Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 07-08

Featured Replies

Publicerat

Har vi redan ett ämne för grisjakten under jaktår 07-08? Annars tycker jag att vi skapar ett sådant för alla entusiaster här och nu! (Vid dublett hoppas jag att webmaster tar bort detta vilseledande ämne...)

Snacka gris nu... ;)

Rickard

• Svar 389
  • Visningar 38,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag börjar själv...har haft problem kring den sista majsleveransen - majsen är mjölig och jag får därför driftsstopp i cirka en vecka innan jag kan fylla på med riktig majs..! Har potatishög liggande. Hur upplever Ni att grisarna påverkas av såna här kortare avbrott?

/RG

Publicerat

Vet ej så mycket om driftstopp då det gäller majs. Men då du Jr. Member började med en fråga om det fanns något ämne om grisjakten 07-08 så ville jag själv skriva något som jag var med om, samt att jag undrar om övriga reflektioner och erfarenheter från mer erfarna grisjägare än jag själv är.

Var ute med en jaktkompis för att inleda en (förhoppningsvis) långvarig griskontakt på våra marker. Då vi observerat både gris vid ett tillfälle samt sett tydliga spår i markerna efter dessa (förra vintern), så blev vi taggade av att försöka med lockbete, för att sedan gå på med stödutfodring.

Inledande lockbetet blev givetvis tjära som vi (utan vapen) smetade på noga utvalda platser, en regnig förmiddag runt början på september i år.

Medans vi stod vid en stubbe som vi generöst överöste med tjära under vårat högljudda dividerande om rätt eller fel, så hörde vi något som brakade straxt bortanför oss. Första tanken var om det möjligtvis var något rådjur som uppehöll sig så pass nära i sly området, som fanns 20 meter ovanför oss. Men det visade sig att vi hade fel, för rätt som det var så kom det en (ca) knähög svart gris rakt emot oss. Ni må tro om vi blev snopna,(ps lite rädda oxå :'() vilket säkert grisen oxå blev då denne tillslut fick syn på oss och gav till några nöff, för att sedan vända tillbaks till sitt trygga slyområde.

Vad jag undrar över är deras skygghet på dagen, (dvs är den befogad) då denna gris varken var ljusskygg eller rädd för röster (om den nu inte var lomhörd :o). Eller blev kanske doften av "Skogens tjära" övermäktig?

En annan tråkig grej är att det inte är någon gris som ännu har varit framme för att gnida sig mot tjäran som vi smetat ut. Så nästa fråga är om det är värt att börja "steg två", dvs utfodring?

Är det någon som dessutom har något extra bra lockknep, eller vill förmedla något annat superbra trix för att få fram gris till en (eller flera) förväntansfulla grisnoviser så tas det emot väldigt tacksamt?

Mvh Tobias

Publicerat

Hej, här kommer lite erfarenheter från våra grismarker.

1. Vi har utfodrat i ca. 1,5 år och denna tid på sesången är våra mindre besökta än ex. vintern vilket kanske kan ses som naturligt.

2. Tjäran vi använder är den billigaste möjliga köpt på Överskottsbolaget.

3. Vi har ett väldigt lågt jakttryck vilket resulterar i att vi kan se ris ute på åkrar mitt på dagen i solskenet.

4. Jag tycker att ni kan börja fodra då den kommande höstsesången borde bringa tätare besök.

5. Tänk givetvis på de viktiga detaljerna gällande bra placering av foderplatsen.

6. Vi kör endast tjära och ärtor vilket fungerar bra.

Publicerat
  • Författare

Halloj. Det är givetvis fördel att fodra i tid. Men man kan dock börja i liten omfattning(sparsamt), ex med en majstrumma eller dylikt. Alternativt lägger man ut potatis, betor eller annan mera långvarig föda som kommer allt vilt till pass.

Man skall ha klart för sig att grisar i grund och botten är dagaktiva djur, se föregående inlägg, vi människor har bidragit till att de nyttjar nattens skydd.. En gris är oftast inte alltför ljusskygg(ex lampa) förutsatt att de inte skjutits i samband med beklysning. "Negativ förstärkning".

MVH/ RG 

Publicerat

Hej har själv lite funderingar kring när det är dags att börja fodra vi har nämligen observerat en gris på våra marker bara för ungefär 3-4 dagar sedan. Det har varit ganska god aktivitet på några enstaka marker runt om kring har även observerats gris vid ett flertal tillfällen på en annan mark ungefär 1 mil härifrån och vi vet att på en annan mark ungefär 2mil ifrån oss kan man näst intill sanda med grisar :). Vi har varit ute och strukit på tjära. Sen så kan jag berätta att vi var ett gäng ned till östergötaland i helgen det föll 2 årsgrisar för sakon.

Publicerat
  • Författare

Grattis till framgångarna med sakon!!! Jag tror aldrig att det är fel att slänga ut en fodertunna/trumma, dessa varar länge o kostar i princip ingenting i inköp/underhåll...

Jag hade börjat, misslyckas Ni så okej, men tänk om Ni inte tar chansen till framtida grisjakt!

