Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Får gratulera Gabbe men en fråga?

Vad menar du med "....den här:"?

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

lagt in en bild.

//

Gabbe

Publicerat

Grattis Gabbe!

:D

Publicerat

Grattis!  :D

Publicerat

tack så mycket. Förövrigt min första :D

//

Gabbe

Publicerat

Lite avis på er faktiskt. Har aldrig fått pröva riktig toppjakt efter gråfågel med tex. finnspets. Hade varit rätt häftigt :D iaf för en skåning

Publicerat
Lite avis på er faktiskt. Har aldrig fått pröva riktig toppjakt efter gråfågel med tex. finnspets. Hade varit rätt häftigt :D iaf för en skåning

Flytta upp då så får Du uppleva det varje vinter. ;D ;) :-*

Publicerat
Flytta upp då så får Du uppleva det varje vinter. ;D ;) :-*
Det var inte en önskan att flytta upp till ett evigt mörker i 6 mån. per år
Publicerat

Bara att komma upp så får du hänga med någon gång tyvärr är hundjakten slut för iår då snön ligger med blött under blir det fort problem med att tassarna växer till isklumpar.

Är på toppjakt nu väldigt bra med fågel ska jaga imorgon sen måste jag hem till jobbet

Glöm inte att det är evigt ljus på sommaren här ;)

Publicerat

Var ut en sväng imorse

Blev en lite kylig morgon här, -18 visade termometern när jag klev upp :D...På med lite extra kläder och sen var jag iväg...jah hade en 45min lång vandring innan jag skulle komma till den myr som det var tänkt att det skulle vara fågel på...gick förbi ett par helt tomma myrar på vägen upp, började misströsta en aning, men det var så jäkla vacker i markerna med perfekt upplega i träden och solen var på väg upp så att det gjorde lixom inget att det inte var några fåglar i träden ;)

Kom tillslut upp till denna myr....TOMT, inte en fjäder så långt ögat kan nå....typiskt, inte helt ovanligt fenomen för oss jägare :D... tog upp GPS:en och kollade om det kunde vara nån mer myr i närheten, och vist var det de ;D...knallade vidare till denna som naturligtvis också var tom på fågel....men skam den som ger sig!

Gick vidare till ett stort hygge som uppkom efter en skogsbrand för två år sedan...men där var det inte tomt :D...en flock orrar satt och betade i en stor björk i kanten på hygget....fram med bössan, på med benstöden, in med ett skott i loppet...och sen la jag mig ner och började sikta....hittade en tupp som satt bra till, men ganska mitt i björken...avståndet var inte helt ovant för mig heller så jag bestämde mig för ett skott på denna :)...skottet gick och orren föll till marken :D yes! lycka!....när jag kom fram visade det sig att orren var trasigare än förväntat :'( och den färska kvisten vid sidan om orren var ett bevis på att kulan mest troligt träffade kvisten och kantrade, därefter träffade orren....men det går att ta reda på lite kött, så skadan var begränsad kan man säga :)....packade ner orren i ryggsäcken, av med stöden från bössan och ner med bössan i hölstret på ryggsäcken....han gå 15m innan jag fick syn på en till Orrtupp i topp :o....samma procedur igen, av med bössan, på med stöden, in med skottet och lägga sig ner...denna satt på längre avstånd, men det kändes helt OK och jag var *rätt* säker på en träff...och i knallen föll tuppen handlöst till marken...ytterligare ett glädjerus! :D

Blev en helt lyckad dag i skogen...hoppas morgondagen blir lika fin :)

/Fredde

Publicerat

Ahh en fin fin dag i skogen inget fel på skyttet häller ;D grattis

Mvh.

Publicerat
Ahh en fin fin dag i skogen inget fel på skyttet häller ;D grattis

Mvh.

