Publicerat Juni 18, 200818 yr Då har till och med jag lyckats...Det blev en galt som klev fram på styva 50 meter, den drog iväg ut imörkret men efter en insats av Sally så låg den på plats efter en vinkel 40 meter från skottplatsen, kul för mig men jävligt kul för hunden att äntligen få lugga Grisragg Kommer väl nåt mer matnyttigt i Dagboken så småningom....... Fin gris , grattis
Publicerat Juni 18, 200818 yr Härligt Jansson! (och Sally förståss) Du får komma hem till mig och ljuga lite grand i tunnan nu undeer sommaren/hösten //Roggman66
Publicerat Juni 18, 200818 yr Har legat stilla med grisarna här hemma nu ett tag, men nu har de gett sig på soptunnan i natt och vänt upp en del av åkern bakom huset. Så nu får jag väl masa mig ut en runda efter fotbollen. Oavsett så har jag nu iaf bössan framme i natt. Har ju skickat iväg barnen till mina föräldrar nu så jag har fulla skjutmöjligheter från grabbens rum. Och iofs hade han varit hemma så hade han säkert kunnat vara vaken en natt för att få vara med.
Publicerat Juni 18, 200818 yr jassa, trijiconen ar harmed invigd. Grattis Earp Jodå både glorör och swingblade invigt Härligt Jansson! (och Sally förståss) Du får komma hem till mig och ljuga lite grand i tunnan nu undeer sommaren/hösten //Roggman66 Rom ingår förstår jag.......
Publicerat Juni 18, 200818 yr Har legat stilla med grisarna här hemma nu ett tag, men nu har de gett sig på soptunnan i natt och vänt upp en del av åkern bakom huset. Så nu får jag väl masa mig ut en runda efter fotbollen. Oavsett så har jag nu iaf bössan framme i natt. Har ju skickat iväg barnen till mina föräldrar nu så jag har fulla skjutmöjligheter från grabbens rum. Och iofs hade han varit hemma så hade han säkert kunnat vara vaken en natt för att få vara med. Vad är det för ålder på den unga jägaren? Tror att min älsta dotter gärna skulle försöka vara vaken men sedan skulle hon nog hoppa högt om det small.
Publicerat Juni 21, 200818 yr Snyggt Jansson! En sån där fjolårsgalt sköt jag med, ett helvete att släpa. Kul för Sally! Mvh!
Publicerat Juni 22, 200818 yr Sitter just nu och kikar på några av mina antagonister här runt huset. En sugga med 4 små. De har ungefär 30 m till innan de är framme vid jordgubbslandet och då kommer smäller det. Ren konsekvens uppfostran. De får för övrigt gärna vara här, men däremot så har min kära hustru lite invändningar på deras framfart och åverkan på trädgården.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Var ute en repa igår på kompisens mark. Var mest kronhjort så vi åkte och kollade en foderplats. Där var det 3 suggor, en galt och 15-talet brödrostar som levde om. Så vi smög oss fram med videokameran för vinden var rätt. Var nog inne på 20 meter och filmade innan vi gick igen för att inte störa dom.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Sitter just nu och kikar på några av mina antagonister här runt huset. En sugga med 4 små. De har ungefär 30 m till innan de är framme vid jordgubbslandet och då kommer smäller det. Ren konsekvens uppfostran. De får för övrigt gärna vara här, men däremot så har min kära hustru lite invändningar på deras framfart och åverkan på trädgården. Du har nog iallafall en hyfsad vakkojja låter det som..
Publicerat Juni 23, 200818 yr Du har nog iallafall en hyfsad vakkojja låter det som.. Tja, satt ju i grabbens rum och det funkade bra att sitta där iaf. Hade inga barn hemma i går så det hade funkat att skjuta. Nu hade väl denna suggan lärt sig det onyttiga med att ge sig in på trädgården så hon höll sig på "rätt" hela tiden.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Tja, satt ju i grabbens rum och det funkade bra att sitta där iaf. Hade inga barn hemma i går så det hade funkat att skjuta. Nu hade väl denna suggan lärt sig det onyttiga med att ge sig in på trädgården så hon höll sig på "rätt" hela tiden. Lite kloka är dom nog
Publicerat Juni 23, 200818 yr Snyggt Jansson! En sån där fjolårsgalt sköt jag med, ett helvete att släpa. Kul för Sally!Mvh! Jodu det är tur att man är välbyggd...ärligt talat låg den ett stenkast från Svärgubbens tomt så det blev rätt smidigt Annars så är jag gladast över att Sally gjorde det hon skulle med bravur, skall bli intressant, minst sagt, att se hur det blir när dom är lite mer i livet! So far so good!
Publicerat Juni 23, 200818 yr Sköt en gylta i lördagskväll, strax efter 22.00 nere på torpet i Årby, kom tillsammans med en sugga och ett gäng randiga. Första grisen på den egna foderplatsen, tog ca 1 år innan jag fick ett skott tillfälle på en lämplig gris.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Sköt en gylta i lördagskväll, strax efter 22.00 nere på torpet i Årby, kom tillsammans med en sugga och ett gäng randiga. Första grisen på den egna foderplatsen, tog ca 1 år innan jag fick ett skott tillfälle på en lämplig gris. Åsså sköt du en blivande sugga, nu tar det ju 1 år till innan hon kommer med en ny gylta..
