Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Ganska exakt 5 veckor blev det för min del i Skåne! "Min" handlare skrev inga lånelicenser sa han och det bör väl inte gå att låna om det är min första licens i den vapenklassen?!

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Min licensansökan lämnades in 12 juni och jag fick hem brevet i brevlådan igen 20 augusti. Det positiva i det hela var att jag samtidigt fick min andra licensansökan som jag lämnade in 7 augusti eller när det nu var.

Bor i Skaraborg :D

Mvh // Johannes

Publicerat

Licens inlämnad till söt tjej i receptionen på polisstationen

I Uppsala idag. Får se hur lång tid det tar.....

Lämnade i måndags och fick idag onsdag......det är rätt ok....

Publicerat

Lämnade in den 16/7 och fick idag. Västmanland.

Publicerat

Lämnade in en ansökan idag i Stockholm och beräknad väntetid 8 - 9 veckor. Frågan är väl om alla som godkänner licenser är med i APU eller jaktmotståndare allesammans?

8 - 9 veckor för en licens är fan i mig en skandal!

Publicerat

Lämnade in min ansökan här i Göteborg den 27/6..

Har fortfarande inte fått nån licens, men en handläggare har nu dykt upp i alla fall!

Hon "lovade" att titta på min ansökan senast tisdag, 28/8..!

Publicerat

Skåne klara...Kronoberg klara... Nu ska bara västra götaland bli klara, så får jag min licens! Västra Götaland har bara haft 9-10 veckor på sig... :/

Publicerat
Lämnade in min ansökan här i Göteborg den 27/6.. Har fortfarande inte fått nån licens, men en handläggare har nu dykt upp i alla fall! Hon "lovade" att titta på min ansökan senast tisdag, 28/8..!

Då kan hon väl titta på min på samma gång som jag lämnade in i Skövde den 5 juli tycker jag. Vad är det med plitarna, vill de inte att man ska övningsskjuta med nya bössan innan jakten eller?

När jag lämnade min lapp sa snuten att förhoppningsvis är det klart till älgjakten. Ja men hur roligt är det att stå med en sprillans ny bössa som man bara nätt och jämnt hunnit skjuta in på banan en torsdagkväll innan mörkret faller på?

Nej tack, några vändor på älgbanan vill jag gärna hinna med innan jag ställer mig på pass.

Publicerat

3 veckor i Gällivare....

Publicerat

Lämnade in ansökan i Göteborg igår på en R8-pipa (således "no-brainer"). Återkommer med hur det utvecklar sig.

Publicerat

Oftast.under 10 dagar här i Kronoberg.. Men nu.väntar jag som sagt.på andra.län som.är långsamare..

Publicerat

Nu skall jag som på måndag testa Malmö plisens hantering,

återkommer med besked.

/C

Publicerat

Christian;

I eftermiddags mottog jag ett samtal från polisen i Malmö som just nu behandlar mina ansökningar så jag kan berätta att du har 9 veckors skön väntan framför dig.

Publicerat

Lämnade in ansökan i Göteborg igår på en R8-pipa (således "no-brainer"). Återkommer med hur det utvecklar sig.

Vi får se vem som "vinner"...

Publicerat

Gött!! Räkna med att vänta till i slutet av oktober innan du får en handläggare!! ;)

Publicerat
Gött!! Räkna med att vänta till i slutet av oktober innan du får en handläggare!! ;)

Tack :D Fick ett sms idag iaf att de mottagit ansökan. Alltid något ;)

Publicerat

Tack :D Fick ett sms idag iaf att de mottagit ansökan. Alltid något ;)

Japp. Så är det. Sen är det 8 veckors tystnad som gäller. Så har det varit här i alla fall. :sleep:

Publicerat

Tillståndsgruppen i Göteborg går för tillfället igenom ansökningar som kom in i slutet av juni månad fick jag som svar när jag mailade dem häromdagen. Får förhoppningsvis min licens till första studsaren i början på oktober :( Fattar inte att det kan ta en sån j-vla tid att hantera, när man ändå har en licens sedan tidigare.

Publicerat

Får bara stämma in i lovorden över Uppsala... här tar det dagar, inte veckor :smile: !

Publicerat

Får bara stämma in i lovorden över Uppsala... här tar det dagar, inte veckor :smile: !

Vad är det som gör att det skiljer så mycket! För få handläggare? Dåliga rutiner? Ignorans?

Publicerat

Som i Kalix också fast då får jag skicka min ansökan till Luleå om inte polisen gör det med egen post. :smile:

Publicerat

Pratade med min handläggare i måndags 20/8 och enligt henne så är det inte bara vapenlicenser som dom har som enda syssla.

