Publicerat December 30, 200718 yr Passade faktiskt på att filma lite idag då vi var ute efter nassarna en liten runda... Lilltiken körde ut ett gäng..Hon hade problem med att spränga flocken.. tyvärr.. (Och nej, det är inte jag som filmar..men om man nu ska åka och jaga gris, så är det nog fn Frankrike!!!)
Publicerat December 30, 200718 yr Passade faktiskt på att filma lite idag då vi var ute efter nassarna en liten runda... Lilltiken körde ut ett gäng..Hon hade problem med att spränga flocken.. tyvärr.. (Och nej, det är inte jag som filmar..men om man nu ska åka och jaga gris, så är det nog fn Frankrike!!!) Strömmingstim ???? Bara en fråga...nån här som villigt skulle ha skjutit på grisar som kutar i denna fart ???? Inte jag i alla fall. Sällar mej till gruppen av sopiga kulskyttar... Vore kul om man kunde fått sett om man kunnat vissla fast stimmet ;D ;D
Publicerat December 30, 200718 yr ;D ;D såg mer ut som ett gäng rådisar som lämnade ett sjunkande skepp!... ;D ;D ;D ;D Mvh
Publicerat December 30, 200718 yr Passade faktiskt på att filma lite idag då vi var ute efter nassarna en liten runda... Lilltiken körde ut ett gäng..Hon hade problem med att spränga flocken.. tyvärr.. (Och nej, det är inte jag som filmar..men om man nu ska åka och jaga gris, så är det nog fn Frankrike!!!) Dra åt skogen! :o
Publicerat December 30, 200718 yr Precis de dom gjorde!... Ja, jag ser det! Där var det gott om svin. ;D
Publicerat Januari 2, 200818 yr Var ute igår och kikade efter gris. Satte mig i kojan strax före 18 och kvart över så kommer första grisen tuffandes i skogen, stannar 5 meter från vändplanen och trampar runt i tio minuter innan den ger sig av. Lutar mig tillbaka och halvslumrar lite och vaknar med ett ryck när spridaren rasslar igång klockan 19. Det dröjer 20 minuter sen hör jag att det är gris i antågande. Stannar i tätningen likt den första och under en halvtimme så går dom och blåser och kivas lite men vägrar kliva fram. De ger sig av och vid halv nio kommer ytterligare ett gäng som gör likadant och försvinner efter några minuter. Fick känslan av att de hade vind av mig men samtidigt tyckte jag vinden låg på in i kojan stundtals. Hur som helst klarade dom sig den här gången. Dock small ett skott och det var farsgubben som peta hål i en 50 kilos gylta. Han hade tre svin framme och efter 20 minuter kom det minst 7 stycken till. Dock var det en mellangris som klev åt sidan nästan direkt så den fick smaka 8x57. Gjorde en rusning på ca 75 meter, skottet satt aningen lågt och en decimeter för långt bak. //Micke
Publicerat Januari 2, 200818 yr Kul att det rör på sig! Hur var ljuset?Mvh! Kan ju meddela att i de södra delarna av småland var det svart som i en säck. Men mer snö idag och ska se om jag hinenr ut en runda..
Publicerat Januari 2, 200818 yr Men idag var det ljusare! Då jag nu börjat nytt jobb så var jag ju tvungen att jaga lite om så på natten. Satt i ngn timme innan ett gäng nassar trillade ut. Valde en som jag ansåg mindre och verkade vara den som kördes iväg av de andra. Nassen drog i smällen och då den drog kännde jag att den nog fn var större än jag trodde.. Efter ett kortare eftersök så hittade vi den iaf. En hygglig galt på dryga 100kg. En gris jag normalt inte skulle skjutit. Man ser hur tvärsäker man kan vara och hur fel det kan bli ändå.. Denna gången gick det bra iaf och jag tackar min lyckliga stjärna det var en galt och inte en sugga. Även om jag anser mig vara tänligen försiktig med skjutade, så får man sig en tankeställare i alla fall. För övrigt 2a grisen på två veckor på samma åtel..
Publicerat Januari 3, 200818 yr Kul att det rör på sig! Hur var ljuset?Mvh! Vilket ljus ??? ;D Jorå, det var ju pyttepytteliiiite snö så ljuset räckte bra för att skjuta. Kanske inte klämma på en räv på över 50 meter men för en gris hade det räckt gott. Igår var det lite mer snö och dessutom lite på grenarna på träden så det gav mycket ljus också. Sen är det bra att åteln ligger 4-5 km från Katrineholm så ljuset därifrån hjälper ju lite också. //Micke
Publicerat Januari 3, 200818 yr Ok.. vi har snart en dm snö här. Var upp med fyra säckar bröd samt fyllde tunnan med vete och ställde timern på 20 sekunders spridning! Ska göra av med vetet, det luktade inte helt hundra så väck med det sen blir det ärtor. Snöat under dagen så de enda spår jag hade var två rådjur som stod och knaprade limpa o vete när jag kom. Mvh!
