Inbillar mej att man med en vanlig rak pinne skjuter i princip lika bra och den är mer flexibel.. Får man tag på ryggstöd, en armbåge på respektive knä och sen skjutkäpp så skjuter man väl så stabilt som med benstöd under jaktliga förhållanden tror jag.

Mvh!

Visst ligger det något i det, men med benstöd kan du ju ha bössan mer eller mindre i färdigställning och händerna fria till lock etc.

Publicerat

Mvh!

innan jag skaffade benstöd så sköt jag med stavstöd enda större skillnad jag har märkt är att staven är mer flexibel i vilka lägen man kan skjuta i

Publicerat

Gokväll!

Vill du vinna en ny lockpipa? Surfa in på www.redfoxhunting.se isf =)

Publicerat
Jag har samma benstöd (tror jag) sitter jag o ska skjuta med dom måste jag få stöden lite högre en där jag sitter annars blir det för lågt :excl:

Har samma idé med Flex stöd, skulle byggt ett idag mena som vanligt kommer det en massa annat mellan.

/Lasse

Jag byggde ihop ett stöd av gåstavar. Från sittande till lite lutande stå funkar bra. Justeringen i höjdled kan dock stula lite i snö och minusgrader, men man lär sig.

post-4175-1264598717_thumb.jpg

/Marcus

Publicerat

Ska gå en kurs i rävlock nästa torsdag det kommer att bli trevligt, sen får man ge sig ut i vår o testa det hela.

Publicerat

Vi har idag haft plusgrader med regn som har bearbetat snötäcket utan synlig framgång. Nu börjar det bli kallare igen, ev ner mot 15 minusgrader. Den skarsnö som lär följa på detta måste vara skottsäker!!

Det borde bli kanonläge för rävlock till helgen; förutsatt att jag kan komma i pass utan att alarmera och väcka hela socknen:-( <_<

För min del så är "snökaoset" som sänt från gudarna.

Publicerat

Ska ut och locka på lördag, har gjort kanske 30 pass nu senaste 2 säsongerna och fått fram EN räv! helt sjukt men tror jag gör helt rätt så skall fortsätta tråna på!

Skam den som ger sig :rolleyes:

Publicerat

Ska köpa en till lockpipa, har en Nordic Predator Pre-tuned men har inte fått fram någon räv ännu.

Vilken pipa rekommenderar ni? det är inte så öppet på dom ställen jag lockat på hitils!

/Jonas

Publicerat
Ska köpa en till lockpipa, har en Nordic Predator Pre-tuned men har inte fått fram någon räv ännu.

Vilken pipa rekommenderar ni? det är inte så öppet på dom ställen jag lockat på hitils!

/Jonas

Kan varmt rekommendera Verminator syco tweety den kör polaren med han får räv var 3e pass, lär man sig bara blåsa i den så låter den hemskt

Publicerat
Kan varmt rekommendera Verminator syco tweety den kör polaren med han får räv var 3e pass, lär man sig bara blåsa i den så låter den hemskt

Hmm, jag kanske skulle prova att sjunga istället, det kanske funkar bättre. :blush:

Fast då är ju iof risken att man får viltfria marker. ^_^

Blir till att träna mer istället

Publicerat

21.30-23.00 var jag ute och körde lite muspip, inget visade sig förutom en hare, ljuset var det inget fel på - som dagslöjus nästan. Tanken var egentliggen att köra med harskrik men vinden var lite tjurig och visste inte riktigt vilket håll den skulle blåsa på <_< . Bättre att "spara" marken till bättre förutsättningar för harskrik.

Publicerat

Var kan jag beställa denna pipa(Verminator syco tweety) ??

Har även tänkt skaffa mig en Pewee eller en Red rabbit bandit.