Publicerat December 7, 200718 yr Tobmah! Det blir så ibland, det händer. Kalven hade dött oavsett om den hade fått ett extra nådaskott av hundföraren men det hade tagit lite längre tid. En bra sak att lära sig av detta är att man inte ska vara "övermodig" utan skjuta när det känns bra. Det är du som kan bestämma om det är ok att skjuta eller ej. Så lycka till och grattis en kanonhöst. Kräv de bästa passen nästa år istället. ;)
Publicerat December 7, 200718 yr 1:a skottet reagerade hon bra på och stod still varvid jag tänkte att jag skjuter tills hon ramlar. Skott två bra reaktion. Hon tog några steg lugnt och försiktigt, varvid jag sköt tredje. Efter tredje skottet stog hon helt still och såg väldigt vinglig ut. Men jag ville inte chansa utan sköt det sista skottet lagom som hon föll ihop. Som sagt så blev det många skott. Lungorna var det bara smul av, men då det var min första älg så ville jag absolut inte chansa, och kommer att göra om det om det blir fler liknande situationer. :-[ Om du har så bra stöd som du skriver och känner att första skottet tog men vill ha omkull älgen så skulle jag rekomendera att 2:a skottet sätts högt i halsen för att slippa köttförstöring. Så har jag gjort vid några tillfällen. Mvh Peter
Publicerat December 7, 200718 yr Författare Grattis!! Bra gjort. Dålig framförhållning är som det är, avstånd och hasighet måste beaktas. Sköt själv en kalv för några år sedan "enligt skjubaneframförhållning" och det tog långt fram trots god fart. Avståndet var inte mer än 20 m, så därför tog det långt fram såklart. Men man lär sig med tiden!
Publicerat December 7, 200718 yr Tro mig. Ska göra allt som står i min makt för att återigen få skjuta älg nästa år, oavsett hur mycket jag än kommer att bli hatad av de andra i laget Ska även försöka komma iväg till älgbana lite oftare. Har skjutit flera hundra skott stillastående i olika positioner innan premiären, men löpälg endast en gång (dock 4 lovande serier). Detta är helt klart alldeles för lite, då det finns bana och möjlighet. Tror säkert att det är många fler som känner igen sig där ute, tyvärr . För nog faan är det skitskoj att skjuta då man väl är iväg till banan!? Vem vet med mer skytteträning så kanske man även vågar sig på ett eventuellt andra skott i halsen om så skulle behövas!
Publicerat December 7, 200718 yr Grattis tobmah! Jag har fått order att jag ska få gå i drevkedjan i 5 år nu pga att jag skjutit 3 älgar denna höst. ;D
Publicerat December 7, 200718 yr mickel, jag har planen klar inför nästa år! Det är ju bara till att låta drevkedjan samt övriga skyttar tro att man är med i drevet. I själva verket så smyger man tyst iväg och ställer sig i bakpass för att nypa storoxen, då den kommer smygandes (Ps. Skulle det dock inte komma någon älg så är det nog bra om man ser till att konditionen är på topp, då vi ställs för en långt och svettigt löprunda för att hinna ifatt de andra )
Publicerat December 9, 200718 yr Så jävla drygt, missade hela älgjakten det här året på grund utav mina studier... > :'( > :'(
Publicerat December 10, 200718 yr sköt min första älg i lördags uppe på Ornö i stockholms skärgård. var egentligen rådjur vi jagade men det fanns ett vuxet djur kvar på tilldelning, och döm om min förvåning när taxen körde ner en tjur i mitt pass. tyvärr hade den tappat hornen, men slaktvikten stannade på 170 kg.
Publicerat December 10, 200718 yr Författare sköt min första älg i lördags uppe på Ornö i stockholms skärgård. var egentligen rådjur vi jagade men det fanns ett vuxet djur kvar på tilldelning, och döm om min förvåning när taxen körde ner en tjur i mitt pass. tyvärr hade den tappat hornen, men slaktvikten stannade på 170 kg. Grattis! Första älgen brukar vara lite speciellt. Har själv suttit o tompassat hela helgen, inget ville visa sig förutom några hackspettar och jämthundar.
Publicerat December 11, 200718 yr jodå, det var en härlig känsla, hade min kombi så ett skott fick räcka....strax efter kom ett ensamt rådjur på behagligt håll, men jag var rätt så nöjd för tillfället så hon fick intet ont gå vidare....nöjde mig med att titta och tänka "PANG".
Publicerat December 11, 200718 yr sköt min första älg i lördags uppe på Ornö i stockholms skärgård. var egentligen rådjur vi jagade men det fanns ett vuxet djur kvar på tilldelning, och döm om min förvåning när taxen körde ner en tjur i mitt pass. tyvärr hade den tappat hornen, men slaktvikten stannade på 170 kg. Grattis!
Publicerat December 11, 200718 yr Författare jodå, det var en härlig känsla, hade min kombi så ett skott fick räcka....strax efter kom ett ensamt rådjur på behagligt håll, men jag var rätt så nöjd för tillfället så hon fick intet ont gå vidare....nöjde mig med att titta och tänka "PANG". Okej, ramlade han direkt i skottet eller blev det en nervös väntan på att han skulle trilla omkull?
Publicerat December 12, 200718 yr nja, hållet var ju bara 25 m, så efter skottet så såg jag hur ögonen gick som chokladhjul i huvet på han, efter några sekunder stå tog han två steg bakåt å föll ihop....från skott till sista sparken kanske dt rörde oim om max 10 sekunder, men det kändes längre....
Publicerat December 13, 200718 yr Författare nja, hållet var ju bara 25 m, så efter skottet så såg jag hur ögonen gick som chokladhjul i huvet på han, efter några sekunder stå tog han två steg bakåt å föll ihop....från skott till sista sparken kanske dt rörde oim om max 10 sekunder, men det kändes längre.... Okej, låter ju bra. ;D Men det är låånga sekunder de där...
Publicerat December 17, 200718 yr Va ute med grållen idag! 17 månader gammal. Blev 2st gångstånd/skenskjutna för han på älgjakten i oktober men idag gick det riktigt bra! Han har skällt älg 3 dagar nu dom senaste dagarna med ståndtider på 45 min (fredags) 2timmar (lördags) men jag har inte riktigt haft turen med mig! Fick upp ko med kalv idag. Blev stånd i en tallgallring. Efter 45 min stånd kände jag att han var värd att få sin belöning så fick in en fin träff i bogen på kalven som föll ganska så omgående! Väldigt nöjd över min hund i dagsläget !! //"TB" Jag, Domi och kalven
Publicerat December 17, 200718 yr Tackar :-* Har inte en aning om vad kalven kan väga men vi tyckte den va ganska liten för att vara så sent in på året. Är inte så mycket större än en vanlig oktoberkalv är! //"TB"
Publicerat December 20, 200718 yr Tack ska ni ha ! Ska ut på söndag och försöka få upp nån mer kalv! //"TB"
Publicerat December 27, 200718 yr sköt min första älg annandagsmorgon med min 308w på styvt 100m efter första skottet knäa hon till och fortsatte 10m innan jag gav henne ett skott till,kändes säkrast att sätta 2 skott 1a i hjärtat och 2a genom lungorna båda i och försej dödande men det visste jag ju inte förrens efteråt,skum känsla efteråt när adrennalinkicken kom o jag började skaka som ett asplöv MVH:Christer