Publicerat Januari 3, 200818 yr Ut med dig ikväll för f-n Hippen. ;D Själv ska jag ta en Glenmorangie i värmen ;D
Publicerat Januari 3, 200818 yr Ok.. vi har snart en dm snö här. Var upp med fyra säckar bröd samt fyllde tunnan med vete och ställde timern på 20 sekunders spridning! Ska göra av med vetet, det luktade inte helt hundra så väck med det sen blir det ärtor.Snöat under dagen så de enda spår jag hade var två rådjur som stod och knaprade limpa o vete när jag kom. Mvh! Hm.. det finns ingen risk att spridaren bekar igen då det är fuktigt vete? Har ju ingen själv, men vet ju hur det kan klabbba igen i tunnan.
Publicerat Januari 4, 200818 yr Den är rätt kraftfull Piffens spridare, vetet är både fuktigt och klumpigt men den har fräst ut ngt hundratal kg redan utan knorr.. Journalisten som bokat sittning lär nog inte sitta där, Linkis var rätt rejält snuvig och han pep något om feber även så det skulle överaska mej om de lämnade värmen i huset och bastun ikväll ;D Mvh!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Den är rätt kraftfull Piffens spridare, vetet är både fuktigt och klumpigt men den har fräst ut ngt hundratal kg redan utan knorr..Journalisten som bokat sittning lär nog inte sitta där, Linkis var rätt rejält snuvig och han pep något om feber även så det skulle överaska mej om de lämnade värmen i huset och bastun ikväll ;D Mvh! Jo han är ju lite klen den där...
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jo helt klart men jag måste säga att han är seg! Om jag vore i hans skick igår så vete fan om jag jagat... Mvh!
Publicerat Januari 5, 200818 yr Strömmingstim ????Bara en fråga...nån här som villigt skulle ha skjutit på grisar som kutar i denna fart ???? Inte jag i alla fall. Sällar mej till gruppen av sopiga kulskyttar... Vore kul om man kunde fått sett om man kunnat vissla fast stimmet ;D ;D Visslar du på svinen under en drevjakt är det inte många som stannar! Måhända att du kan ta dom som tar "bakpasset" och lufsar ut i behagligt tempo från såten.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Tätt på idag.. Polare ringat en nasse i en lite plantering. Ringde mig o jag var där på en halvtimme. Jag släppte wactheltiken o han passade vid inslaget. Stånd direkt o jag gick in omgående. Fans ändå inget vettigt pass där jag stod, precis i gränsen till granmarken. Såg frambenen på grisen innan den drog iväg i riktining ut via inslagen o där stod polarn men nassen var smartare o fick vind av honom på 10 m. Killen hörde hur nasen slog tvärstopp i backen o vädrade, frustade till o stack ut i andra änden av såten. Eller såt o såt... plantering på 60 x150m.... o ändå drog grisen det längsta stået igen... :
Publicerat Januari 5, 200818 yr Bara en fråga...nån här som villigt skulle ha skjutit på grisar som kutar i denna fart ???? Utan tvekan ja. Iaf på de sista som kom en o en. Hel flock kan man inte skjuta på då man bara är mänsklig dvs. kan göra fel
Publicerat Januari 5, 200818 yr Bara en fråga...nån här som villigt skulle ha skjutit på grisar som kutar i denna fart ????Utan tvekan ja. Iaf på de sista som kom en o en. Hel flock kan man inte skjuta på då man bara är mänsklig dvs. kan göra fel Risken är genomslag och att skottet tar i grisen bakom. Men visst, jag hade skjutit på dom som kom en och en. Det är väl det som kallas drevjakt? :
Publicerat Januari 5, 200818 yr Risken är genomslag och att skottet tar i grisen bakom. Men visst, jag hade skjutit på dom som kom en och en. Det är väl det som kallas drevjakt? : Du fattar snabbt Savin ;D
Publicerat Januari 13, 200818 yr Av den planerade storjakten idag blev det intet(nästa söndag),men eftersom jag redan var på väg när åtrerbudet kom och dessutom skulle fylla upp spridaren efter jakten så tänkte jag ta mig en liten smygrunda åtminstone. Kliver ur bilen kl 08:00 och smyger iväg efter åkerkanterna, några hundra meter senare så observerar jag tre skuggor som kommer ut ur ett sälgsnår....tre ettåriga galtar knallar omkring så där trygga och orädda som bara vildsvin kan vara....väntar in ett bra läge och skjuter på den sista i raden,alla tre vänder i skottet och springer tillbaks samma väg dom kom men "min" orkade bara ca 20m. 08:20 var det då bara att göra patron ur och påbörja släpandet,ibland är det märkligt hur lätt allting går ??? Nu är sommarens grillsäsong räddad /Micke