Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 07-08

Featured Replies

Publicerat
Men nog är det väl så att vuxna galtar är rätt ovanliga på de flesta håll. Är väl få som blir äldre än 3 år. Eller?

OT, ungefär hur hög är levandevikten hos en 3-årig galt? 130 kg eller är det mer?

• Svar 389
  • Visningar 39,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Men nog är det väl så att vuxna galtar är rätt ovanliga på de flesta håll. Är väl få som blir äldre än 3 år. Eller?

Jodå, du har så rätt, men det är på de marker det jagas lite hårdare på. Annars är det inte lätt att komma till skott på dessa äldre herrar som varken besöker åtlar eller rör på sig i skjutljus.

Publicerat

Nedan bild exempelifierar garnityr och ålder. Galtarna var på sitt 3e, 4e och förmodligen 6e levnadsår. Eller om man vill 2, 3 eller 5 år.

Vikterna levande var ca 90, 122 och 160 kg. Slaktvikten har varit 46, 63 och 78 kg. Men då var den sista stora rätt mager efter brunst och borde vägt 15 kg till levande, den var jäkligt stor i kroppen, betarna hade nog kunnat blivit grövre. En galtgris i åldern 1-3 år ligger mellan 47 och 53% i kött. När dom blir större är det svårare pga ojämnt hull över säsongen + ett bogpansar som kan väga 8-10 kg.

post-1031-1214503602_thumb.jpg

Publicerat

Nu är grisarna vid åteln varje kväll men jag sparar nog dom till hundjakten. Zorro älskar att tampas med dom. Men skulle dom börja böka i bonnens åkrar får jag väl göra en insats!

\mats

post-647-1214589532_thumb.jpg

Publicerat

Lägger in en bild till från åteln. Nu är dom framme redan när det fortfarande är ljust så snart får jag nog ta en runda och kolla läget.

\mats

post-647-1214842276_thumb.jpg

Publicerat
Lägger in en bild till från åteln. Nu är dom framme redan när det fortfarande är ljust så snart får jag nog ta en runda och kolla läget.

\mats

Hoppas du tänker på var du har kameran när du sitter i kojan och skjuter? :lol: Såg nästan ut som den satt lite farligt till..

Publicerat

Hoppas du tänker på var du har kameran när du sitter i kojan och skjuter? Såg nästan ut som den satt lite farligt till..

Tänkte samma sak själv då kompisen sa att han skulle dit. Skulle vara roligt att få skottet på bild men den turen har man väl inte!

\mats

Publicerat
Hoppas du tänker på var du har kameran när du sitter i kojan och skjuter? Såg nästan ut som den satt lite farligt till..

Tänkte samma sak själv då kompisen sa att han skulle dit. Skulle vara roligt att få skottet på bild men den turen har man väl inte!

\mats

Eller ännu värre, skottet I kameran!

Publicerat

Fick en inbjudan till årets första grisvak på fredag,,

Måste nu ut o skjuta in den nya kikarmonteringen.

Jag brukar ha mina vapen inskjutna på 80m med ett par cm överslag, hur gör ni andra skjuter ni in så och sedan kollar med ett antal skott var träffen blir på kasnke 50 m eller skjuter ni in på 50 m.

Det är ju en klar försel kanske om amn har ett vapen som man bara skjuter gris med, men jag har inte det,

Jag skjuter nog in på 80 med överslag och kollar träffläget noga på 30-50 m.

Publicerat
Fick en inbjudan till årets första grisvak på fredag,,

Måste nu ut o skjuta in den nya kikarmonteringen.

Jag brukar ha mina vapen inskjutna på 80m med ett par cm överslag, hur gör ni andra skjuter ni in så och sedan kollar med ett antal skott var träffen blir på kasnke 50 m eller skjuter ni in på 50 m.

Det är ju en klar försel kanske om amn har ett vapen som man bara skjuter gris med, men jag har inte det,

Jag skjuter nog in på 80 med överslag och kollar träffläget noga på 30-50 m.

Jag har bössan inskjuten med ca 3-4 cm överslag på 80 meter. Kollar träffläget på 50 meter.

