Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro 220

Featured Replies

Publicerat

Saxar ur ett annat forum en bra lösning på Garmin Astro 220.

Gjorde en egen antennlösning då jag gärna har enheten i ett halsband.

Köpte vinklad SMA-kontakt från Elfa (46-122-55) avsedd för RG-174 kabel.

Kabeln skalades från hölje och skärmstrumpa, varefter 2 lager med

krympslang värmdes på.

Antennen blev väldigt smidig, knappa 50cm lång för att motsvara en

kvarts våglängd.

Gör jag om detta så kommer jag att välja kontakten för RG-58 istället då

den kabeln har en solid ledare vilket gör att antennen lättare kan formas

och behåller formen.

Totalkostnad för detta blev drygt en hundring inklusive frakten, krympslang

ej medräknat då det fanns i lådan.

post-356-1196936078_thumb.jpg

post-14-1196936078_thumb.jpg

• Svar 317
  • Visningar 83,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Smart lösning.

Men vad jag hört så skall "frekvensen" som anväds på import astron stängas inom kort??????

Och det skall enligt vad jag hört (säker källa) komma till sverige tills nästa sesong via sportmanship. Förhoppningsvis då uppdaterad så den passar för våra förhållanden.

Är riktigt sugen att skaffa den åt plottarna och fortsätta använda twigen på laikorna.

Sorry jag sabbar din tråd lite pertan :-*.

Publicerat
  • Författare

Ja kommer den hit lagligt så är det ju bra, hoppas de försökte göra något åt antennproblemet på resan över atlanten, eller så får man bygga om den själv, du sabbar inte tråden utan uppdaterar den med info ;)

Publicerat

Kan uppdatera lite mera angående astron ;D.

Frekvensen kommer ej att stängas, utan man kommer att lägga in en störningssignal. Sen är frågan hur stor yta av sverige den täcker ???.

Och enligt säker källa så kommer den att komma till sverige dock tidigast om 12mån och helt omgjord i ny kostym och annan frekvens.

Publicerat
  • Författare

Saxat ur http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=50...c&start=225

Hej!

Har nu fått mer info ang Astron.

Garmin har fått den godkänd i Sverige/Europa, kommer under våren 2008.

Enligt Garmin kommer den europeiska modellen ha ca 3-4 ggr räckvidd än den amerikanska modellen. Den Europeiska modellen kommer dels ha högre uteffekt. Det är vad jag vet förnärvarande.

Publicerat
Saxat ur http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=50...c&start=225

Hej!

Har nu fått mer info ang Astron.

Garmin har fått den godkänd i Sverige/Europa, kommer under våren 2008.

Enligt Garmin kommer den europeiska modellen ha ca 3-4 ggr räckvidd än den amerikanska modellen. Den Europeiska modellen kommer dels ha högre uteffekt. Det är vad jag vet förnärvarande.

Detta stämmer ej pertan, den är inte godkänd och som jag skrev kommer den tidigast om 12mån troligvis lite längre tid. Däremot som jag skrev kommer den i ny kostym och annan frekvens. Kommer säkert inte ens att heta astro.

Publicerat
Saxar ur ett annat forum en bra lösning på Garmin Astro 220.

Gjorde en egen antennlösning då jag gärna har enheten i ett halsband.

Köpte vinklad SMA-kontakt från Elfa (46-122-55) avsedd för RG-174 kabel.

Kabeln skalades från hölje och skärmstrumpa, varefter 2 lager med

krympslang värmdes på.

Antennen blev väldigt smidig, knappa 50cm lång för att motsvara en

kvarts våglängd.

Gör jag om detta så kommer jag att välja kontakten för RG-58 istället då

den kabeln har en solid ledare vilket gör att antennen lättare kan formas

och behåller formen.

Totalkostnad för detta blev drygt en hundring inklusive frakten, krympslang

ej medräknat då det fanns i lådan.

Vet dom som provat detta och även med hjälp av riktigt duktiga tekniker för att få rätt antenn etc, även provat med längre sladd som ligger på hundens rygg, men trots detta så halveras nästan räckvidden. Alltså en inte så bra lösning..

Publicerat
  • Författare

Misstänkte att någon spånat själv och skrev något, var in på Garmins hemsida och där fanns ingenting om astron, nu hoppas jag på svar och så tipsade jag om att info på hemsidan skulle kanske vara på sin plats.

Tänkte inte köpa någon idag, men den är klart intressant som modell.

Vet dom som provat detta och även med hjälp av riktigt duktiga tekniker för att få rätt antenn etc, även provat med längre sladd som ligger på hundens rygg, men trots detta så halveras nästan räckvidden. Alltså en inte så bra lösning..

