Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjortjakten 2007

Featured Replies

Publicerat

Mitt problem är att jag precis lyckas använda detta forum hyfsat...vilket medför att jag inte får in mina bilder!" Alltför stora, ja inte trofeerna, hur minskar jag ner bilderna under 200xx??

Tacksam för hjälp!

RG

• Svar 262
  • Visningar 26,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jimbo:

En dålig bild är bättre än ingen bild  ;)

Jagar du runt Finspång eller?

Publicerat
B)
Publicerat

Håller med om bilden, men hur fasiken förminskar jag bilden så att den kan läggas upp i forumet?

MVH/ RG ???

Publicerat
Håller med om bilden, men hur fasiken förminskar jag bilden så att den kan läggas upp i forumet?

MVH/ RG ???

Man brukar kunna lägga in bilden i tex Paint och där minska den till önskad storlek.
  • 2 weeks later...
Publicerat

Den här bilden laddade jag upp till pixbox.se och länkade därifrån, behövde inte ändra något på storleken..15194074.jpgEn kronhind skjuten 30/9-07.

Publicerat

Grattis! Den ser ju fin ut och hjortkött är ju gott. :D

Publicerat
  • Författare

Var ute på en morgonjakt igår med en kompis,började med att vi bägge satt i tornen och hade varsitt hondjur framme.

Dock gick bägge i slykanterna efter åkrar så vi valde bägge att hålla inne skotten ifall det hade gått någon kalv innanför slyridån.

Jag gick och hämtade honom 9:30 och så tryckjagade vi av några backar,första som jag gick var tom men ur den andra som han gick kom det en spets smygande.

Fick ett rakt sidoskott på ca 50m,sköt en femetta med min kombi 7x57R RWS 11,2g H-Mantel,spetsen gick ca 50m innan han föll ute på en åker.

Efter att vi flått hjorten så har jag svårt att fatta hur något levande kan förflytta sig överhuvudtaget med sådana skottskador...fick kassera bägge bogarna.

Som tack för kaffet så drog jag på mig århundradets ryggskott när vi skulle lyfta upp hjorten på flågalgen.......låg hela dagen och kvällen igår och idag liknar jag nog ringaren i notre dame mest ;)

/Micke

post-240-1191755425_thumb.jpg

Publicerat

;D ;D

Tur för djuren att du blir liggande ett tag!

Grattis.

Mvh........

Publicerat
  • Författare

;D

Bara jag är igång till nästa helg så!

/Micke

• 4 weeks later...
Publicerat

Har haft 10 kronvilt här ett tag och i morgon får vi jaga på dem.

Titta i går kväll efter hjortarna såg 5 hjortar  :o, ett par med fina horn.

Kunde inte hålla mig när jag hämtade barnen nyss, då lös jag med bilen över gärdet såg 9 kronisar  ;D .

Tänk om jag får skjuta min livs första kronvilt i morgon !

Mvh.....Vakjägaren

Publicerat
Har haft 10 kronvilt här ett tag och i morgon får vi jaga på dem.

Titta i går kväll efter hjortarna såg 5 hjortar  :o, ett par med fina horn.

Kunde inte hålla mig när jag hämtade barnen nyss, då lös jag med bilen över gärdet såg 9 kronisar  ;D .

Tänk om jag får skjuta min livs första kronvilt i morgon !

Mvh.....Vakjägaren

Det hoppas jag ;)

Publicerat
Det hoppas jag ;)

Om , så blir du den förste som får en kyss  :-*  :P;)

Publicerat

I morse såg vi 3 kronisar gå in i första såten.  ;D  Ingen blev skjuten !!!!!!!!!!!!!!!!!  Resten av dreven va utan hjort.  >:(

Nu i kväll gick jag ut här hemma.

Det kom 3 rådjur in på 100m drog i fult språng  ??? efter fem minuter kom de första kronvilten hind o kalv även de stanna på 150m och stack sen. Nu undrar jag vad i helvete som skrämde dem. Jag låg i ett dike bakom en sten...............

Med rätt vind till min fördel.

Publicerat

Vi stötte igenom ett par såter i lördags och hade 4 kron på fötter. En trolig hind rasslade igenom ett bräske och försvann. En 10- & en 16-taggare spattserade förbi en passkytt och en 12-taggare stod 50m framför en skytt i flera minuter innan den försvann. Skit med licens (4-taggare o kalv kvar...)  :(

Publicerat
  • Författare

Åkte ner en sväng imorse för att se om det gick att få sig en kalv och samtidigt reka inför nästa helg då Hipshot ska vara med.

Grisarna hade äntligen hittat foderspridaren,om det nu beror på att det blivit vinter eller att alla ekollon är uppätna ska jag låta vara osagt,blir det rätt förutsättninger framöver så kanske man försöker sig på en sittning.

Förra helgen så brölade hjortarna runt hela min mark,imorse var det helt tyst så brunsten är nog över.

Efter att jag suttit ungefär en timme i tornet så hör jag hur det prasslar i löven bakom mig....några sekunder efter det så kommer en halvskovel gående och passerar tornet på 20m :D dom är bra mäktiga när man är så nära!

Efter ytterligare en kvart så passerar ungefär ett tiotal djur inne i skogen men dom går inte ut på åkern,hindar,smaldjur och kalvar.

Efter ytterligare en kvart kommer en till grupp i samma spår på ca 10djur bestående av hindar,kalvar och någon spets,går inte heller ut utan drar sig bort mot det andra tornet.

Efter att jag suttit och vakat i dryga två timmar så skriker hela min kropp om lite smygjakt och så fick det bli,håller mig uppe på bergryggarna då mossan inte "frasar" ser väldigt mycket spår av Hjort,vildsvin och älg,rådjuren tror jag har flyttat tillfälligt då det är väldigt stökigt i skogen under hjortarnas brunsttid.

Ser inga djur så jag bestämmer mig för att gå mot bilen.ska bara smyga förbi det andra tornet först så det inte står något där.

När jag får huvudet över bergskammen så visst står där djur en svart hind en svart kalv och en svart spets ca 10meter från tornet och betar.

Får inget bra läge då jag har massa kvistar ivägen men djuren börjar röra sig nedåt runt foten på den bergskammen jag ligger på,vänder mig om och hittar en lucka mellan en björk och en tall där djuren måste passera.

Släpper förbi hinden,följer kalven med korset mitt i bogen avstånd ca 60m och släpper skottet,en kort rusning och stilla.

Bild ett från min skjutplats,den svarta pricken på åkern är kalven.

Bild två från kalvens synvinkel,på andra sidan berget ska Hippen sitta ;D

/Micke

post-240-1194797543_thumb.jpg

post-49-1194797543_thumb.jpg

Publicerat

Tjusigt  ;D Grattis till en bra smygning, det frasade en hel del idag i skogen.

//Roggman66

Publicerat

Grattis!!

Publicerat

Snyggt! Grattis! :D

Publicerat
  • Författare

Tack grabbar :-*

/Micke

Publicerat

1a viltet med nya kikarsiktet  ???

Grattis.

Publicerat
  • Författare

Grattis.

Japp första bytet :)

/Micke

Publicerat

Grattis.

Vad är det för bössa o sikte du använder Mr Mauser?

Publicerat
Japp första bytet :)

/Micke

Jag hörde att du hade lite problem med siktet först, låter filmen tala fr sig själv.  :-* ;)

;D ;D Mvh...

Publicerat

Kul med kalven. Dom är snygga, dom svarta!

Vi tror att hjortarna fortfarande brunstar, har ett hägn brevid marken och det var ett jäkla stånkande där inne i går samt att vi såg två kapitala med gräs, hö och kvistar i hornen som bara vimsade omkring, helt brunstbänga i roten.  ;D ;D