Publicerat Juli 13, 201115 yr Det låter lite som en utopi och jag tror, tyvärr, att om det sker förändringar i regelverket i Sverige så kommer det inte vara åt det hållet... utan snarare ytterligare restriktioner
Publicerat Juli 13, 201115 yr Läste just detta: http://www.shootinguk.co.uk/news/529344/Government_delay_over_firearms_control_legislation.html Exakt vad det innebär för hagelvapen i UK framgår inte av artikeln, men det verkar dom om det kan bli förändringar...
Publicerat Juli 13, 201115 yr Läste just detta: http://www.shootinguk.co.uk/news/529344/Government_delay_over_firearms_control_legislation.html Exakt vad det innebär för hagelvapen i UK framgår inte av artikeln, men det verkar dom om det kan bli förändringar... Det är ett förslag som skall göra det betydligt tuffare att skaffa den första licensen - hagellicensen. Att ha den på samma sätt som de har för "open certificate" är ingen bra idé men en motsvarighet till jägarexamen eller motsvarande vore nog ingen dum idé där borta. Dock tror jag inte att detta lagförslaget kommer att gå igenom med tanke på den stora kulturen där borta vad gäller hagelskyttet. Det är större än golf t ex.
Publicerat Juli 13, 201115 yr Jag har klass 1 vapen och söker nu licens för ett nytt klass 1 vapen, jag ringde och frågade tillståndgruppen på göteborgspolisen om handläggningstiden i torsdags förra veckan. 10-12 veckor sa dom. Idag, onsdag, får jag ett sms som säger att handläggningstiden i göteborg är 15 veckor!! va i h-vete?? Så jag håller med om att det genomförs Jo utrednig och att Jägareförbundet givetvis skall agera eftersom det är en medlemsorganisation och skall ta vara på och främja medlemmarnas intressen. Eller vad säger du Ola Wälima?
Publicerat Juli 13, 201115 yr Det är större än golf t ex. Mycket är större där än vad vi tror vi vet... kricket, rugby, landhockey...
Publicerat Juli 13, 201115 yr Mycket är större där än vad vi tror vi vet... kricket, rugby, landhockey... PINT!!!
Publicerat Juli 13, 201115 yr Man är ju bortskämd märker jag. Tog 1 dag för mig i Lycksele att få min licens. Nästa licens sökte jag i Umeå, tog 4 dagar. Nu senast sökte jag igen i Umeå, tog 2 veckor och 4 dagar (semestertider). Haha jag höll på att gå i taket varje dag efter 1 vecka, när licensen inte låg hemma i brevlådan efter jobbet
Publicerat Juli 13, 201115 yr Skulle söka licens i början av maj på min R93 och en 22lr pipa samt slutstycke i Sollefteå, dom brukar vara snabba, fick till svar att det kunde ta en månad pga personalbrist! Ringde till licenshandläggaren i Sundsvall och hon svarade att dom kunde göra ett undantag och göra min licens, lämnade in ansökan kl 15:30. Kl 10:30 dagen efter ringde hon och sa att jag kunde komma och hämta mina licenser!!! Det är kärlek det Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juli 14, 201115 yr 4 dagar tog det att få licensen hem förra veckan, trevligt Det har jag aldrig varit med om , var inställd på att få vänta till efter semestern.
Publicerat Juli 14, 201115 yr Jag skickade in en JO-anmälan nyss. Trött på slappheten hos tillståndsenheten. Här finns info ifall någon mer vill göra en anmälan. http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv
Publicerat Juli 14, 201115 yr Intressant det här... För var annan vecka verkar handläggningstiden i Göteborg öka med minst 2 veckor... För ca 6 veckor sen ringde jag och mins kompisar och frågade om hur lång tid det tar. Svar: ca 8 veckor. Ca 1-2 veckor senar lämnar jag och ena kompisen in ansökningar med ca 3 arbetsdagar mellanrum (jag för klass1+hagel, han för klass1). Vi får sms efter ca en vecka att handläggningstiden är ca 10 veckor.. Ca två veckor senare hittar min kompis även en hagel och skickar in ansökan. Efter en dryg vecka får han sms... 14 veckor!!! Och läser idag att stackars Pour har fått 16 veckor (ja ni gissar rätt. Pour fick sitt besked ca 2 veckor efter min kompis...). Sen har vi en kompis till som inte har lämnat in ännu. Men han är jurist och menar på att det finns regler som gäller "skälig handlägningstid". Så han skall bråka med dem när han lämnar in. Skall bli intressant och se hur det går.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Pratade precis med polisen i stockholm, just nu har de 2st i tjänst (samma nästa vecka) och får in cirka 30-60 ansökningar om dagen. Just nu behandlar de ansökningar inkomna 8-9 juni.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Ja, jag tog med det där med få anställda i JO-anmälan. Jag lät dessutom tillståndsenheten få veta att jag har gjort anmälan... jag lämnade in min ansökan den 13:e juni... får väl se om det kommer nån licens den här veckan eller om jag får vänta till nyår pga JO
Publicerat Juli 19, 201115 yr Skulle lämna in ansökan för en ljuddämpare igår i Sollefteå, fick beskedet att hon som handlägger licenser har gått på 4veckors semester . Ringde till licenshandläggaren i Sundsvall och frågade lite snällt om hon kunde göra ett undantag till, och fixa min licens, det skulle hon göra. Nu får vi se hur lång tid det tar. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juli 19, 201115 yr Hur ligger det till med licenstiderna, jag vet att jag har 15-16v väntetid på min första bössan, men det e ju löjligt att behöva vänta i nästan 4 månader på en licens. Hur ska man gå tillväga, ska man ringa in å försöka vara snäll, och se ifall dom kan skynda på lite? känns ju som att det borde ju alla gjort isådanafall. Känns ju lite fel att dra igång en "häftigare" diskussion med polisen ang detta, känns inte gynnsamt direkt.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Hur ska man gå tillväga, ska man ringa in å försöka vara snäll, och se ifall dom kan skynda på lite? känns ju som att det borde ju alla gjort isådanafall. Ring dem och fråga försynt om det saknas nåt i din ansökan. Har alltid funkat för mig. Hörde idag från en kompis att handläggningstid i Västra Götaland är 17(!) veckor, dvs 4 månader Hur är det möjligt???! I Halland är handläggningstiden nu uppe i 7-8 veckor från att ha varit fyra dagar för två år sedan. Vad har egentligen hänt?
