Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Grattis fredde! Snygga bilder!

:D

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Okej, lät ju kanon!

Höll du åt "halsroten"?

Mvh//Jonas

jajamen :)...höll på halsroten :)...

Publicerat
Grattis fredde! Snygga bilder!

:D

Tackar :D :-*...ska börja ta med mig kameran ut...hade tänkt ta ut den redan idag...men hittade inte väskan till den, så då fick den stanna hemma :-.....

Publicerat

Snyggt och grattis Fredde. :D

Hmm snart måste jag ut och jaga fågel, synd bara att rävjakten är så djävulskt rolig och tar all tid :-

Publicerat

Jag vet en kille som brukar vara ute i fullmåne och skjuta orre och tjäder som betar på natten. Kanske gräver ner sig under dagarna istället.

Publicerat

Grattis Fredde. Blir dj-gt sugen när men ser era bilder på fågel. Har ätit tjäder en gång och det var mkt gott. Lite speciell smak men GOTT :D

Publicerat

Grattis Fredde!

Verkar som speedhead funkar bättre än mina lapua. Även jag är och jagar 3orrar blev det idag ska fota hur mina ser ut när jag återvänder till bredbandland

Publicerat

Härligt,det är inte helt enkelt att träffa

när pulsen är på topp.

Var med om en rätt häftig grej idag.

Var ute och spanade efter tjäder då jag fick syn på en på ca 300m avstånd.

Gick runt en bit och kom in på ca 200m,lade mig tillrätta

och då börjar tuppen att spela. :D

Låg och inväntade skjutbar puls då tjädern vänder upp baken mot

mig och börjar "klucka" ,tänker att jag kan fan inte skjuta den i röven .

Såg endast stjärtplymen och tänkte att den vrider väl upp sig.

Men icke,den flög strax efter.

Är det vanligt att de spelar i topp?

/M.

Publicerat
Vi tar det hela från början

/Fredde

Härligt Fredde :D supergrattis :-*

Vad Fredde glömde berätta är att igårkväll monterade han sitt nya kikarsikte och var och sköt in med bilens helljus på tavlan8)

Det är nog rekord i premiärinvigning från montering till fällt vilt!

/Micke

Publicerat
  • Författare

Gjorde "riktig", dvs med skidor under fötterna, toppjaktspremiär idag.

Det blev dock inte så mycket åkning att tala om eftersom det verkar vara sjukt med fågel. Sköt nog ngn för mycket för att slippa ha dåligt samvete egentligen men ändå så var det fortfarande svart i tallarna. Tror aldrig jag har varit med om något liknande. När kvoten var fyllt på tjäder så stötte vi på två orrflockar på väg mot bilen så det blev några orrtuppar också.

Mest glad är jag över att jag med en hel del övertalning och hot lyckades lura farsgubben att skjuta sin första topptjäder, är man 63 år och har jagat sedan barnsben så tycker jag att det är något man bör ha gjort!

Publicerat

Det blev dock inte så mycket åkning att tala om eftersom det verkar vara sjukt med fågel. Sköt nog ngn för mycket för att slippa ha dåligt samvete egentligen men ändå så var det fortfarande svart i tallarna. Tror aldrig jag har varit med om något liknande. När kvoten var fyllt på tjäder så stötte vi på två orrflockar på väg mot bilen så det blev några orrtuppar också.

Mest glad är jag över att jag med en hel del övertalning och hot lyckades lura farsgubben att skjuta sin första topptjäder, är man 63 år och har jagat sedan barnsben så tycker jag att det är något man bör ha gjort!

[/quoteHärligt.......Då är det ju bara att du ger mig GPS-Koordinaterna så jag åxå får komma ut på en "riktig" toppjaktsdag! ;D ;D ;)

Publicerat

Haha de låter sjukt kul när de låter som de sitter 3 tuppar i varannan topp!

gratta gubben åxå

Publicerat

Härligt Dorro!! :D

Föresten...är det nån av er som camoflerar era bössor till toppjakten?...t.ex med vit tejp eller tygstycken?....eller är det överkurs ;)....

Publicerat

Grattis Dorro! Så mycket snö har Vi inte här ännu tyvärr. :(

Publicerat
Jag vet en kille som brukar vara ute i fullmåne och skjuta orre och tjäder som betar på natten. Kanske gräver ner sig under dagarna istället.

Kanske ligger nåt i de?

Var ut o invigde skidorna för i år.

Inte en fågel i topp så ja gick på lite säkrare marker där de brukar finnas orre.

Enda fågelkontakten idag var en tjäder som hunden stod för.

Risigt som attan så ja försökte få honom att resa fågeln mot mig o de gjorde han men fågeln såg mig o vinkla av innan skott kunde gå (hagel) :(

Sen såg vi en jäkla hög me järpe som också de satt på backen.

Vad ja kunde se fanns inte ett tecken på att de ens skulle suttit nån fågel i topp.

Min mark verkar lida av ett bottenår så de e nog dags att vidga vyerna.

Inte en enda orrkontakt idag.

Under 4 års tid inte sett en tjäder i "TOPP" på dessa marker.

Dags att byta vintermark!!!

Men jag e fortfarande inne på att fullmåne inte bådar gott!

