Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Grattis SnoPro

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Snyggt jobbat,själv lyckades jag skjuta bom

på en orre idag på 108m avstånd  >:( >:( >:( >:(

Vete fan vad som gick fel.

/M.

Publicerat

Jag är expert på att bomma på korta håll och väl medveten vad jag gör fel ???

Då min inskjutning har 40-50mm överslag på 100meter och jag har förskräckligt svårt att hålla lågt i en fågel så skjuter jag ibland över på dessa kanon lägen :-[

Är nog en skada från trädskällar jakten där jag brukar skjuta in bössan mitt i prick och sedan placera skotten högt i alla fåglar fördelen är att man slipper skadeskjutningar om skotten sitter högt men lite pinsamt att bomma dessa när håll. Bommade 2st tjädrar samma dag sist jag jagade på just detta sätt :-[

Publicerat

Ja antagligen sköt jag över,har oxå svårt att

hålla lågt .

/M.

Publicerat

Grattis snopro! Minns min första topptupp. Kommer alltid att göra det tror jag. Det är fantastisk känsla när det äntligen lyckas! :)

Publicerat

i dag fick jag mej en liten näsbränna.

för att göra en lång historia kort fick jag pulsa omkring och försöka få död på en vingad tjäder.

tror ni köttet har tagit skada av stressen det tog ca 10 min från skottet tills den dog.

Publicerat

Det beror på, hur hög puls har du? Har du svårt att andas?  ;) ...........FÖRLÅT att jag skojar, kunde inte låta bli  :-[ Köttet på TJÄDERN är det nog inget fel på  ;)

Publicerat
Det beror på, hur hög puls har du? Har du svårt att andas?  ;) ...........FÖRLÅT att jag skojar, kunde inte låta bli  :-[ Köttet på TJÄDERN är det nog inget fel på  ;)
:D :D :D
Publicerat

ha ha den var bra ja mitt kött är nog otjänligt för länge sedan.

jag har skjutit så bra hela säsongen men idag blev jag för nonchalant.

det var ett lätt skott men jag var inte på topp då jag plurrat i en bäck och var ganska nedkyld och lite skakig.

bara till knäna i för sig men det blev kallt som tusan efter ett tag.

Publicerat

Men flaggan i topp för du fick en tjäder i näven, grattis.

Publicerat

Kanon väder vid här vid lulekusten idag, for 5mil innåt landet för att söka fågel, åker hela dan och hittar till sist några orrar som tyvärr även ser mig men 1 blir kvar, 188m och orolig tupp; Beslutar mig för att skjuta brukar ju gå bra..Bra stöd håller i halsroten, men orren flyger glad iväg eft skottet :(  fan håll nog lite högt iaf, hade varait kul att avsluta dagen med en grann orre..Kolla väder prognosen för morgondagen och dom lovar snö :( Hmff man måste väl ut iaf för att försöka ta en retur..

Publicerat

En liten sammanfattning av toppjakten hittills. Sanslöst bra! Sköt hyfsat med orre i början av vintern, även bra med tjäder, för att eftersom helt inriktat jakten på tjäder. Tror aldrig förr jag haft så bra toppjakter som denna vinter. Skyttet har också det varit långt bättre än normalt, runt 97,5% tror jag utan att ha räknat exakt.  :) :) :)

Publicerat

Ja denna jakt säsong börjar gå mot sitt slut :'(

Visst har det varit sanslöst bra med fågel överlag det jag upplevt som lite skumt är att jag under höst jakten med hunden hade väldigt bra med tjäder och hyfsat med orre,sedan till toppjakten vände detta.

Helt sanslöst med orre och hyfsat med tjäder visserligen har väl jag inte gått in för att aktivt jaga tjäder på toppjakten då gillar jag orren bättre och sparar gärna tjädern till hundjakten. Har även hunnit med att testa 2nya bössor denna vinter en 22-250 som jag inte gillade då den i mitt tycke ger för fula skottskador sedan en 7br. som faktiskt fungerar så bra att jag nästan tappade sugen att fixa en ny toppjakts bössa,men det blir så till sommaren ändå för att bössor är roligt det med ;)

Slutligen skyttet har ingen koll på exakt % men det har gått rätt bra gissar jag ligger runt 90% vilket är rätt normalt. Jag har bara blivit utan fågel i säcken en dag denna vinter fast även denna dag sköts en orre men den blev total mosad så det inte fanns något att ta reda på.

Tja man väntar på det stora raset för fågelstammen tyvärr måste den väl snart krascha då dessa goår även byggt upp en rejäl stam hos alla predatorer så lär en kraschad sorkstam innebära ett brutalt tryck på småvilts några år sedan minskar även predatorerna och modernatur är åter i balans för fågelår som vi haft senaste åren är tyvärr inte normalt.

Hoppas vädret blir bra sista veckorna av jakten nu så man får sätta in en riktigt fin spurt för detta var min sista arbetshelg denna månad ;D

Publicerat

Har varit ut idag. Inte ett liv har jag sett mer än några ripor. Knäet värker så jävligt att tårarna inte är långt borta. Ska försöka vila en stund och se om det släpper.

