Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat
Var kan jag beställa denna pipa(Verminator syco tweety) ??

Har även tänkt skaffa mig en Pewee eller en Red rabbit bandit.

www.gamecall.se

/Erik

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

gamecall.se har dem alla tror jag..

Övat lite med Tweetyn och lyssnat på Lindroth när han blåser i den.. Det som slår mej är att pipan verkar funka bäst då man använder den på "fel" sätt..

Någonstans är det väl en harskrikspipa av något slag men blåser man korta stötar hyfsat försiktigt så får man till något slags fågelljud som är giftigt. En annan intressant grej med den är att räckvidden inte är så stor, smutt när man lockar sig in i en mark eller tänker sig att man ska locka mot en specifik holme eller något. Satt en bit i från Lindroth i morse på första passet och vart överaskad hur lite det hördes!

Iaf jävligt spännande och intressant att jaga med och lyssna på mäster själv <_<

Ruskigt synd att den djupa lössnön totalt förstörde möjligheterna denna helg.

Mvh!

Publicerat
www.gamecall.se

/Erik

Tack Erik..

Vågade egentligen inte gå in och göra direktreklam själv.

Jag sätter på telefonen igen fram till 21,00 om någon känner för att snacka bort en stund.

0706-649913

Mvh

Lennart

Publicerat
gamecall.se har dem alla tror jag..

Övat lite med Tweetyn och lyssnat på Lindroth när han blåser i den.. Det som slår mej är att pipan verkar funka bäst då man använder den på "fel" sätt..

Någonstans är det väl en harskrikspipa av något slag men blåser man korta stötar hyfsat försiktigt så får man till något slags fågelljud som är giftigt. En annan intressant grej med den är att räckvidden inte är så stor, smutt när man lockar sig in i en mark eller tänker sig att man ska locka mot en specifik holme eller något. Satt en bit i från Lindroth i morse på första passet och vart överaskad hur lite det hördes!

Iaf jävligt spännande och intressant att jaga med och lyssna på mäster själv ;)

Ruskigt synd att den djupa lössnön totalt förstörde möjligheterna denna helg.

Mvh!

Finns det någon film som visar hur lindroth blåser med pipan?? var ??

Tack för tipset!

Publicerat
Finns det någon film som visar hur lindroth blåser med pipan?? var ??

Vilket år som helst så dockar jag mobilen i stora datorn och då kan jag skicka ett ljudklipp..

Mvh!

Publicerat

Så satte jag mig på mitt favoritpass igen, för första gången sen förra helmånen. Jag har suttit här tre ggr tidigare

och två gånger har jag lyckats lockat ut en räv ur skogen. Första gången var det knappt ngn snö så räven tecknade ingen tydlig figur i helmånens ljus ner i brinken så jag avstod från skott. Andra gången slängde jag ut en burk med surströmming innan locket, räven kom fram och gjorde ett rus ut mot burken men vände tvärt ngn meter ifrån, då gick det för fort för skott.

Den här gången var det riktigt kallt med västgötska mått mätt, nästan 20minus. Skaren knakade och liggunderlagen lika mycket det. Jag försökte ligga still så gott det gick, men den tjocka åtsittande klädseln med underställ, t-shirt, polo och fliströja gjorde sig iderligen påmind genom att strypa åt blodtillförseln i högerarmen, det tog inte många minuter för högerarmen att somna och jag försökte hitta en ny ställning så tyst det gick hela tiden. Tårna och fingertopparna började bli stumma av köld och armen ville ha mer blod igen när räven dök upp på ca 150m. I o m att jag satt med .22 wmr är det ingen godkänt skotthåll för mig. Först blev jag förvånad att den inte dök upp ur skogen neråt i vind från mig utan ut på en åker upp i vind som öppnade upp långt ner i skottriktningen. Diskret lirkade jag ur högerhanden ur den alldeles för tjocka handsken och lade an geväret. Högerarmen ville ha mer blod, det var det ingen tvekan om, men jag kunde inte byta ställning nu. Blåste ett harskrik för att den skulle ta riktning mot mig, det gjorde den, genom att gena igenom buskage och sly. Försökte hitta den i kikarsiktet men nu var det blodkris i högerarmen, handleden vek sig till något tveksamt som skulle kunna platsa utmärkt i fab-five, hade ingen känsel kvar alls i handen och den ville inte lyda min vilja. Fick lägga ner geväret, sänka profilen och lägga ut armen på liggunderlaget. I väntan på det heliga blodets återkomst ut i armen försökte jag hålla upp huvet så gott det gick, men liggställningen var krampaktigt ohållbar. Efter det vet jag inte var räven tog vägen.

Ska men se det positivt så bjöd det på hög puls när räven kom ut och man har åtminstone tagit sig igenom något som på ingenjörsspråk kallas för proof of concept vad avser själva locket. Alltid är det ngt :D

Så åtgärder för framtiden

- .222 eller .223

- En djurhud eller fäll istället för ett liggunderlag

- Riktig vinterklädsel som inte kräver 3 lager plagg under.