MVH/ RG  ;)

Publicerat
  • Författare

???Ute i tisdags kväll på grisdräparuppdrag - inte ett piss!

MVH/RG

Publicerat

Sköt bom på en gylta igår pga att tändhatten i patroneländet klickade och det blev en fördröjning i skottet.....

Publicerat
  • Författare

??? Trist...vågar knappt fråga men vilken tillverkare? Eller laddar du själv? Jag har själv aldrig upplevt detta under jakt, dock en släkting. Han fick 3 fördröjningar på raken vid bockjakt - dock pga att bössan stått för länge med fett mm som runnit ner i "tändstiftet"!

MVH/ RG

Publicerat

Skotten är laddade tillsammans med min gamla jaktledare i Dalarna. Vi gjorde 100 skott och jag har använt ca 90 utan problem förrän med detta skott. Det är inget fel på slagstiftet utan det måste ha varit tändhatten. Jag ska kassera de resterade 10 skotten. Jag har köpt nya, köpte Nosler Partition 220 gr på Walter Borg, 3 askar för 999 kr så nu är jag "back in business". ;D ;D

Publicerat

Tjenis.

Jag började med Tjära, rulltrumma och foder under hinkar/backar med stora stenar. Sedan så var jag ute varannan dag och kontrollerade om det var rört/fyllde på. Efter att halvår så blev besöken tätare. Då införskaffade jag en foder automat som sprider strax före solnedgången. Nu i fredags efter nästan 2 år så sköt jag min första gris. Att tillägga är att det inte är massor av gris på mina marker så jag har medvetet hållt igen för att det skall bli en hyfsad stam. Har införskaffat en åtelkamera för att få lite koll på stammen och tipunkter som dom besöker åteln, detta har visat att det spelar ingen roll vad klockan är ,dom är där närsomhelst...

Jag använder skogens trätjära och majs. Har provat potatis men dom äter den bara om jag skulle hälla melass på så det har jag slutat med. Försöker att bara ge dom det där lilla extra för att dom inte skall äta sig mätta på åtelplatsen, se till att majsen sprids så långt som möjligt och använd en rulltrumma som uppehåller dom en lång tid.

/Jrz

Publicerat
  • Författare

Ok. Ja det gäller att inte ta några risker, var på drevjakt igår. Min granne, 40m bort, klicka på en hare. Dum nog att inte ladda med nytt, utan förutsatte fel under omständigheterna, sedan även klick på en fasantupp. En tupp som jag kamratligt nog släppte tio honom - men så är jakten! Hade det varit studsarjakt kunde konsekventerna varit att det klickat när drömhjorten el jättegalten kommer rusande. Helt rätt att kassera skotten... ;) "Livet är på tok för kort för att använda dåliga skott o hundar!"

MVH/ RG

Publicerat

Har Börjat hälla ut kross av blandat sädesslag och körde ner en påk i backen någon meter från högen, som jag impregnerade med tjära. Resultatet på några dagar blev väldigt mycket älghår högst upp på påken som är ca 1.70m hög (får använda luktsinnet imorgon måndag för att spåra en tjärluktande älg  ;)), samt att det finns märken någon halvmeter upp efter troligen en gris. Fanns även hår på det stället som kan bekräfta det. Dock har inte något djur rört högen förrutom en räv som skitit mitt i högen, samt att jag med ganska stor säkerhet upptäckte ett mindre grisavtryck i högen. Grisen/arna kanske var mätta och bara intresserade av tjäran?

Vad kostar ärtor resp majs på lantmännen?

Publicerat
  • Författare

Hallå igen. Inget denna gång heller, grisarna kommer men använder sin näsa alltför väl.. ;) Jag tror man får börja ducsha oftare...Kan dock meddela att en äldre kompis sköt, under sitt livs andra vildsvinsvak, en "orne" på drygt 140 kilo, betarna cirka 17 cm långa. SÅnt händer sällan eller aldrig entusiaster. Hur som helst roligt att se en sådan lycklig jägare med en sådan enorm gris!

MVH/ RG

Publicerat
Har Börjat hälla ut kross av blandat sädesslag och körde ner en påk i backen någon meter från högen, som jag impregnerade med tjära. Resultatet på några dagar blev väldigt mycket älghår högst upp på påken som är ca 1.70m hög (får använda luktsinnet imorgon måndag för att spåra en tjärluktande älg  ;)), samt att det finns märken någon halvmeter upp efter troligen en gris. Fanns även hår på det stället som kan bekräfta det. Dock har inte något djur rört högen förrutom en räv som skitit mitt i högen, samt att jag med ganska stor säkerhet upptäckte ett mindre grisavtryck i högen. Grisen/arna kanske var mätta och bara intresserade av tjäran?

Vad kostar ärtor resp majs på lantmännen?

Granngårdens säckar är på 30 kg och kostar:

Majs ca 235 kr

Havre 120 kr

Fodervete 120 kr

Korn 120 kr

Ärtor vet jag ej. Fick erbjudandet att köpa det från en odlare direkt för 1 kr/kg orensade och 2 kr/kg för rensade. Dom orensade funkar nog inte i spridarna men dom rensade är en dröm.  ;D ;D Gissa om jag har beställt ärtor? Ska få en säck hemkörd på 6 - 700 kg.  ::) ::) ::)

Publicerat
Granngårdens säckar är på 30 kg och kostar:

Majs ca 235 kr

Havre 120 kr

Fodervete 120 kr

Korn 120 kr

Ärtor vet jag ej. Fick erbjudandet att köpa det från en odlare direkt för 1 kr/kg orensade och 2 kr/kg för rensade. Dom orensade funkar nog inte i spridarna men dom rensade är en dröm.  ;D ;D Gissa om jag har beställt ärtor? Ska få en säck hemkörd på 6 - 700 kg.  ::) ::) ::)

Fy 17 vilka grisar det måste bli då. ;D Buken måste ju släpa i backen nästan sedan om Du ska göda dom på detta sätt. ;D

Publicerat
  • Författare

Jag tor nog att grisarna klarar ärtorna....se däremot upp så Ni inte lägger ut alltför mkt havre på en gång. En jägare jag träffat berättade att han fått ett lass dålig havre utkört av en lantbrukare! Tyvärr så svällde hjortarna upp som spärrballonger - vet inte om detsamma inträffar med grisar. Men kan ju tänka mig en liknande reaktion :D

Isåfall kan du ju ta dem med stickkniven direkt! ;D

RG

Publicerat
  • Författare

Rapport gårdagens grisjakt:

Väl ute så ljusnade vädret ganske snart - fint månljus. Kanske för ljust??? Efter 20snåret kom som vanligt ett ensamt stort djur - som för övrigt alltid tar samma runda runt torn/åtel.. Hör endast älglika kliv och sedan ett grisasnörvlande! Mest troligt en gammal vaken gris..eller?

Tips på hur fn jag ska lyckas? Har funderat på alternativtorn vid samma åtel..

MVH/ RG ???

Publicerat

Hej på alla!

Jag var 3 veckar i mit andra Hemland Sverige och jaga lite Älg. jag fik 3 Älgar (Kuh, kviga och 2+2)

Nu er jag en veckar hem och gick ut i natt från Fredag til Lördag och har skjutit en 1 1/2 årige Galt med 70 kg klocka 1.40 (inte åtelplats)

han kam ut skog och måste över en eng på sin väg til en annan skog. Jag var ut 12  timmar!

skjutit med .30-06 PPC Vulkan bäste Kula - jag kjenne ingen bättre, Galt lag på skottplats!

20071027155058415_guqgbceqqw.jpg

hälsningar StorGalt

Publicerat

Grattis StorGalt! Fin gris och fint foto!

:D

Publicerat
Grattis StorGalt! Fin gris och fint foto!

Tack så mycket men jag har bättre Fotos från Sverige: under Älgjakt i år 2007

Natur som en Paradies - derför elska jag Sverige

20071022151848828_mzptztkrtj.jpg

20071022145031600_zizyrwdtvi.jpg

20071022151343183_ipfkycexgh.jpg

20071022151921735_ifipvqmjei.jpg

20071023132027748_gkqvgaxbxa.jpg

20071022151551329_hrxxinogot.jpg

20071022151453685_mbovhzaajf.jpg

20071022152332152_rbctnwerxp.jpg

20071023133423750_txgblujqyw.jpg

20071022152400182_nrhhjgeyjw.jpg

20071022145353256_omuultsvvg.jpg

Hälsningar Storgalt

Publicerat

Grattis.!

Vart skjöt du galten ? I bogen eller bakom benet ?

Publicerat
Tack så mycket men jag har bättre Fotos från Sverige: under Älgjakt i år 2007

Natur som en Paradies - derför elska jag Sverige

20071022151848828_mzptztkrtj.jpg

20071022145031600_zizyrwdtvi.jpg

20071022151343183_ipfkycexgh.jpg

20071022151921735_ifipvqmjei.jpg

20071023132027748_gkqvgaxbxa.jpg

20071022151551329_hrxxinogot.jpg

20071022151453685_mbovhzaajf.jpg

20071022152332152_rbctnwerxp.jpg

20071023133423750_txgblujqyw.jpg

20071022152400182_nrhhjgeyjw.jpg

20071022145353256_omuultsvvg.jpg

Hälsningar Storgalt

Det var verkligen fina foton! Kul!

Publicerat
Grattis.!

Vart skjöt du galten ? I bogen eller bakom benet ?

tacka!

högt/up i bogen, så at jag hadde bra virkning ochså på rückrad. nästan i nacken!

alla mina vapen har 4 cm högtskott på 100m

jag sikta och skjuta mest i bogen, bara årsungene skjuta jag lite bakom bogen sen har jag inte så mycket Köttskada

men speziellt PPC Vulkan använda jag för alle högvilt ochså i Kal. 9,3X74R dubbelstuzare med 15g kula da har jag inte ofta eftersök, bara dödsök ;D på viltsvinsjakt i alla fall

denne galten var mitt Viltsvin totalt nr. 199 över 15 år viltsvinjakt

Storgalt