Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

licensansökan på en 17 hmr pipa är mottagen hos polisen i dag så nu startar vi uret

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Ungefär 6 veckor landade det på för polisen i Borås denna gång. For såklart direkt till Torsbo och hämtade byssen..... Kortad Sauer 200 i 9,3x62 med en B&T hunter dämpare.

Publicerat

10 veckor och en dag nu - fortfarande ingen licens >_>

Skickat fr宠min MK16i via Tapatalk 2

Publicerat

10 veckor och en dag nu - fortfarande ingen licens

Jamenvafan? :blink:

Sover de eller???

Vad hos dig som person behöver de kolla upp så du är lämplig? Du borde ju ha en egen databas bara för dina transaktioner de senaste åren :lol:

Skämt åsido så är detta det värsta jag har hört i myndighetsdravel och någon borde ta tag i detta! Hur skall det bli närmare hösten då... 6 månader? :angry:

Publicerat

Vad hos dig som person behöver de kolla upp så du är lämplig? Du borde ju ha en egen databas bara för dina transaktioner de senaste åren :lol:

Skämt åsido så är detta det värsta jag har hört i myndighetsdravel och någon borde ta tag i detta! Hur skall det bli närmare hösten då... 6 månader? :angry:

Helt allvarligt så tror jag faktiskt att de försöker bromsa mig på nåt sätt (och de lyckas ju onekligen). Detta är ett byte av två kulvapen mot ett - med andra ord borde det inte föranleda några efterforskningar överhuvudtaget...

Men nu är jag folkbokförd i Västra Götaland sen i fredags - det kan knappast(?) bli värre än vad det är i Halland nu. Eller kanske same shit, different name...

Publicerat

Känner en som precis tagit jägarexamen och nu lämnat in licensansökan, så ska bli intressant att se vilken tid vi hamnar på nu. Jag återkommer med resultatet :)

Publicerat

Helt allvarligt så tror jag faktiskt att de försöker bromsa mig på nåt sätt (och de lyckas ju onekligen). Detta är ett byte av två kulvapen mot ett - med andra ord borde det inte föranleda några efterforskningar överhuvudtaget...

Men nu är jag folkbokförd i Västra Götaland sen i fredags - det kan knappast(?) bli värre än vad det är i Halland nu. Eller kanske same shit, different name...

Du skulle ha satsat på Skåne som jag sade tidigare, här går det faktiskt undan! ;)

Vi får hoppas på att det går bättre med din nya station!

Publicerat

Västra götaland har för tillfället 14-18 v handläggningstid.

Lämnade in min licens för en 22a den 4e april så vi e uppe i 6 veckor änsålänge.. ska ringa in å prata med dom lite nästa vecka hade jag tänkt, det skyndade på min förra ansökan. Vilket jag finner lustigt e att det överhuvudtaget ska kunna ta sådan tid för att se om ngn e lämpad till att ha vapen, framförallt då när dom flesta sökande redan har vapen, jag förstår om det e första vapnet, eller om vapengarderoben börjar bli för full.. men för oss dödliga som har mellan 2-4 bössor ska det ju bara vara att ögla ansökan å skicka hem den igen..

Publicerat

I Göteborgs området hörde jag på Torsbo igår att det var 14-18 veckors väntetid men i Skövde skulle det tydligen bara röra sig om 8v. Hoppas jag får min licens i Juli någon gång så man kan krossa lite duvor :)

Publicerat

Och som sagt, Borås klarade det på lite drygt 6 veckor just nu. Vid årsskiftet tog det blott 4.

Publicerat

Slängde in på ett nytt pipset till kombin (12/12) igår i västmanland. Det skulle ta 5-6 veckor sa dom.

Borde det inte kunna effektiviseras då det kommer till folk som har vapen, t ex att vapen 2-4 kanske inte ens skulle behöva handläggas av vapenhandläggare utan att det skulle kunna skrivas ut en licens direkt i receptionen? Vapen 2-4 görs det väl endå ingen särkild koll på under handläggningen? Dom har ju redan kollat så jag är lämplig iom vapen nr 1 och dom kräver ju inte någon förklaring på vad jag ska ha vapnet till mer än att det står jakt under syfte. Detsamma skulle ju då också kunna gälla för extra pipset.