Publicerat

Wow!

Kul grej, att och lekte med tweetyn innan här..

Fixar genom att sätta framtänderna i membranet långt ut på munstycket att få fram *riktigt* fina muspip faktiskt! Det roliga med det är att tonen dels är helt rätt men ffa så är volymen riktigt bra!

Den här tutan ska jag se till att bli riktigt bra kompis med, verkar rejält mångsidig..

Mvh!

Publicerat

Är det någon som vet om det kommer någon ny film med lockjakt på räv med Ulf Lindroth och P-A Åhlen??

Isåfall när?????

Publicerat

NY TÄVLING PÅ REDFOXHUNTING

Nu har vi dragit igång en ny "vinna lockpipa tävling" gå in på www.redfoxhunting.se och läs mer!

Skitjakt på er!

Mvh Peter Berglund

Publicerat

Igårkväll var jag på plats i grisakojan vid 20.00 med en förhoppning på en räv eller två. På väg dit hade jag redan stött minst 1 rådjur från ensilagehögen som skällde ut mig rätt duktigt, att få se något den närmsta halvtimman kändes rätt liten <_< . Efter ca 15 minuter kommer något upp på den plogade vägen, detta något visar sig vara get med kid som ställer sig för att mumsa av ensilaget med det tidare rådjuret skällandes bara något 100-tal meter iväg :P . Ytterliggare nån halvtimma senare ser jag "ny" en svart klump ute på åkern. Efter lite studerande visar sig det vara en hare. Jag börjar locka med muspip och hör rätt snart ett prasslande, rådjuren lämnade ensilaget vid första aggresiva lockserien så de är det inte. "Något" ha gått på min vittring och kommer som ett skållat ollon längs vägen, jag försöker pipa fast den men ingen reaktion. Ytterliggare en hare ser jag senare. Väl ute ur kojan konstaterar jag språngspår från räv :ph34r: .

Publicerat
NY TÄVLING PÅ REDFOXHUNTING

Nu har vi dragit igång en ny "vinna lockpipa tävling" gå in på www.redfoxhunting.se och läs mer!

Skitjakt på er!

Mvh Peter Berglund

Nu är tävlingen igång! Surfa in på sidan och var med att rösta fram 2010 års snyggaste rävbild =)

Publicerat

Igår kväll var en magisk kväll!

Jag har nyligen fått min Ruger No:1 i cal:30-06, kanske inte debn ultimata räv kalibern men en bra allround som fäller det mesta.

Igår kom mitt nya kikarsikte (läs begagnat) jag blev tvungen att ta ledigt 1 timme på eftermiddagen för driften var stark B)

Väl hemma så blev siktet monterat och inskjutet från skjutgluggen vid åteln, sen sprang jag till skogs , ingen middag hanns med eller var aktuell för den delen!

De två första passen gick inget bra , jag antar att om det fanns räv i trakten så såg dom att jag satt och klappade min nya bysse :P .

Sedan så började det mörkna och jag kröp ihop i en gärdsgårdsöppning och plockade fram Syco Tweetyn för första gången sedan jag köpte in PeeWeen , jag har inte varit kompis med den tidigare men kompisen hade haft räv framme på en crying bird så jag kände att det borde gå.

Väl börjat så gick det kanske 5 min så hör jag något bakom mig och vänder mig försiktigt och där står den, en fin räv hane som är delvis dold bakom ett par jaktkängor i storlek 42 mao ingen bra skjutställning så det får bli allt på ett kort,

kvickt upp i sittande och en anläggning värdig OS medalj (jag gillar min nya ruger ;) )sedan så ligger räven på plats utan minsta svansviftning (effektiv den där 30-06:an).

Magisk kväll mao skogs inbreakad ny kanon och rävinvigd syco Tweety.

Skit jakt på er alla

post-4850-1266477964_thumb.jpg

Publicerat

Vilken härlig kväll, stort grattis.

Jag bara längtar efter en riktig lockräv jag med.

/Lasse

Publicerat
Vilken härlig kväll, stort grattis.

Jag bara längtar efter en riktig lockräv jag med.

/Lasse

Jo den gav mersmak!

Tackar!

Skitjakt på dig då!

Publicerat

Jag satte mig och gjorde något som jag aldrig gjort förut häromdagen, nämligen läste en HEL bruksanvisning..

Lugn! det var viktiga grejer nämligen PeeWee pipan :D

Det som slog mig var amerikanarnas sätt att lära ut användandet av dem, man skulle nämligen sitta med vinden i ansiktet enligt dem , det är ju näst intill förbjudet i Sverige enligt alla instruktioner.

