Publicerat September 2, 200718 yr Då det börjar imorgon är dags för denna tråd. Mata den full med berättelser och bilder!! Skitjakt på er! /Erik
Publicerat September 3, 200718 yr Ser fram imot en massa trevliga berätelser och fina bilder Skitjakt på er
Publicerat September 3, 200718 yr Nyss hemkommen från första jaktdagen Var framme vid marken kl 05:00, gick upp Ca 1km till ett hygge och satte mig där. Inte ett ljud hörs. Sitter en kvart..... Då står hon där, 100 meter ifrån mig. Klockren bredsida. Höjer bössan men håller inne skottet eftersom hon står mellan 2 mindre kullar, måste se om hon har en kalv. Spänningen är olidlig. Väntar...... Hon står stilla. Jag avanserar fram ett par meter och lägger mig ner. siktar... Älgfan vänder arselet mot mig och lunkar iväg, jag provar en busvissling men ingen reaktion och hon drar till skogs. Hon hade ingen kalv heller. Nåja, så är det. :D Var tvungen att jobba natt i veckan så nu blir det ingen jakt förran till helgen. /Joseph
Publicerat September 3, 200718 yr Nyss hemkommen från första jaktdagen Var framme vid marken kl 05:00, gick upp Ca 1km till ett hygge och satte mig där. Inte ett ljud hörs. Sitter en kvart..... Då står hon där, 100 meter ifrån mig. Klockren bredsida. Höjer bössan men håller inne skottet eftersom hon står mellan 2 mindre kullar, måste se om hon har en kalv. Spänningen är olidlig. Väntar...... Hon står stilla. Jag avanserar fram ett par meter och lägger mig ner. siktar... Älgfan vänder arselet mot mig och lunkar iväg, jag provar en busvissling men ingen reaktion och hon drar till skogs. Hon hade ingen kalv heller. Nåja, så är det. :D Var tvungen att jobba natt i veckan så nu blir det ingen jakt förran till helgen. /Joseph Tjena Spar någon till mig, kommer upp på Lördag MVH
Publicerat September 3, 200718 yr MKJ Det ska jag göra Men du kommer nog bara att ha en massa björn runt dig : : ;D ;D Mvh
Publicerat September 3, 200718 yr Nyss hemkommen från första jaktdagen Var framme vid marken kl 05:00, gick upp Ca 1km till ett hygge och satte mig där. Inte ett ljud hörs. Sitter en kvart..... Då står hon där, 100 meter ifrån mig. Klockren bredsida. Höjer bössan men håller inne skottet eftersom hon står mellan 2 mindre kullar, måste se om hon har en kalv. Spänningen är olidlig. Väntar...... Hon står stilla. Jag avanserar fram ett par meter och lägger mig ner. siktar... Älgfan vänder arselet mot mig och lunkar iväg, jag provar en busvissling men ingen reaktion och hon drar till skogs. Hon hade ingen kalv heller. Nåja, så är det. :D Var tvungen att jobba natt i veckan så nu blir det ingen jakt förran till helgen. /Joseph Starkt att du väntade med skottet innan du såg om det fans någon kalv. Synd att den vände ändan mot dig.
Publicerat September 3, 200718 yr Nyss hemkommen från första jaktdagen Var framme vid marken kl 05:00, gick upp Ca 1km till ett hygge och satte mig där. Inte ett ljud hörs. Sitter en kvart..... Då står hon där, 100 meter ifrån mig. Klockren bredsida. Höjer bössan men håller inne skottet eftersom hon står mellan 2 mindre kullar, måste se om hon har en kalv. Spänningen är olidlig. Väntar...... Hon står stilla. Jag avanserar fram ett par meter och lägger mig ner. siktar... Älgfan vänder arselet mot mig och lunkar iväg, jag provar en busvissling men ingen reaktion och hon drar till skogs. Hon hade ingen kalv heller. Nåja, så är det. :D Var tvungen att jobba natt i veckan så nu blir det ingen jakt förran till helgen. /Joseph Sorry kompis! Man har inte alltid turen med sig.
Publicerat September 3, 200718 yr Starkt att du väntade med skottet innan du såg om det fans någon kalv. Synd att den vände ändan mot dig. Det var bra gjort av honom.
Publicerat September 3, 200718 yr Författare Nyss hemkommen från första jaktdagen Var framme vid marken kl 05:00, gick upp Ca 1km till ett hygge och satte mig där. Inte ett ljud hörs. Sitter en kvart..... Då står hon där, 100 meter ifrån mig. Klockren bredsida. Höjer bössan men håller inne skottet eftersom hon står mellan 2 mindre kullar, måste se om hon har en kalv. Spänningen är olidlig. Väntar...... Hon står stilla. Jag avanserar fram ett par meter och lägger mig ner. siktar... Älgfan vänder arselet mot mig och lunkar iväg, jag provar en busvissling men ingen reaktion och hon drar till skogs. Hon hade ingen kalv heller. Nåja, så är det. :D Var tvungen att jobba natt i veckan så nu blir det ingen jakt förran till helgen. /Joseph Synd, men så kan det vara ibland. Föredömligt agerade av dig dock! Min bror släppte imorse sin ungtik imorse och det vart upptag efter 10 minuter men det var hetsigt och lät inte alls lika fint som under björnjakten (typiskt). En kviga kommer lunkandes efter ett tag, ett skall nu och det smäller. Men hunden var 30 sek efter och kvigan fick gå. Tiken skällde lite ytterligare men det ville inte stå. Hon kom tillbaka så småningom. Så kan det vara, det är inte alltid bara att panga. Nya tag.
