Publicerat Oktober 29, 200718 yr tacka!denne galten var mitt Viltsvin totalt nr. 199 över 15 år viltsvinjakt Storgalt Oj oj , själv har jag fått 1 vildsvin. : PPC Vulkan ? Är den samma som en vanlig vulkan ? Mvh...
Publicerat Oktober 29, 200718 yr Oj oj , själv har jag fått 1 vildsvin. :PPC Vulkan ? Är den samma som en vanlig vulkan ? Mvh... ja just det - alla riktiga viltsvinjägare har börjat med Svin Nr. 1! ;D ;D ;D ;D jag har först studerat i naturen hur viltsvinen leve och handla - du jagar partisanen! (jag sat ut i natten per år ca. 700 timmar) versök och tänka vi en Viltsvin - sen blir det inte mer så vanskelig! säkkert! Hälsningar Storgalt! PS. ursäkta min dårlig svenska, derför skriva jag inte mycket - men det er rolig och läsa her i svensk jaktforum!
Publicerat Oktober 29, 200718 yr ja just det - alla riktiga viltsvinjägare har börjat med Svin Nr. 1! ;D ;D ;D ;Djag har först studerat i naturen hur viltsvinen leve och handla - du jagar partisanen! (jag sat ut i natten per år ca. 700 timmar) versök och tänka vi en Viltsvin - sen blir det inte mer så vanskelig! säkkert! Hälsningar Storgalt! PS. ursäkta min dårlig svenska, derför skriva jag inte mycket - men det er rolig och läsa her i svensk jaktforum! Du är mer än välkommen..! Du får gärna dela med dig av dina tips oxå. Du som skjutit många svin vilken kaliber tycker du är bäst. 30,06 eller 9,3*62 och kula till dem ?
Publicerat Oktober 29, 200718 yr Du är mer än välkommen..! Du får gärna dela med dig av dina tips oxå. Du som skjutit många svin vilken kaliber tycker du är bäst. 30,06 eller 9,3*62 och kula till dem ? Tack snälla! Ni har her en riktig bra Forumskultur! Vi har också massevis Kaliberdiskussioner i tyska jaktforen om Kaliber! Men det kan du kasta - ingen lyckskott, best om djuren stana bred, er man inte säckert ingen skott, och bra träff och ibland övnigsskytning pa Jaktbana, det er bästa Kaliber! du kan använda från 6,5x55 til .375 H&H alla vanliga Kaliber - mycket viktigare er Typ av Kula med bra virkning. stort upsvampning och flexibel fran 600m/sek - 900m/sek - även som Norma Vulkan. Speziellt för jakt i natt behöver du riktiga bra optik - kikare och kikarsikte. det er stort skillnad mellan jakt om dagen eller i natt, jag vet det! Hälsningar Storgalt PS. vilken kaliber tycker du är bäst. 30,06 eller 9,3*62 - begge er skit bra om du träffa - tänka at du skjuta i natt mest under 100m avstånd - kula skal inte vara för hård. Jag skjuta selv med .30-06 Vulkan 11,7g och 9,3x74R (ungefär det samma som 9,3x62) i dubbelstutzare med 15g Vulkan
Publicerat Oktober 29, 200718 yr Tack snälla! Ni har her en riktig bra Forumskultur!Vi har också massevis Kaliberdiskussioner i tyska jaktforen om Kaliber! Men det kan du kasta - ingen lyckskott, best om djuren stana bred, er man inte säckert ingen skott, och bra träff och ibland övnigsskytning pa Jaktbana, det er bästa Kaliber! du kan använda från 6,5x55 til .375 H&H alla vanliga Kaliber - mycket viktigare er Typ av Kula med bra virkning. stort upsvampning och flexibel fran 600m/sek - 900m/sek - även som Norma Vulkan. Speziellt för jakt i natt behöver du riktiga bra optik - kikare och kikarsikte. det er stort skillnad mellan jakt om dagen eller i natt, jag vet det! Hälsningar Storgalt Såg att du berörde Optik i ditt inlägg här ovanför. Vad andvänder du för optik själv då? Det är alltid både kul och intresant att veta MVH/Jocke
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Såg att du berörde Optik i ditt inlägg här ovanför. Vad andvänder du för optik själv då? Det är alltid både kul och intresant att veta MVH/Jocke Zeiss och Swarovski (2,5-10x56) i natt och Kahles Helia CSX 1,1-4x24 L med sikte P-DOT speziellt för drevjakt om dagen vanlig jakt om dagen 2,5-10x56 Swarovski du finnas egentligen ingen skillnad mellan Zeiss, Swarovski och (Leica Kikare) Kikare Zeiss Victory 10 x56 T* FL Storgalt
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Författare Har nyss köpt en likadan handkikare - men inte hunnit pröva ännu.... Vad tycker du om kikaren efter ett förmodat tags användning?? Verkade jävligt skarp i butiken! MVH/ RG
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Har nyss köpt en likadan handkikare - men inte hunnit pröva ännu.... Vad tycker du om kikaren efter ett förmodat tags användning??Verkade jävligt skarp i butiken! MVH/ RG om dagen spela det ingen rolle - men jaga du i butiken? (bara skoj) pröva hur det ser ut på kvällen - 3/4 timmar efter solnedgang jag jager mycket längre efter solnedgang - da sitter du hemma och dricka kaffe men du måsta veta va du vill - jaga eller fritid? spara du på jaktoptic - betala du dubbelt. ventä lit mer och kjöpa qualität , sen behöver du ingen tanka mer at du har det göra fel man måste blir njöd mit sina jakttilbehör - Optic er mycket viktigare en studsare! Jag kjenne flere svenska jaktkompissar dom måste kjöpa bra kikare för nattjakt i tyskland - och nu använda dom det också i sverige under jakten och er mycket glad! det er också stort sklillnad mellan jakt i sverige och tyskland. Vi har mycket mer människor i tyskland och da kommer vilt först om det er nästan mörkt! Derför er det svård å likna jakt i sverige och tyskland! Hälsningar Storgalt
Publicerat Oktober 30, 200718 yr StorGalt har du upplevt att vulkan är för snabb i expansionen på en galt ca 150kg.? I tex 6,5*55 ? eller är kulan bättre i 30,06 ? Har själv 6,5*55. När du skjuter bogskott på grisar i 150kg klassen vart stannar kulan ?
Publicerat Oktober 30, 200718 yr StorGalt har du upplevt att vulkan är för snabb i expansionen på en galt ca 150kg.? I tex 6,5*55 ? eller är kulan bättre i 30,06 ? Har själv 6,5*55. När du skjuter bogskott på grisar i 150kg klassen vart stannar kulan ? I alla galten över 100kg har jag funnit kula in i kroppen - men det har ingen betydelse - har du en riktiga lungskott, fikk viltsvinen hela virkning av kula. Död er djuren i alle fall - kanske dom löper max 100m. Snabbt expansion av Norma Vulkan hadde jag på en årsunge med 25kg - jag trodde inte at det kan vara sant, men det var så, ingen utgang från kula. det var en 15g Vulkan i Kaliber 9,3X74R och vanligvis har jag utgang på en 400kg älg Jag har skjutet bara den svin på 6m avstand - hastighet var för mycket! normalt skjuta du 98% viltsvin under 50kg och da recke ju 6,5x55, men jag tror at det er för lite kaliber. du jaga ju viltsvin i natt och da kan det hända at skott er inte en riktig bogskott och sen börja probleme. Jag har alla mine viltsvin hämtad i natt utan skog, vänta du til nästa dagen er kött verstört och du kan greva ned viltsvin i marken. i en hand har jag fiklampa och i den andra en Revolver .357 Mag, min livsversäkring. mindre en .30-06 er inte så bra tenka jag. men med .30-06 har man en bra och lagom kaliber för alt vilt i europa. från rådjur up til älgar kan man jaga med den. 6,5x55 er en gammel svensk kaliber ungefär som 7x64 i tyskland. det blir i dag mindre och mindre. 8x57 och 9,3x62 er också trevlig bra kaliber. det er virkeligen inte lätt för meg och skriva svensk - ursäkta min fel jaga du inte viltsvinen och har en stamm med 100 djur så blir det efter 5 år 8.000 svin med 200% reproduktionsrate, det er säkkert, vi opleve det just nu i tyskland. överalt planta dom Mais för biogasanlagen - 10qkm Mais bare för en biogasanlage. hälsningar storgalt
Publicerat November 1, 200718 yr Författare Jaaa, då fick man användning för viktoryn. I normala fall hade jag fått nöja mig med att kunna konstatera vilken av grisrna som var skjutbar - dvs kring 35 kilo. Nu kunde jag utöver detta även uppskatta kön och ind. storlek. Sköt en liten galte på 35-40 kilo. Perfekt handkikare!! ;D MVH/ RG
Publicerat November 1, 200718 yr Fina bilder SG, FYI Jag har varit i kontakt med Frankonias exportavdelning /Magnus
Publicerat November 2, 200718 yr Fina bilder SG,FYI Jag har varit i kontakt med Frankonias exportavdelning /Magnus tack hoppas det gå bra och du har snart en fina vapen till! StorGalt
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Japp, 2*40 kgs igår. Kom ett trettital redan 18.50...det hade i och för sig räckt med 2 st.. MVH/ RG
Publicerat November 13, 200718 yr Hos oss är det lugna gatan med svin nu när nya E4án är klar. Det verkar som om alla svin är på den östra delen av marken och knappt några grisar alls på den västra. Ska flytta ned en tunna till en lämplig åtelplats österut på en vändplan och ev bygga ett torn. Blir aktiviteten helt utebliven på den övre delen av marken flyttar jag nog både spridare och vakkoja. Det har setts grupper om både 10, 8 och 5 svin så det ska nog gå att mata in dom där *nere*.
Publicerat November 13, 200718 yr För en ovetande, vad jag förstått så blir galtarna oätliga i vuxen ålder, vilken vikt brukar det vara på ätlig/oätlig, allt går att tugga , men jag tror ni förstår vad jag menar De ringer och vill att jag ska ut och passa på grisarna vi har fått på marken,det är någon yrkeskategori som inte gillar vildsvin :ovad gör ni i så fall av kroppen om det är destruktion som gäller?
Publicerat November 13, 200718 yr För en ovetande, vad jag förstått så blir galtarna oätliga i vuxen ålder, vilken vikt brukar det vara på ätlig/oätlig, allt går att tugga , men jag tror ni förstår vad jag menar De ringer och vill att jag ska ut och passa på grisarna vi har fått på marken,det är någon yrkeskategori som inte gillar vildsvin :ovad gör ni i så fall av kroppen om det är destruktion som gäller? För helvete! Ut och passa? ??? Du har väl hund. ;D
Publicerat November 13, 200718 yr För en ovetande, vad jag förstått så blir galtarna oätliga i vuxen ålder, vilken vikt brukar det vara på ätlig/oätlig, allt går att tugga , men jag tror ni förstår vad jag menar Verkar vara mycket olika själv sköt jag en som hade en slaktvikt på 96 kg och den var fullt ätbar. Vilka revbebsspjäll frugan gjorde först kokade i en buljong och sedan på grillen, smälte i munnen. Sen har man hört talas om betydligt mindre som varit helt oätbara där hela grisen har stunkit. Så det är nog bara att skjuta och sedan testa om köttet är ätbart! mvh
Publicerat November 13, 200718 yr Författare Sjkut grisen o hoppas att den inte är i brunst eller anslutning till brunsten - då är risken för iosmaklighet överhängande! Skär ut en liten bit fr nacken(inkl fett) in i micron i 20 sek - luktar det då så kastar du kättet alt gör något annat av det! MVH/ RG 8)
Publicerat November 14, 200718 yr Jag har alla mine viltsvin hämtad i natt utan skog, vänta du til nästa dagen er kött verstört och du kan greva ned viltsvin i marken.i en hand har jag fiklampa och i den andra en Revolver .357 Mag, min livsversäkring. Spårar du med eller utan hund?
Publicerat November 14, 200718 yr För helvete! Ut och passa? ??? Du har väl hund. ;D De vill att jag passar, jag tänkte ta den med hunden Tack mats-bengt och RG för tipsen, återkommer när jag är klar ;D om jag blir det :-*
Publicerat November 14, 200718 yr De vill att jag passar, jag tänkte ta den med hunden Det är rätt. Bara ut och släpp. ;D
Publicerat November 18, 200718 yr Jag fikk priv. meddelande: Hej storgalt , har du haft nån jaktlycka sen sist ? Själv har jag haft en (galt?) här med klövar lika stora som hos en kronhjort. Vad tror du om potatis till enstaka vildsvin , ska den va rå eller ska jag koka den ? Eller vad ska jag locka galten med , vill ha ner dem/han från granskogen till lövskogen , ca 200 meter. Mvh.....XXXXXXX Grattis til dina Galten ?! Alla använda mest Mais - men potatis (selv klart rå ) 1 eller 2 släpvagn er skit bra. När det börja och rutna - det tycker viltsvinen om, eta och rulla seg in i! Fins ingen bättre lockmeddel! tjära en tre och sett up en saltsten breved så blir det perfekt! Iag var inte så mycket ut och jaga - jag var i stället med min fru ned til Bayern för 1 veckor semester och jakt hos en kompis, men det blir ingen jakt, vi fik 0,5m nytt snö! Här treffa vi Kompissar ut tyska Jaktforum - var veldig rolig! Mycket bra bayrisch Öl! Hälsningar StorGalt Impressionen ut Jakt-Revier http://srv006.pixpack.net/20071114171355031_rdsxhzsbxs.jpg[/img] Gammelstan von Füssen