Publicerat November 30, 200718 yr Härligt beginner, verkar som du är en djur magnet. Lovande för framtiden .
Publicerat November 30, 200718 yr Grattis till tuppen TB Själv kammade jag noll idag. Såg iofs ca 15 orrar men kom inte åt någon av dem. Men så blir det ibland, man lyckas ju inte jämt även om man önskar att man gjorde det. Mvh Jocke
Publicerat November 30, 200718 yr Tänker inte sälla mig till dem som grattar TB! Tycker de lia dj..la dumt att skjuta tjäder me blyspets som att köra på dem me bil. De e ju ingen skadefågel direkt! Hur tänkte du TB? För nog måste du känna till hur din ammunition beter sig? Ibland ska man låta viltet vara om man inte har rätt utrustning ÄVEN om de e tillåtet!
Publicerat November 30, 200718 yr Nu har jag krupit till korset och köpt en avståndsmätare. Har väl aldrig känt något behov egentligen men det blir kul att testa om inte annat för att se om jag börjar chansa och skjuta på längre håll eller skärper mig..Kan nog ändå inte förbättra skyttet, har en grym toppskyttestatistik hittills i år med ungefär 97,5% utan mätare. Mycket nöjd, har aldrig haft bättre! Så om det blir sämre så skyller jag på mätaren! Kul Jakob! ...Vad blev det för modell?... Var och tittade i/testade Leicas modeller....Jäklar så impad jag är av dom!!...kollade i "Geovid" modellen, är en handkikare med inbyggd avståndsmätare, optiken var *riktigt* bra!, var mörkt ute men disigt, så ljuset från city lyste upp rätt bra....mätte ut 340m på en trädtopp med den i mörker ...riktigt impad som sagt, sen kollade jag på en som hette "CRF", den var också riktigt fin...liten och smidig dessutom, optiskt var den mil ifrån min leupold, sen lyckades även den mäta ut trädtoppen på 340m....priserna var inte lika kul....17 000:-för geoviden, den andra kommer jag inte ihåg vad den kostade, men dyr var den.....hoppas man får råd med en CRF till nästa sesong på ämnet toppfågel så lutar det åt premiär med skidor imorrn ...det gillas! /Fredde
Publicerat November 30, 200718 yr Tänker inte sälla mig till dem som grattar TB!Tycker de lia dj..la dumt att skjuta tjäder me blyspets som att köra på dem me bil. De e ju ingen skadefågel direkt! Hur tänkte du TB? För nog måste du känna till hur din ammunition beter sig? Ibland ska man låta viltet vara om man inte har rätt utrustning ÄVEN om de e tillåtet! Inte lätt o veta resultatet alltid med en ny kula borde du väl oxå inse? En kula som funkar exemplariskt i vissa fall kan ge hemsk köttförstörning i andra fall, så sluta moralpredika, TB sa ju att han själv inte var nöjd med kulan o gör antagligen inte om det. Grattis TB!
Publicerat November 30, 200718 yr Kul Jakob! ...Vad blev det för modell?...Var och tittade i/testade Leicas modeller....Jäklar så impad jag är av dom!!...kollade i "Geovid" modellen, är en handkikare med inbyggd avståndsmätare, optiken var *riktigt* bra!, var mörkt ute men disigt, så ljuset från city lyste upp rätt bra....mätte ut 340m på en trädtopp med den i mörker ...riktigt impad som sagt, sen kollade jag på en som hette "CRF", den var också riktigt fin...liten och smidig dessutom, optiskt var den mil ifrån min leupold, sen lyckades även den mäta ut trädtoppen på 340m....priserna var inte lika kul....17 000:-för geoviden, den andra kommer jag inte ihåg vad den kostade, men dyr var den.....hoppas man får råd med en CRF till nästa sesong på ämnet toppfågel så lutar det åt premiär med skidor imorrn ...det gillas! /Fredde Det var en Nikon laser 600. Ser liten och bra ut! Har bara provmätt utanför gården och det funkar bra!
Publicerat November 30, 200718 yr Huruvida man skjuter gott eller inte har välan inget med val av ammo att göra? Skjuter man en tjäder o inte är ute efter köttet samt har en slogan "kött finns att köpa på konsum" bör man kanske se sig om efter en annan hobby!!!???!!! Självklart e vi ute efter "DÖDANDE" skott men vi spränger inte våra älgar me misiler för de o skjuter inte tjäder me blöta blyspetsar? Som jag sa, de e inte förbjudet men absolut inte jägarmässigt heller. Har hört allt för många älgjägare som dragit iväg skott på orre, tjäder o därefter ble de inget kvar. Vad tjänar ett sådant skott till? Vem blir glad? Vad gör de för nytta? MORAL ska ABSOLUT predikas!!! Vem ska annars framföra missnöje med vissa beteenden man vill bli av med? Viltet ska tas tillvara på inte enbart nedläggas!!!!
Publicerat November 30, 200718 yr Håller me jimbo!XXXXXXXXXXXXXXX"borttagen text" Onödigt påhopp. För en saklig diskussion istället. Jag tycker det är upp till var och en att avgöra vilken ammo man skjuter med. Sen kan man givetvis ha olika åsikter om vilken ammo som är lämplig, men det är jägaren som avgör det. TB skriver ju att det inte var lämpligt och att det inte kändes rätt men att det blev så denna gång. Det är väl bra att man reagerar över det iaf! Jag tycker man ska skjuta med det som ger en bra effekt och som förstör så lite som möjligt men man ska komma ihåg att det är många andra parametrar som avgör köttförstöringen också. Inte bara laddningen. Det har väl förts en diskussion om köttförstöring vad gäller rådjur och bogskott. Ta det lungt och för en sansad diskussion!!