Publicerat Juli 19, 201115 yr lämmnade in ansökan på min hornet fick licensen veckan efter utan motivering samt att det var min 5:e vapen. all heder till gellivare handläggare.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Sökte licens på 22Hornet den tredje juli, den åttonde låg licensen i postlådan, och då hade de ändå semester hos licenspersonalen, leve Sundsvall, det var mitt femte vapen.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Gällivare är duktiga. Skickade in papper till dom på Söndag, fick PG-uppgifter på Måndag, på Tisdag ligger licensen i lådan och på Onsdag låg vapnet från Torsbo på posten
Publicerat Juli 20, 201115 yr Idag kom licensen på posten. Lämnade in ansökan precis före midsommar. Det gör... Typ 1 månad, trots semestertid. Vapenhandläggaren sitter i Borås. I morgon får jag ta och hämta ut den och testa den....
Publicerat Juli 20, 201115 yr Skulle lämna in ansökan för en ljuddämpare igår i Sollefteå, fick beskedet att hon som handlägger licenser har gått på 4veckors semester . Ringde till licenshandläggaren i Sundsvall och frågade lite snällt om hon kunde göra ett undantag till, och fixa min licens, det skulle hon göra. Nu får vi se hur lång tid det tar. Sent from my iPhone using Tapatalk Hon vill ha dig!
Publicerat Juli 21, 201115 yr Pratade precis med en mycket trevlig men uppriktigt ledsen dam på tillståndsenheten i Göteborg. Hon lät nästan kuvad av all skit de verkar få höra Väntetiden beräknas till 15 veckor baserat på förra veckan. De behandlar just nu ansökningar inlämnade i maj... Ja, jag tog med det där med få anställda i JO-anmälan. Jag lät dessutom tillståndsenheten få veta att jag har gjort anmälan... jag lämnade in min ansökan den 13:e juni... får väl se om det kommer nån licens den här veckan eller om jag får vänta till nyår pga JO Min är loggad den 15 juni om du vill ha en referens Hur ligger det till med licenstiderna, jag vet att jag har 15-16v väntetid på min första bössan, men det e ju löjligt att behöva vänta i nästan 4 månader på en licens. Hur ska man gå tillväga, ska man ringa in å försöka vara snäll, och se ifall dom kan skynda på lite? känns ju som att det borde ju alla gjort isådanafall. Känns ju lite fel att dra igång en "häftigare" diskussion med polisen ang detta, känns inte gynnsamt direkt. Det var det jag försökte... Gick inte. Frågade vad som kunde godkännas om man begärde snabbare handläggning. Svar: Inga undantag görs. Men jag kunde ev få ett nr till någon högre upp i kedjan, men hon var tveksam till att det skulle ge något. Ring dem och fråga försynt om det saknas nåt i din ansökan. Har alltid funkat för mig. Hörde idag från en kompis att handläggningstid i Västra Götaland är 17(!) veckor, dvs 4 månader Hur är det möjligt???! I Halland är handläggningstiden nu uppe i 7-8 veckor från att ha varit fyra dagar för två år sedan. Vad har egentligen hänt? Det var så jag inledde mitt samtal Tack för tipset. Tyvärr kunde hon inte svara på det då jag inte fått handläggare tilldelad mig Finns bara en logg att två ansökningar är inlämnade och betalda.
Publicerat Juli 21, 201115 yr Tillstånd i Göteborg hinner inte med jaktlicenser då de har fullt upp att jävlas med sportskyttar och avslår så många licenser för enhandsvapen de hinner med. De har hittat på egna regler och dragit på sig en del JO-anmälningar, anmälan om tjänstefel till RPS, överklagan hit och dit m.m. Intressant kanske man kan kalla det.