Publicerat Juni 23, 200818 yr Jodu det är tur att man är välbyggd...ärligt talat låg den ett stenkast från Svärgubbens tomt så det blev rätt smidigt Annars så är jag gladast över att Sally gjorde det hon skulle med bravur, skall bli intressant, minst sagt, att se hur det blir när dom är lite mer i livet!So far so good! Javisst är det så. Hur gammal är hunden?
Publicerat Juni 23, 200818 yr Javisst är det så.Hur gammal är hunden? Sally blir 3 år i September, men det här var hennes första riktiga kontakt med Gris(vad jag vet), de andra har varit radiostyrda,vajersrstyrda, skinn,etc. På vajergrisen som var riktigt realistiskt riggad så visade hon riktigt god ton, de andra genomskådade hon ganska snart Mvh:Jansson
Publicerat Juni 24, 200818 yr Åsså sköt du en blivande sugga, nu tar det ju 1 år till innan hon kommer med en ny gylta.. Japp men det finns fler familjegrupper. Ska man eller ska man inte skjuta gyltor? Jag tycker det. Om vi endast skjuter galtar vid foderplatser, då man verkligen har chansen att se vad det är för kön och storlek på grisen, finns det inte då en stor risk att vi hamnar i samma situation som med älgar och annat klövvilt att det blir brist på stora handjur?
Publicerat Juni 24, 200818 yr Vi kan nog fortsättningsvis skjuta både gyltor och yngre galtar utan några som helst problem iom vildsvinens reproduktionstal. Däremot så bör vi vara försiktiga med de äldre galtarna som gärna får sprida de starka generna vidare. Att jämföra älg och gris anser jag vara helt fel.
Publicerat Juni 25, 200818 yr Vi kan nog fortsättningsvis skjuta både gyltor och yngre galtar utan några som helst problem iom vildsvinens reproduktionstal. Däremot så bör vi vara försiktiga med de äldre galtarna som gärna får sprida de starka generna vidare.Att jämföra älg och gris anser jag vara helt fel. Det gör jag inte utan frågan var om det finns en risk att det blir brist på stora handjur inom vildsvinsstammen, som det är för alla andra klövviltsarter såsom rådjur, älg, kron- och dovvilt.
Publicerat Juni 25, 200818 yr Skjuter nog gyltor jag med om jag vet att de är just gyltor.. statistiken säger dock något annat iofs På uppskattningsvis 10-12 vakgrisar så har jag inte skjutit en enda gylta/sugga. På den marken där jag är med nu så är det bara galtar skjutna med möjligen ett undantag, kompisen sköt en kulting på stånd under älgjakten förra året och jag minns fan inte vad det var för kön på den nassen. Alla de jag skjutit har dock varit galtar. Har för mej att det stod ngt i Svensk Jakt nu och jag har även läst det tidigare att för varje fjoling så ska man ha skjutit ett rätt stort antal kultingar om man har syftet att släppa upp stammen. Så förvaltningsmässigt så är det väl inte helt igenom smart att jaga nu då brödrostarna är just brödrostar.. även om risken att skjuta fel djur är som lägst just sommartid.. knepigt! Skit samma, såvitt jag förstod så såg Örjant att det inte fanns ngr dragna spenar och givet detta så är det klockrent att skjuta. Grattis till en förbannat fin matgris! Mvh!
Publicerat Juni 26, 200818 yr Det gör jag inte utan frågan var om det finns en risk att det blir brist på stora handjur inom vildsvinsstammen, som det är för alla andra klövviltsarter såsom rådjur, älg, kron- och dovvilt. Den risken att vi skjuter bort de flesta stora galtar är inte troligt. Ser vi fortfarande på reproduktionstalet och så även att grisen ligger högre "intelligensmässigt" än andra djur finns det alltid grisar som överlever nästan hur vi än gör. Klart, på vissa områden med intensiv jakt stryker många med, men det gör andra djur också. Att vara återhållsam gäller för allt vilt, så även vildsvinen där jakttrycket är stort. Själv jagar jag på gristäta marker, men för den sakens skull har jag aldrig skjutit en sugga och jag försöker också spara några stora galtar även om jag inte riktigt tror att det har någon betydelse.
Publicerat Juni 26, 200818 yr Den risken att vi skjuter bort de flesta stora galtar är inte troligt. Ser vi fortfarande på reproduktionstalet och så även att grisen ligger högre "intelligensmässigt" än andra djur finns det alltid grisar som överlever nästan hur vi än gör.Klart, på vissa områden med intensiv jakt stryker många med, men det gör andra djur också. Att vara återhållsam gäller för allt vilt, så även vildsvinen där jakttrycket är stort. Själv jagar jag på gristäta marker, men för den sakens skull har jag aldrig skjutit en sugga och jag försöker också spara några stora galtar även om jag inte riktigt tror att det har någon betydelse. Men nog är det väl så att vuxna galtar är rätt ovanliga på de flesta håll. Är väl få som blir äldre än 3 år. Eller?