Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

själv är det inte licensen som dra utt på tiden det är väntan på vapenskåpet från norlyx på 2 månader

• 2 weeks later...
  • Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Lät på grannforat som att det snarare handlar om 4-5 veckor just nu. Lämnade in min i Göteborg i torsdags. Hoppas kan man ju alltid ;)

har du fått din licens än? jag har ikke :P

Publicerat

har du fått din licens än? jag har ikke :P

Nej, men det torde vara nära nu. De svarade på mail i början av veckan och skrev att de höll på med ansökningar från slutet av september. Nu har det gått exakt 7 veckor...

Publicerat

Nej, men det torde vara nära nu. De svarade på mail i början av veckan och skrev att de höll på med ansökningar från slutet av september. Nu har det gått exakt 7 veckor...

:) hoppas nu då för bövelen :)

Publicerat

Yes! :yes:

Göteborg

Diarieförd 5/10

Fick licensen (jakt) 28/11

Således 7,5 veckor

Publicerat

fan va nice ;) ja pratade med polisen idag, får la se om den kommer imorgon eller fredag eller kanske om en månad :)

Publicerat

själv är det inte licensen som dra utt på tiden det är väntan på vapenskåpet från norlyx på 2 månader

2 Månader! Fy F#n :o

Jag fick själv uppleva att dom var sega för ett litet tag sedan.Pratade med dom och dom lovade att det skulle skickas inom 2 dagar, tog 3,5 veckor. Visst är det segt men inga 2 månader. Fast helnöjd med skåpet :thumbsup:

Publicerat

även jag börjar bli otålig på en vapenansöka fast lär ju dröja en månad till

Publicerat

mohahaha idag kom dom :) min a-bolt, beretta 686 och hva 310as. 3 fina nya licenser rätt upp ur kuvertet :) imon blir det till att hämta leksaker mohahaha gladare än ett barn på jul :)

Publicerat

Ansökan på C-vapen inskickad för nästan exakt sex månader sedan. Kontaktad idag om att föreningsintyget minsann inte alls räcker för att påvisa aktivitet...

Motståndsmyndigheten i VG är tammefan helt rubbade, inget nytt iofs.

Publicerat
Ansökan på C-vapen inskickad för nästan exakt sex månader sedan. Kontaktad idag om att föreningsintyget minsann inte alls räcker för att påvisa aktivitet...

Motståndsmyndigheten i VG är tammefan helt rubbade, inget nytt iofs.

Låter ju kul inför mina förnyanden om några år. Not! :(

Får se om de kör med favoriten för din del: "du har ju bevisligen klarat dig utmärkt med lånade vapen hittills, så vi föreslår att du fortsätter med det". :wallbash:

Publicerat

Inte omöjligt att den kommer.

En annan, vid det här laget, klassiker som jag inte blir förvånad över om den kommer är ju att jag inte har några resultat med det sökta vapnet.

Vilket ju iofs är sant...

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu börjar snart den fjärde veckan sen jag skickade in licensen på min första bössa, en .308win..i bästa fall är det väl ca 2 veckor kvar, konstigt att det ska ta en sån jäkla tid här nere i Västra Götaland. Man blir lika besviken varje dag som brevlådan förhoppningsfullt öppnas men inser att det inte ligger nåt roligt kuvert och väntar däri..

• 4 weeks later...
Publicerat

Skickade in ansökan på 5e vapnet den 11/11-2012... Kanske hinner få licensen lagom till bockpremiären...?

Bor i VG...

Publicerat

Pratade precis med tillståndsmyndigheten i Borås, min ansökan som dom fick in 20 november har inte ens fått en handläggare ännu..."du får vänta lite till" fick jag som svar. Unbefuckingliveble...

Publicerat

Går det inte att anmäla dom på nått sätt.

Mvh // Johannes

Publicerat

Går det inte att anmäla dom på nått sätt.

Mvh // Johannes

Man kan göra en JO-anmälan, men vad hjälper det? Jag har läst om en som gjorde det, den anmälan skrevs ju av så fort den kom in..

Sjukt att det nästan rör sig om timmar uppe i Norrland, och månader här nere!