Publicerat
Jag har bössan inskjuten med ca 3-4 cm överslag på 80 meter. Kollar träffläget på 50 meter.

OK hur slår din på 50m motsvarande 80+?

Publicerat

Slåss som vanligt med grisarna här hemma.. Pratade med markägaren i går och han hade tydligen haft grisar runt huset mest varje kväll nu. Har ju en åtel 300 m in i skogen, men icke att de ska dit med någon reda. Satt en runda i går och det var hur stilla som helst.. Men på vägen hem så såg jag en nasse som slank in i skogen mellan åkrarna.

I kväll blir det nog en lite smygrunda och försöka mula en kulting som ren konsekvensuppfostran.. Det blir nog lugnast så..

Publicerat
Slåss som vanligt med grisarna här hemma.. Pratade med markägaren i går och han hade tydligen haft grisar runt huset mest varje kväll nu. Har ju en åtel 300 m in i skogen, men icke att de ska dit med någon reda. Satt en runda i går och det var hur stilla som helst.. Men på vägen hem så såg jag en nasse som slank in i skogen mellan åkrarna.

I kväll blir det nog en lite smygrunda och försöka mula en kulting som ren konsekvensuppfostran.. Det blir nog lugnast så..

Prova med lite potatis på åteln, många hävdar att detta är värdelöst och funkar inte förrän potasinen fryser. Men på de här grisarna funkar det.

Var vid åteln igår vid femtiden och då går det 11 grisar ute på en åker bara 100 meter bort. Ringer hem till dottern som tar med sig pojkvännen upp och så får dom se grisar i levande fritt tillstånd för första gången.

Tror inte jag våga skjuta någon av de tre stora då det verkar finnas kultingar av lite olika storlek.

Publicerat
Prova med lite potatis på åteln, många hävdar att detta är värdelöst och funkar inte förrän potasinen fryser. Men på de här grisarna funkar det.

Var vid åteln igår vid femtiden och då går det 11 grisar ute på en åker bara 100 meter bort. Ringer hem till dottern som tar med sig pojkvännen upp och så får dom se grisar i levande fritt tillstånd för första gången.

Tror inte jag våga skjuta någon av de tre stora då det verkar finnas kultingar av lite olika storlek.

Provat med det mesta vid det här laget.. Att blanda i lite kakao och anis till foderspriadare är dennav veckas test.. De är där ngn natt och sen borta ngn vecka igen.. Sen efter älgjakten så kommer de igen. I Dec-feb så är de nästa där varje natt. .Det är ju då jag kan börja skjuta.. :D

Publicerat
Provat med det mesta vid det här laget.. Att blanda i lite kakao och anis till foderspriadare är dennav veckas test.. De är där ngn natt och sen borta ngn vecka igen.. Sen efter älgjakten så kommer de igen. I Dec-feb så är de nästa där varje natt. .Det är ju då jag kan börja skjuta.. :D

Ja det är märkliga djur grisarna vad som funkar på ett ställe funkar inte alls på nästa. Jag har kört med majs hela våren men de enda som blivit glada är fåglarna :huh:

Publicerat

Men så här års är det väl bättre att jaga på åkrar och vallar och låta de grisarna som går på åteln vara i fred.

Åtminstone i mina ögon.

Ps. Om man nu inte kan hålla sig tills man får släppa hund. :huh::D

Publicerat
OK hur slår din på 50m motsvarande 80+?

På 20 meter, ca 0,5 cm under riktpunkt.

På 50 meter, ca 2 cm över riktpunkt.

På 80 meter, ca 3 cm över riktpunkt.

På 140 meter, mitt i.

På 200 meter, 10-11 cm under riktpunkt (jag har hittils inte skjutit vilt på detta avstånd ändå, dock kan det vara bra att veta hur ammon går på olika avstånd)

Publicerat
Men så här års är det väl bättre att jaga på åkrar och vallar och låta de grisarna som går på åteln vara i fred.

Åtminstone i mina ögon.

Ps. Om man nu inte kan hålla sig tills man får släppa hund. ;):)

Tja visst kan man göra det och det är väl det jag mest gör numera. AV två orsaker: Dels så ser markägaren att ajg gör vad jag kan, dels för att det som sagt blir en viss konsekvens uppfostran på de grisar som är kvar.

Men det är en tämligen tidskrävande sysselsättning och det absolut effektivaste är då om man får dem på ett ställe med en viss kontinuitet.

Här hemma är ju dels problemet att jag inte får jaga dem med hund.. :(

Publicerat
Tja visst kan man göra det och det är väl det jag mest gör numera. AV två orsaker: Dels så ser markägaren att ajg gör vad jag kan, dels för att det som sagt blir en viss konsekvens uppfostran på de grisar som är kvar.

Men det är en tämligen tidskrävande sysselsättning och det absolut effektivaste är då om man får dem på ett ställe med en viss kontinuitet.

Här hemma är ju dels problemet att jag inte får jaga dem med hund.. ;)

Får inte jaga dem med hund? Då kan dom ju grisarna på sina åkrar... :)

Publicerat
Får inte jaga dem med hund? Då kan dom ju grisarna på sina åkrar... ;)

Hehe.. kanske det, men bara jag får komma ut i skogen är jag nöjd.. :)

Publicerat
Hehe.. kanske det, men bara jag får komma ut i skogen är jag nöjd.. :)

Nja du Max.

Har jag inte lärt dig att grisar ska jagas med hund... :(

Och helst ska de jagas med spets... :D;)

Men för att det ska bli riktigt bra så ska det va med min hund.... ;):D

Publicerat
Nja du Max.

Har jag inte lärt dig att grisar ska jagas med hund... :P

Och helst ska de jagas med spets... :P:)

Men för att det ska bli riktigt bra så ska det va med min hund.... :D :D

Aha.. men om det är ju det som jag ska lära mig så är jag obildbar.. B)

Men det är inget som hindrar mig från att både jaga grisarna på åkrarna nu OCH jaga dem med hund i höst.. ;)

Har ju antal hundra hektar där jag numera mest matar och inte vakar några grisar. Även om arrendatorbonden var tämligen irriterad.. Ska göra ett halvhjärtat försök i helgen där faktiskt. MEst för att visa upp mig att jag faktiskt är ute och försöker skjuta dem iaf. ;)

Publicerat
Aha.. men om det är ju det som jag ska lära mig så är jag obildbar.. :D

Men det är inget som hindrar mig från att både jaga grisarna på åkrarna nu OCH jaga dem med hund i höst.. ;)

Har ju antal hundra hektar där jag numera mest matar och inte vakar några grisar. Även om arrendatorbonden var tämligen irriterad.. Ska göra ett halvhjärtat försök i helgen där faktiskt. MEst för att visa upp mig att jag faktiskt är ute och försöker skjuta dem iaf. :D

Det är ju rent förskräckligt vad vissa får offra sig :angry:;)

mvh

Publicerat
På 20 meter, ca 0,5 cm under riktpunkt.

På 50 meter, ca 2 cm över riktpunkt.

På 80 meter, ca 3 cm över riktpunkt.

På 140 meter, mitt i.

På 200 meter, 10-11 cm under riktpunkt (jag har hittils inte skjutit vilt på detta avstånd ändå, dock kan det vara bra att veta hur ammon går på olika avstånd)

ok jag var o sköt in min ikväll men jag hade för dåligt stöd för att mäta så nogrant, var nöjd med att jag träffar inom 5X5 cm på både 30 och ca 120 meter.

Var länge sedan jag sköt med detta vapen, 7X64 slår hårdare en vad 30-06 :an gjorde,, lite gott är det för det känns som den "tar i mera" :angry:

Publicerat
ok jag var o sköt in min ikväll men jag hade för dåligt stöd för att mäta så nogrant, var nöjd med att jag träffar inom 5X5 cm på både 30 och ca 120 meter.

Var länge sedan jag sköt med detta vapen, 7X64 slår hårdare en vad 30-06 :an gjorde,, lite gott är det för det känns som den "tar i mera" :angry:

Har haft en sådan en gång i tiden en Mauser, helstock. Rätt trevlig kaliber faktiskt!