Nu är ju inte jag någon lockguru med mina 3 skjutna lockrävar men ingen av dessa har kommit emot mig mot vinden utan de har kommit 2st i sidvind och en i motvind.

Den enda som jag har sett i medvind var på dryga 230m håll på väg bort så troligt är väl att jag missat många rävar som känt mig i vind och som jag inte vet om.

De som kommit till mig för expidering har kommit när jag gömt mig på ställen med otillräckligt skydd så jag har blivit tvungen att ligga ner bakom en liten buske som knappt döljer en sparv eller där räven är ganska säker på att ingen människa kan få plats.

Så om jag ska kasta ur mig ett tips så är det detta ,göm dig på ett ställe där räven inte tror sig kunna hitta just dig och lägg dig ner i snön med bra kammouflage (själv använder jag en snödräkt som är gjord av papper ,det är kemskydd köpta i fackhandeln för ca:50:- de håller i några turer men gillar inte taggbuskar) om du sätter dig i en buske som är för stor så verkar räven (åtminstone mina) bli lite spaka eftersom det kan gömma sig en för stor motståndare därinne :)

Publicerat

Locka i motvind går säkert men är rätt värdelöst om du sitter med 300ha skog i ryggen. Då tränar du rävarna på ljudet istället.

Däremot om du kör muspip eller liknande så är passvalet viktigare än vinden då räven inte förväntar sig någon motståndare när den går in mot ljudet. Då är det också en fördel att sitta rygg-i-rygg med någon polare.

Kör hårt!

Publicerat

Igår skrämde jag en räv :rolleyes: och de nyinflyttade damerna i granngården -_-

Jag upptäckte att månen börjar bli full så vid 24 tiden så smög jag ut med lockpipan i högsta hugg.

Jag har en äng som jag tidigare har smällt en räv på som nu fått vila lite ,så den fick det bli , passet blev med granngården 60m bakom ryggen och rumpan ner tryckt i en snödriva.

Syco Tweetyn fick prata ett par gånger vilket faktiskt gav resultat i att en räv springer ut på ängen 140m längre fram, tyvärr så finns det byggnader bakom den så det blev till att locka den närmre, det vill sig dock inte utan den rörde sig bort från mig men ut i en potensiell skjutgata.

220m bort så får jag min chans som jag sumpar genom att helt enkelt bomma räven.

Under tiden som jag gör skottplatsundersökning så börjar det röra sig i granngården , panik har utbrutit smällen har satt skräck i damerna som tror att deras lada har rasat in av snötyngden det fäktas frenetiskt med ficklampor och gapas och skriks i ca. 15min medan en något skamsen rävjägare försöker vara knäpptyst ute på ängen för att inte få all världens skit.

När lugnet till slut lägger sig så smyger jag mig hemåt med svansen mellan benen och skäms för att mina nya grannar inte kommer få någon särdeles avslappnad sömn inatt.

Jag borde skämmas!!

Men lite kul var det samtidigt :D

Publicerat
:P:o:lol: Jävligt kul, förmodligen kommer du ihåg det längre än du skulle gjurt med räven!!
Publicerat

Lysande jakthistoria!

Hoppas du får revansch på räven!

Publicerat

;);) Ser hur du hukar dig i skräck!!

Härligt flyt du har med lockrävarna,och byssan funkar verkar det som B)

/M.

Publicerat
:DB) Ser hur du hukar dig i skräck!!

Härligt flyt du har med lockrävarna,och byssan funkar verkar det som ;)

/M.

Jo men tänk skräcken som utbrutit om de sett en helt vitklädd figur med rånarluva smygandes med gevär ute på ängen.

då hade man väl antagligen fått förklara sig för länsman ^_^

Jag ska skjuta in mig på lite längre håll till helgen tänkte jag mig så ska väl inte detta bomskott jaga mig längre.

Och vad gäller rävarna så har de faktiskt kommit över förväntan den sista tiden , riktigt skoj!

Igår kväll ville de dock inte för grabben följde med ut, han smyger som en indian men börjar fnissa när jag blåser i pipan, så det får bli vedhuggning för honom så han lär sig att respektera far sin (som om det skulle hända ^_^ )

Publicerat

Nu då??

Plusgrader och lite regn idag, ska visst se ut så här i några dagar.. Alltså börjar lockjakten bli intresant! Blir nog något försök efter helgen..

Mvh!

Publicerat

Hipshot: Det kan du skriva upp!

Eventuellt kan det bli aktuellt redan natten mot söndag om det blir de utlovade plusgraderna då. Jag råkar av en händelse vara ledig nästa vecka det tackar jag just nu gudarna för!

Publicerat
Nu då??

Plusgrader och lite regn idag, ska visst se ut så här i några dagar.. Alltså börjar lockjakten bli intresant! Blir nog något försök efter helgen..

Mvh!

Så det blir alltså bättre vid + grader??

Jag blev lite besviken över att det vände just för jaktens skull!