Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Tegsnäsare med kabelbindning = textilbroms och risk för pungkrossning när man grenslar saxofonbjörk i utförsbacke. Jag använder dom bara i lössnö. Annars har jag som GG övergått till bättre bindningar och pjäxor.

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tja!!

Jag har beställt Bo Östergrens skidor 3m långa 8cm breda och till dessa är det tänkt att ha likadana som "GG", alpina pjäxor och rottefella mangnum bindning, har dom på fjällskidorna och funkar perfekt.

Publicerat

Jag använder tegsnäsbiningen visst håller plasten bara några år men,sedan nitar jag fast häldelen på en habacitrem så håller dem 10år till ;)

Har funderat på rottfälle men gillar inte att man är låst till ett par pjäxor samt att det måste petas snö ur bindning och pjäxor varje gång man  tagit av sig skidorna

Publicerat

kan informera att jag bor 1,2 mil ifrån där tegsnässkidan tillverkas..

känner ägarens son, så jag har ett par fina snöridare :)

Har plastbindningarna på nu men gillar inte dom när de är riktigt kallt, då funkar gammskidorna me kabelbindningarna bäst.

Publicerat

glömde lägga in en bild...allt blir roligare med bilder.

sekunderna innan orren ramlade ner :D

post-1212-1195672438_thumb.jpg

Publicerat

Hur går skyttet? Vi hade ju ifjol en intressant diskussion om skyttestatistik så det vore kul att höra i år också!

Själv sabbade jag min statistik sist jag var ut genom en helidiotisk felbedömning på avståndet. Först en praktbom, fågeln satt kvar, nästa skott en skadskjutning och tjädern hittade jag igen en gång, stötte från backen och sen var den borta. Alltid lika trist. Som vanligt kommer misstagen förr eller senare! Men ändå en grymt bra statistik hittills!

Publicerat

Tja min statistik är ungefär som vanligt brukar hålla runt 90-95% under hundjakten då är det oftast att man skjuter i ett för risigt läge som med för bommarna för hållen brukar vara moderata.

Sedan toppjakten blir det något lägre men brukar nog hålla runt 85-90% har denna höst skjutit på 2fåglar som jag sett att det tagit men inte återfunnit och ena av dem var med din bössa Jakob :-[

Publicerat

http://www.leipipirs.se/video/orre.wmv

Hittade på robsoft...

Man vart riktigt sugen på att fara ut, fin film!

Publicerat

Om jag hade smygt likadant hade den orren flugit för flera minuter sen. Vad i helsike matar ni dom med?

Publicerat

Tja!!

Det kanske var på dina marker Nils-g där dom skjuter sönder dina bulvaner hehe.

Publicerat
Om jag hade smygt likadant hade den orren flugit för flera minuter sen. Vad i helsike matar ni dom med?

Skumt, har inte smygit på överdrivet många orrar, men har aldrig haft problem att komma in under 150, som närmast har jag kommit ca 40meter och då smög jag inte ens utan gick rakt på dom efter en väg då de satt på andra sidan jaktgränsen(på ett hygge).

I helgen smög jag på orrar två gånger, ena kom jag in på ca 60 och då drog dom(2st), hittade aldrig rent skottläge på det avståndet jag vill komma in på(under 100).

Andra ansmygningen var på en ensam och då kom jag in på ca 70-80 och hittade bra stöd och den orren fick följa med hem.

Publicerat

Där jag jagar får man vara nöjd om man kan ta sig

inom 150m.

/M.

Publicerat

Du Nils ! Orrarna här är vildmarksfåglar inte några trädgårdshöns som är van vid folk. ;D Gamla fågeljägare i våra nordliga bygder gav för länge sedan orren epitet "trollfågel"... :o

Publicerat

En fundering och inbillning jag haft länge är att det i samband med fullmåne inte e nå bra toppjakt!?!?

Nån mer som lagt märke till detta fenomen?

Sitter just o tittar på en stor, starkt lysande måne när jag funderar på om ja ska orka ut imorgon.

Svaret blir självklart JA för nån gång ska de väl ändå lyckas  ;)

Osså behöver hunden ut o springa.

Kanske sitter den store svarte där imorgon o bara väntar på oss  :P :P ;D

Publicerat
  • Författare
En fundering och inbillning jag haft länge är att det i samband med fullmåne inte e nå bra toppjakt!?!?

Njae, jag tror inte att det spelar någon roll. En kompis var ute idag i kanonvädret och såg 14 tjädertuppar, fick med sig en hem och 3 bomskott att gräma sig över...

Publicerat

Jag åker och jagar lördag-söndag skall ge 22-250 en chans till för nu har jag hämtat min 7br skjuter den bra ska jag testa den på nästa jakt

Publicerat

Hopas på bra väder här hemma imorrn....just nu blåser det en aning för mycket :-...men det kanske hinner ändra om jag har tur :)....har ett nytt sikte på 22-250:in nu, så jag håller tummarna att man får inviga det imorrn :D...blev ett Leupold VX-II 6-18x42 AO :)

/Fredde

Publicerat
Där jag jagar får man vara nöjd om man kan ta sig

inom 150m.

