Publicerat December 17, 200718 yr Räckvidden är väl ganska terrrängberoende men sämsta fall 1,5km i rikligt kuperad terrräng och uppåt milen kanske på slätten,iallafall med skogs antenn på handenheten, fördelen är ju att den behåller senaste positionen på displayen om hunden skulle försvinna från täckningen en stund. men det är ju en otrolig skillnad. Jag menar 1,5 km är ju inget när man släpper spetsen
Publicerat December 18, 200718 yr Alltså... varifrån kommer snacket om störsändare? Det skall mycket störsändare till om man skall dränka en 5 watts sändare var den än är i landet....
Publicerat December 18, 200718 yr Författare Alltså... varifrån kommer snacket om störsändare? Det skall mycket störsändare till om man skall dränka en 5 watts sändare var den än är i landet.... Rykten från avgrunden
Publicerat December 18, 200718 yr Alltså... varifrån kommer snacket om störsändare? Det skall mycket störsändare till om man skall dränka en 5 watts sändare var den än är i landet.... Det finns väl en och annan pessimistkonsult här i landet....
Publicerat December 18, 200718 yr Ni förstår att väl att ni begår ett fruktansvärt brott vid användandet av Astron.Borde likställas med landsförräderi.Frågan är väl om man ens får diskutera den på ett Forum som detta. (OBS:Smiley)
Publicerat December 18, 200718 yr Ni förstår att väl att ni begår ett fruktansvärt brott vid användandet av Astron.Borde likställas med landsförräderi.Frågan är väl om man ens får diskutera den på ett Forum som detta. (OBS:Smiley) Du, det är det andra forumet... ;D : :-*
Publicerat December 18, 200718 yr Här kan Ni läsa svaret från Post- & Telestyrelsen ang. Garmin Astro. http://www.peters.se/forumview.asp?MainThreadID=2775
Publicerat December 18, 200718 yr Ja, det där är ett riktigt storebror-ser-dig-forum.......... :- Nej, det vet jag inte och jag försöker då inte agera polis utan bara informera om jag hittar något av intresse.
Publicerat December 18, 200718 yr Nej, det vet jag inte och jag försöker då inte agera polis utan bara informera om jag hittar något av intresse. Lugn konstapeln ;D kör hårt med länkarna du, man kan ju finna nåt matnyttigt 8) Mvh/Jansson
Publicerat December 18, 200718 yr Lugn konstapeln ;D kör hårt med länkarna du, man kan ju finna nåt matnyttigt 8)Mvh/Jansson Ja, det kan jag göra men för guds skull kalla mig inte för konstapeln. Kalla mig hellre för Stefan el. Jonsson .
Publicerat December 18, 200718 yr Ja, det kan jag göra men för guds skull kalla mig inte för konstapeln. Kalla mig hellre för Stefan el. Jonsson . eller isjanne som du heter.. men dom jag har hört av från dalarna ska den vara rätt så usel på räckvidd,runt 3-4 med långa antennen i skogen och klippigt rävlandskap så är den inte het,sen luleå ska ha samma erfarenhet,och jag testa den på terriern på slättern och hade bra långt avstånd då när han var i stugan så kom jag upp i 8km,men då var juh det ett hus oxå i vägen frågan är juh om man ska vänta in den anpassade för mer svensk jakt och så man får ut avstånden så man slipper åka massa mil för söka hunden
Publicerat December 19, 200718 yr ;D personligen skiter jag i om man får eller inte!.. ;D tycker personligen myndiheterna kan änga sej åt att jaga riktiga bovar!.. MVh
Publicerat December 19, 200718 yr Författare ;D personligen skiter jag i om man får eller inte!.. ;D tycker personligen myndiheterna kan änga sej åt att jaga riktiga bovar!.. MVh Vadå allvarliga brott som att använda någon frekvens som försvaret har i reserv och säkert aldrig använt ens, tycker du sånt är bagateller :
Publicerat December 19, 200718 yr Vadå allvarliga brott som att använda någon frekvens som försvaret har i reserv och säkert aldrig använt ens, tycker du sånt är bagateller : jepps!.. gör juh de!... :-* MVh
Publicerat December 19, 200718 yr Om det är någon som inte har S J nr. 12 med testet på Garmin Astro så kan Ni få den via mail av mig för jag har scannat in den och skickat den till Finland till en kille där? Det Ni får göra isf är att Zooma in texten så att den blir större och läsbar. Skicka ett blankt mail och skriv i ämnesraden vad det avser.
Publicerat December 19, 200718 yr eller isjanne som du heter..men dom jag har hört av från dalarna ska den vara rätt så usel på räckvidd,runt 3-4 med långa antennen i skogen och klippigt rävlandskap så är den inte het,sen luleå ska ha samma erfarenhet,och jag testa den på terriern på slättern och hade bra långt avstånd då när han var i stugan så kom jag upp i 8km,men då var juh det ett hus oxå i vägen frågan är juh om man ska vänta in den anpassade för mer svensk jakt och så man får ut avstånden så man slipper åka massa mil för söka hunden Är jag iskall eftersom Du har döpt om mig ??? ;D Jag har läst hela artikeln och dom fick ju bygga om den ganska så bra för att få till räckvidden på den. Dåligt för en såpass ny GPS. > Jag ser det som att det är bäst att vänta till den gk svenska versionen kommer på marknaden och kanske har genomgott ett test innan man köper en Astro. Just nu är det inget att ha i mina ögon sett. Man ska ju inte bli besviken när man köper en så dyr leksak. >
Publicerat December 19, 200718 yr Är man på det klara med räckvidden så är det inga problem, ombyggnationerna är i första hand för att originalantennerna tar stryk då dem sitter placerade i västen och petar rätt upp!
