Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjortjakten 2007

Featured Replies

Publicerat

Vilka marker  :o

Grattis Micke

• Svar 262
  • Visningar 26,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Vad är det för bössa o sikte du använder Mr Mauser?

Jag har en Remington 700 ltr i .308win med en Burris XTR 3-12x50.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Jag hörde att du hade lite problem med siktet först, låter filmen tala fr sig själv.  :-* ;)

;D ;D Mvh...

;D

Såvitt jag förstod så var jägaren ifråga utrustad med ett Zeiss sikte och en Blaser R93 ;D

/Micke

Publicerat

Vilken tur att jag har en 1900a med en Helia.  ;D

Mvh...........

Publicerat

Har nu läst ditt inlägg ett antal gånger, inga som helst problem att piska upp förväntningar här inte!!

Så sjukt läckert!!!!!!!!!!

Mvh!

Publicerat

Sköt en spets i söndags,  ;D ;D såg en flock om 4 hjortar i en holme och sköt den ena spetsen.

post-250-1195459426_thumb.jpg

Publicerat

Grattis..

Publicerat

Den hade världens fulaste trofé, jag borde ha tagit kort på den. Hornen var ca 2 cm långa och det var två små piggar på varje knopp. Vi tror att det inte är en fjoling utan att den minst är 2 år. Den var stor och fin i kroppen, den andra spetsen som jag såg var betydligt mindre i kroppen men hornen var långa och glesa. Det måste gå en kapital med riktigt dåliga anlag som sprider taskiga anlag.

Publicerat

Kan va en konstig hjort som sprider anlagen.

Jag har skjutit några "fula" råbockar och nu när man tittar på dem i efterhand tänker jag att dem kanske hade blivit jä....t häftiga.

Sköt en fjolingbock med mycket massa men ingen höjd , kanske va det min blivande gulbock  ??? .

Publicerat

Grattis!

:D

Publicerat
  • Författare

Jag tycker mig kunna ana hornen.....utan tvekan de minsta horn jag någonsin sett på ett så pass stort djur!

Grattis till bra skott och rätt val av djur!

/Micke

Publicerat

Jag skall agera som hundförare på hjortjakt med spanieln på fredag. Vi får se hur det går!

Publicerat

Vill också jaga hjort >:(!!!!!

//"TB"

Publicerat
  • Författare

Det är ingen som kommer tro mig nu........hade över 30 hjortar framme i en klump imorse,bla en herrklubb bestående av ett tiotal stång,halv och en helskovel :P

Eftersom handjursjakten gått väldigt bra i år och det är omöjligt att se vilken hind som hör ihop med resp kalv i en sådan flock så var valet att skjuta kalv självklart.

Efter en olidligt lång tidsperiod(känns så med så många djur framme,har ingen tidsuppfattning egentligen,men mitt pekfinger tappade känseln flera ggr av den iskalla avtryckaren)så står en liten hindkalv fri från alla andra vilket resulterar i ett skott diagonalt genom brösthålan.

Vild panik utbryter,hjortar springer åt alla håll och hepp där står en hankalv fri med sträckt hals,ett snabbt skott mot tjockhalsen fäller han på plats.

Efter en timme i tornet så är det då färdigjagat för idag,urtagning av kalvarna samt påfyllning av foderspridare för vildsvin innan hemfärd.

/Micke

post-240-1195917077_thumb.jpg

Publicerat

Grattis kompis! :D Snyggt foto och bra jakthistoria. :D

Publicerat

Grattis Micke  :)

Ett 30 tal hjortar..... det är flera gånger så många som jag har sett under hela mitt snart 40 åriga liv :-[  ;)

Publicerat

Grattis Micke. När jag hade jakten som gränsade till Häckeberga hade jag 57 dov ute på samma gång. Är ju lite trist med doven när det blir så stora flockar. En gång då jag var på drevjakt på ett gods här i skåne kom det 82 hjortar i mitt pass. Inte på en gång men tillräckligt många i varje flock  för att skott skulle vara uteslutet

Publicerat

Läckert Micke!!

Gratulerar! :)

Publicerat
  • Författare
En gång då jag var på drevjakt på ett gods här i skåne kom det 82 hjortar i mitt pass. Inte på en gång men tillräckligt många i varje flock  för att skott skulle vara uteslutet

Japp! dovhjortjägarens dilemma.

Även ostörda betande djur har en otrolig förmåga att täcka varandra hela tiden,dessutom betar dom inte som andra klövvilt dvs stillastående utan ofta gående sakta framåt eller ganska ryckigt med ständiga tramp :-

/Micke

Publicerat

Grattis Mr Mauser! Mäktigt och spännande att se så många djur tillsammans.

//Roggman66

Publicerat
Japp! dovhjortjägarens dilemma.

Även ostörda betande djur har en otrolig förmåga att täcka varandra hela tiden,dessutom betar dom inte som andra klövvilt dvs stillastående utan ofta gående sakta framåt eller ganska ryckigt med ständiga tramp :-

/Micke

Ja dom är knepiga i hela sitt beteende. Att se dom studsa iväg på 4 stela ben ser onekligen lite dumt ut :D Även betande djur i flock som du skriver är ruskigt svårt att komma till skott på.
Publicerat

Grattis till hjortarna Mr Mauser kul att se så många djur samtidigt

Publicerat

Dovkalv900x768.jpg

Medicin: 9,3x62 + 16,2g Rhino. Hjärtskott, sjönk ihop i steget. 100m

Publicerat

Mausers-Åtel =   Några rådjur + 2 dovhjortar  ;D ;).

Grattis... :D  

Publicerat
  • Författare
Mausers-Åtel =  Några rådjur + 2 dovhjortar  ;D ;).

Grattis... :D 

;D ;D

/Micke