Där jag läste det så var avståndet 2,5km på detta halsband, sen hade kontakten gängats ur så kontakten bröts, skulle aldrig använda originalantennen och snacket med störsändare ska jag kolla med de jag känner på FRA

Publicerat
Misstänkte att någon spånat själv och skrev något, var in på Garmins hemsida och där fanns ingenting om astron, nu hoppas jag på svar och så tipsade jag om att info på hemsidan skulle kanske vara på sin plats.

Tänkte inte köpa någon idag, men den är klart intressant som modell.

Där jag läste det så var avståndet 2,5km på detta halsband, sen hade kontakten gängats ur så kontakten bröts, skulle aldrig använda originalantennen och snacket med störsändare ska jag kolla med de jag känner på FRA

Om Du inte har läst senaste nr. av S J nr. 12 så kan jag rekommendera Dig att göra det. Där har dom impoterat en astro och fått tillstånd av PTS att prova den i landet och efter lite modifieringar så fick dom den till att funka riktigt bra och dom fick till räckvidden ordentligt också. :D

Publicerat
  • Författare
Om Du inte har läst senaste nr. av S J nr. 12 så kan jag rekommendera Dig att göra det. Där har dom impoterat en astro och fått tillstånd av PTS att prova den i landet och efter lite modifieringar så fick dom den till att funka riktigt bra och dom fick till räckvidden ordentligt också. :D

Jo jag väntar på den fortfarande inte världens bästa postservice här

Publicerat
Jo jag väntar på den fortfarande inte världens bästa postservice här

Har Du inte fått den ännu ??? ??? ??? Jag haft den hemma i 1 1/2 vecka nu. ;D

Publicerat
  • Författare
Har Du inte fått den ännu ??? ??? ??? Jag haft den hemma i 1 1/2 vecka nu. ;D

Jag håller inte reda på utgivningsdagarna, men såg att folk skrev om just det numret för ett tag sen, finns den digitalt tror du?

Publicerat
med störsändare ska jag kolla med de jag känner på FRA

Tror du de svarar på en sån fråga?  ;)

/Må

Publicerat
  • Författare
Tror du de svarar på en sån fråga?  ;)

/Må

Tjänstevägen nja

PTS har bara ett tillfälligt godkänande så länge, inget annat finns.

Publicerat
  • Författare

Fick detta svar nyss!

Hej!

Tack för ditt mail!

Den är fortfarande inte godkänd i Servige så inget är klart i daxläget om

hur de blir framöver.

Med Vänlig Hälsning

Sportmanship International AB

www.garmin.se

Publicerat

Hmm verkar som man inte har något förtroende alls här om vad man säger PERTAN :-* ;D.

Publicerat
Jag håller inte reda på utgivningsdagarna, men såg att folk skrev om just det numret för ett tag sen, finns den digitalt tror du?

Okej! Jag har sökt på Jägarförbundets hemsida om den, men det finns ingen info på webben om den.

:D

Publicerat

Sök runt lite på Nordiska sidor så märker ni att det är fullt av teorier och folk som vet både det ena och det andra, dom skall bli lagliga då och då, störsändare här och där, jag personligen tar allt detta med en nypa salt!

Jag hoppas dock att den kommer till Sverige i en laglig och anpassad version som har lite längre räckvidd för er med hundar som bär iväg lite längre rent geografiskt.

Sen angående ombyggda antenner så har jag ju även  hittat en del information om framgågrikt ombyggda sådana likväl dom som inte lyckats, dock tror jag att det går att få till detta väl fungerande med en s.k.slingantenn i ett halsband t.ex.

/jansson

Publicerat
  • Författare
Hmm verkar som man inte har något förtroende alls här om vad man säger PERTAN :-* ;D.

Jodå men jag hade redan skickat iväg en del frågor och så är man lite sugen på en ;)

Okej nästa år ;D

Publicerat

;D nu har även jag fått hem min Astro!.. å ska givetvis fixa så det blir en sling anten 49cm ska tydligen antenen vara!..

MVh

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur är räckvidden på en sådan pejl?

Publicerat
Hur är räckvidden på en sådan pejl?

Det är så bara att den inte är gk här i landet ännu. >:( Läs S J nr. 12 -07.

Publicerat

Räckvidden är väl ganska terrrängberoende men sämsta fall 1,5km i rikligt kuperad terrräng och uppåt milen kanske på slätten,iallafall med skogs antenn på handenheten, fördelen är ju att den behåller senaste positionen på displayen om hunden skulle försvinna från täckningen en stund.