Publicerat

Hade med mig Fredde på en tur idag. Blåste som fan idag men det var ändå fint ute i skogen. Det enda vi fick se var en orre som vi stötte, 2 ripor och en lavskrika(var det så fredde?).. Sen åker vi och hämtar min bil hos mormor och där sitter orrarna och jäser... jävla! Jaja vi fick till slut se några fåglar iaf

Publicerat
Hade med mig Fredde på en tur idag. Blåste som fan idag men det var ändå fint ute i skogen. Det enda vi fick se var en orre som vi stötte, 2 ripor och en lavskrika(var det så fredde?).. Sen åker vi och hämtar min bil hos mormor och där sitter orrarna och jäser... jävla! Jaja vi fick till slut se några fåglar iaf

Tack än en gång Jonas! :-*

jo, det var en Lavskrika :)....

vicken humor egentligen att orrarna sitter och väntar på oss vid din mormors hus :D :D...

Publicerat

sickna lömskna typer!!  Orrarna alltså ;D ;D

Publicerat

Ännu en  helg med en lyckad jakt    så blev det lite  tjädertuppar  efter halvstorming natt minus 16 som termometer visade . orrar satt  som vanligt här och där , men det stör mig mest är att det har blivit en ökning av kungsörn som jagar runt orrflocket hela dan + för inte nämna vråken !!  i varje flock vi har sett  så har det varit alltid en rovfågel i närheten och jag börjar helt enkelt att det börjar att bli lite för många  !! 4 st örnar under en helg på ett litet område!!

hur har ni upplev det med rovfåglarna?

observera orrarna på kvällen bakom oss i nattläga i björken !! 

Publicerat

Fint Pacco!

Publicerat

Fina bilder Pacco!

lite rock ´n roll över att sova i tält 8)...höjjer garanterat upplevelsen ett par snäpp :)

Publicerat

Pacco är en hårding!

Publicerat

Fina bilder pacco!

:D

Publicerat

Små mysa i tält då det är -16 är ingen lek he he skysta bilder ;D

Mvh.

Publicerat
Dagens toppjaktstur gick bra.

Fick skjuta min fösta tjäder  ;D

Såg först en orre som bytte träd på myren tänkte då att den var ensam som den

förra jag skjöt så jag började smyga mot den, kom in på 165m och la mig ner för att börja skjuta

då lyfte det 10-15 tal orrtuppar framför mig från träden förstår inte hur jag kunnat missa dom? ???

vet inte men brukar inte orrarna föredra björk? Dom här satt och åt på myrtallarna.

Efter flocken flygit iväg såg jag att den orren längre fram som jag skulle börja skjuta satt kvar,

började sikta igen var lite svårt att hitta en lucka men såg tillslut bröst och hals på orren och skjöt!

F'n BOM såg orren flyga iväg med en kompis. Åkte fram för att kolla så att det inte fans nå fjädrar m.m på platsen men det var rent där, så det var totalbom.

Åkte tillbaka till platsen där jag sljutit ifrån för att hämta stavar och ryggsäck, spanade då snabbt av terrängen med kikaren och såg då en fågel högst upp i en stor tall på en lite udde på myren ca 350m

åkte närmare och tyckte att den såg så jäkla stor ut så tog upp kikaren och konstaterad att det var en tjädertupp, mätte avståndet till 255m förlångt för mig. Åkte närmare 175m för långt tänkte jag (skall träffa nu efter bommen på orren) kom sen in på 154m och tog av skidorna gick ytterligare 10-15m och hamna på 141m då tänkte jag att nu får det räcka. La mig ner i snön med ryggsäcken som stöd fick han i kikaren f'n vad stor den är tyckte jag efter att bara sett orre igenom kikaren tidigare. Skottet gick och jag hade glömt ta på hörselskydden så träffen hördes tydligt och jag såg tuppen falla ner från trädet  :D.

Åkate fram och såg han ligga just under tallen, tog upp den tyckte att 8g Lapua Scenar var lite för arg på tuppen den hade rivit upp ett ca:4x4cm hål dock satt träffen bra mellan halsrot och Lung/hjärt parti så hela bröstet är helt :) Efter att fått fast tuppen på ryggsäcken så åkte jag mot bilen nöjd för dagen men tänkte att om jag får tillfälle på en orre igen så skulle jag testa, såg en som satt och spana och han såg mig smatidigt så då flög flocken med den.

Äger ingen våg men skulle uppskatta tuppens vikt till 4,5kg +-2hg har hållt i en tupp på 4.8 och den här är i samma storlek.

1656_12_01_08_12_25_29.JPG

//Hjalle

Tja!!

Jag har slutat med scenar, jag tycker inte det är så kul när det blir sprängningar det finns ju andra kulor men kan använda.

Publicerat

man får gratulera till stortuppem interbond !!!  kul att det lyckades !!!