• 3 weeks later...
Publicerat

Tycker inte man ska belasta myndigheterna med mer jobb typ anmälningar eller ringa och störa dem i arbetet.

Varför inte hellt enkelt göra som vi andra,,,dvs vänta till dom är klara för sån hemsk brådska kan det väl ändå inte vara ?

Jag menar,,,har man redan innan licens på tex fyra bössor och väntar på sin femte så är det ingen panik direkt.

Personligen skulle jag inte ha nåt emot att garderoben begränsas till max 3st vapen.

Publicerat

Tycker inte man ska belasta myndigheterna med mer jobb typ anmälningar eller ringa och störa dem i arbetet.

Varför inte hellt enkelt göra som vi andra,,,dvs vänta till dom är klara för sån hemsk brådska kan det väl ändå inte vara ?

Jag menar,,,har man redan innan licens på tex fyra bössor och väntar på sin femte så är det ingen panik direkt.

Personligen skulle jag inte ha nåt emot att garderoben begränsas till max 3st vapen.

för att det ska inte ta mer än max 4 veckor att få licensen inte par månader 

hade jag segat så förbannat på mitt jobb så hade jag varit arbetslös väldigt snart

Publicerat

Pratade precis med tillståndsmyndigheten i Borås, min ansökan som dom fick in 20 november har inte ens fått en handläggare ännu..."du får vänta lite till" fick jag som svar. Unbefuckingliveble...

Din första licens får du räkna med att det tar lite tid och sen är det väl vapenbytartider nu så det är bara att tålmodigt vänta :)

Publicerat

Har precis fått min licens, 7 veckor. Polisen Göteborg. Vapenhandläggarna i västra götaland, jobbar bara mellan 9.00 och 11.30. inte undra på att det tar tid. Beställde min pang pang, från utlandet. Ska märkas med SE 2013. Pratade med en handläggare om var på vapnet märkningen ska göras, var som helst,det är inget vi kollar upp. Men varför ska man då märka vapnet. Sverige är fantastiskt.

Publicerat

Man kan göra en JO-anmälan, men vad hjälper det? Jag har läst om en som gjorde det, den anmälan skrevs ju av så fort den kom in..

Vissa dönickar behöver dom kolla upp lite extra. :tongue:  :thumbsup:  :yes:  :wink:  :whistling:

Publicerat

en jo anmälning är bara verksam om det blir ca 4 veckor mer än vad de sagt. säger de ca 8 veckor kan du anmäla dem först efter ca 13....

-Carl på sin galaxy

Publicerat

Jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till att sitta och hadlägga vapenärenden hela dagarna.

Det finns betydligt viktigare områden inom polisens verksamhet där resurserna behövs bättre som tex närpolis och brottsutredningar.

Jag väntar med glädje nån vecka eller rentav nån månad längre.

Hellre att en misshandlad kvinna får hjälp än att jag snabbt får min licens.

Publicerat

Jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till att sitta och hadlägga vapenärenden hela dagarna.

Det finns betydligt viktigare områden inom polisens verksamhet där resurserna behövs bättre som tex närpolis och brottsutredningar.

Jag väntar med glädje nån vecka eller rentav nån månad längre.

Hellre att en misshandlad kvinna får hjälp än att jag snabbt får min licens.

Nu går du snart ta o ge dig!

Sedan nær ær dom på vapenavdelningen ute och hjælper øvriga poliser i deras arbete i fælt?

Och med ditt ressonemang så vore det ju bra att snabba på varje licensærende! Då har dom ju tid att gøra annat också.... 

Kan du førklara vad som skulle vara bra med att begrænsa garderoben till 3 vapen?

Hur många skulle ha en 22a om man fick ha max 3 vapen!?

Och mængdtræning med 22lr ær något som iaf jag tycker ær mycket bra før att få till bra skytte.

Dessutom så ær det lite småtjurigt om man bara har 1 kl1 vapen och det går sønder. Då ær det bra att ha ett till i reserv.

Samma sak gæller ju givetvis hagelvapen.

Førøvrigt så hade jag ett inbrott hos mig i september och alla inblandade e inte førhørda ænnu så polisen borde nog ta o rycka upp sig på flera plan æn licenstiderna.