Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

16 veckor är det i Trollhättan :mellow:

Du får ringa och gnälla...jag gjode det, då kom den fortare. Dock har jag vapen sedan tidigare, så är du första gångs sökande kan det bli jävligt!

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

jag lämnade in mina 2 licenser det skulle ta 1-2 veckor helt okej.

Publicerat

jag lämnade in mina 2 licenser det skulle ta 1-2 veckor helt okej.

Jag ringde in och sa att du inte behövde ha licenserna klara förrän efter jul ^_^

Publicerat

Jag ringde in och sa att du inte behövde ha licenserna klara förrän efter jul ^_^

skulle du har gjort det då skulle jag ha tagit din blaser pipor och svetsat igen de´m ! ;)

Publicerat

Första licensen min tog ca 4 dagar, det var i slutet av juni månad. Sedan fick jag en studsare av min morfar, lämnade in ansökan om licens 8 augusti och väntade mig kort handläggningstid, älgjakten började 10 september och jag lyckades få min licens dagen innan älgjakten! Detta trots jag vart tillsagd minst 8 veckors väntetid pga underbemannat då de var semestertider! Undrar hur de tänker med att ha underbemannat strax innan älgjakten?

Publicerat

Efter 1 ½ vecka damp licensen ner i lådan. Det kan jag leva med :wub:

Publicerat

8de Augusti kom licensansökan in till STHLM-polisen.

23:dje Spetember damp den ned i lådan.

Nu är den hemma :)

post-3526-0-44477800-1317120809_thumb.jp

Publicerat

8de Augusti kom licensansökan in till STHLM-polisen.

23:dje Spetember damp den ned i lådan.

Nu är den hemma :)

Grattis! Har planerat att köpa mig en likadan uppsättning av bössa och pipa när man är klar med uppskrivning och uppskjutning(och licensväntan)...

Den som väntar på något gott.......

Publicerat

120 dagar

Publicerat

120 dagar

vaf*n har du provat och ringt å frågat vart f*n licensen tar vägen ?

Publicerat

Världens bästa jobb måste vara licenshandläggare hos polisen. Jag ringer klockan 0945 på morgon, svaret jag får; "-dom har nog inte kommit in för dagen än". Ringer 15.00 "-dom har gått för dagen". Ringer nästa dag "-Dom är på tjänsteärende hela dagen". När man äntligen får tag i dom; "Vi är underbemannade och har hur mycket som helst att göra, du får nog räkna med 5-6 veckors handläggningstid"

Vad i helvete. Jag har varit med om att få licens utskriven direkt i handen. Det tog 5 minuter, så mycket kan dom inte ha att göra!

Publicerat

Ett hett tips från mig är att ringa polisen och fråga. Jag gjorde det och min licens låg i datorn men pappren var borta.....

Killen jag snackade med var jättetrevlig och bad om ursäkt samt sa att han skulle återkomma till mig på måndag morgon så jag kunde ge honom uppgifterna på bössan så skulle han fixa licensen.

Mänskliga faktorn kan ju faktisk slå till.

Det där med femte och sjätte vapnet verkar det vara skillnad på gällande vem som handlägger ens ärende. Denna kille han sa att han inte brydde sig om det och att jägarna kunde få ha det dom behöver. :)

När jag talade med vapenförsäljaren så berättade han att polisen fått in 2 extra gubbar som hjälper till med licenserna i Stockholmsområdet. (Antar jag att det var för det är där jag ska köpa bössan) :)

Publicerat

så där nu har jag "köpt" en studsare till och inväntar licensen så vi startar kl nu

och där har licensen dimpt ner i lådan nästan exakt 4 veckor på dagen är licens nr 6 och fick brev hem för att klargöra mina behov

gillar min licenstant :wub: :wub:

Publicerat

Ett hett tips från mig är att ringa polisen och fråga. Jag gjorde det och min licens låg i datorn men pappren var borta.....

Killen jag snackade med var jättetrevlig och bad om ursäkt samt sa att han skulle återkomma till mig på måndag morgon så jag kunde ge honom uppgifterna på bössan så skulle han fixa licensen.

Mänskliga faktorn kan ju faktisk slå till.

Det där med femte och sjätte vapnet verkar det vara skillnad på gällande vem som handlägger ens ärende. Denna kille han sa att han inte brydde sig om det och att jägarna kunde få ha det dom behöver. :)

När jag talade med vapenförsäljaren så berättade han att polisen fått in 2 extra gubbar som hjälper till med licenserna i Stockholmsområdet. (Antar jag att det var för det är där jag ska köpa bössan) :)

Sant det hjälper att prata med dom jag ringde o frågade hur lång tid det var kvar, svaret du bra att du ringde jag har en fråga om dit vapenskåp. När jag sa vilket det var sa tanten du har licensen om max 2 dagar. Det var första licensen.

Publicerat

Stockholm har fem veckor nu på tillstånd,

jag hade två inne, en på dämp o en på system o båda gick ingen utan ens några frågor.

Bra ansökningar kan man iofs kanske härledas att tro men jag tror att de fått fart på handläggningen helt enkelt.

/Christian

Publicerat

Licensen låg i lådan i tisdags så som killen på polisen sa. :D

Hörde att polisen fått in mer folk på licenshanteringen. Bra det. :)

Publicerat

Jag har sålt en hagelbössa till en kille i veckan.

Han lämna in ansökan till polisen i hudiksvall i måndags fick den på posten igår :P

Publicerat

129 dagar tog det

Publicerat

129 dagar tog det

129 dagar är för lång tid.

Publicerat

8 veckor tog det för licensen på min nya dämpare.

Publicerat

Fick licensen i veckan, så det tog ganska exakt 4 veckor...

Publicerat

Tog 1 vecka och en dag senast. Tänkte ringa och höra varför det tog sån tid... Tycker våra vapenhandläggare är kanon. Hon i receptionen hos polisen är ändå bäst - "klart att du ska få ha så många bössor som du vill" ;-) tänk vad det gör skillnad när folk är glada och trevliga.

Publicerat

Var i dag och lämnade in en ansökan hos Sthlm polisen på en flång ny R8a proff:). Men fick tjafsa lite med kvinnan där att jag skulle minsan betala 500kr 250 för pipan 250 kolv/låda

Jag sa natuligtvis att detta var fel men hon stog på sig, så jag bad att få prata med någon annan då kom Ilona å bekräfta det att 250kr är det som gäller.

Frågade om ja kunde räkna med 8v handläggnings tid, Ilona sa nop 4v för att dom har fått förstärkning vilket va trevligt att höra.

/ Niklas.

Publicerat

Sålde en pang i söndags han som köpte den fick licensen igår. 1 dag.

Publicerat

Var i dag och lämnade in en ansökan hos Sthlm polisen på en flång ny R8a proff:). Men fick tjafsa lite med kvinnan där att jag skulle minsan betala 500kr 250 för pipan 250 kolv/låda

Jag sa natuligtvis att detta var fel men hon stog på sig, så jag bad att få prata med någon annan då kom Ilona å bekräfta det att 250kr är det som gäller.

Frågade om ja kunde räkna med 8v handläggnings tid, Ilona sa nop 4v för att dom har fått förstärkning vilket va trevligt att höra.

/ Niklas.

Utan Ilona så skulle licensavdelningen i Stockholm falla i bitar, hon är trevlig och effektiv!! :wub: