Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro 220

Featured Replies

Publicerat

Jaha du tänkte så, du verkar ju lite rastlös annars 8)

Man kanske skulle nämna astron oxå när man ändå spammar tråden..

Jag skulle vilja ha en funktion som sänder nån slags signal till hunden som kan

användas till t,ex återkallning när det bär av emot bilväg, järnvägsspår, dåligt frusna sjöar etc,

kanske t.o.m, grannmarken vad beträffar andra trådar här på forumet ;D

• 2 weeks later...
  • Svar 317
  • Visningar 83,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jaha, en sån som jag vill ha... >:(.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=395636

Stör den andra signaler så att det är ett problem?

Mvh

S

köp en!..

sändaren e inte så stark så den stör något!...

Mvh Mamre!..

Publicerat

GPS-sändare på hund förbjuden

Av Anders Ljung  2008-01-21

Post- och telestyrelsen, PTS, har fastslagit ett förbud mot en typ av GPS-utrustning. Produkten som förbudet gäller är Garmin Astro. Den sätts på hunden och ägaren kan sedan följa hundens position via GPS-systemet.

Sändaren har funnits på marknaden sedan förra året och har snabbt blivit populär, särskilt bland jägare med jakthund.

Man kan inte köpa Garmin Astro i svenska butiker, men den köps lätt från utlandet.

Anledningen till att PTS nu förbjuder apparaten är att den sänder på frekvenser som man behöver tillstånd för att få använda i Sverige. Dessutom riskerar den att störa annan radiokommunikation och saknar den CE-märkning som krävs för att få säljas i Sverige.

Om svenska butiker tar in Garmin-sändaren i sitt sortiment riskerar de ingrepp från PTS.

Post- och telestyrelsen säger dock att de arbetar tillsammans med elektronikbranschen för att sändare som denna ska kunna vara lagliga i Sverige i framtiden, skriver Göteborgs-Posten.

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat

har lyssnat runt lite med folk och läst en del på svenska och norska och en amerikansk plotthund sida om astron,och många har problem med den..från robsoft

Jag hade precis samma problem med min Astro i helgen. Jag vred den ett kvartsvarv i halsbandet med antennkopplingen framåt. Det funkade bra ett par timmar för att sedan tappa GPS kontakten.Jag tog av halsbandet från hunden och sedan fick den tag i satteliterna i gen och funkade som den skulle resten av dagen  Dessutom tappar Astro´n spåret från Hunden under ca. halva dagen så att endast eftermiddagens spår är kvar. Till sist tog den inte åt sig laddning på Lördagskvällen trots att den blå lampan lös hela kvällen.

I blandad skogsterräng som vi har här i roslagen börjar man tappa kontakten

då och då redan på dryga kilometern, för att sedan i stort sett försvinna helt

över 3 kilometer.

Alla som jag har pratat med har upplevt samma sak, dvs begränsad räckvidd

i terräng.

Med antennmodifikationen har jag under samma förhållanden och i samma

terräng god kontakt ut till 4-5 kilometer för att därefter gradvis bli sämre.

Jag kan tänka mig att man kan få sporadisk kontakt på 1 mil med originalantennen

under mycket goda förhållanden.

Jag jagar sällan under sådana förhållanden och vill ha bättre kontakt med hunden, så

originalantennen går bort alla dar i veckan!

Jag har vid det här laget gjort ganska många räckviddstester med ett flertal

sändare, alla har med god marginal vunnits av mina antenner!

Att testa räckvidden över öppna fält känns inte meningsfullt, här är det räckvidd

i terräng som är intressant.

gjort ett halsband som jag har snurrat dc 20:an ett kvarts varv, har det på rävstövaren fungerar 2-3 tmmar men sedan tappar den gps täckningen. Är tvungen att ta av halsbandet och ibland t.o.m stänga av den för att sedan sätta igång den igen för att den ska hitta sateliterna igen,är det någon som har en ide vad problemet är, kanske fungerar det inte mä halsband till stövaren.
snow+coyte hunt+astro=no good
same here,minè broke down after this week,not fore this state wheater

norska kan jag inte översätta eller förstå men fina bilder hade dom iaf

http://www.jegeroghund.no

Publicerat
har lyssnat runt lite med folk och läst en del på svenska och norska och en amerikansk plotthund sida om astron,och många har problem med den..från robsoft

Jag hade precis samma problem med min Astro i helgen. Jag vred den ett kvartsvarv i halsbandet med antennkopplingen framåt. Det funkade bra ett par timmar för att sedan tappa GPS kontakten.Jag tog av halsbandet från hunden och sedan fick den tag i satteliterna i gen och funkade som den skulle resten av dagen  Dessutom tappar Astro´n spåret från Hunden under ca. halva dagen så att endast eftermiddagens spår är kvar. Till sist tog den inte åt sig laddning på Lördagskvällen trots att den blå lampan lös hela kvällen.

norska kan jag inte översätta eller förstå men fina bilder hade dom iaf

http://www.jegeroghund.no

De försöker bygga om en på ryggen monterad produkt avsedd för ståhundar till en älghundspejl i ett halsband.Därav problemen att få till det med antennerna :- :P
Publicerat

dom där antennerna är juh verkligen nått för kärnforskare,men att amerikanarna klagar på kylan gör mig orolig,iofs att killen som klaga bodde var luften är torr(inlandet) och hade fått sin astro repad 2 gånger pga av den inte höll ute vatten och hade sprukigt i kylan,,vet inte riktigt hur kallt det var men vi jagar juh inte ovan -15grader inlands luft och runt -10 grader kust väder med drivande typ stövare,så vem vet,denna vinter har juh verkligen varit mild och ett dåligt år för mitt test :-

men alla dagar i veckan att en astro är bättre än alla gps mobil sms halsband i dag,om man får till allt sånt där fjant med halsbanden osv :P

Publicerat

Jag har inte haft ett enda problem med min ännu iallafall, kör sen ett tag tebax med slingantenn i halsband a`la

RimboRambo på grannforumet. klockrent hittills  :)

Publicerat

låter bra,men haru utsatt den för nått?? typ vatten eller dylikt,inge kul om dom brakar för den hamnar i lite vatten

Publicerat

Jovars det har gått genom kärr och diken och allmänt otjänlig väderlek, själva hundenheten har jag så gott som helt inkapslad med kraftig krympslang och om det är bra eller dåligt vetefan men det funkar fint..och  det här med att tappa satteliterna så händer det mig  eller rättare sagt hunden ibland  men det är sekunder det handlar om så det ser jag inte som ett problem på något sett :)

Publicerat

har inte heller haft några bekymmer!.. har samma montage som Jansson!... min har de badats med vid flera tillfällen och de har gott jätte bra!.. bra mot tagning!.. än så länge som längst 6km är de testat..

MVh Mamre!..

• 2 weeks later...
Publicerat

En fråga åt min kompis....Hur får man ner kartorna till garmin astron  ???

Eller hur gör man för att få kartorna... ???

Publicerat
En fråga åt min kompis....Hur får man ner kartorna till garmin astron  ???

Eller hur gör man för att få kartorna... ???

Min kompis kusins Faster köpte Friluftskartan Pro (på CD)och laddade ner den enligt instruktionen som medföljde.Den går att ladda ner i två apparater.Den finns även på minneskort men då har du ingen karta att ladda i datorn.Kanske det finns andra sätt  ??? ::)
Publicerat
Min kompis kusins Faster köpte Friluftskartan Pro (på CD)och laddade ner den enligt instruktionen som medföljde.Den går att ladda ner i två apparater.Den finns även på minneskort men då har du ingen karta att ladda i datorn.Kanske det finns andra sätt  ??? ::)
Tack ! Har redan berättat för han och astron är redan beställd  ;)
  • 3 weeks later...
Publicerat

Release datum på  den nya Garmin pejlen? Finns det något sådant?

??? ??? ???

Publicerat
Release datum på  den nya Garmin pejlen? Finns det något sådant?

??? ??? ???

Nej, och det är inte klart att det kommer att bli en legal version än. Vet att vissa annonsörer på blocket har blivit uppsökta/uppringda av lagens långa arm så vi får se var det slutar. Man kan inte göra mer än att hålla tummarna!

