Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten -07

Featured Replies

Publicerat

He he de var på den tiden dom hade en riktig bäver ;D ;D ;D

Mvh.

• Svar 252
  • Visningar 20,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Lugn Telgetok...........

räknade jag rätt så har Hylsan 5 damer att ta hand om.........

Det där händer på stenåldern, nu är det andra tider och även harjägare välkomnas av kvinnor........

:-*

Publicerat
He he de var på den tiden dom hade en riktig bäver ;D ;D ;D

Mvh.

*ASG* !!!!!!

Publicerat
För dom som är tveksamma till att jaga älg kanske denna bild är övertygande VARFÖR man jagar just älg!

/ ;)

Och vi älgjagande tjejer då  ???  ???  ???

Vad motiverar oss måntro?  ::)

Publicerat

Inte så många dagar kvar till ''älgjaktsveckan''.

Under våren och sommaren tänker jag nästan aldrig på älgjakt.  Ett slumrande, ljummet intresse för eventuella nya älgpass finns dock alltid i bakhuvudet.

MEN NU........... det ska bli jätteroligt att jaga älg igen.

NEDRÄKNING PÅGÅR....................

Publicerat

Jo det är kul att jaga älg i 2 dagar....sen blir det bara en massa jobb !!

Dock är älgjakten nödvändig utav en massa olika saker.....

Tror jag skulle eller vet att jag skulle tycka annorlunda om jag hade egen älghund,dock tycker frugan att det räcker med stövare..Accepterar jag då det är hon som till 99% dammsuger !!!

Passkytts stuket har aldrig passat mej..jag är och förblir en hundförare !!!

Förr gick jag med min far som har haft massor av både stövare och gråhundar ...att få gå med älghund är en utmaning utöver andra upplevelser,speciellt när man närmar sej ståndet :D

Pass skytteriet är dock blääää....

Blir i år knappt ingenting på den egna marken då vi endast får skjuta kalv..5 st.närmare bestämt endast en av dubbelkalv,det pallar man ju inte med så det blir väl kombijakt av detta och andra vilt som svin.kron,rå...

På hemma marken skall det skjutas en och en halv..kan vara rätt kul ändå faktist då man oftast vet exakt var älgarna står så man knallar bara ut och nerlägger en ;D

Sköt för ett par år sen för övrigt här hemma den största älg jag nånsinn sett,det var en kossa som var enorm !!! Dock vägde vi den aldrig,synd nu efteråt 8)

Publicerat

Men Telge, att sitta på pass på en stubbe hela dagen kan väl inte vara något problem för en harjägare.

Javisst, ja, du springer efter hardrevet...........

Jag kan sitta timtals och vänta på bytet, vid älgjakt är det bara ett större djur man väntar på. Den största skillnaden kan vara, att älgen kommer helt plötsligt från ''ingenstans'', haren är man oftast beredd på att få se.

För många år sedan tänkte jag bli hundförare, hade beställt en gråhundsvalp, men en bilolycka kom mellan och jag kan inte längre gå de sträckor som behövs för att det ska vara riktigt roligt att gå med hund.

En drivande gammaldags korsningshund kunde vara kul att äga. Hädangångna grannen hade en korsning stövare-älghund och vilka jakter det var. Det sköts mycket älg för den hunden och passkyttarna hade det riktigt roligt.

1  dag närmare årets händelse i byn.............

Publicerat

Då var iaf septemberjakten över för mig i år. Vi tar det ju lite lungt och börjar inte förän v38 varje år. För egen del resulterade årets vecka i en kalv och en kviga. Lite trist att snöfall och turister gjorde det jäkligt svårt att få älgarna att stå. Många upptag och nästan lika många sken.. :(

nu är det att vila ett par veckor innan det drag i gågn här i södra sverige.. :)

Publicerat

Helgens resultat för vårt jaktlag blev tre tjurar, en kviga och en kalv. Helt klart ett bra resultat för vårt lag. Själv hade jag äran att skjuta två tjurar! ;D En ett årig "pinn tjur" på lördag som passkytt och en 6-taggare i dag för min hund, men dock ett mindre bra jobb av tiken min  :( = Upptag= sken= skjuten på tjogometer med tiken tätt baki  >:( Äsch man ska nog vara nöjd trots allt... jag menar vi har jagat sju dagar, skjutit 10 älgar och själv har man "tjur tur", tre tjurar i backen för min del i höst! 8)

Nu är det brunst uppehåll för vår del fram till 13:e okt. Sedan börjar den "riktiga" jakten för oss hundförare! Dvs. mindre passkyttar, kallare temperaturer, hundar i ypperligt bra form plus att älgarna står bättre ju längre in i hösten vi kommer...

Huka er gubbar, nu laddar vi om! ;) 8)

// Oskar

Publicerat
Helgens resultat för vårt jaktlag blev tre tjurar, en kviga och en kalv. Helt klart ett bra resultat för vårt lag. Själv hade jag äran att skjuta två tjurar! ;D En ett årig "pinn tjur" på lördag som passkytt och en 6-taggare i dag för min hund, men dock ett mindre bra jobb av tiken min  :( = Upptag= sken= skjuten på tjogometer med tiken tätt baki  >:( Äsch man ska nog vara nöjd trots allt... jag menar vi har jagat sju dagar, skjutit 10 älgar och själv har man "tjur tur", tre tjurar i backen för min del i höst! 8)

Nu är det brunst uppehåll för vår del fram till 13:e okt. Sedan börjar den "riktiga" jakten för oss hundförare! Dvs. mindre passkyttar, kallare temperaturer, hundar i ypperligt bra form plus att älgarna står bättre ju längre in i hösten vi kommer...

// Oskar

Nu blev man ju knappt avis....

GRATTIS  :-*

Publicerat

men då!..... Grattis på dej Oskke!....  ;D...

mvh

Publicerat

// Oskar

Grattis Oskke! Bra berättelse. :D Vad menar Du med kalla temeraturer. Är det -5, -10, -15 el. -20 grader Celsius ??? I -20 och drygt det har jag jagat i här i Kalix. Visst var det bistert men det blev bara ett pass. 5 skyttar och 2 hundar. ;D Vi brukar vara allt mellan 5-10 skyttar och 2 hundförare, men det är ju frosten som inte är så rolig då, för Ni kan ju inte smyga Er fram iaf på ståndet. ;D

Publicerat

Tackar!

Med kallare temperaturer så menar jag att man slipper +15 mitt på dagen...i minus 20 Celsius skulle jag ALDRIG släppa min älghund!! Tiken är mycket mer värd än så, hur nyttigt är det för en hund att anstränga sig i flera timmar i kall lufft? Inte särskilt nyttigt va?

Visst, när det är "frost morgon" är det inte så lätt att smyga på stånd, tro mig! ;) Det absolut bästa förutsättningarna enligt mig är:

- Tio cm ny "mjuksnö".

- Från 0 till -5 Celsius, med en måttlig men stabil vind.

- Mulet och små disigt väder som det brukar kunna vara i december.

- Bara jag tillsammans med vovven i skogen.

- Nattspår från ko med kalv/kalvar mitt inne i marken.

- En banan, en kexchoklad och en vattenflaska i ryggsäcken och en bössa hängandes över axeln förstås. ;):D

Fan va man bärjar längta till surdisiga december dagar! :D

//Oskar

Publicerat

erkäna du putsa cobran i duschen imorse..haha

grattis till älgarna.å när får vi se bilder???

hört hure går för dom andra grabbarna från klassen som hade hund??

skickar på torsdag upp min kära 22-250 till antti,han sa att int fan kan man ha massa rådjur på legdan när man har älghund,sånt är väldigt positiv sponsring från min sida!! ;D

Publicerat

Grattis Oskke!!

Tre tjurar!! :o

Publicerat
Tackar!

Med kallare temperaturer så menar jag att man slipper +15 mitt på dagen...i minus 20 Celsius skulle jag ALDRIG släppa min älghund!! Tiken är mycket mer värd än så, hur nyttigt är det för en hund att anstränga sig i flera timmar i kall lufft? Inte särskilt nyttigt va?

Visst, när det är "frost morgon" är det inte så lätt att smyga på stånd, tro mig! ;) Det absolut bästa förutsättningarna enligt mig är:

- Tio cm ny "mjuksnö".

- Från 0 till -5 Celsius, med en måttlig men stabil vind.

- Mulet och små disigt väder som det brukar kunna vara i december.

- Bara jag tillsammans med vovven i skogen.

- Nattspår från ko med kalv/kalvar mitt inne i marken.

- En banan, en kexchoklad och en vattenflaska i ryggsäcken och en bössa hängandes över axeln förstås. ;):D

Fan va man bärjar längta till surdisiga december dagar! :D

//Oskar

Haha! - 20 har Vi haft ett par gånger och mjuksnö. Det går ju bra. Vi jagar alddrig mer än 3-4 tim i regel när det drar iväg åt många minus. Sedan kan man göra upp en brasa på passet också. Hundförarna har då inget emot det. ;D Vi har tjärstubbar ute på många pass. Fint att göra eld på i vilket väder som helst. ;D

Publicerat

Min älgjakt slutade såhär. :)

Denna skovel var redan på skjuten och jag fick äran att ta eftersöket.

Hunden tog an spåret och efter några hundratalet meter ser jag den bakom några granar.

Hittade en lucka mellan grenarna och fick in ett halsskott.

Hade tre tjurar under veckan som kom på mitt lockande, men ingen ville ge mig bra skottlägen.

Denna tjur var också på väg mot mitt lock, men hade oturen att passera ett bemannat torn på vägen.

Det var också spännande att gå på ett ståndskall där djuret mest troligt var en björn av ljudet och storleken på djuret att dömma.

:o

post-3-1190710946_thumb.jpg

Publicerat

Bra jobbat Seger! Blev det Din el. förste skyttens trofé ??? :D 

Som Du ser så har jag fått kontakt med Jonas nu och han hat lovat att åta sig arb. att gå igenom alla problem som finns på jaktsnack just nu. :D

Publicerat

Bilderna funkar icke!  ???

Publicerat

Tackar, tackar!

First janne:

Putsat cobran?! Nja, jag drabbas inte av hybris bara av att skjuta älgar, men när man får äran att nedlägga en nötskrika, då du! du skulle bara veta... ;) ;D

Isjonsson:

För oss människor går de bra att jaga i -20 grader, men säg åt hunden att sluta jaga efter tre timmar! Just då gångståndet försvinner bort i fjärran, in på grann marken, då du har tre km tillbaka till bilen, den korta december dagen är slut och hux flux har de blivit kolsvart ute och tempera turen sjunker fort som en gråsten i vatten. Nja, jag släpper då inte min hund då det är kallare än -15 Celsius, men de är ju jag de... ;):) 

Publicerat
Tackar, tackar!

First janne:

Putsat cobran?! Nja, jag drabbas inte av hybris bara av att skjuta älgar, men när man får äran att nedlägga en nötskrika, då du! du skulle bara veta... ;) ;D

Isjonsson:

För oss människor går de bra att jaga i -20 grader, men säg åt hunden att sluta jaga efter tre timmar! Just då gångståndet försvinner bort i fjärran, in på grann marken, då du har tre km tillbaka till bilen, den korta december dagen är slut och hux flux har de blivit kolsvart ute och tempera turen sjunker fort som en gråsten i vatten. Nja, jag släpper då inte min hund då det är kallare än -15 Celsius, men de är ju jag de... ;):) 

Det är väl bara någon gång som jag har varit med om det och det var kallt på pass. :D Man får klä sig med förstånd. ;D Vi har liksom ett par säkra ställen den årstiden som Vi brukar ta på helgerna och då blir det kalvar som plockas några stycken. :D Det är skönt att köra ner händerna i kalvens mage den årstiden. Varmt och gott. ;D

Publicerat

I december ser det ju allt som oftast ut som följer här i trakterna..

Stef-lg.jpg

Sällan mindre än + 50 cm snö  :-X = går inte att jaga med hund alls.

I fjol var ett undantag, för då hade den dryga halvmetern snö som kom i oktober töat bort en del av + att det var lämpligt hundföre för släpp. Inte märkvärdigt kallt ute heller = perfekt jakt för hundarna. 

Publicerat

Dryga veckan kvar, börjar få jaktfeber. Så roligt det ska bli att träffa medlemmarna i jaktlaget igen.

Det ser ut som vädret i slutet av nästa vecka blir soligt och fint. Perfekta förhållanden, kalla nätter och soliga dagar. Vi har haft detta väder de senaste 3 åren, har sluppit massa ösregn.

Vid den här tiden den 8:e sitter jag och fikar vid pass 1 i Boskogen.

• 2 weeks later...
Publicerat

;D.. Så bröder å sysstrar!.... för oss som älgjakten börjar i morgon!..

SKIT JAKT PÅ ER!..... :-*

Mvh