Publicerat April 28, 200818 yr Grymma kulor. Nu är grisen styckad, nerpackad och färsen är mald. Grillade ryggbiffen i lördags, mums.
Publicerat Juni 12, 200818 yr Yeees nu släppte det äntligen sköt min fjärde gris i går kl 22:25 det var en gylta.
Publicerat Juni 12, 200818 yr Just därför är det skoj att dom är lovliga nu. Va!?! Det måste jag hem och berätta för Lina och Funny.
Publicerat Juni 16, 200818 yr Tja, Var ute i lördags för att vaka vårbock då en gris ville korsa hygget jag satt på för sista gången. Slaktvikt på dryga 80 kilo, 7.5 cm utstick. Var tvugna att ta ur den för att få den ur skogen på tre man så någon som har en idee på trolig levandevikt så vore det intressant? Ser mindre ut på bilden pga att större delen av grisen ligger kvar i diket... mvh Björn
Publicerat Juni 16, 200818 yr Sicket as Kanske slaktar den inte av sig 50% med tanke på bogbrosk och så men bra nära. Över 150 väger den alla gånger. 7,5 cm x3 är 22+, mycket fin trofé. Stort grattis, inget dussinsvin. Var det i Sotter? Kaliber, kula?
Publicerat Juni 16, 200818 yr Kan intyga att det var ett as, fy fan vad vi fick slita för att få den ur skogen, att dra den ourtagen de dryga 400 metrarna till vägen var inte att tänka på. Att sen självaste skytten hade tömt hela kroppen på adrenalin gjorde ju inte saken bättre /Vesslan
Publicerat Juni 16, 200818 yr Grattis till juste galt! Tror att du kan räkna med att den väger nästan det dubla mot slaktvikten (kanske inte riktigt) 7,5 cm utstick brukar innebära att betarna ligger mellan 18 - 21 cm längd. Det intressanta är dock bredden i mm på underbetarna. Vill man uppskatta trofén tar man den genomsnittliga bredden i mm på underbetarna x 3 (tex 24 mm och 26 m = 25 X 3 = 75 poäng) Till det tar man längen på underbetarna i cm och delar med två ( 19 cm + 21 cm = 20 cm = 20 poäng) Sist tar man den genomsnittliga omkretsen på överbetarna och får poäng per cm. ( 7,5 + 7,3/2 = 7,4 poäng) För att nå brons skall man uppnå 110 poäng. För att en galt skall vara medljklass måste bredden på underbetarna ligga i närheten av 30 mm, oavsett längd... Mvh Oskar
Publicerat Juni 16, 200818 yr Tackar för grattulationerna! Ska mäta lite på betarna när jag kokat och sågat loss dem får vi se om de är aktuella att lämna för bedömning eller om de monteras direkt..?? Japp, i Sotter var det! mvh Björn
Publicerat Juni 16, 200818 yr Tja,Var ute i lördags för att vaka vårbock då en gris ville korsa hygget jag satt på för sista gången. Slaktvikt på dryga 80 kilo, 7.5 cm utstick. Var tvugna att ta ur den för att få den ur skogen på tre man så någon som har en idee på trolig levandevikt så vore det intressant? Ser mindre ut på bilden pga att större delen av grisen ligger kvar i diket... mvh Björn Det ser faktiskt ut att vara en riktigt fin galt. Grattis!!
Publicerat Juni 16, 200818 yr Jag har blivit såå sugen på att jaga gris här hemma ,, Inga grisar,,, Igår gick jag en runda på grannmarken som vi arrenderar, den är på 20ha uppdelat på 2 delar ca 10ha st. På den ena bara 75m från min gräns fanns grisbök Gick en sväng men hittade inget mera, tog åkerkanten hem över en annan grannes mark o hela kanten på åkern var bökad , inte i så stora mngder men ändå, det böket fanns ca 50 m från min gräns,, Problemet är bara att jag har inget utrymme på min sida eller på den marken jag arrenderar att sätta upp en åtel på, det är täta granplanteringar o liknande o jag vill inte sätta upp en åtel 25 m från gräns,, inte jägarmässigt. ----------brännde nästan maten,, återkommer'
Publicerat Juni 16, 200818 yr Nu är maten färdig och uppäten. Min fråga nu till er alla grisproffs, hur gör jag bäst för att locka in grisarna på min mark minst 3-500m, vill inte att någon ska kunna säga att jag åtlar för nära grannen.. Har fått tips på att tjära träd, med ett 10-o tal meter mellan, in där jag vill ha dom, o sedan en liten åtel med majs eller liknande.
Publicerat Juni 16, 200818 yr Skurebo Leta rätt på den lämpligaste platsen. Sen tjärar du ett par träd där och ställer dit en "rulltunna" med majs eller ärtor. Om dom sen börjar gå dit regelbundet så kan du utöka senare. Men tänk på det. Riktiga grisjägare har inga åtlar, endast foderplatser...
Publicerat Juni 17, 200818 yr Nu är maten färdig och uppäten.Min fråga nu till er alla grisproffs, hur gör jag bäst för att locka in grisarna på min mark minst 3-500m, vill inte att någon ska kunna säga att jag åtlar för nära grannen.. Har fått tips på att tjära träd, med ett 10-o tal meter mellan, in där jag vill ha dom, o sedan en liten åtel med majs eller liknande. Hm.. du borde ju ha grisar i dina trakter.. Finns ju lite mest varstans runt omkring iaf. Är nog bara en tidsfråga innan de hittar till dig också. På tal om Musköts inlägg tidigare: De går ju två foderplatser på en åtel..
