Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 07-08

Featured Replies

Publicerat
Det är ju rent förskräckligt vad vissa får offra sig :angry::angry:

mvh

Visst är det? ;)

Faktum är att på den marken har det kanppt funnits en gris tidigare. I princip gristomt i hela lägområdet, faktiskt. Men i år har det nog skjutits 5-6st i hela området. Jag hoppas innerligt att det går att få till någon form av vildsvinsområdet för hela älglaget. Försöka få till gemensamma avskjutningsregler, en eftersöksorganisation, gemensam jakt och kanske få till en "akutgrupp" för de som inte vill, kan eller har tid att jaga bort grisar som ger sig på åkrar etc. Får väl se hur det går till hösten.

• Svar 389
  • Visningar 39,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
kanske få till en "akutgrupp" för de som inte vill, kan eller har tid att jaga bort grisar som ger sig på åkrar etc

Du kanske kan få låna en fälla av han i Korrö. Vet inte om du hört ryktet?

Publicerat
Du kanske kan få låna en fälla av han i Korrö. Vet inte om du hört ryktet?

Tja är det bara rykte, menar du?

För egen del anser jag att den dagen de måste sätta ut fällor för grisar, så har vi jägare misslyckats med att hantera vildsvins stammen.

Publicerat
Tja är det bara rykte, menar du?

Är ju alltid lite tveksamt med uppgifter i 3e-4e hand, men nu har en person jag litar på sagt att det stämmer.

Ska vara 15 kultingar tagna i samma fälla, men de hade dött av syrebrist i värmen. Är visst polisanmält också.

Publicerat

Inga grisar skjutna här ännu iaf.. Har sett grisar varenda kväll nu.. I går hade jag en sugga och 5 kultingar på en åker.. men det var nog drygt 200m..

I kväll satt jag vid åteln en stund.. sen började regna som fn så jag gav upp. Körde inte 200 m innan de for över två halvstora grisar över vägen.. :rolleyes:

Sen när jag kom hem så hade jag tre vuxna grisar på åkern bakom huset igen! SMög upp på grabbens rum och kikade på dem med studsaren. Då kommer det 14 kulltingar som kom ut till de stora grisarna. Är ju fn att jag inte får jaga precis här bakom!! men de vågade sig inte in på trädgården idag heller.. :rolleyes:

Funderar just nu på om jag ska hålla mig vaken en timme till och ge mig ut och smyga en runda... :angry:

Publicerat
Visst är det? :angry:

Faktum är att på den marken har det kanppt funnits en gris tidigare. I princip gristomt i hela lägområdet, faktiskt. Men i år har det nog skjutits 5-6st i hela området. Jag hoppas innerligt att det går att få till någon form av vildsvinsområdet för hela älglaget. Försöka få till gemensamma avskjutningsregler, en eftersöksorganisation, gemensam jakt och kanske få till en "akutgrupp" för de som inte vill, kan eller har tid att jaga bort grisar som ger sig på åkrar etc. Får väl se hur det går till hösten.

Låter som sunda tankar om förvaltningen av vildsvinen, just det med akutgrupp tror jag kommer att behövas för att övervinna böndernas vrede mot dessa djur.

EFtersöks grupp är ju ennu en sak som många glömmer bort, jag vet inte om en enda hund här som ställer ett skadat svin, inte vet jag många som vill gå och spåra i lina heller för den delen.

Har just kommit hem efter att ha varit inbjuden på svinvak hos en bekant innan näshult, tyvär kom regnet även till os men vi satt under tak så det var ok, inte en gris i sikte, tror att killen skojjar lite om hur mycket gris det finns där... :rolleyes:

Publicerat

Snart dags att ge sig ut igen.. Får se hur vädret blir bara.. skumt som fn idag.. ;)

Ska gå och sparka och spotta lite på åkern vid huset innan jag cyklar bort till åteln.. :D

Publicerat

:)

http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/vildsv...dods(732097).gm

Verkar som vildsvinsfällor kan vra ruskigt effektiva på att fånga vildsvin, men det visar ju tydligt att inte vem som helst ska få handha dem. Och vad är tanken med att fånga kultingar nu??

Publicerat

Den här galten stod och smaska vete igårkväll... Mer om det i jaktdagboken.

post-269-1215589681_thumb.jpg

Publicerat
:D

http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/vildsv...dods(732097).gm

Verkar som vildsvinsfällor kan vra ruskigt effektiva på att fånga vildsvin, men det visar ju tydligt att inte vem som helst ska få handha dem. Och vad är tanken med att fånga kultingar nu??