Dom få som jobbar med detta i Hallands län är fyra st personer och då jobbar dom med allt vapenrelaterat som till t.e.x dödsbon och personer som skall fråntas vapen även licenser och allt övrigt som ljuddämpare osv osv.

Hon nämnde även att det dyker upp nya typer av vapen men även nya "vapennamn" som dom inte vet vad det är vilket gör att dom får spendera tid med att söka upp info om just detta vilket tar tid. Hon tog upp min ansökan som exempel och sa att Thomson Center Venture har vi inte hört talats om innan och därför får vi söka upp allt om detta. Mycket tid kunde sparats om vapenhandlarna skickade med mer info om just nya vapen eller nya "namn" med förklaring vad det är.

Hon skratta lite och sa att förr i tiden var det enklare för då var det nästan bara Huskvarna CG eller stigastudsare det handlade om :)

Jag fick ett nytt sätt att se på det hela och kunde väl förstå det tar tid.

Som min bror sa som är Polis så är uppåt i ledet vi skall klaga för personer som jobbar med en sak bara får lätt många andra uppgifter att göra. För polisen skall spara pengar och då är det billigare att kommendera någon göra mycket än att anställa fler personer tyvärr.

Btw borde ha min licens inom 14 dagar enligt min handläggare och stämmer detta så är det 6veckors väntan bara :(

Publicerat

Pratade med min handläggare i måndags 20/8 och enligt henne så är det inte bara vapenlicenser som dom har som enda syssla.

Dom få som jobbar med detta i Hallands län är fyra st personer och då jobbar dom med allt vapenrelaterat som till t.e.x dödsbon och personer som skall fråntas vapen även licenser och allt övrigt som ljuddämpare osv osv.

Hon nämnde även att det dyker upp nya typer av vapen men även nya "vapennamn" som dom inte vet vad det är vilket gör att dom får spendera tid med att söka upp info om just detta vilket tar tid. Hon tog upp min ansökan som exempel och sa att Thomson Center Venture har vi inte hört talats om innan och därför får vi söka upp allt om detta. Mycket tid kunde sparats om vapenhandlarna skickade med mer info om just nya vapen eller nya "namn" med förklaring vad det är.

Hon skratta lite och sa att förr i tiden var det enklare för då var det nästan bara Huskvarna CG eller stigastudsare det handlade om :)

Jag fick ett nytt sätt att se på det hela och kunde väl förstå det tar tid.

Som min bror sa som är Polis så är uppåt i ledet vi skall klaga för personer som jobbar med en sak bara får lätt många andra uppgifter att göra. För polisen skall spara pengar och då är det billigare att kommendera någon göra mycket än att anställa fler personer tyvärr.

Btw borde ha min licens inom 14 dagar enligt min handläggare och stämmer detta så är det 6veckors väntan bara :(

Men herregud, problemet är ju att de gör något okomplicerat till världens raketforskning. En repeterstudsare är en repeterstudsare oavsett den heter TC, huskvarna, sako, whatever. Så länge bössan du söker licens för inte är en helauto 32 mags med 15 cm piplängd så hur i helvete mycket information behöver de? Vill du döda någon med din bössa så gör du det lika bra oavsett fabrikat. Spelar väl ingen roll om det finns två eller tvåhundra tillverkare på marknaden?

Publicerat

Men herregud, problemet är ju att de gör något okomplicerat till världens raketforskning. En repeterstudsare är en repeterstudsare oavsett den heter TC, huskvarna, sako, whatever. Så länge bössan du söker licens för inte är en helauto 32 mags med 15 cm piplängd så hur i helvete mycket information behöver de? Vill du döda någon med din bössa så gör du det lika bra oavsett fabrikat. Spelar väl ingen roll om det finns två eller tvåhundra tillverkare på marknaden?

Håller med till 100% och det var faktiskt en fråga jag ställde till henne men svaret var luddigt "typ" vi måste få en bild själva om hur det ser ut...

Publicerat

ÄNTLIGEN!!!

Nu är min licens på ingång, kommer med posten i morrn!

Min handläggare höll vad hon lovat! :biggrin:

Men tiden mellan att jag lämnade in den, 27/6, och fram till för någon vecka sedan (då hon blev tilldelad arbetet med min licens) borde kunna kortas..

Lämnade in min ansökan här i Göteborg den 27/6..

Har fortfarande inte fått nån licens, men en handläggare har nu dykt upp i alla fall!

Hon "lovade" att titta på min ansökan senast tisdag, 28/8..!