Publicerat Juni 17, 200818 yr SkureboLeta rätt på den lämpligaste platsen. Sen tjärar du ett par träd där och ställer dit en "rulltunna" med majs eller ärtor. Om dom sen börjar gå dit regelbundet så kan du utöka senare. Men tänk på det. Riktiga grisjägare har inga åtlar, endast foderplatser... Hm.. du borde ju ha grisar i dina trakter.. Finns ju lite mest varstans runt omkring iaf. Är nog bara en tidsfråga innan de hittar till dig också. På tal om Musköts inlägg tidigare: De går ju två foderplatser på en åtel.. Visst har jag gris i mina trakter men inte på min mark...... Jag ska nog prova att tjära träd, får för mig att det ska "dra" bra med gris,,,
Publicerat Juni 17, 200818 yr Se till att fixa lite limpor från någon bagare eller något alt kör med ärter och/eller maj i en tunna så är det liksom klart. Skit i att försöka lägga fodret i närheten av där du sett bök, se i stället till att du fodrar där du har bra möjligheter att få till en uthållig utfodring. Värdelöst med svårtillgänglig foderplats, man kräks på att släpa foder jag lovar! Alltså, finn lämplig plats och tjonga ut foder samt tjära träd. Lovar dej att du har dem inne på ingen tid alls! Är en jävla kul känsla att se de första spåren på en nyetablerad foderplats om du inte fodrat förut på din mark! När du sen lägger första nassen så är det STORT! Mvh!
Publicerat Juni 17, 200818 yr Se till att fixa lite limpor från någon bagare eller något alt kör med ärter och/eller maj i en tunna så är det liksom klart. Skit i att försöka lägga fodret i närheten av där du sett bök, se i stället till att du fodrar där du har bra möjligheter att få till en uthållig utfodring. Värdelöst med svårtillgänglig foderplats, man kräks på att släpa foder jag lovar! Alltså, finn lämplig plats och tjonga ut foder samt tjära träd. Lovar dej att du har dem inne på ingen tid alls! Är en jävla kul känsla att se de första spåren på en nyetablerad foderplats om du inte fodrat förut på din mark! När du sen lägger första nassen så är det STORT! Mvh! Synd att frugan inte jobbar på bageriet längre Ska köra igång den snart,(hoppas jag) har ett ställe inte långt från denna plats som är lämpligare i alla avseénden. går att köra med traktor fram dit. Våra fruar är dock helt emot detta men kan nog fica lite vid sidan , hon har ändå rätt dålig koll på vad jag gör i skogen, även om hon jagar.....
Publicerat Juni 17, 200818 yr ???Vill de inte att ni fodrar gris? Varför? Mvh! Det där är inte så ovanligt. På min ena mark så har vi ingen gris, men det finns runt omkring. Kollade i söndags när vi hade möte, vad de andra tyckte om att börja utfodra. Var inte så populärt...
Publicerat Juni 17, 200818 yr Kul som fan! Vilket hygge sköt du på? Mvh! Den sköts på nya hygget söder om Tumvanten, det hygget som ni passerade när du, Jansson och MKJ jagade hos oss. Jag tror att grisarna bor söder om det hygget, ganska tät granplantering och de blir absolut inte störda där, för vi jagar i princip inte i det området. Det finns en del spår som är i närheten. Jag tror att era hundar markerade en del där. En riktigt schyst gris, må jag säga. Är absolut inte avundsjuk. Det enda trista är att nu är jag inte längre den enda som har skjutit gris i Sotter (ödmjukt). Riktigt stort grattis, Dard
Publicerat Juni 17, 200818 yr ???Vill de inte att ni fodrar gris? Varför? Mvh! De vill inte ha grisar för att dom tror att det blir mycket jobb med det,, Kanske är dom lite rädda att hundarna ska få stryk av grisarna, eller att grisanra ska störa de andra djuren på marken. Vet inte på riktigt varför de inte vill ha gris.... men jag ska ta reda på.. Köper ju en spridare i legitimt syfte, (duvjakt) men den används nog bara ett par månader om året,,, vet inte vad jag ska göra med den resten av året. Sedan kommer ju frågan hur mycket man kan fodra innan det anses som att överfodring. är ju ganska heta debatter just nu om detta med att sänga ut tonvis med foder på foderplatser. Jag vill inte skapa problem för andra markägare o bönder pga att jag vill skjuta vildsvin. Jag kan tänka mig att de ända som kan fodra så mycket är de stora godsen som kan tänkas ha en egen stam av svin och som jagar på andra sett en vad vanliga svensson kan o ser till att skador minimeras.. Kanske även kan täcka upp ekonomiskt för vissa skador efterson det är på deras marker.........
Publicerat Juni 18, 200818 yr Då har till och med jag lyckats... Det blev en galt som klev fram på styva 50 meter, den drog iväg ut imörkret men efter en insats av Sally så låg den på plats efter en vinkel 40 meter från skottplatsen, kul för mig men jävligt kul för hunden att äntligen få lugga Grisragg Kommer väl nåt mer matnyttigt i Dagboken så småningom.......