• 3 weeks later...
Publicerat

Va tror ni gott folk om Astrons fortsatta vara eller inte vara på den Svenska marknaden. Har pratat med flera om den här pejlen o vissa hävdar att den kommer att störas ut o andra hävdar med bestämd het att det mest är spel för galleriet det här med posto telestyrelsens hot om störning på kanaler osv. Tyvärr så tror jag inte att nån legal verision kommer då garmin redan har sålt så många ex av den här olagliga pejlen,dom lär inte lägga ner energi på o göra om nått som redan säljer så bra. Men jag tror dock att andra pejltillverkare kommer att haka på den här trenden för vem fan köper en pejl för 10-14 tusen när man kan köpa en för 6 som är så jävla mycket bättre.Men som sagt det skulle va roligt o höra med nån som är insatt i frågan o kan svara på om det kommer att härnda nått med frekvensen den ligger på

Suna

• 3 weeks later...
Publicerat

Här får vi ju ha astron. Så jag tänkte höra vad den kostar i staterna och var jag hittar den? Samt hur skulle det funka i samband med tjt?

Publicerat
Här får vi ju ha astron. Så jag tänkte höra vad den kostar i staterna och var jag hittar den? Samt hur skulle det funka i samband med tjt?

Har sett den på Ebay för ca 2800 kr på ebay inklusive frakt. Med dagens dollarkurs är man ju sugen på att skaffa en...

Publicerat

oj det var billigt. trodde det slutade på närmare 10000kr.. :D nu blidde schaman glá :D

Publicerat
oj det var billigt. trodde det slutade på närmare 10000kr.. :rolleyes: nu blidde schaman glá :lol:

Tack Mr. G bush. För detta pris ;P

• 2 months later...
Publicerat

Har hittat nya astron för 4800 o nya sändaren för 1800 i sverige nu iaf. Tycker jag låter som mkt rimliga priser.

http://www.trampet.se/

mvh Rasmus

Publicerat

v.29 kommer den ligga i min brev låda iaf :angry:

Publicerat
  • Författare

Efter massor av samtal och skisser på en egen hållare som fungerar praktiskt under jakt så kan jag äntligen ge upp innan jag utvecklade något som redan fanns.

Jag har letat efter en hållare som ska sitta på vänster axelband (är själv högerskytt) under jaktradion, utan att behöva plocka bort handenheten, vända på den och sen försöka få dit den igen, sitter skitpissigt ändå i min mening, har tappat den flera gånger.

Den här är perfekt åtminstone nästan, den är ledad i botten och när du ska titta på displayen så fäller du ner överdelen som då hänger praktiskt i sina band, du behöver inte hålla i den utan man kan stå /gå ändå.

http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=760

PTS vill möjliggöra GPS-spårning av jakthundar

2008-06-03

PTS föreslår att två nya radiokanaler undantas från tillståndsplikt för att möjliggöra användning av utrustning för spårning av jakthundar.

Kommunikationsmyndigheten PTS har de senaste åren märkt ett stort intresse bland jägare för utrustning för spårning av hundar under jakt. PTS föreslår att Sverige avsätter samma frekvenser för hundspårningsutrustning som Norge gjort, så att samma utrustning kan användas i båda länderna.

Detta förslag innebär att det skulle finnas sex kanaler för jord- och skogsbruk samt jakt. Det är upp till användarna att samordna sin användning av utrustning för tal respektive hundspårning i bandet.

PTS påpekar att spårningsutrustningen måste vara CE-märkt. Utrustning som importerats och som inte är CE-märkt får inte sättas på marknaden eller tas i bruk inom EU.

Den som använder en radiosändare måste ha tillstånd enligt lagen om elektronisk kommunikation. Dock kan PTS besluta om undantag från tillståndsplikten och därmed göra det enklare och billigare för fler användare, tillverkare och återförsäljare av radiosändare.

PTS gör nu en översyn av de föreskrifter som innehåller undantag från tillståndsplikten. PTS förslag till har skickats på remiss. Målet är att de nya undantagen från tillståndsplikt ska träda i kraft 1 oktober 2008.

http://www.pts.se/sv/Dokument/Remisser/200...gsforeskrifter/