Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 07-08

Featured Replies

Publicerat
Har även en galt på 120kg på mitt samvete med samma kaliber och kula, flyktsträcka ca 20m. visserligen skjuten i hägn.

Men en "hägna-gris" är ju inte nåt. Den är ju uppsleten, inte konstigt att den lägger sig! ;)

Förövrigt hörde jag häromdagen att det sköts en gris på en åtel som hade två 7 mm sittandes i skinnet. Precis bakom ena frambenet. Visst har man hört att grisar är hårdhudade men detta var ju riktigt skarpt. Förövrigt fälldes den med 9,3x62.

• Svar 389
  • Visningar 39k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Men en "hägna-gris" är ju inte nåt. Den är ju uppsleten, inte konstigt att den lägger sig! ;)

Förövrigt hörde jag häromdagen att det sköts en gris på en åtel som hade två 7 mm sittandes i skinnet. Precis bakom ena frambenet. Visst har man hört att grisar är hårdhudade men detta var ju riktigt skarpt. Förövrigt fälldes den med 9,3x62.

hmmm.

Tillåt mig att tvivla. Just grisar har blivit som nya "tomtesagor". Det är många "sagor" i omlopp som man bara bör lyssna med ett halft öra på.....

MVH/Jocke

Publicerat

Jag har en fråga, jag har märkt att grisarna mycket hellre går på tallar som är intjärade än andra träd. Jag har tjärat in både björk, al, gran och tall och det är mest tallen som har mycket skrubbskador.

Någon reflektion?

Publicerat

Jag samtycka till detta, kanske på tallar finns lite harts extra för att smörja i pälsen!

Publicerat

Jag sköt min första gris igår på drevjakt. Jag har varit med om en del bra klövviltjakter där vi har fått skjuta gris men aldrig fått en i pass tidigare.  ;D 60 - 70 kg levande vikt, bild kommer!  8) 8)

post-250-1197226812_thumb.jpg

Publicerat

Själv hade jag fyra grisar i pass idag. Dock 2 suggor, en liten kulting samt en årsgris som det ej fanns möjlighet att panga på.

Publicerat

Grattis Orjan!!

Publicerat

Grattis !!!!!!!!!

Publicerat

Grattis orjant!

:D

Publicerat

Tack.

Jaktlagen runt om kring fick "blodad" tand så nu har vi gått ihop 5 lag för att jaga av ca 400 ha på söndag. Vi ska jaga både gris och hjort. Området som vi ska jaga av är svårjagat för varje enskilt jaktlag då gränserna går lite hursom helst, följer antagligen någon bra logik som jag ej har klurat ut men jag är ju ny i området så jag vet egentligen ingenting (ganska skönt faktiskt  ;D ;D). Detta ska bli riktigt skoj samt att det är roligt att jaktlag kan samsas på detta sätt. Mer sånt!  ;D ;D

Publicerat
Tack.

Jaktlagen runt om kring fick "blodad" tand så nu har vi gått ihop 5 lag för att jaga av ca 400 ha på söndag. Vi ska jaga både gris och hjort. Området som vi ska jaga av är svårjagat för varje enskilt jaktlag då gränserna går lite hursom helst, följer antagligen någon bra logik som jag ej har klurat ut men jag är ju ny i området så jag vet egentligen ingenting (ganska skönt faktiskt  ;D ;D). Detta ska bli riktigt skoj samt att det är roligt att jaktlag kan samsas på detta sätt. Mer sånt!  ;D ;D

Det kan ju vara kul med gemensam jakt med flera jaktlag inblandade. :D

Skitjakt på Er!

;D

Publicerat

Grattis orjant till grisen! (Väntar själv på min första :))

Detta med vad grisarna helst vill ha för träd att gnida sig mot blev något som jag oxå började fundera på. Har lyckats locka fram gris med hjälp av en tunna fylld med majs, kross samt givetvis tjära. Just tjäran har vi smetat på dels tunnan, en gammal stubbe, och björken där kedjan till majstunnan sitter. Stubben finns ca 20 meter från tunnan, och den har de gnidit sig emot. Men det finns inte ett spår av att de varit intresserade av björken trots att den står mitt på foderplatsen! Har grisarna varit helt upptagna med att frossa av majsen och krossen så de helt enkelt struntat att klia sig mot en mysig björk som bara står någon meter från maten?

Har även några frågor till!

Vid foderplatsen står en gammal sommarstuga med ytterbelysning på knuten som vi har tillgång till. Är det då rätt och etiskt riktigt att använda sig av den belysningen?

Om man skulle tända belysningen så blir det ju ett ganska nytt inslag på den annars rätt övergivna platsen. Kan detta leda till att grisarna inte vågar sig fram till foderplatsen i lampskenet?

Publicerat

Här är resultatet från jakten i söndags. Ekebo sköt en gris för sin laika, som tydligen vill jaga mer  ;D ;D

post-250-1197973878_thumb.jpg

Publicerat
Här är resultatet från jakten i söndags. Ekebo sköt en gris för sin laika, som tydligen vill jaga mer  ;D ;D

Myllys verkar funka riktigt bra på gris.

Publicerat

Minsann...tror jag känner igen ovan hund 8)

Publicerat

Det borde du! Hade ni haft gris inne när Myllys och Irma var hos er hade ni haft riktigt roligt  8) 8)

Myllys verkar funka riktigt bra på gris.

Jorå, han söker riktigt bra. Vissa hundar jagar gris endast när de springer på grisarna men våra laikor söker verkligen efter grisarna. Husse är stolt, tror jag.  ::) ::) ::)

Publicerat

Skød min første gris på drivjagt i Tyskland for 14 dage siden  ;)

Og skød en mere lidt efter så det var super,har også vente på at skyde den første i nogle år,men nu er det endelig lykkedes  ;D

Kan ikke lægge billeder ind,ved ikke lige hvorfor  :(

Olsen

Publicerat

Fortsätter här för att inte sabba MKJs jaktdagbok..

Nope på en mark i närheten, vi ska dit i mellandagarna och jaga. Vikten vet jag inte men den enda hela beten i underkäken stack upp 8 cm från käken och de två övre 6 cm. Han kvaddade beten då han störtade i ett dike, gissa om kompisen var bedrövad.. Verkar vara en rätt grov pjäs, ska kolla in den på juldagen då jag ska vaka gris.

Som sagt, MKJ ursäkta kapningen.

Mvh!

Publicerat

Coolt, ta en bild, synd om betarna.

Publicerat

På vilket sätt är det synd om betarna  ??? ;D

Den är avklädd nu så den ser nog inte lika stor ut men jag ska kolla in den i övermorgon iaf. Ska dremla fram de tre resterande betarna tänkte jag.

Mvh!

Publicerat

Skadeglädje?  ::) ::)

Publicerat

Den är avklädd nu så den ser nog inte lika stor ut men jag ska kolla in den i övermorgon iaf. Ska dremla fram de tre resterande betarna tänkte jag.

Mvh!

Hehe...Dremla !!!  Ja alla är ju inte tandtekniker och använder "high Speed" ;D ;D ;D

Publicerat

Hrm... här sitter man och jobbar en lördag och så droppar det in ett mms från en kompis. Livet är bra orättvist  >:(

post-269-1198922166_thumb.jpg

Publicerat
Hrm... här sitter man och jobbar en lördag och så droppar det in ett mms från en kompis. Livet är bra orättvist  >:(

Söt liten nasse! :D

Så kan det vara ibland, och nästa gång är det kanske din tur att få vara i skogen medan han knegar. ;) ;D

Publicerat

visst e de kul med "vänner"..  ;D ;D ;D

MVh