Nu har man ju inte alla fakta men nog verkar det som det kan gå rejält fel även om man använder fällorna efter lagen. Tanken med att ha fällan gillrad nu var säkert att minska stammen. ( och det lyckades ju :) )

En liten fundering är ju vad som hänt om suggan gått i fällan istället.

Publicerat
Nu har man ju inte alla fakta men nog verkar det som det kan gå rejält fel även om man använder fällorna efter lagen. Tanken med att ha fällan gillrad nu var säkert att minska stammen. ( och det lyckades ju :angry: )

En liten fundering är ju vad som hänt om suggan gått i fällan istället.

Hm.. om en kultingförande sugga går i fällan, så är det ju fredad och ska ju då släppas ut. Men med tanke på att de lät en helt gäng klultingar dö i fällan, så undrar man ju om de verkligen släppt ut en sugga?

Förbannat idiotiskt var det i alla fall.

• 2 weeks later...
Publicerat

Tja,

Ikväll har jag äntligen kokat loss underbetarna från galten jag sköt i Juni. 22 cm långa och 26 mm breda om jag mätt rätt, hade inget måttband hemma så jag fick rulla dem längs ett A4:a, bredden är dock mätt med skjutmått.

Lägger in en bild med en snusdosa och sköld som referens tagen med mobilen.

mvh

Dard

post-284-1216848637_thumb.jpg

Publicerat

Riktigt fina betar Dard!!

Har ej skrivit i denna tråd men däremot i min jaktdagbok. Hos oss märks en markant ökning av svinen iår. Åteln är välbesökt trots årstiden och vi har skjutit 2 grisar där nu på en vecka. Jag tog en årsgris förra fredagen och kompisen en gylta på 70 kilo i måndagskväll.

Det finns minst två suggor som går där med vardera 6-8 årsgrisar.

Publicerat

riktigt fina beter Dard!

Publicerat

Tjena alla.

Min vildsvins jakt i går slutade med ett besök på akuten.

Det var så att två kompisar och jag skulle passa på fälten för att se om grisarna skulle ut i havren.Det var en intressant kväll. Vi såg en del rådjur vilka verka ha hämtat sig från räv explotionen som vi har haft. En del harar samt en grävling siktades.

Mörkret kom och till slut så var det dax att packa i hop och jag skickade ett sms till de två andra att de skulle dra sig mot mitt pass.

Klättrade ned i från det rangliga tornet och gick fram mot åkren.

Nu är det så att det är ett dike innan åkern börjar och vig och grasiös som man är B) så hoppar man väl lite smidigt över det tänkte jag.

Jojo du.

Landade blixte fel med ena foten och föll ihop i en hög där bland vetet. Båle ont i höger foten.

Satan nu gick kina resan åt helvete var det första jag tänkte(ska åka på måndag 28/8 med jobbet). Började skrika på kompisarna som kom springande och de undrade varför jag låg på marken och rullade mig. Fick ju förklara var som hänt. Mycket lite empati hos vildsvins jägare märkte jag.

Så idag har man suttit halva dagen på akuten :P . Det var en kraftig stukning och troligen var det kängan och räddade foten sa läkaren.

En jätte söt At läkare fick jag tag på som ville veta vad som hänt.(Vilket jag redan berättat för 5 sköteskor.)

Så jag började berätta att jag varit på vildsvins jakt. Oj har vildsvinen gjort detta sa hon förskräckt. Dom är ju så farliga.

Då känndes det lite ynkligt att säga att jag skadad mig när jag skulle hoppa över ett dike.

Kanske skulle sagt att jag blev anfallen av en riktig best som skulle anfalla en skön jungfru men jag lyckades nedlägga den och skydda jungfrun. Nej det hade hon nog inte trott på.

Så det blev ju till att erkänna, jag hoppade över ett dike :D

Så nu är det kryckor som gäller i ca 2 veckor

trident1452

Publicerat
Tjena alla.

Min vildsvins jakt i går slutade med ett besök på akuten.

Det var så att två kompisar och jag skulle passa på fälten för att se om grisarna skulle ut i havren.Det var en intressant kväll. Vi såg en del rådjur vilka verka ha hämtat sig från räv explotionen som vi har haft. En del harar samt en grävling siktades.

Mörkret kom och till slut så var det dax att packa i hop och jag skickade ett sms till de två andra att de skulle dra sig mot mitt pass.

Klättrade ned i från det rangliga tornet och gick fram mot åkren.

Nu är det så att det är ett dike innan åkern börjar och vig och grasiös som man är :D så hoppar man väl lite smidigt över det tänkte jag.

Jojo du.

Landade blixte fel med ena foten och föll ihop i en hög där bland vetet. Båle ont i höger foten.

Satan nu gick kina resan åt helvete var det första jag tänkte(ska åka på måndag 28/8 med jobbet). Började skrika på kompisarna som kom springande och de undrade varför jag låg på marken och rullade mig. Fick ju förklara var som hänt. Mycket lite empati hos vildsvins jägare märkte jag.

Så idag har man suttit halva dagen på akuten :P . Det var en kraftig stukning och troligen var det kängan och räddade foten sa läkaren.

En jätte söt At läkare fick jag tag på som ville veta vad som hänt.(Vilket jag redan berättat för 5 sköteskor.)

Så jag började berätta att jag varit på vildsvins jakt. Oj har vildsvinen gjort detta sa hon förskräckt. Dom är ju så farliga.

Då känndes det lite ynkligt att säga att jag skadad mig när jag skulle hoppa över ett dike.

Kanske skulle sagt att jag blev anfallen av en riktig best som skulle anfalla en skön jungfru men jag lyckades nedlägga den och skydda jungfrun. Nej det hade hon nog inte trott på.

Så det blev ju till att erkänna, jag hoppade över ett dike :D

Så nu är det kryckor som gäller i ca 2 veckor

trident1452

Sorry kompis men man kan ju inte låta bli att smågarva lite grann också åt eländet och alla som Du har fått berätta det för. :DB)

Sköt om Dig och har det så trevligt i Kina!

:D

Publicerat

Du skulle sagt den andra versionen om vildsvinen. :)

Publicerat

jo tror du den hade funkat då? Riktigt söt var hon och ingen ring på fingret :)

Sitter här och tröstar mig med några jamerson. Känns lite bättre nu.

trident1452

Publicerat
jo tror du den hade funkat då? Riktigt söt var hon och ingen ring på fingret :D

Sitter här och tröstar mig med några jamerson. Känns lite bättre nu.

trident1452

Hahaha! Jaha, den versionen! :);):(:)

Publicerat

jo whiskeyn menar jag inte porrstjärnan om det var henne du tänkte på ;)

ang läkaren så får man väl se om det blir några återbesök. Grisjakten är ju inte slut ännu och snart börjar hundjakten så det finns gott om tillfällen att skada sig.

trident1452

• 1 month later...
Publicerat

satte mig på pass denna regniga kväll i förhoppningen att skjuta mig en bock på min farbrors mark.....satt väll någon timme i ösregnet men med tak på tornet mådde jag ganska väl. get och kidde kommer springandes och är riktigt stressade och rädda för någonting.....kändes lustigt och 5 minuter senare ser jag en gris 70 meter bort! :rolleyes: jag blev HELT SJUKT STÄLLD.....då jag aldrig sett en gris förrutom nere i skåne och nu befann jag mig 3 mil söder om jönköping småland.......nåväl var tvungen att få ner puls samt bestämma vad de var för gris innan jag skulle göra mig beredd att skjuta......enligt min uppfattning en gris i 80 kg klassen kanske, gylta eller galt men kändes något mer åt galthållet....den stod o smackade och kollade åt mitt håll och var ganska nervös då jag började sikta in mig.......när läget kom med ren bredsida hade jag sjuk puls och bössan gick av.......repeterade snabbt och såg grisen ligga o sparka bakut på rygg.......ville inte skjuta ett andra skott då jag inte såg var som var fram och bak pågrund av gräset.......de gick 15 min innan jag och min farbror gick fram o kolla......tydligen hade den stått och mumsat på en hög me äpplen som jag inte lagt märke till......jag trodde ju bergis att de låg där nånstans men icke! skarp älghund med rutinerade vildssvinjägare anlände och spårade grisen....kändes lite dumt att inte kunna ge exakt skottplatsangivelse men jag var ganska på de klara med att den borde stått vid äpplerna och käkat då den stod still så ca 5-7 minuter innan jag sköt.....

förmodligen var de inget genomslag och vi befarade att skottet tagit i taggutskottet eller vad tror ni? i och med att den gick i backen....sen sköt jag med en 6,5:a vilket många säkerligen har åsikter om men jag var ju som sagt inte ute på vildsvinsjakt direkt.....grisen spårades ett par hundra meter och hunden hann aldrig ikapp den riktigt så riktigt illa däran var den nog inte.....den hade även stannat och skitit vid ett ställe.....blir att åka dit imorgon på morgonen och göra en till undersökningen så kanske man är på de klara med hur de gick till........nu sitter man här och mår skit.....hoppas grisen mår bättre än mig ialla fall! :rolleyes:

har aldrig skjutit mot en gris tidigare så de här var allt annat är roligt! de sjuka är att jag hade bra stöd och till och med kunde zooma in 8 i siktet och hade ren bredsida, allt kändes ju så bra när jag repeterade efter skottet!!!!!.....att jag inte såg när de resta sig och sprang iväg över diket är för mig ett mysterium......

dela gärna med er vad ni tror .......