Såg färska rävspår som gick precis där vi gick. Förmodligen jagat bort all fågel under natt eller morgontimmarna.

De e därför ja tror fullmåne inte bådar gott!!!

Publicerat

Det börjar ljusna ute. Dags att åka ut på en beväpnad hundrastning.

Publicerat

Idag kammade man noll....såg inte en enda fågel....men hittade färska spår efter tjäder...både spillning och spår i snön...och sen hittade jag dess betesplats...en i förhållande till de övriga tallarna mycket liten tall...

En fråga till er som har koll på detta....Villka tider brukar ni hitta fåglarna uppe i träden?...kan man dra nått genomsnitt, eller är tiderna utspridda över hela dagen?...gick och tänkte på det idag...är det bäst i absoluta gryning, eller när solen har hunnit gå upp helt...eller mitt på dagen....kanske i skymmningen?...som sagt, när? ;)...det kanske är svårt att dra nått genomsnitt :-

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Det klassiska är väl gryning och skymning men det går att hitta dem mitt på dagen också. Det är mer väder, vind och temperatur som styr om de sitter uppe eller inte.

Publicerat

Såg två flockar men dom var rädda, fick inte skjuta någonting. Jag kom inte under tvåhundra meter innan dom flög. Hann precis se dom innan dom stack.

Publicerat

Efter att ha bett min chef att dra åt h vetet + att jag hade bråkat med sambon åkte jag på lördag morgon till jaktmarkerna !!

4 på morgon ringde klocka klev upp och kom på att jag hade inte packat !! h vetet igen!!  tok packa snabbt öppnat skåpet ut med bössan och hela kittet !!

efter en timma börjar mina ögen att klappa igen (orkade inte hålla upp dem )  vek jag av på parkeringen och ställde mob på alarm 30 min ,och va hände ju inte f n hörde jag mobilen  slocknade 1,5 timme istället ,tok strssad iväg!

kommer fram på markerna och får se en hel orrar !!  parkerade bilen tog på mig kläder och ser att jag har bara en micro flecce tröja med mig och glömde den tjockare i hallen !!  och det får gå -9 jag får åka mig varm tänkte jag !  ok tar fram skotterna öppnar lådan och va i h vetet igen tog fel skott 80 grains hornady helmantel glömde jag hemma och hade med mig 107 grains diamon line och av  med hela köret och det var bara att sätta upp en tavla på 100 m

tre skott räckte som tur !

efter 15min  på skidorna fick jag se orrararna  ett jätte flock runt en sjö  och slutade att räkna vid 86st  men jag hade ca 2 km dit efter dit!!  kollade det av med kikaren igen och satte på en 2 x booster  på handkikare och tittade längre bort!, jag tyckte mig se en svart lklump mitt i kronan ! men kunden inte avgöra ,jag skidade fram närmare orrarna och tog fram kikaren igen och fasiken det är en tjäder !! jag  sket i orrarna och fotade dem istället lite här o där  45 min kunde jag tjädern bättre mätaren visade 956 m skidade fram en bit till och ser att tjäder står på en magnet tall  omringad av en gran plantering på ca 2 meter höga !! av med skidorna pulsade 400 m och kom in på 270 m jag lägger mig ner min hittar ingen lucka ! fram igen tuppen sträcker halsen och hör mig ! kommer in på 198m får inget lägen h VETET skrek jag inom mig ! nu skrämmer jag skiten !! , ålade mig fram 102 meter men inget skjut läge ålade mig runt  OCH ÄNTLIGEN en lucka fick lägga bössan på gran kvisten och skakade uta f n ! fram med staven ! och fick bättre stöd !!

coh får in fågel i sikten och jädrans den är hur stor som helst !! jag ryckte iväg skottet ! pang fågel åkte upp som en helikopter  och la ihop vingarna (dog) 100 meter bort  i planteringen ! H vetet igen  jag letade som ett tok fram och åter ingen fågel ! tillbaka där jag sköt och tog riktningen !!  om om och igen ! efter ca 2 timmes letande tänkte jag jag måste bryta letande !  jag gick tillbaka samma spår och får se att nåt sticker upp 3 cm ovan snön (yeeeeeesssssss ) fågel fasiken ligger i hållet  !!  och får på fasiken det är en gammtupp!! 37mm mätte näbben !!  jag skött en för 3 år sedan med näbben som var 34mm och vägde 5,2 kilo på postens våg!! och den här var större !!

jag återkommer med mera!!

post-1220-1196011359_thumb.jpg

post-51-1196011359_thumb.jpg

post-51-1196011360_thumb.jpg

Publicerat

Vicken kaotisk morgon Pacco :D...kul att det lyckades tillslut :)!

/Fredde

Publicerat

här kommet tuppen !

post-1220-1196011786_thumb.jpg

post-51-1196011786_thumb.jpg

post-51-1196011787_thumb.jpg

post-51-1196011788_thumb.jpg

Publicerat

det kommer fler bilder på andra tuppar!! ska äta först!!

Publicerat

vilket monster!!

riktigt fina bilder.. mer av sånnt :)

Publicerat

Jäkligt fina bilder!!

Vad har du för kamera/Objektiv?

/Fredde