Publicerat December 1, 200718 yr NU e de dags att Rycka upp denna tråd till vad den ska va! Toppjakt 2007/2008 Inte toppslakt!!! ;D
Publicerat December 1, 200718 yr Huruvida man skjuter gott eller inte har välan inget med val av ammo att göra?Skjuter man en tjäder o inte är ute efter köttet samt har en slogan "kött finns att köpa på konsum" bör man kanske se sig om efter en annan hobby!!!???!!! Självklart e vi ute efter "DÖDANDE" skott men vi spränger inte våra älgar me misiler för de o skjuter inte tjäder me blöta blyspetsar? Som jag sa, de e inte förbjudet men absolut inte jägarmässigt heller. Har hört allt för många älgjägare som dragit iväg skott på orre, tjäder o därefter ble de inget kvar. Vad tjänar ett sådant skott till? Vem blir glad? Vad gör de för nytta? MORAL ska ABSOLUT predikas!!! Vem ska annars framföra missnöje med vissa beteenden man vill bli av med? Viltet ska tas tillvara på inte enbart nedläggas!!!! Som TB sa hade han inte testat kulan på vilt innan. Tjädern dog smärtfritt, TB var inte helt nöjd med kulans resultat, o istället för o tjata om hur fel han gjorde är de väl bra att han insåg själv att kulan inte var optimal? Tillbaka till ämnet nu istället tycker ja...
Publicerat December 1, 200718 yr Japp och idag har jag med mig en polare för första gången. Kanske kan lyckas lura in han i jaktträsket ifall allt går bra :)
Publicerat December 1, 200718 yr Håhå, det luktade lite Robsoft ett tag tycker jag! Nu kan vi väl vara vänner istället? Grattis TB!
Publicerat December 1, 200718 yr Såg en grann tupp idag. Tyvärr blev den skrämd av hunden innan jag kunde skjuta. Men nu vet jag var den håller till
Publicerat December 1, 200718 yr Jag erkänner! Jag hade också skjutit på tjädern, men försökt hålla mot halsfästet med tanke på kulan jag hade i loppet.
Publicerat December 1, 200718 yr fick skjuta en ung orrtupp idag. tyvärr blev det lite väl kraftig effekt trots ganska lugnt laddade scenar. Det som förvånar mig lite är att halsen var halvt bortskjuten men ändå lyckades den flyga ett 20-tal meter. Undrar om vi har nå muterade fåglar
Publicerat December 2, 200718 yr Låter inte alls så konstigt. Kompisen sköt ett rejält hål i halsfästet på en tjädertupp häromveckan, den satt kvar som inget hänt, han har dock så hög förstoring att han såg att några dun stod rätt ut i halsen, stöp i andra skottet. Bra tankeställare för alla som räknar bortflygande fåglar utan synbar träff som bom... Själv sköt jag en tupp rakt framifrån häromåret satt också kvar. Vred sig och andra skottet tog rakt från sidan. Hade ett utgångshål som en enkrona mitt i ryggen.. Åter till det roliga. Rört mig i tjänsten i trakterna Bygdsiljum/Burträsk/Botsmark några dagar. Extremt med orrflockar utmed vägarna, kan inte ens hålla räkningen på hur många flockar jag sett vissa dagar, extremt..
Publicerat December 2, 200718 yr Men vad är det jag läser, de är inte offta någon letar sig ut till dessa ödemarker! ;)Jag bor mitt i mellan Bygsiljum och Botsmark! Får man fråga vad du gör i dessa trakter? Bor du i närheten? Mvh
Publicerat December 2, 200718 yr Många mil på skidor har det blivit. Men så äntligen, Gammeltuppen har fallit !!! Toppjakt är det bästa som finns...
Publicerat December 2, 200718 yr Grattis till tuppen Palmen! Den tuppen verkar vara rejäl, har du vägt den? Mvh Jocke
Publicerat December 2, 200718 yr Många mil på skidor har det blivit.Men så äntligen, Gammeltuppen har fallit !!! Toppjakt är det bästa som finns... STORT Grattis!!!
Publicerat December 3, 200718 yr Grattis Palmen !!! Jag var ut i söndags på en kortare tur och letade en gammeltupp som jag försökt att skjuta ett par gånger tidigare. Men han lurade mig denna gång också...han satt i en lågtall intill ett hygge och såg mig först (igen) han flög sedan bara ca. 10 meter ovanför mig, sakta ned mot en myr. Ha, tänkte jag han for inte långt. Sakta skidrade jag genom skogsdungen spanande i träden och kom sedan ut till myrkanten, borta...helt enkelt borta. ??? Tuppen lurade mig igen...ja, det finns ju en orsak varför han är stor. Jag ska försöka igen till helgen.
Publicerat December 3, 200718 yr Om du lyckas få den tuppen i kikaren ska du se att du kommer fundera både en o två ggr innan skottet går! Blir ganska tomt efter man tagit hem ett sådant skogsväsen, OM man nånsin lyckas. Har en likadan tupp ja varje år försöker på men den e övermäktig för mig. I sanning anstränger jag mig inte ens längre men MÅSTE dit varje år ändå! Eländigare väg, berg och skog får man leta efter :-) Men e inte de jakt så säg!!!!
Publicerat December 3, 200718 yr jädrans man får gratulerar grabbar !! det ba ligga på för mig har det blivit bara orrar !