Publicerat Juli 26, 200817 yr Hörde att en svensk version med dc30 släpps 1:a september för det rätt ok priset 5900. hoppas det stämmer, för i så fall kommer nog priset på de traditionella pejlarna sjunka väldigt mycket. Kanske man kan hitta en swepoint maxi avance eller contact pro bird för en rimlig penning då...
Publicerat Juli 27, 200817 yr Hörde att en svensk version med dc30 släpps 1:a september för det rätt ok priset 5900. hoppas det stämmer, för i så fall kommer nog priset på de traditionella pejlarna sjunka väldigt mycket. Kanske man kan hitta en swepoint maxi avance eller contact pro bird för en rimlig penning då... Hej ! Då svärfar i detta nu skall köpa en pejl ringde jag upp Garmin för att få besked om hur det går med att få Astron laglig i Sverige. De kunde istort sett inte säga ngn ting annat än att de jobbar på att lösa detta... Skulle det vara så att en version släpps i Spetember skulle de nog sagt detta.. Han vågade inte lova ngn lösning på detta under denna sida av årsskiftet. Jag ställde även frågan om det skulle vara möjligt att "koda"om en redan köpt apparat till en annan frekvens men fick besked att detta INTE är möjligt. Vet ej om detta svar är för att försöka hindra folk att importera från staterna men men. Skulle omkodning gå bra skulle det ju kännas lite bättre att ta in en fr. staterna redan nu. Men det blir nog till att vänta med inköpet till klara besked kommer från PTS ch Garmin. /Fredric
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Den finns att köpa jag såg den i går på utställning i trollhättan.Sen att den gentligen inte får användas är en annan sak.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Jag har hunnit testa min pejl ca 4-5 ggr och en polare till mig har testat sin nya, vi har båda upplevt samma problem. Hundenheten tappar kontakten ibland för ca 5-15 minuter, då vi åter får kontakt med enheten kan hunden vara 2 meter brevid, eller så har hunden varit förbi och sprungit iväg igen. Då jag tappar hunden så är den på allt från 200 m - 2 km avstånd. Först trodde jag att jag hade fått ett konstigt exemplar men nu när han har upplevt samma sak så vet jag inte längre. Jag lutar nu mer mot att vi båda har gjort något fel, förstår dock inte vad vi ska kunna gjort fel. Jag har monterat en "västantenn" och använder väst(trån trampett), kompisen har monterat en antenn från elhalband.se? och kör med halsband. Jag har testat räckvidden på min och hade full styrka på signalen vid 3 km plattmark så räckvidden finns där. Batterierna är inställda på rätt sort så det är inte det som spökar. Är det någon som har varit med om nått liknande och kan komma med tips eller rentav en lösning? Tack på förhand
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Författare Jag väntar på dc30 och är priset för en laglig äckligt dyrt så köper jag en som alla andra redan har, dock kommer jag nog alltid ha kvar den radiopejl och köra med dubbla sändare
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Det stämmer att det kommer en laglig i slutet av augusti början av september och den kommer att kosta 5995kr och det är dc30 halsbandet som kommer till sverige. Mvh
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Kommer det att utvecklas nån skallindikator till den? Nån som hört nåt?
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Då en liten fråga!? Halsbandet verkar vara något uppdaterad mot föregångar´n!! Men i vilken verklig storlek är dc 30? Som bilderna visar så verkar sändaren fortfarande vara alldeles för stor för den lite mindre hunden! Måste nog ha väst hur som helst. Jag tror ju dock att ytterligare ett halsband i mindre modell kommer att släppas inom en hyfsad framtid! Att därför byta till dc 30 nu verkar vara en aning förhastat. Att man ev blir laglig kan ju vara ett argument att skaffa den, annars tror jag att man ska vänta lite........men det är ju bara vad jag tror!...
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Fick mail från spotmanship, vilka marknadsför Garmin, i måndags. "En nordisk modell väntas bli godkänd av PTS denna eller kommande vecka och vi räknar med att kanske kunna släppa den i mitten/slutet av oktober för försäljning...." slut citat. skallindikator är nog dock inte att räkna med... i den annons i Norge som florerade, innan dom blev nedringda av intresserade, togs uppgiften om skallindikator bort nästan omgående.Denna pejl låg även på 155mhz bandet,precis som våra jaktradion, vad nu det kan betyda angående störningar. Få se om uteffekten på 2W går igenom.... i så fall har PTS gjort ett lappkast som tidigare hårdnackat bara tillåtit 0,5W på pejlar för djur...
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Författare Fick mail från spotmanship, vilka marknadsför Garmin, i måndags."En nordisk modell väntas bli godkänd av PTS denna eller kommande vecka och vi räknar med att kanske kunna släppa den i mitten/slutet av oktober för försäljning...." slut citat. skallindikator är nog dock inte att räkna med... i den annons i Norge som florerade, innan dom blev nedringda av intresserade, togs uppgiften om skallindikator bort nästan omgående.Denna pejl låg även på 155mhz bandet,precis som våra jaktradion, vad nu det kan betyda angående störningar. Få se om uteffekten på 2W går igenom.... i så fall har PTS gjort ett lappkast som tidigare hårdnackat bara tillåtit 0,5W på pejlar för djur... Vi får väl se, jag tycker PTS varit klart mer drivande i ärendet än generalagenten
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Vi får väl se, jag tycker PTS varit klart mer drivande i ärendet än generalagenten Helt klart är det så Pertan Glöm dock inte att PTS förslag om tillåtelse av två 155mhz kanaler till hundspårning som lämnades ut på remiss var daterat att gälla först från 1:a oktober om det gick igenom....innan dess kommer definitivt ingen försäljning att tillåtas
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Författare Helt klart är det så PertanGlöm dock inte att PTS förslag om tillåtelse av två 155mhz kanaler till hundspårning som lämnades ut på remiss var daterat att gälla först från 1:a oktober om det gick igenom....innan dess kommer definitivt ingen försäljning att tillåtas Man får inte bruka men sälja måste väl gå och har man nu väntat i några år på att få hit den så kan jag vänta en månad eller två till, skulle vara intressant att se om den då kan få ha 2w effekt.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Man får inte bruka men sälja måste väl gå och har man nu väntat i några år på att få hit den så kan jag vänta en månad eller två till, skulle vara intressant att se om den då kan få ha 2w effekt. troligen då 155 bandet för jakt redan är godkänt för 5W för radioapparaterna...
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Tjena! Jag undrar om någon vet vilken skogsantenn som passar till astron? Handenhet då klart.
Publicerat Augusti 11, 200817 yr Hundsökaren Garmin Astro kan bli tillåten att använda i Sverige redan i höst. http://www.jagareforbundet.se/news/hundpejl_kan_bli_til.asp
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Hej. Ni som är om och kring er på den här sidan.. Var ska man köpa sin Garmin Astro pejl nu när den blir gdk???????????
Publicerat Augusti 12, 200817 yr jag hörde helt annat pris,men tror detta för ingen vet nått utan massa lösa ryckten som vanligt ,tar man ordet från en säljare på en mässa bör man nog göra en sverker och kasta den infon i soptunnan, det har skjutits upp nu länge och skillnaden på få en laglig och inte är klistermärke vilket inte jag tycker motiverar 1000kr per- www.trampet.se håller bra priser.tex nya halsbandet och handenheten för 4999:- har du nån som ska till staterna så får du den för runt 3500:- med nya halsbandet... micro 4plus är antenn som gör användandet brukbar!
Publicerat Augusti 12, 200817 yr jag hörde helt annat pris,men tror detta för ingen vet nått utan massa lösa ryckten som vanligt ,tar man ordet från en säljare på en mässa bör man nog göra en sverker och kasta den infon i soptunnan, det har skjutits upp nu länge och skillnaden på få en laglig och inte är klistermärke vilket inte jag tycker motiverar 1000kr per- www.trampet.se håller bra priser.tex nya halsbandet och handenheten för 4999:- har du nån som ska till staterna så får du den för runt 3500:- med nya halsbandet... micro 4plus är antenn som gör användandet brukbar! www.trampet.se skulle väl få in den nu den 24e augusti senast jag pratade med honom, någon som vet om det datumet skjutits upp?
Publicerat September 8, 200817 yr Kan ett DC-30 halsband funka till en liten tax? Måtten på sändaren ska tydligen vara 3 x 3.5 x 8.4 cm och den totala vikten ska vara 247g. Om man då tänker på att knut eden sändaren bara väger 85g känns DC-30 väldigt klumpig till en tax. Visst är en "traditionell" pejl total stenålder men vad gör man? Valet står mellan knut eden och garmin astro dc -30 och hunden är mindre än minst.
Publicerat September 9, 200817 yr Kan ett DC-30 halsband funka till en liten tax?Måtten på sändaren ska tydligen vara 3 x 3.5 x 8.4 cm och den totala vikten ska vara 247g. Om man då tänker på att knut eden sändaren bara väger 85g känns DC-30 väldigt klumpig till en tax. Visst är en "traditionell" pejl total stenålder men vad gör man? Valet står mellan knut eden och garmin astro dc -30 och hunden är mindre än minst. Annars kan du köra den gamla sändaren och väst. \mats
Publicerat September 9, 200817 yr Jag funderar också på köpa mig en astro till våran Tax, men är det inte att rekomendera DC30 till en tax? Han kommer nog att väga runt 10 kg när han växt färdigt. Mvh Jonas
Publicerat September 9, 200817 yr Annars kan du köra den gamla sändaren och väst.\mats Jag vet inte om väst är så lämpligt till en tax. Risken att fastna i kvistar och pinnar är nog stor. Annars finns ju det alternativet.
Publicerat September 9, 200817 yr Jag har hunnit testa min pejl ca 4-5 ggr och en polare till mig har testat sin nya, vi har båda upplevt samma problem. Hundenheten tappar kontakten ibland för ca 5-15 minuter, då vi åter får kontakt med enheten kan hunden vara 2 meter brevid, eller så har hunden varit förbi och sprungit iväg igen. Då jag tappar hunden så är den på allt från 200 m - 2 km avstånd. Först trodde jag att jag hade fått ett konstigt exemplar men nu när han har upplevt samma sak så vet jag inte längre. Jag lutar nu mer mot att vi båda har gjort något fel, förstår dock inte vad vi ska kunna gjort fel. Jag har monterat en "västantenn" och använder väst(trån trampett), kompisen har monterat en antenn från elhalband.se? och kör med halsband. Jag har testat räckvidden på min och hade full styrka på signalen vid 3 km plattmark så räckvidden finns där. Batterierna är inställda på rätt sort så det är inte det som spökar.Är det någon som har varit med om nått liknande och kan komma med tips eller rentav en lösning? Tack på förhand den där jävla västantennen är bara skrot... hände samma på min... . Har prövat lite olika saker men som jag upplever det så får du bäst motagning med en väst och vanlig antenn, men det kan ju också va för att man har tummen i armvecket...
Publicerat September 18, 200817 yr Nån som vet om DC-30 för svenska marknaden kommer att kunna pejlas med den egen importerade handenheten... Ni som satt dc-20 på ett halsband... hur har nu satt antennfästet ? nedår/bakåt/frammåt ?? och hur fungerar det . Jag skallgöra en antenn idag men har enbart en rak kontakt så det bästa för mig hade att ha antennen bakåt på hunden för att skydda infästningen så mycket som möjligt...