Tackar! :-*

Publicerat

Idag har det varit kanonväder men lite fågel i topp. Har sett en orrtupp som satt på 265m på andra sidan en contortaplantering i en rejäl backe. För att kunna skjuta var jag tvungen att ta skottet från det ställe jag upptäckte den. Lyckades med det och sedan var det bara att börja leta. Kanske 30 minuter senare hittade jag igen trädet och under det låg orren död. Inga flockar och en enda vettskrämd höna passerade ovanför oss på väg söderut såg det ut som. Men vilken dag! Nu har jag sju orrar och en hare som ska tas om hand i kväll. Sex stycken har hängt utanför fönstret en vecka efter att ha fått hänga i källaren på mörning.

Publicerat

Grattis o smaklig måltid ;D

Mvh.

Publicerat

Grattis till er alla skyttar! Verkar vara mkt orre som ramlar ner... :D ???

Publicerat

Runt tjugotalet hittils. Fördelat på 110 000 ha mark och fem mil geografiskt. Hade blivit fler om jag inte börjat byta kula och mixtra med andra kalibrar mitt i säsongen.  >:(

Publicerat
Bara att komma upp så får du hänga med någon gång tyvärr är hundjakten slut för iår då snön ligger med blött under blir det fort problem med att tassarna växer till isklumpar.

Är på toppjakt nu väldigt bra med fågel ska jaga imorgon sen måste jag hem till jobbet

Glöm inte att det är evigt ljus på sommaren här ;)

Tackar för invitationen. Vi får se nästa år om det går att lösa. :D
Publicerat
lagt in en bild.

//

Gabbe

NICE, Grattis!

Publicerat
Det var inte en önskan att flytta upp till ett evigt mörker i 6 mån. per år

Nähä! Varför då ??? ??? ??? Fel! Det är inte evigt mörker varken hos oss el. norr om polcirkeln. Lite ljus finns det allt ändå.:D

Publicerat

Jaha då var man hemma efter första toppjakten det blev 4dagars jakt.

Var väldigt gott om orre sämre med tjäder hade bara mobilen med att fota men några bilder kommer nog kanske imorgon för nu är jag rätt trött.

Kompisen sköt en rackelhane idag den satt i en tall och betade som en tjäder jag har skjutit 2rackelhanar samt en järptjäder själv tidigare men aldrig någon på toppjakten denna var riktigt fin och skall nog stoppas upp

Publicerat

Nu har man fått en dryg veckas uppehåll från jakt pga italienresa och det har gjort gott. Värsta besvikelsen från förra turen har lagt sig och imorgon ska jag nog ut och skjuta in bössan. Blir lite snävare avstånd den här gången men numera smyger jag hellre några meter extra  :-

Publicerat
var ute en sväng i skogen idag, och fick den här på kornet:

PICT4031.jpg

skott på ca 190m. med en Tikka M690 6,5x55 - Norma Jaktmatch.

såg ca 20 fåglar på förmiddagen.

//

Gabbe

EDIT: glömde bilden :D

tacka tackar grabbar !!!

gratulerar grubbil grabben och välkommen till gänget!!!

kul att det börjar med en orrtupp men jag lovar att fler kommer du att få sikta på genom sikten !!

det ba kämpa på !!!!

!!!

Publicerat

Tack så mycket Pacco ;D

//

Gabbe

Publicerat

Här kommer några bilder från första toppjakten tyvärr hade jag ingen kamera så dessa är fotade med mobilen,men det kanske kan hjälpa igång jakt abstinensen hos vissa ändå ;)

Visst är nya bössan i kaliber 22-250 underbart lätt att skjuta med men jag gillar inte att många fåglar blir fula så den skall pipas om till 6br.

width=800 height=600http://i187.photobucket.com/albums/x258/laabban/20071114064.jpg[/img]

width=800 height=600http://i187.photobucket.com/albums/x258/laabban/20071115068.jpg[/img]

En typisk tall i mina orrmarker

width=800 height=600http://i187.photobucket.com/albums/x258/laabban/20071115066.jpg[/img]

Här rackelhanen som kompisen sköt

width=800 height=600http://i187.photobucket.com/albums/x258/laabban/20071117069.jpg[/img]

Publicerat

Fina bilder Lars och en god jaktlycka har du också haft! Grattis! :D