Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjortjakten 2007

Featured Replies

Publicerat

Grattis micke!  :D

• 2 weeks later...
  • Svar 262
  • Visningar 26,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Sköt mitt livs första kronvilt i fredags, en kalv, på drevjakt i Polen. Det kom en liten grupp smygandes i en tallungskog och efter vad som kändes som en evighet av väntan fick jag läge på kalven mellan tallstammarna. Trots en bra träff gick den 150m. Gissa om jag var lycklig när jag hittade den. Det var för övrigt ett fantastiskt revir för kronvilt, första dagen hade vi 200 kron-observationer på 13 man. Ska försöka få fram en bild sen.

//Tony

Publicerat

;D den första e alltid extra kul!.. grattis på dej!...

MVh Mamre!..

Publicerat

Grattis 338:an! Kul för Dig. :D

• 1 month later...
Publicerat

Var ute igår och hoppades att inte lo-kissen plockat/skrämt iväg alla dovhjortar. Första drevet hann knappt igång innan det small hos passgrannen till vänster, ca 150 meter bort. Han rapporterade att han skjutit på en helskovel i en grupp om tre, men inget skottecken syntes och hjortarna vek tillbaka in. Efter knappt 5 minuter satt jag och messa med en kompis då det small hos passgrannen till höger, ca 60-70 meter bort... Jag tittade upp, såg inget i den glesa tallskogen så jag tänkte att det gick väl bra (ingen rapport på radion), fortsätter med mitt mess då det smäller igen på passet till höger. Tittar igen och ser då att det är dovhjortar som rör sig i tallskogen. Jaja, det var väl flera som kom och dom går undan tänkte jag. Skickade messet, tittar upp och ser då hind och kalv stå 60-70 meter snett till höger framför mig samtidigt som tanten till höger säger att hon skjutit på det ekipaget. Jaaahapp, en liiiiten lucka mellan två träd är allt jag har, dom täcker varandra och jag håller mitt i gluggen och hoppas att hinden tar ett par kliv medan kalven "tappar" ett steg och blir fri i gluggen. Några sekunder senare kliver hinden undan, kalven står kvar och jag tänder på Sako 75an och hinner se att det dammar till mellan träden innan dom försvinner utom synhåll. Fick för mig att jag sköt under och att det var damm från berget eller en sten bakom kalven för jag såg inget skottecken. Efter avslutat drev gick jag fram och konstaterade att det inte var en bom. Dammolnet jag såg var päls... Det ligger lungbitar på marken, blod på marken och 60-70 cm upp på träden. Såg ingen kalv från skottplatsen så jag märkte upp blodfläckarna. Efter återsamlingen skulle vi ställa ut nästa drev medan jaktledaren gick på med en labbe och en kopplad laika. När han ropade på radion så undrade han hur fan ett vilt kan gå 150 meter med ett sånt hål i bogen. Ingången var aningen bakom bogen och utgången på motsvarande sida. Utgångshålet var 10-12 cm stort.  :o

Sega rackare det där... 

//Micke, Sako 75 9.3x62

Publicerat
Ingången var aningen bakom bogen och utgången på motsvarande sida. Utgångshålet var 10-12 cm stort.  :o

Sega rackare det där... 

//Micke, Sako 75 9.3x62

Grattis.

Jag sköt min tredje dovhjort för säsongen i går, fast det var min första på min egna mark i Sörmland. En väldígt stor hjortkalv.  ;D ;D ;D

Det är märkligt hur segavlivade de är trots två stora hål i bogen med 9,3x57, 18,5 gr Alaska.  :P :P

Publicerat

Grattis på Er!

:D

Publicerat

jag sköt min första dovhjort igår, i Rispa, en hind som kom över ett hygge.....sammanlagt så hade jag minst 31 djur ute på det passet. gick som hundförare en dag och jagade två, sammanlagt under hela helgen så sköts det inte mindre än 55 klövvilt fördelat på 3 arter....det var mycke djur i farten.........

Publicerat
  • Författare
Jag sköt min tredje dovhjort för säsongen i går, fast det var min första på min egna mark i Sörmland. En väldígt stor hjortkalv.  ;D ;D ;D

Måste vara en speciell känsla att fälla något på egen mark! Till den hemskjutna ekokalven är det nu ett måste att servera hemodlad potatis,morot och ärtor....ekoodlat! ;D

Grattis!

/Micke

Publicerat
  • Författare
jag sköt min första dovhjort igår, i Rispa, en hind som kom över ett hygge.....sammanlagt så hade jag minst 31 djur ute på det passet. gick som hundförare en dag och jagade två, sammanlagt under hela helgen så sköts det inte mindre än 55 klövvilt fördelat på 3 arter....det var mycke djur i farten.........

Grattis!

Antar att du är rätt nöjd på att ta ur och flå klövvilt ett tag framöver ;D

/Micke

Publicerat

Var du på Edeby - Ripsa?

Publicerat

Den här Hjorten sköt min bästa jaktkompis samma helg som jag var i Hälsingland förra veckan. Hållet var ca.40 meter o efter kom en TJT.

Hjorten är skjuten inte alls långt från min mark........

Han ringde mej på mobilen och var hur glad som helst.

Skjuten med 7.57r.

Observera den "sörmlänska köttorgeln" ;D ;D

Nåt för Samme att titta på då han kommer ner till mej på fredag och skall jaga Kron o gris

Publicerat

Det var en fin krona på den hjorten. Grattis till skytten!