Publicerat

Ungefär 3 veckor i Kalmar på 5 vapnet ( tredje klass 1) och en ljuddämpare, jämfört med 6-10 veckor som det stod i en artikel. Helt ok :)

Publicerat

Du skulle ha satsat på Skåne som jag sade tidigare, här går det faktiskt undan! ;)

Jag hoppas du har rätt, har två inskickade med en dags mellanrum. Blir spännande att se vilken som blir klar först :D

Publicerat

Tror att jag aldrig väntat mer än en vecka på licenserna hittills :)

Publicerat

3 veckor och 6 dagar tog det här i Blekinge, min första licens! :D

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

• 1 month later...
Publicerat

Inne på åttonde veckan på vapen nr tre. Fått en handläggare men hon gick på semester nyss.

Sthlm län... O.o

Publicerat

Jag hörde att skövde har blivit JO anmälda eftersom endel licenser har taget 9 månader!

Dom får tydligen inte ta hand om några mer licenser,så dom går tydligen till Lidköping.

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar nu,lämnade in en licens idag.

Publicerat

Jag hörde att skövde har blivit JO anmälda eftersom endel licenser har taget 9 månader!

Dom får tydligen inte ta hand om några mer licenser,så dom går tydligen till Lidköping.

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar nu,lämnade in en licens idag.

Fy f*n! 9 månader!!! :ohmy: :ohmy: :ohmy:

Jag har min inom 3 dygn. Ett dygn om jag åker in till Luleå och lämnar ansökan. :thumbsup::yes:

Publicerat

Inne på åttonde veckan på vapen nr tre. Fått en handläggare men hon gick på semester nyss.

Sthlm län... O.o

Men som kul! då har jag min licens lagom till oktober och ingen aning om ammo, Göteborg var visst glada överatt de nu var nere i 8 veckor, berättade handlaren,

Lasse Stefanz vi är en milijon på 100 000 ha ni är 100 000 på 10 milijoner ha sen kan du räkna ut hur många handläggare vi skulle behöva :sad::thumbsup:

Publicerat

Fick min licens på octagonpipan på ca 4 veckor för inte alls länge sedan....då i sthlm. För mig känns det ok..

Publicerat

5 arbetsdagar tog min senaste licens. :)

Publicerat

Lämnade in min licens till mitt livs första .22lr idag, inte en dag för tidigt! Nu äre nog bara att vänta. Iaf en vecka. ;)

Publicerat

Men som kul! då har jag min licens lagom till oktober och ingen aning om ammo, Göteborg var visst glada överatt de nu var nere i 8 veckor, berättade handlaren,

Lasse Stefanz vi är en milijon på 100 000 ha ni är 100 000 på 10 milijoner ha sen kan du räkna ut hur många handläggare vi skulle behöva :sad::thumbsup:

Det har varit ojämn licenstid här uppe också förut. Snabbt i Kalix och Boden vet jag och lång tid i Luleå innan våran licenstant blev förflyttad till Luleå för att lära ut "effektivitet i handläggning". :thumbsup:

Numera går det även snabbt i Luleå. :smile:

All licenshandläggning är centraliserad till ett fåtal orter numera i Norrbotten. Luleå och Gällivare vet jag om som licensorter men om det finns någon mer vet jag inte.

Publicerat

Det har varit ojämn licenstid här uppe också förut. Snabbt i Kalix och Boden vet jag och lång tid i Luleå innan våran licenstant blev förflyttad till Luleå för att lära ut "effektivitet i handläggning". :thumbsup:

Numera går det även snabbt i Luleå. :smile:

Du har inte några kontakter, så du kan få dem att skicka henne på rundresa till de södra delarna också för att utbilda? Vi skulle förmodligen lätt kunna göra en insamling och betala reskostnaderna... Lämnade in senaste ansökan för två veckor sedan här i Skåne, och enligt uppgift är handläggningstiden nu åtta veckor här.

Publicerat

Du har inte några kontakter, så du kan få dem att skicka henne på rundresa till de södra delarna också för att utbilda? Vi skulle förmodligen lätt kunna göra en insamling och betala reskostnaderna... Lämnade in senaste ansökan för två veckor sedan här i Skåne, och enligt uppgift är handläggningstiden nu åtta veckor här.

Ni får väl inkomma med en skriftlig förfrågan till Länspolismästaren för Norrbotten ang. ert önskemå och skriv då att ni är beredda på att finansiera resanl. :thumbsup::tongue::yes: