Publicerat November 3, 200817 yr Var och jagade gris igår blev två grisar totalt,varav denna galt som som jag gick på inne i en vass. Det bara stank tjära där den va så jag sa till min jaktkompis att här måste det vara gris och mycket riktigt 3m om mig ser jag en svart klump. Unghunden (2år) är precis bredvid den men ignorerar bara den så jag blev lite paff när den var så nära men tillslut braka det loss och gick bakåt rakt på en skytt.
Publicerat November 4, 200817 yr Ursäkta med det här hör väl inte riktigt till tråden men vet nån vad det svenska rekordet är i längd på betar??
Publicerat November 4, 200817 yr Hallå! Idag sköt man sitt första vildsvin någonsin! 35kg levnadsvikt! var ut igår oxå då var det ca 10 grisar ute men dom gick aldrig isär så mycket att man fick något skottläge! men idag så var det först ut 4 större grisar och 5 minuter senare gick de undan o då kom det en liten gris plus en stor gris och då fick jag läge på den lilla grisen, blev kvar på platsen, 11,7g nosler patrition 300wm Grattis, då ligger du en före mig nu Var ute förra fredagen o hörde en gris men jag såg den aldrig. kompisen ringde dagen efter o sa att gris varit framme ca 50m vid sidan av kojjan. Jag satt inte som han tänkt sig utan på andra sidan för jag tyckte det gav bättre stöd. uppenbarligen missade jag grisen pga det. Nya tag nästa gång /Lasse
Publicerat November 6, 200817 yr Grattis, då ligger du en före mig nu Var ute förra fredagen o hörde en gris men jag såg den aldrig. kompisen ringde dagen efter o sa att gris varit framme ca 50m vid sidan av kojjan. Jag satt inte som han tänkt sig utan på andra sidan för jag tyckte det gav bättre stöd. uppenbarligen missade jag grisen pga det. Nya tag nästa gång /Lasse Ja Lasse kommer ju vara nästgårds och prova gris jakt i helgen Ska vaka gris tre nätter och vara med på drev jakt på lördag Får väl så om man får spräcka nollan då Har två och halv timme kvar på skiftet Kommer rapport på måndag hur det gick Mvh Jörgen
Publicerat November 9, 200817 yr Ja Lasse kommer ju vara nästgårds och prova gris jakt i helgen Ska vaka gris tre nätter och vara med på drev jakt på lördag Får väl så om man får spräcka nollan då Har två och halv timme kvar på skiftet Kommer rapport på måndag hur det gick Mvh Jörgen Jag hörde det ramlat ett gäng grisar? Vill ha en detaljerad rapport!
Publicerat November 9, 200817 yr Vi hade gris- och rävjakt i ett ÄSO i går. Alla jaktlagen var ute och det var många hundförare inbjudna. På vår mark var vi 7 jägare och 2 wachtlar. Det blev många rådjursdrev, men eftersom de inte var lovliga denna dagen fick de löpa. 2 grisar smet emellan skyttarna och drog i väg över ett stort fält. Vi lyckades till slut fälla en skabbräv som gick och letade efter godsaker hos en pass skytt.... Någon fart på grisarna var det dock ej och de närmsta grannarna hörde vi knappt av. Ett 20-tal skott hördes och det skall bli intressant att höra hur det hela avlöpte. Säkert var det ett hundratal jägare i skogen denna dag som tjattrade i sina radioapparater... på gott och ont.
Publicerat November 10, 200817 yr Jag hörde det ramlat ett gäng grisar? Vill ha en detaljerad rapport! Det var det roligaste jag varit med på länge trevligt folk och full fart i skogen Dom körde i gång med 8 hundar på en gång över ett stort område fick ett pass mot ett hygge Första timmen händer det inte mycket på min kant men hör på radion att det händer grejor på andra ändan av såten Men sen dra det i gång hund skall och får höra på radion att det är gris på g åt mitt håll men det svänger ut över åkrarna Går inte många minuter innan det går i gång i gen så smäller det två pass skyttar upp från mig en gris i backen Får tre rådjur på mig alltid roligt och få se djur Det går inte lång stund så smäller det hos samma skytt i gen och en till gris är klar Men det är inte över ännu en kvart senare så smäller det i gen men det blev en bom hör stånd skall och på radion så är det fullt ös mer gris på g men det går åt andra hållet och så smäller det och nästa gris är klar Sen blir det fram dragning av dom grisar som ligger snabb lunch och ut i gen Får ett kannon pass mitt i såten känns hett Går inte lång stund så kommer det en räv förbi mig men ingen skott chans på den Så dra det i gång gris på g får jag höra på radion men det enda som kom till mig var en till räv men avstår att skjuta för jag trodde att grisarna skulle komma Får ett rådjur på mig på tio meter Hör hur hundförarna försöker ta sig fram i tätnigarna framför mig dom är nästan klar så ropar dom på radion att det är gris på väg Så får jag höra hur det kommer i mot mig ut på hygget framför mig kommer en ensam stor gris släpper ut den trettio meter men den är ensam in med korset och skickar i väg en smäll då blir det full fart framåt en smäll till och då går grisen om kull Fan vad häftigt sen bryts såten och det blir till att dra fram grisen Tyvär så var det en sugga men inga sura miner för det som tur var för mig så summan blev åtta grisar hos oss och två till grisar som dom sköt på grann marken men som kom från våran sida En kannon helg bara att tacka och buga för att man fick vara med
Publicerat November 14, 200817 yr Hallå! har varit ute en hel del o passat gris! men har inte lyckats skjuta nån mer gris ändå! har varit ut nu när det är ful måne men det är ju så mulet att det inte riktigt blir nån sikt i alla fall! igår åkte jag ut kl 14.30 o vid 17 tiden hörde jag gris som närmade sig åteln, satt till 20.30 men de var bara fram 3 rådjur under hela kvällen! sikten var faktiskt ganska bra igår om man jämför mot de andra kvällarna jag varit ute! i kväll regnar det så man får väl sitta hemma istället. ska bygga färdigt kojan så att man kan sitta fler kvällar o passa
Publicerat November 14, 200817 yr Hallå igen! Ändrade mig fort med att stanna hemma ikväll när jag tittade ut vid 17.45 och såg att det hade börjat klarna upp och var månsken, på med jaktkläderna o in i bilen, när jag kom fram så smög jag mot åteln som är över en massa plöjda ängar och såg när jag hade 100 meter kvar att det var grisar ute redan, kom fram så tyst som möjligt till passet bakom en stor sten 50meter ifrån åteln och började kolla vilken av dom 8 jag skulle skjuta, låg säkert 20 minuter innan jag fick bra skottläge, bogträff och kvar på platsen blev den, en gylta med levnadsvikt på ungefär 60-70 kilo, nu är man en glad jägare igen efter många timmar på tom åtel.
Publicerat November 14, 200817 yr Hallå igen! Ändrade mig fort med att stanna hemma ikväll när jag tittade ut vid 17.45 och såg att det hade börjat klarna upp och var månsken, på med jaktkläderna o in i bilen, när jag kom fram så smög jag mot åteln som är över en massa plöjda ängar och såg när jag hade 100 meter kvar att det var grisar ute redan, kom fram så tyst som möjligt till passet bakom en stor sten 50meter ifrån åteln och började kolla vilken av dom 8 jag skulle skjuta, låg säkert 20 minuter innan jag fick bra skottläge, bogträff och kvar på platsen blev den, en gylta med levnadsvikt på ungefär 60-70 kilo, nu är man en glad jägare igen efter många timmar på tom åtel. Grattis på Dig!
Publicerat November 16, 200817 yr Grattis Krille! ser ut som om att "slaktboden" för dela med sig utav sitt utrymme
Publicerat November 17, 200817 yr Grattis Krille! ser ut som om att "slaktboden" för dela med sig utav sitt utrymme Tack! De stämmer, de var lite grejer att flytta åt sidan så vi kom åt kroken i taket,
Publicerat November 17, 200817 yr Hallå igen! Ändrade mig fort med att stanna hemma ikväll när jag tittade ut vid 17.45 och såg att det hade börjat klarna upp och var månsken, på med jaktkläderna o in i bilen, när jag kom fram så smög jag mot åteln som är över en massa plöjda ängar och såg när jag hade 100 meter kvar att det var grisar ute redan, kom fram så tyst som möjligt till passet bakom en stor sten 50meter ifrån åteln och började kolla vilken av dom 8 jag skulle skjuta, låg säkert 20 minuter innan jag fick bra skottläge, bogträff och kvar på platsen blev den, en gylta med levnadsvikt på ungefär 60-70 kilo, nu är man en glad jägare igen efter många timmar på tom åtel. Aha.. det är så de ser ut.. (sa han som ta mig fn inte haft en gris på åteln i snart 4 månader)
Publicerat November 17, 200817 yr Aha.. det är så de ser ut.. (sa han som ta mig fn inte haft en gris på åteln i snart 4 månader) Har själv sutit sen i höstas o väntat på gris på åteln men dom kommer ut när man inte ser något nå mer så nu till vintern blir det nog bättre när man har bättre sikt om man nu får någon snö, annars är det bara o vänta tills det blir fullmåne igen för då är sikten rätt så bra utan snö me. är faktiskt mycket nöjd med meoptan som jag köpte förra året. ser bra i den när det blir mörkt ute.