Publicerat November 25, 200718 yr Jäklar vilket driv det har blivit i den här tråden. Väldigt massa fina bilder dessutom. Skall försöka komma upp till marken i Sorsele i mellandagarna eller i alla fall innan Januaris slut. Har inte skjutit en Tjäder på 10 år :-[ Men först skall hararna i skåne tas, ett jäkla land att vara stort är det
Publicerat November 25, 200718 yr ja vilken kamera det är ?! ja på orrarna och tjäder i början är det en fuji f30 och har fotat genom handkikaren !
Publicerat November 25, 200718 yr ja efter en hel dag blev det en orre till på väg tillbaka till bilen !!. klockan var mkt så jag tänkte att det är väl dags att ta fram tältet !! öppnade takboxen H vetet inte f n låg nån tält där ! och kom på att jag hade låna ut den till en vän! men som tur hade jag sovsäcken + överdrag + liggunderlag med mig !! och förberede mig på att ligga under bar himlen !! !!! och det gick ba bra! söndag morgon klockan ringer 8 på morgonen dags att fixa lite käk sen åka ut!! ca en halvtimme på skidorna igen var orrar överallt ,vissade flög inte ens när jag skidade förbi! men jag hade bestämt mig bara söka tjäder!! 30 min senare så jag den beromda klumpen på en tall och trodden att det flera orrar om satt brevid varan så att det bildade en klump ,jag skidade en bit till och visst var orrar men tallen bakom så satt det en tjädertupp (vilken röta jag har tänkte jag ) mätte avståndet ! la mig ner kollade runt igen ! fick tjäder in sikten pang hinner se fågel på väg ner i sikte !! klockers sa jag för mig själv! skidaade tillbaka till sovsäcken och hängde upp bland den andra !! dags för lite lunch ! ! jag tog bilen och flyttade mig till ett annat område !! jag satte på mig skidor och skidade iväg efter timma möte jag en norrman som var ute själv och fyllt säcken med orrar ! han berättade att det var en mkt bra fågel år !! han hade slutat att räkna fågel vid 200 st på två dagar och vi var ändå på var sin sida av jaktmarkerna !,. en halvtimme efter en kaffe paus med honom splittades vidare och sa till varan god jakt lycka!! ett skott hörde jag från det håll som han skidade till och antar att han hittade ytterligare en orrflock till ! , men nu är det min tur tänkte jag,innan jag han till min special område (en klump igen ) fram med handkikare och vuala en tjäder till ! jag skidade fram till skott lägen och pang den är på väg ner! men på väg till tjäder så sprutar det fågel ur snön upp till fem stycken ser jag träa 300 meter bort ! men en tjäder halvspringer istället så jag tog fram kameran och fotade lite och sparar dem andra fåglar till en annan dag ! inga värsting snygga bilder men det funkar att titta på kanske! min h vetets vecka blev som dag och natt efter en sån här helg är sams igen med sambon ( och chefen kan fortfarende dra åt ;D)
Publicerat November 25, 200718 yr Grymt Pacco, vilken jakt och vilka fina bilder. Satan i gatan vad ni verkar ha gott om fågel, här är man glad om man ser en orre om dagen och jätteglad om man får se en tjäder :-[
Publicerat November 25, 200718 yr Författare Pacco; Du imponerar STORT genom att övernatta i skogen och under bar himmel dessutom! Lycka till med allt! /s
Publicerat November 26, 200718 yr Värsta skogsmulle o kalas fina bilder grattis grattis till fåglarna ;D Mvh.
Publicerat November 26, 200718 yr Fina bilder Pacco!! Ska ut ihelgen på premiär är det tänkt då ska kameran med !! Hur förvarar ni toppjägare ammunitionen när ni jagar? Endel säger att den ska hållas varm, andra säger att det inte spelar någon roll om den är varm eller kall? Enda jag kan tänka mig är vell att brinntiden på krutet blir annorlunda?? Mvh//Jonas
Publicerat November 26, 200718 yr Fina bilder Pacco!! Ska ut ihelgen på premiär är det tänkt då ska kameran med !!Hur förvarar ni toppjägare ammunitionen när ni jagar? Endel säger att den ska hållas varm, andra säger att det inte spelar någon roll om den är varm eller kall? Enda jag kan tänka mig är vell att brinntiden på krutet blir annorlunda?? Mvh//Jonas tjA mannen !! det är klart att din kamera ska me!! hur går det med 22 250 ? jag tog ledig imorgon me kan inte hålla mig till helgen !! ja skotterna ska du ha i handskarna så att dem håller mysvärme !! med mina laddningar på 22 250 sänkte mina skott med ca 3cm när dem kalla !! du måste ta dig ner så kan vi styra upp lite toppfågel!