Publicerat

Lägger upp en bild på min andra kronhind för året.

Sköts på stötjakt med Holmen utanför Norrköping.

Det var riktigt bra tryck på hundarna i första såten då 11 av 12 passare såg kronhjort.

17928181.jpg

Publicerat

Grattis! Fint foto också!

Publicerat

jag beställer 3st direkt ::) ::) ;D ;D ;D ;D

samme

Publicerat
Den här Hjorten sköt min bästa jaktkompis samma helg som jag var i Hälsingland förra veckan. Hållet var ca.40 meter o efter kom en TJT.

Hjorten är skjuten inte alls långt från min mark........

Han ringde mej på mobilen och var hur glad som helst.

Skjuten med 7.57r.

Observera den "sörmlänska köttorgeln" ;D ;D

Nåt för Samme att titta på då han kommer ner till mej på fredag och skall jaga Kron o gris

Fantastiskt fin Hjort med tanke på att den är frilevande, lever fortfarande på herrklubben i den skånska bokskogen när dagen känns tung.

När blev köttorgeln "sörmländsk"? ::) har haft orgel sedan jag var 17 bast och är det vapen jag dräper i särklass mest vilt med varje år Vi är lika gamla och rasar in på vårt 35e år nu, säker på att den överlever mig f.ö. Borde finnas i varje välklädd jägares garderob ;D

Publicerat

orjant: ja, vi var på Edebys marker och jagade, känns på nåt sätt som jag kan tänka mig att komma dit igen....

Publicerat

jäkligt grann kronhjort, hur gammal och hur mycke väger en sådan herre...10 år?

• 3 weeks later...
Publicerat

I söndags fick jag läget som jag drömt om hela säsongen.

Sista såten och jag stod i ett torn i en åkerkant och strax innan vi skulle bryta så kommer det en ensam dovkalv i full karriär längs åkerkanten och viker ut på åkern en bit från mig. När den passerar på ca 40 meter låter jag skottet gå och kalven gör ett jättehopp och fortsätter med samma goda fart, jag repar i en ny pil och hänger på. Skottet går och kalven gör en 15 meter lång kullerbytta och blir liggande  :)  Skottet satt i ovankant på bogen mot halsfästet.

Lurar på om jag ska göra flintastekar av låren, borde bli rätt bra att grilla i sommar  ;D

//Micke

Publicerat
I söndags fick jag läget som jag drömt om hela säsongen.

Sista såten och jag stod i ett torn i en åkerkant och strax innan vi skulle bryta så kommer det en ensam dovkalv i full karriär längs åkerkanten och viker ut på åkern en bit från mig. När den passerar på ca 40 meter låter jag skottet gå och kalven gör ett jättehopp och fortsätter med samma goda fart, jag repar i en ny pil och hänger på. Skottet går och kalven gör en 15 meter lång kullerbytta och blir liggande  :)  Skottet satt i ovankant på bogen mot halsfästet.

Lurar på om jag ska göra flintastekar av låren, borde bli rätt bra att grilla i sommar  ;D

//Micke

Grattis.

Jag gjorde "flintastekar" av rådjur, blev lite torrt, fast hjorten är lite fetare så det kanske blir bättre.

Publicerat

torrt? får inte grilla dom så länge... är ju inte gris  ;)

Publicerat

Grattis!

Publicerat

Just hemkommen från en ö utanför Stockholm där jag tillbringat några dagar med att jaga dov. I måndagskväll just efter halvsex så kommer det ut 7-8 hindar och nån kalv styva 100 meter från mig. Ljuset hade börjat avta så jag lämnade mitt gömsle och började smyga i skydd av en gammal loge. Väl förbi den hasade jag mig upp på en liten bergknalle och fällde ut benstöden. Avståndet hade nu krympt till 60-70 meter och jag bedömde att jag skulle kunna skjuta ett säkert skott. Valde ut tre mindre hindar och den första av dessa som visade bredsidan till skulle få sig en pärla. Tiden gick och när jag var nära att ge upp så kom äntligen läget. Spetsen på tyska ettan la jag aningen högt i bogen och klämde till. Hinden stöp där hon stod och nu händer det som aldrig händer och när det väl händer får vissa saker inte hända... typ. En av de två "tilltänkta" som jag inte sköt rusar rakt mot mig, stannar på 50 meter och visar bredsidan! Dubblé!!! Skriker det i mitt inre, återigen upp med spetsen i bogen och klämmer till... Men vad händer  ::)K L I C K  :o Hinden står och undrar vad det var som lät, vinden har jag i ansiktet samtidigt som jag tänker, vafan, ladda jag inte om?! Sakta öppnar jag slutstycket, känner med fingret att jovisst är det en patron farmför. Försöker pilla tillbaka den och stänga slutstycket igen men då vill den ju ta med en plugg ur magasinet också och medan jag svär i mitt inre så sticker hinden undan.

Glädjen över att jag lyckades skjuta en hind överskuggas av att jag missade en given dubblé. Det är ju inte varje dag man får dessa chanser  :'(

//Micke, Sako 75 9.3x62

• 2 weeks later...
Publicerat

Här kommer en bild sedan i höstas - skjuten i brunsten efter en mycket trevlig ansmygning!

PS: Efter denna jakt tog jag beslutet att byta ut min japanska 10*50 handkikare - synd att det skall behövas 15 års öveerbevisning för ett sådant beslut...DS. ;)

post-840-1204718591_thumb.jpg