Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten -07

Featured Replies

Publicerat

;D ;D.. ÄNTLIGEN e älgjakten över!.. nu lägger gubbarna bössorna på hyllan!.  ;D.. så nu kan jag återgå till min jakt efter grävling å räv!...

;D finns älg kvar på licensen!.. skulle de dyka upp någon så kan ja panga den då!..  ;D

Mvh

• Svar 252
  • Visningar 21,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det blev en ko för gråhunden igår. Så nu har jag avslutat jaten för vårt jaktlag. Ingen som behöver hjällp av en ducktig gråhund nu i vinter, kan åka innon östergötland med omnejd  ;D

Publicerat
Det blev en ko för gråhunden igår. Så nu har jag avslutat jaten för vårt jaktlag. Ingen som behöver hjällp av en ducktig gråhund nu i vinter, kan åka innon östergötland med omnejd  ;D

Du har + 115 mil el. mer hit fast å andra sidan så har Vi en jämte och en gråhund redan och ibland är det ytterligare en gråhund med.  ;D ;)

Publicerat
Du har + 115 mil el. mer hit fast å andra sidan så har Vi en jämte och en gråhund redan och ibland är det ytterligare en gråhund med.  ;D ;)

115 mil är väll lite drygt o åka över en dag kanske

Publicerat
115 mil är väll lite drygt o åka över en dag kanske

Jepp och även över en helg. Jag har 130 mil till Huskvarna som jag kommer ifrån. :D

Publicerat
Jepp och även över en helg. Jag har 130 mil till Huskvarna som jag kommer ifrån. :D

Ja man åker ju som sagt en bit för att få jaga  ;D

Publicerat
Ja man åker ju som sagt en bit för att få jaga  ;D

Jepp!

;D

Publicerat

Fick ett mms i  går, som gjorde att jag tog ett glädjeskutt och fick ståpäls:två "ungdomar" som äntligen kommit  till skott! En ung ambitiös husse som heter Stefan, med en liten TJT-hane som tidigare gjort bra ifrån sig trots  sin ringa ålder, men ni vet.......hunden gör allt  rätt men det vill sig bara inte med passkyttar och annat.

Inte vet jag om jag håller  på att bli "larvig", men glädjen när de yngre jägarna lyckas med jakt & hundar känns för mej ungefär som när jag själv  var i  den åldern!

Publicerat

Suttit i säkert 15-20 dagar utan att ha sett så mycket som en älkalv. Alla runt omkring mig ser älg så jag har börjat tveka på mig själv.. Men så helt plötsligt står det en ko där men då har vi förståss skjutit kvoten av kor... Jaja det var skoj att få se älg iaf  :D

Publicerat

Något häftigt hände mig i morse..

Körde dottern till skolan och efter det mer till viken för att spana in om det var någon aktivitet där bland sjöfågeln.

Jodå, nu verkar flyttfågeln ha kommit då jag såg flera hundra änder i luften samtidigt.

Efter det åkte jag och kollade in rådjur på marken och fick då se en älgtjur som jag inte trodde fanns här i kusten.

En jätteskovel på ca 20 tagg sprang efter en ängskant ca 70-80 meter från mig, jag lyckades få den att stanna med hjälp av några lockrop.

En väldigt imponerande syn genom kikaren då han stod där i morgonsolen på den frostiga marken och det riktigt ångade från den stora kroppen.

Tänk tänk om jag hade haft med kameran och 300mm objektivet, det hade blivit mina livs bästa bilder. :'(

Pratade senare med en älgjägare om vad jag sett, men de hade skjutit fullt med vuxna djur på tilldelningen.

Tur det för tjuren och aveln i området, kul att någon storoxe finns kvar även på hemmamarken :)

Publicerat
Fick ett mms i  går, som gjorde att jag tog ett glädjeskutt och fick ståpäls:två "ungdomar" som äntligen kommit  till skott! En ung ambitiös husse som heter Stefan, med en liten TJT-hane som tidigare gjort bra ifrån sig trots  sin ringa ålder, men ni vet.......hunden gör allt  rätt men det vill sig bara inte med passkyttar och annat.

Inte vet jag om jag håller  på att bli "larvig", men glädjen när de yngre jägarna lyckas med jakt & hundar känns för mej ungefär som när jag själv  var i  den åldern!

Kul och Grattis!

:D

Något häftigt hände mig i morse..

Körde dottern till skolan och efter det mer till viken för att spana in om det var någon aktivitet där bland sjöfågeln.

Jodå, nu verkar flyttfågeln ha kommit då jag såg flera hundra änder i luften samtidigt.

Efter det åkte jag och kollade in rådjur på marken och fick då se en älgtjur som jag inte trodde fanns här i kusten.

En jätteskovel på ca 20 tagg sprang efter en ängskant ca 70-80 meter från mig, jag lyckades få den att stanna med hjälp av några lockrop.

En väldigt imponerande syn genom kikaren då han stod där i morgonsolen på den frostiga marken och det riktigt ångade från den stora kroppen.

Tänk tänk om jag hade haft med kameran och 300mm objektivet, det hade blivit mina livs bästa bilder. :'(

Pratade senare med en älgjägare om vad jag sett, men de hade skjutit fullt med vuxna djur på tilldelningen.