Publicerat

vart ute i nästan 3 timmar nu på förmiddagen och spårade utan resultat, vi gick i samma löpa och följde språngspår som vi såg igår också.....de var skit lite överallt så han verkade vara ganska pigg.......om de var rätt vildsvin som hunden var efter igår så gick den nästan 3 km så den bör ju vara frisk......men de sjuka är att vi inte finner något tecken på träff på skottplatsen trots att jag är säker på att han drog i backen de första.....förmodligen taggutskott då men bör ju varit lite hår ialla fall eller någonting annat.....kan heller inte utesluta en bom heller då de kan varit så att de jag ville få att se ut som han drog i backen kan i själva verket varit att han hoppade ner i diket 1,5 m bort? jaja nu har man gjort vart man kunnat och det är väll bara att konstatera att första vildsvinskontakten inte blev en solskenshistoria...men men <_<

Publicerat
vart ute i nästan 3 timmar nu på förmiddagen och spårade utan resultat, vi gick i samma löpa och följde språngspår som vi såg igår också.....de var skit lite överallt så han verkade vara ganska pigg.......om de var rätt vildsvin som hunden var efter igår så gick den nästan 3 km så den bör ju vara frisk......men de sjuka är att vi inte finner något tecken på träff på skottplatsen trots att jag är säker på att han drog i backen de första.....förmodligen taggutskott då men bör ju varit lite hår ialla fall eller någonting annat.....kan heller inte utesluta en bom heller då de kan varit så att de jag ville få att se ut som han drog i backen kan i själva verket varit att han hoppade ner i diket 1,5 m bort? jaja nu har man gjort vart man kunnat och det är väll bara att konstatera att första vildsvinskontakten inte blev en solskenshistoria...men men ;)

"Ligga och sparka bakut med bakbenen" tyder inte på något dike, utan du har säkert träffat alldeles för högt i tagguskotten. Denna skada läker ut fort på vildsvin!

Jag har en kompis som sköt ett högt skott på en större galt under en älgjakt för några år sedan. Galten gick i backen omedelbart, men var fort uppe på benen igen. Något andra skott blev det aldrig då han inte kom för sig att skjuta igen.

Samma galt + en sugga hade jag på en av mina åtlar ett par veckor senare. Det var inget läge att skjuta, men galten rörde sig obehindrat.

Jag förstår din frustration, men bara lugn för grisen lever säkert och den skadan läks ut relativt snart. Synd bara att det skulle gå så här med din första gris.

Publicerat
"Ligga och sparka bakut med bakbenen" tyder inte på något dike, utan du har säkert träffat alldeles för högt i tagguskotten. Denna skada läker ut fort på vildsvin!

Jag har en kompis som sköt ett högt skott på en större galt under en älgjakt för några år sedan. Galten gick i backen omedelbart, men var fort uppe på benen igen. Något andra skott blev det aldrig då han inte kom för sig att skjuta igen.

Samma galt + en sugga hade jag på en av mina åtlar ett par veckor senare. Det var inget läge att skjuta, men galten rörde sig obehindrat.

Jag förstår din frustration, men bara lugn för grisen lever säkert och den skadan läks ut relativt snart. Synd bara att det skulle gå så här med din första gris.

tack frontier, alltid skönt att trösta sig med att andra vart utför liknande saker....är säkert så att de träffade taggutskottet.....var nog lite "för bra läge" då jag satt o sikta på den i mer än 5 minuter..... :lol:

Publicerat
tack frontier, alltid skönt att trösta sig med att andra vart utför liknande saker....är säkert så att de träffade taggutskottet.....var nog lite "för bra läge" då jag satt o sikta på den i mer än 5 minuter..... :lol:

Grisen är säkert det villebrådet som höjer pulsen mest. Innan jag sköt min första gris satt jag ofta ute och tittade på dem på åtlarna för att lära mig mer om dem innan jag började skjuta. Det blir sen genast så mycket lättare att skjuta när inte hjärtat slår frivolter i skottögonblicket.

Nu har jag jagat gris i 10 år, men fortfarande kan jag känna den där extra lilla kicken av när adrenalinet rusar genom kroppen. Blir jag av med det, slutar jag säkert med grisjakten eftersom då spänningen också försvinner.