Publicerat November 11, 200718 yr Författare Vad är det för bössa o sikte du använder Mr Mauser? Jag har en Remington 700 ltr i .308win med en Burris XTR 3-12x50. /Micke
Publicerat November 11, 200718 yr Författare Jag hörde att du hade lite problem med siktet först, låter filmen tala fr sig själv. :-* ;D ;D Mvh... ;D Såvitt jag förstod så var jägaren ifråga utrustad med ett Zeiss sikte och en Blaser R93 ;D /Micke
Publicerat November 11, 200718 yr Har nu läst ditt inlägg ett antal gånger, inga som helst problem att piska upp förväntningar här inte!! Så sjukt läckert!!!!!!!!!! Mvh!
Publicerat November 19, 200718 yr Sköt en spets i söndags, ;D ;D såg en flock om 4 hjortar i en holme och sköt den ena spetsen.
Publicerat November 19, 200718 yr Den hade världens fulaste trofé, jag borde ha tagit kort på den. Hornen var ca 2 cm långa och det var två små piggar på varje knopp. Vi tror att det inte är en fjoling utan att den minst är 2 år. Den var stor och fin i kroppen, den andra spetsen som jag såg var betydligt mindre i kroppen men hornen var långa och glesa. Det måste gå en kapital med riktigt dåliga anlag som sprider taskiga anlag.
Publicerat November 19, 200718 yr Kan va en konstig hjort som sprider anlagen. Jag har skjutit några "fula" råbockar och nu när man tittar på dem i efterhand tänker jag att dem kanske hade blivit jä....t häftiga. Sköt en fjolingbock med mycket massa men ingen höjd , kanske va det min blivande gulbock ??? .
Publicerat November 19, 200718 yr Författare Jag tycker mig kunna ana hornen.....utan tvekan de minsta horn jag någonsin sett på ett så pass stort djur! Grattis till bra skott och rätt val av djur! /Micke
Publicerat November 21, 200718 yr Jag skall agera som hundförare på hjortjakt med spanieln på fredag. Vi får se hur det går!
Publicerat November 24, 200718 yr Författare Det är ingen som kommer tro mig nu........hade över 30 hjortar framme i en klump imorse,bla en herrklubb bestående av ett tiotal stång,halv och en helskovel Eftersom handjursjakten gått väldigt bra i år och det är omöjligt att se vilken hind som hör ihop med resp kalv i en sådan flock så var valet att skjuta kalv självklart. Efter en olidligt lång tidsperiod(känns så med så många djur framme,har ingen tidsuppfattning egentligen,men mitt pekfinger tappade känseln flera ggr av den iskalla avtryckaren)så står en liten hindkalv fri från alla andra vilket resulterar i ett skott diagonalt genom brösthålan. Vild panik utbryter,hjortar springer åt alla håll och hepp där står en hankalv fri med sträckt hals,ett snabbt skott mot tjockhalsen fäller han på plats. Efter en timme i tornet så är det då färdigjagat för idag,urtagning av kalvarna samt påfyllning av foderspridare för vildsvin innan hemfärd. /Micke
Publicerat November 24, 200718 yr Grattis Micke Ett 30 tal hjortar..... det är flera gånger så många som jag har sett under hela mitt snart 40 åriga liv :-[
Publicerat November 24, 200718 yr Grattis Micke. När jag hade jakten som gränsade till Häckeberga hade jag 57 dov ute på samma gång. Är ju lite trist med doven när det blir så stora flockar. En gång då jag var på drevjakt på ett gods här i skåne kom det 82 hjortar i mitt pass. Inte på en gång men tillräckligt många i varje flock för att skott skulle vara uteslutet
Publicerat November 24, 200718 yr Författare En gång då jag var på drevjakt på ett gods här i skåne kom det 82 hjortar i mitt pass. Inte på en gång men tillräckligt många i varje flock för att skott skulle vara uteslutet Japp! dovhjortjägarens dilemma. Även ostörda betande djur har en otrolig förmåga att täcka varandra hela tiden,dessutom betar dom inte som andra klövvilt dvs stillastående utan ofta gående sakta framåt eller ganska ryckigt med ständiga tramp :- /Micke
Publicerat November 24, 200718 yr Grattis Mr Mauser! Mäktigt och spännande att se så många djur tillsammans. //Roggman66
Publicerat November 24, 200718 yr Japp! dovhjortjägarens dilemma.Även ostörda betande djur har en otrolig förmåga att täcka varandra hela tiden,dessutom betar dom inte som andra klövvilt dvs stillastående utan ofta gående sakta framåt eller ganska ryckigt med ständiga tramp :- /Micke Ja dom är knepiga i hela sitt beteende. Att se dom studsa iväg på 4 stela ben ser onekligen lite dumt ut Även betande djur i flock som du skriver är ruskigt svårt att komma till skott på.
Publicerat November 24, 200718 yr Grattis till hjortarna Mr Mauser kul att se så många djur samtidigt
Publicerat November 24, 200718 yr Medicin: 9,3x62 + 16,2g Rhino. Hjärtskott, sjönk ihop i steget. 100m
Publicerat November 24, 200718 yr Författare Mausers-Åtel = Några rådjur + 2 dovhjortar ;D . Grattis... ;D ;D /Micke