Publicerat December 19, 200718 yr Är man på det klara med räckvidden så är det inga problem, ombyggnationerna är i första hand för att originalantennerna tar stryk då dem sitter placerade i västen och petar rätt upp! Ja, jag såg det men jag vill ändå avvakta med ett ev. köp för att se vad den nya och ombyggda versionen duger till först innan jag lägger ut några pengar på den.
Publicerat December 19, 200718 yr Håller med n´Stefan i detta. Jag avvaktar på den svenska versionen. Känns som för struligt. Antingen beställa själv från USA och garanterat bli av med paketet mitt på atlanten, eller så ge 1500-2000 kr till någon som lyckats få hem en pejl. Nja...säger jag om det. Sedan få hem en pejl, som förvisso säkert är jäkligt bra, men som man måste börja bygga om, om den skall fungera på ett dyngdjur till jämthund som rullar sig i allt snusk och badar i dy-diken mm. Mao skulle västen hålla sisådär 10 minuter på min hund. Jag har tummen mitt i handen och skulle således säkerligen förstöra något. Nja..säger jag om det oxå. Sedan känns det osäkert det här med försvaret. Jag tvivlar på att de orkar åka omkring och pejla jakthundar runt om i sverige, men om de gör det en gång och tar fast en person så kommer det vara jag. Så...Nja även till det. Det är en jäkla bra lösning. Den bästa på marknaden, har inget till övers för gsm-lösningarna som är krångliga, och framförallt hutlöst dyra. Inte nog med 10000 i inköp så tillkommer det kartkostnader, abonnemangskostnader och sms-kostnader. Nja säger jag. Kör på med den gamla trotjänaren swepoint maxi tills dess det presenteras en svensk variant med ett vettigt halsband och på lagliga frekvenser. Jag är så gammalmodig så jag uppskattar att spara ihop pengar och gå in på en affär och köpa det jag vill ha. Jag jagar inte 100-lappar på internet, går på butiker och ser ut vad jag vill ha och beställer sedan på nätet osv. Jag vill ha kontakten i butik. Framför allt så slipper jag krångel om prylen ifråga går sönder. Slipper ringa, packa paket, jävlas. Bara att gå in och säga: "Fungerar inte. Byt eller laga". ;D /Mvh Jonas
Publicerat December 19, 200718 yr Håller med n´Stefan i detta.Framför allt så slipper jag krångel om prylen ifråga går sönder. Slipper ringa, packa paket, jävlas. Bara att gå in och säga: "Fungerar inte. Byt eller laga". ;D /Mvh Jonas Tack Jonas! Köper jag en ny pryl som kommer från utlandet så ska den vara gk först så att man slipper strul och annat. Sedan behöver man inte packetera den och skicka iväg den utan det är bara att knalla in på butiken där man har köpt den och reklamera den.
Publicerat December 19, 200718 yr Är jag iskall eftersom Du har döpt om mig ??? ;D Jag har läst hela artikeln och dom fick ju bygga om den ganska så bra för att få till räckvidden på den. Dåligt för en såpass ny GPS. > Jag ser det som att det är bäst att vänta till den gk svenska versionen kommer på marknaden och kanske har genomgott ett test innan man köper en Astro. Just nu är det inget att ha i mina ögon sett. Man ska ju inte bli besviken när man köper en så dyr leksak. > Inget att ha ??? :o Jonsson bärga sig lite nu ! Räckvidd,antenner selar osv räcker mer än väl i originalutförande.Glöm inte att Astron är gjord till Stående fågelhundar och till sådana är den extremt duglig...Behövs inte byggas om alls...Dock är den ju forfarande inte laglig i Svea Rike
Publicerat December 21, 200718 yr ;D så nu har jag fått fix på allt till min Astro!.. Prokartan nerladdag!.. var hos Jansson i går på jobbet på vägen hem å hämtade anten till hundenheten!.. så nu ska jag in till lantmännen i Tierp köpa ett lämpligt halsband att montera hund enheten på samt en längre anten till handenheten!... blidde iaf jävligt bra med pro kartorna kommer man få mycket nytta av!.. lite strul innan man fick in dom!.. men de var juh inte mina bekymer!.. kollade på starwors medan svågern (MossboRobbin) fixade det!.. så de var verkligen skit lätt!.. ;D ;D ;D.... så de är bara svänga förbi nu Jansson å hämta skivan så får du den andra licensen av mej!.. de ska tydligen gå att göra från annan dator!.. skickar med dej nummert till MossboRobbin!. så kan han brifa dej lite!.. de är lite saker du måste tänka på!.. Mvh Mamre!..
Publicerat December 30, 200718 yr Går det på något vis få kartan där alla skiften syns? (minns inte namnet på den) Vet att den går att få till en vanlig gps, vore ju guld värt på en hund-gps. Särksilt för oss som jagar på bondskog där man hela tiden pratar skiften... /Mvh Jonas
Publicerat Januari 1, 200818 yr Går det på något vis få kartan där alla skiften syns? (minns inte namnet på den)Vet att den går att få till en vanlig gps, vore ju guld värt på en hund-gps. Särksilt för oss som jagar på bondskog där man hela tiden pratar skiften... /Mvh Jonas Astron är en vanlig Garmin 60 csx (+hundpejl naturligtvis) så alla kartor som går i 60:n går också i Astron...