/M.

Håller med - inom 150 - då är jag otroligt nöjd med ansmygningen. 8)

Publicerat

Tycker de e mkt terrängberoende me avstånd.

Vissa orrar lättar på 300 o andra på 50m där ja jagar.

Har sen ja börjat jagat bara avlossat 2 skott på längre än 150m.

O då va ett av dem en ren missbedömmning.

Just därför skjuter ja aldrig på längre.

Me avståndsmätare skulle jag kanske börja fega o få skjuta betydligt mkt mer fågel också?

O en sån e på min 1:a plats på julklappslistan.

Publicerat

Man får ju inte glömma att vädret spelar in för hur skygg fågeln är! Och ibland är det som natt och dag trots att vädret är detsamma.. Märkligt, men det är väl nåt vi människor är för trubbiga för att uppfatta.

Publicerat

Oh vad jag är glad!! :D

Vi tar det hela från början ;)....Jag åkte ut i morse för att se om jag kunde hitta orrflocken från förra helgen...parkerade bilen och började gå den hyffsat långa biten upp till det kalhygget där dom brukar hålla till...vädret var inte helt optimalt kan tyckas, blåste lite grand...men har man nu baxat sig upp från sängen så ska jag banne mig jaga ;D...som sagt, gick upp mot hygget....väl framme konstaterades det snabbt att det var rätt tomt :-...så jag beslutade om att snedda ner över hygget mot några myrar som finns en liten bit bort...hann gå över halva hygget då jag får syn på en orrhöna som kommer flygande. Hon slår i en talltopp 80m ifrån mig, vi står och tittar på varandra några minuter...jag hoppades på att resten av flocken skulle komma och sätta sig...Hönan "ockade" några gånger sen flög hon iväg....så jag fortsatte min färd över hygget...hann ta ca 10 steg innan jag får syn på två orrar till som kommer flygandes från samma håll som hönan...denna gång var det en tupp med :)...dessa två slår i en talltopp 100,1m ;) ifrån mig, en tupp och en höna...tuppen sitter i topp och hönan en bit ner i tallen...tar av mig bössan och skruvar på benstöden...lägger mig tillrätta och kramar av skottet...tuppen faller som en sten :) :)...årets tionde orrtupp är ett faktum (10st var mitt "mål" för denna sesong)...dessutom fick man inviga sitt nya sikte med en orrtupp, trevligt :)...hämtar orren, och går sedan vidare över hygget ner mot myrarna...

Väl framme så konstateras att det är tomt på fågel :-...beslutar då att gå samma väg tillbaka för att slippa gå nästan dubbla vägen i myrmark för att ta mig till bilen....så jag vänder på klacken och börjar följa mina spår hem...

passerar hygget och börjar följa en rågång ner mot bilen...passerar några små hyggen, och helt plötsligt får jag syn på 3st(!) tjädertuppar som kommer flygande snett över mig :o...hjärtat låter som värsta trumsolot vid det här laget ;)...två av tupparna flyger vidare över skogen, men en av dom slår i en tall vid "trädlinjen" i hyggets slut...ojojoj...paniken börjar stiga...här står jag helt öppet,vänd åt fel håll, bössan på ryggen och benstöden i ryggsäcken....går sakta ner på knä (tuppen sitter med sträckt hals och tittar åt mitt håll)...lyckas lirka fram bössan, laddar och tar stöd mot knät...tuppen sitter på endast 70-75m....kramar av skottet,tuppen rycker till och faller handlöst mot marken :D :D :D...LYCKA!!!!

tjder003ps.jpg

och en bild med bara fåglarna :)

tjder005ps.jpg

/Fredde

Publicerat

Grattis Fredde! Ibland ska man ha tur och viltet sitter lydigt kvar fastän man gör allt "fel".  ;D

Kul att det gick bra!

//Roggman66

Publicerat

Grattis Grattis!. Fasen va kul Fredde!

Spännande berättelse :)

Hur såg fåglarna ut efter Speedheaden? Tänkte främst på Tjädertuppen på det korta hållet?

Mvh//Jonas

Publicerat

Tack ska ni ha grabbar :) :-*

Jonas...Jodå, tjädern var hel och fin :)...var inga problem med denna iaf...kanske bli ett annat resultat om det tar i t.ex ett vingben eller liknande :-

/Fredde

Publicerat
Tack ska ni ha grabbar :) :-*

Jonas...Jodå, tjädern var hel och fin :)...var inga problem med denna iaf...kanske bli ett annat resultat om det tar i t.ex ett vingben eller liknande :-

/Fredde

Okej, lät ju kanon!

Höll du åt "halsroten"?

Mvh//Jonas