Publicerat November 27, 200718 yr Sköt min andra orre i söndags 170meters håll. Tikka m695 6,5x55 med normas Jaktmatch. Träff 1cm under vingknogen ;D // Gabbe
Publicerat November 27, 200718 yr Är det någon som ändrar kikarsiktet beroende på vilket avstånd ni skjuter på? Funderar lite på det där och rattarna på min weaver grand slam är väldigt lätta och fina att skruva på. Går dessutom att nollställa dom rätt enkelt. Lite som targetrattar typ . Funderar på att åka ut på banan och testa lite men det kanske blir beckligt i stridens hetta. Kan ju annars vara rätt fint att oavsett avstånd hålla mitt i. Fin tupp förresten! Såg 40-talet orrar under lördagens älgjakt så till helgen är det min tur
Publicerat November 27, 200718 yr Sköt min andra orre i söndags 170meters håll. Tikka m695 6,5x55 med normas Jaktmatch. Träff 1cm under vingknogen ;D // Gabbe inte illa grabben det var en fin äldre orrtupp den där!! snart får vi se gammtjäder tuppen me! skitjakt på dig igen snart har du du tjäder tuppen i sikten ! om du får tag på lapua scenar kulor 7 eller 8 gram eller norma diamond line prova dem gärna !
Publicerat November 27, 200718 yr idag tisdag var jag och en vän ledig från jobbet och stack iväg till inlandet igen !! men väl på markerna vissade termometer -14 grader !! några orrar blev till den fina dagen ,men det tråkiga var att dem ville inte flyga efter första smäll dem var helt enkel orädda , man kunde nästa tro att dem hade fryst fast eller att det var bulvaner !! det blev 5 st på en 34 st orrflock . en orre poserade fint för kameran genom sikten!!
Publicerat November 27, 200718 yr Pacco;Du imponerar STORT genom att övernatta i skogen och under bar himmel dessutom! Lycka till med allt! /s Tack tack men jag hade inget val och du hade säkert gjort som jag ;D!! ja jag måste skaffa mig en älskarina kring markerna så att man slipper ligga ute nästa gång!! ;D
Publicerat November 27, 200718 yr Snygga bilder och grattis till orrarna! Gift Dig med en bondflicka så har Du det på det torra sedan. ;D :-*
Publicerat November 27, 200718 yr Den här säsongen ska jag köra med jaktmatchen, men nästa ska jag nog ladda något till toppjakten Tjädertuppen kommer nog till helgen // Gabbe
Publicerat November 30, 200718 yr Nu har jag krupit till korset och köpt en avståndsmätare. Har väl aldrig känt något behov egentligen men det blir kul att testa om inte annat för att se om jag börjar chansa och skjuta på längre håll eller skärper mig.. Kan nog ändå inte förbättra skyttet, har en grym toppskyttestatistik hittills i år med ungefär 97,5% utan mätare. Mycket nöjd, har aldrig haft bättre! Så om det blir sämre så skyller jag på mätaren!
Publicerat November 30, 200718 yr Nu har jag krupit till korset och köpt en avståndsmätare. Har väl aldrig känt något behov egentligen men det blir kul att testa om inte annat för att se om jag börjar chansa och skjuta på längre håll eller skärper mig.. Kan nog ändå inte förbättra skyttet, har en grym toppskyttestatistik hittills i år med ungefär 97,5% utan mätare. Mycket nöjd, har aldrig haft bättre! Så om det blir sämre så skyller jag på mätaren! [/quote haha det gör du rätt i !!! mätaren klämmer ur det sista ur en !! så vi får se 100 % framöver annars ska du reklamera mätaren ;D ;D ;D ;D ;D