Publicerat September 18, 200817 yr Författare Nån som vet om DC-30 för svenska marknaden kommer att kunna pejlas med den egen importerade handenheten...Ni som satt dc-20 på ett halsband... hur har nu satt antennfästet ? nedår/bakåt/frammåt ?? och hur fungerar det . Jag skallgöra en antenn idag men har enbart en rak kontakt så det bästa för mig hade att ha antennen bakåt på hunden för att skydda infästningen så mycket som möjligt... De sänder på olika frekvens, men en uppmappning borde vara enkel, alternativ två är annars att köpa yankee variant av dc30 det ska funka. Kolla med sportmanship om vad det kan kosta, de har ju redan missat 6000 kunder och kan de få leverera halsband och ommappning så skulle jag som leverantör tycka att det var värt en hel del.
Publicerat September 23, 200817 yr Har nu gjort en prototyp antenn och provat den lite praktiskt. I skogen funkade den jätte bra. Enda saken jag märker är att hunden tappar GPS signalerna ibland men det beror väl antagligen på att den hänger under hakan på hunden och sitter vinklad 90 grader samt att han är i lite snårskog. Signalen kommer däremot tillbaka ganska fort så det är ingen fara om jag inte vet var han varit under en minut eller 2. Fungerar hur som helst mycket bättre och ha den runt halsen på hunden. Gjorde även en räckviddskontroll. La hundenheten i en plastpåse och sartte den på frugans pakethållare på cykeln. upp till 2km tappade jag signalen enbart en kost stund sedan försvann den ett tag för att åter ge mig enpossiotion en kort sväng vid 3.3km och därefter inte ge mig nånting förrn hon vände tillbaka och kom påspåret igen. Det var iochför sig ganska kuperat mellan oss. Hur ser era räckviddstester ut ??
Publicerat September 23, 200817 yr Nya frekvenser för GPS-spårning av jakthundar 2008-09-23 PTS har beslutat om tillståndsfria frekvenser för GPS-spårning av jakthundar. Beslutet träder i kraft 1 oktober 2008. – Vi har märkt ett stort intresse för detta bland jägare, säger Johan Mårtensson, chef på spektrummarknadsavdelningen. Vi avsätter samma frekvenser för hundspårningsutrustning som Norge gjort, så att samma utrustning kan användas i båda länderna. Det finns nu sex tillståndsfria kanaler för jord- och skogsbruk samt jakt i 155 MHz-bandet. Det är upp till användarna att samordna sin användning, men PTS rekommenderar att kanalerna 155,450 MHz och 155,475 MHz i första hand används för datatrafik (hundspårning) och att övriga fyra kanaler (155,400 MHz, 155,425 MHz, 155,500 MHz och 155,525 MHz) i första hand används för tal. PTS påpekar att spårningsutrustningen måste vara CE-märkt. Utrustning som importerats och som inte är CE-märkt får inte sättas på marknaden eller tas i bruk inom EU. För ytterligare information: My Bergdahl, enhetschef på spektrummarknadsavdelningen, tfn 0730-665723 (Föreskrifterna kommer att publiceras på denna webbplats så snart de kommer från trycket.) Fakta: Den som använder en radiosändare måste ha tillstånd enligt lagen om elektronisk kommunikation. Dock kan PTS besluta om undantag från tillståndsplikten och därmed göra det enklare och billigare för fler användare, tillverkare och återförsäljare av radiosändare. PTS har nu beslutat om de föreskrifter som innehåller undantag från tillståndsplikten. De nya undantagen från tillståndsplikt träder i kraft 1 oktober 2008.
Publicerat September 29, 200817 yr Hur var det nu med kartor till Astron? Var man tvungen att köpa Garmins egna eller finns det något att ladda ner från nätet? Och nej jag känner inte riktigt för att läsa igenom 90 sidor på Robsoft.