Publicerat September 4, 200718 yr Fredde rapporterar direkt från passet...händer ingenting idag, men vi sköt 4st igår:-)...nu ska jag passa vidare;)...
Publicerat September 4, 200718 yr Författare Fredde rapporterar direkt från passet...händer ingenting idag, men vi sköt 4st igår:-)...nu ska jag passa vidare;)... Kul med liveblogg ;D Passa på!
Publicerat September 4, 200718 yr Årets första älg i backen! ;D ;D En tjur med åtta taggar motades med oryxkulor från min 308:a. Gick med tiken min detta såt tillsammans med en kille till som äger en gråhund. Efter 45 min fick gråhunden upp älg medans min tik var i väg på en lång söktur, älgen stod aldrig för gråhunden utan gick loss direkt och kom brakandes och flåsandes rakt mot mig. Själv stod jag i en tät tallplantering med sikt på bara ett fåtal meter, när jag hörde att älg var i antågande såg jag snabbt ut en lucka som jag ansåg vara min enda chans att komma till skott. Lite turligt kom tjuren lunkande in i denna glugg där jag skjöt första skottet, allt gick fort så visste jag inte vart skottet hade träffat, en snabb repetering och ett andra skott i ett kanske aningen risigt läge. Tjuren kastade om och kom förbi i samma lucka igen och på femton meter så small tredje skottet vilket visade sig vara "onödigt". Alla tre skotten satt i lungorna och åttataggaren gick 20 meter innan den gick i backen för gott. Fin start på säsongen, nu blir det paus i jakten tills på lördag då vi tar nya tag. Bilder är tagna....kommer nån gång då jag har mer... : //Oskar
Publicerat September 4, 200718 yr glömer aldrig hur det lät när jag reta er för ni hade jämtar å sa de ska vara gråhund,,och hoppas vad läser man..jo snorre skjuter såklart en "för" en haha och så har man bytt kaliber :-* grattis till en upgraderad cyckel styre hoppas du får nått för troja på lördag då!
Publicerat September 4, 200718 yr Tackar! Ja visst skjöt jag för en gråhund men de var på sken och "humlan" kom fram till älgen efter ca tre min...kanske hade han fastnat i blåbärsriset... Har i kvar sexochenhalvan men köpte en "hundförarbössa" kaliber 308 win ifjol. Troja skötte sig bra i dag, synd bara att hon fick fast älgen på fel mark! > Älgen blev skjuten senare på gångstånd ca 8-9 km från upptagsplatsen! Hon var taggad idag... ;)Blir nya släpp till helgen
Publicerat September 4, 200718 yr Har jagat nu i två dagar, måndag gick väldigt bra ...vi sköt 4 vuxna djur, två kvigor och två tjurar, en 10-taggare och en 5-taggare....idag blev det inget skjutet, men några passkyttar hade iaf älgkontakt, en ensam ko, två ekipage med ko och enkel kalv (fredade) och även en rejäl skoveltjur visade sig på förmiddagen...ingen hade skottchans på något av djuren :-....jag har inte sett någonting, men jag brukar ställa upp mer eller mindre frivilligt att bärga de skjutna älgarna ...nån måste ju köra älgdragarn också ....jag är egentligen för rastlös för att sitta på pass en hel för/eftermiddag så jag håller det inte så farligt att åka runt. Här är 5-taggaren (huvudet iaf): Här är måndag eftermiddags passet....(267m till skogskanten, i like 8)): Här är mitt ordinarie pass....men det invaderas ALLTID av bärplockare på eftermiddagarna....samma visa ifjol >...jävla idioter (svenskar t.o.m)....snart stappar jag fast varningskylten i biltaket deras, vad av "Älgjakt pågår" fattar dom inte??...jaja här är passet iaf: /Fredde
Publicerat September 4, 200718 yr Jag låter ju de andra få en chans.. Åker uppåt den 15:e. Har för övrigt sett en hyglig tio-taggare i kväll. Inte så vanligt i småland...
Publicerat September 5, 200718 yr Grattis Oskke! Har jagat nu i två dagar, måndag gick väldigt bra ...vi sköt 4 vuxna djur, två kvigor och två tjurar, en 10-taggare och en 5-taggare....idag blev det inget skjutet, men några passkyttar hade iaf älgkontakt, en ensam ko, två ekipage med ko och enkel kalv (fredade) och även en rejäl skoveltjur visade sig på förmiddagen...ingen hade skottchans på något av djuren :-....jag har inte sett någonting, men jag brukar ställa upp mer eller mindre frivilligt att bärga de skjutna älgarna ...nån måste ju köra älgdragarn också ....jag är egentligen för rastlös för att sitta på pass en hel för/eftermiddag så jag håller det inte så farligt att åka runt.Här är 5-taggaren (huvudet iaf): Här är måndag eftermiddags passet....(267m till skogskanten, i like 8)): Här är mitt ordinarie pass....men det invaderas ALLTID av bärplockare på eftermiddagarna....samma visa ifjol >...jävla idioter (svenskar t.o.m)....snart stappar jag fast varningskylten i biltaket deras, vad av "Älgjakt pågår" fattar dom inte??...jaja här är passet iaf: /Fredde Fina bilder Fedde!
Publicerat September 5, 200718 yr Vi har skjutit 1 ko och 1 kalv hittills men idag hade vi 5 älgkontakter. Tyvärr har jag inte sett något men hört.. Nya tag fredag för imorgon tar vi vilodag