Tur det för tjuren och aveln i området, kul att någon storoxe finns kvar även på hemmamarken :)

Så är det Seger! Dom dyker upp där man minst anar. :D

Publicerat

Har suttit och passat hela helgen utan att få skjuta på något. I lördags hade jag en riktig jätteälg som stod med bredsidan mot på ca 60m, problemet var bara att jag satt i traktorn och skulle hämta 2 kalvar som vi skjutit. Vansinnigt frustrerad men ändå glad över att ha fått se en sån pjäs..

I går så hade jag älg på passet men den stod ca 500m bort så den var bara att glömma, en fin tjur var det i alla fall... När hunden sedan kom och satt fart på den så visade det sig att det var 3 tjurar och 2 kossor i en hop, inte konstigt att den inte ville komma och "slåss" med mig då jag lockade >:(

Nu är i alla fall älgjakten över för min del, facit för året blev två älgar så man får väl vara nöjd!

Nu är det

fågeljakt som gäller.....

Publicerat

;D Trots avrådan från förbundets håll - en skånsk älgkviga skjuten under lördagen! Roligt och för övrigt enda älgen på 2 höstar, extremt roligt och spännande!

/RG

Publicerat

Det blev en liten tjur i lördags för mig :)

Mvh Fredrik

Publicerat
Det blev en liten tjur i lördags för mig :)

Mvh Fredrik

Grattis!

Publicerat

Grattis till tjuren!  ;D Jag fick mig en tankeställare under jakten i helgen. Sköt min kviga på kanske lite långt håll samtidigt som hon travade - men som Ni vet så är jakten full av restriktioner och chanser yppar sig sällan för jägare i Skåne. Beträffande ÄLGJAKT ALLTSÅ... ;)

Hur som helst använde jag min trotjänare, varberger 707 cal .308 win, på detta håll slog inte Megakulan igenom vilket ledde till obefintligt(inget vad ögat kunde se) med blod. Jag blev först osäker på om jag verkligen träffat, även om skottet kändes mycker bra, tittade på en ny vitsinglad väg - inget blod ens på denna bakgrund. Inte så konstigt i efterhand eftersom attskottet ej orkat tränga sig igenom älgen!"

Åter igen bekräftad lärdom(om än gammal): Inget blod behöver definitivt inte innebära en bom.

/RG

Publicerat

Har varit bra drag i älgskogarna här uppe efter brunstuppehållet! Fick själv skjuta en kalv på gångstånd för min jämthundstik på söndag morgon, fan de är jakt när den är som allra bäst! Det var älg nr 4 i år! :)

Tiken fick upp en pinntjur efter det att jag hade skjutit kalven också, men den var inte lika samarbetsvillig. Men den fick också ett respass till de sällare jaktmarkerna! Min kusin fick skjuta den, det var hans livs andra älg så det var skit kul!

Totalt så sköt vi två kalvar och två tjurar på söndagen, bra resultat med tanke på att vi kammade noll på lördagen då vi hade lite älg kontakt.

// Oskar

Publicerat

ja fi fan va roligt det är o skjuta älg för sin egen hund. Synd bara att tilldelningen är så förbannat dålig här nere i mitt Sverige för nu har vi inga älgar kvar på licensen o jag har en gråhund som tittat bedjande på mej så fort jag tar i vapenskåpet.

Publicerat
Har varit bra drag i älgskogarna här uppe efter brunstuppehållet! Fick själv skjuta en kalv på gångstånd för min jämthundstik på söndag morgon, fan de är jakt när den är som allra bäst! Det var älg nr 4 i år! :)

Tiken fick upp en pinntjur efter det att jag hade skjutit kalven också, men den var inte lika samarbetsvillig. Men den fick också ett respass till de sällare jaktmarkerna! Min kusin fick skjuta den, det var hans livs andra älg så det var skit kul!

Totalt så sköt vi två kalvar och två tjurar på söndagen, bra resultat med tanke på att vi kammade noll på lördagen då vi hade lite älg kontakt.

// Oskar

Grattis på sej Oskar!... kan tänka mej de är en härlig känsla att skjuta för sin hund!..

Mvh

Publicerat

Tack! Jo de är kul när hunden funkar! Det är lång och bra tid jag har kvar av älgjakt med tiken min, de känns lite som att det är nu älgjakten drar igång på allvar! ;D

Publicerat

Jag fick skjuta min första idag. En pinntjur (Fjoling).

Publicerat
Jag fick skjuta min första idag. En pinntjur (Fjoling).

Grattis gubbe!

Publicerat

Tack! :D

Publicerat
Tack! :D

Varsegod!

;D

Publicerat
  • Författare

Nu är jag tillbaka vid datorn igen. Har varit mindre aktiv i höst pga mkt annat att göra, men en kort rapportering från hösten jakter tänkte jag bjuda på. Har för stora bilder så jag lägger in en i taget annars verkar systemet protestera :D.

Först kommer den första älgen som fälldes av en jaktmedlem på lock första morgonen, en fin 10 taggare!