Publicerat September 29, 200817 yr Hur var det nu med kartor till Astron?Var man tvungen att köpa Garmins egna eller finns det något att ladda ner från nätet? Och nej jag känner inte riktigt för att läsa igenom 90 sidor på Robsoft. Det är Friluftkartan som används (Lantmäteriets). Friluftskartan Pro kostar ~1595:-, men finns, som så mycket annat, att ladda ner olagligt via nätet
Publicerat September 29, 200817 yr Det är Friluftkartan som används (Lantmäteriets). Friluftskartan Pro kostar ~1595:-, men finns, som så mycket annat, att ladda ner olagligt via nätet Någon som har koll på hur man laddar ned den så kan ni ju pm:a mig.
Publicerat September 30, 200817 yr Provade min DC30 lite igår. Funkade bra, men hade ju inga längre avstånd. Ska testa den på drevern till helgen. Får väl se hur det funkar då.
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Ska testa den på drevern till helgen. Får väl se hur det funkar då. Då får den göra skäl för namnet eller \mats
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Någon som vet om Garmin Astro är godkänd i Finland? Jo det är den. Där finns inte samma licenskrav som i Sverige osv med radioapparater..
Publicerat Oktober 1, 200817 yr PM mottages gärna ang var man kan tanka ner finlandskarta(åland) till DC30n. Gratis. tack på förhand.
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Du tror det... Har ju haft någon drever och en av dom hade nog inte Astron fixat något vidare. Men jag brukar ju klaga på att dom blivit för mesiga numera, så jag ligger lågt. Men en jädra kul grej är Astron när den funkar. Fick ett lustigt avbrott idag med som det verkar GSM mottagningen i hundenheten men detta verkar vara vanligt, är det någon som har koll på vad felet verkligen beror på. \mats
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Har ju haft någon drever och en av dom hade nog inte Astron fixat något vidare. Men jag brukar ju klaga på att dom blivit för mesiga numera, så jag ligger lågt. Men en jädra kul grej är Astron när den funkar. Fick ett lustigt avbrott idag med som det verkar GSM mottagningen i hundenheten men detta verkar vara vanligt, är det någon som har koll på vad felet verkligen beror på. \mats vad felet än är så , GSM-MOTTAGNINGEN är det knappast fel på...
Publicerat Oktober 1, 200817 yr vad felet än är så , GSM-MOTTAGNINGEN är det knappast fel på... Okej då, blandade som vanligt ihop uttrycken. GPS ska det givetvis vara. Kunde ju se detta på menyn Show info. mvh Ps. Taskigt att retas med gammalt folk
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Nu är man stolt ägare till Astro 220 Dc30. Hämtade som nr 2 hos Karlssons i Enköping
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Nu är man stolt ägare till Astro 220 Dc30. Hämtade som nr 2 hos Karlssons i Enköping finns det fler där? har havererat allt vad pejlar heter, och letar febrilt efter en garmin dc30 laglig eller ej spelar ingen roll.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr är desperat jag med.. skulle ta till 22 oktober innan trampet fick in sina.. ...... halva säsongen förbi o hela semestern,.,.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr garmin 220 nordic är redan en legend, alla har hört talas om den men ingen har sett den
Publicerat Oktober 3, 200817 yr garmin 220 nordic är redan en legend, alla har hört talas om den men ingen har sett den
Publicerat Oktober 5, 200817 yr En liten fråga. Kan man radera spåret efter handenheten? Hundens spår raderas ju med "new hunt" men det tunna svarta spåret som blir efter hur du har rört dig raderas ju inte samtidigt.
Publicerat Oktober 5, 200817 yr En liten fråga. Kan man radera spåret efter handenheten? Hundens spår raderas ju med "new hunt" men det tunna svarta spåret som blir efter hur du har rört dig raderas ju inte samtidigt. Ska gå att ställa in så spåret blir transparant eller hur de va, så slipper man se det. Tror att man kan gå in o radera/nollställa tracks oxå, alltså hur långt man gått. Eller så ställer man antal m som sparas. Verkar jag förvirrad så är de bara lite... Heldags jakt igår, hemma 18,09 o skulle börjat jobba 18,00... o jobbar till 18 ikväll... Iofs mest jour. Sitter alltså på jobbet o har inte Astron med... Kan kolla frammåt kvällen om jag kommer på hur man gjorde.