Publicerat Juli 29, 200817 yr Tar med en kompis till skjutbanan efter jobbet idag för en sista kontroll av 270:n inför fredagens rävjakt.Passar på att ta med 6,5x47:an med nya ringarna och skottställer lite lätt på 100 meter. Kikaren står i nuläget allra längst åt ena hållet i sidled - det finns ingen mer justermån överhuvud taget Efter skottställningen ska jag se hur mycket det är att göra i sida på Conquesten. Är det lika illa som det är nu så får jag väl skruva av lådan och lägga den i burkautomaten på Hemköp. En 50-öring borde man kunna få loss tycker jag... Dessa problem hade du inte fått om du kostat på dig 400spänn och köpt Leupolds standard fästen Ops jag som nyss lovade att inte komma med trista komentarer Har du fått trycket ännu? Jag lovar dig att du kommer att bli barnsligt nöjd när det är monterat blir det svårt att skjuta annat än tior
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare Gårdagens skytte visade några saker: Byte från ett par ringar till ett annat gav oväntat lika träffläge Nya ringarna gjorde att jag nu har "hela" 3 klick tillgodo i sidled Skytte med 1,5 cm lägre placerat sikte är en fröjd m.a.p. kindkontakten Det är nu ganska uppenbart att skenan sitter snett i förhållande till loppet x antal skyttesessioner senaste veckorna med 6,5x47, 270, och 460, gör att nyckelbenet nu i princip är mos Nästa punkt på agendan blir att installera trycket vilket borde komma vilken dag som helst. Utöver detta har jag gjort "en Micke" och en Leica CRF 1200 är på väg från USA Beställde även två st. motljusskydd till Conquest 50mm (Henrik: hade dig i åtanke, så om du är intresserad så får du gärna köpa ett till självkostnadspris).
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare Här är Stefan K's inlägg i debatten angående det sneda montaget: Kan vara lådan som är snedborrad. Enklast och kanske bäst med är Burris ringar med (exentriska) plastinlägg! Med sånna ringar hade du "sluppit" skenan med Men om man vill ha skena då?
Publicerat Juli 30, 200817 yr Har du limmat skenan i lådan? Annars bör du väl börja med att försöka få det lilla spel som finns i hålen åt rätt håll! räcker inte det skulle du kanske kunna fila ur hålen lite och sedan limma både skruvar och skena Skall inte kikaren monteras av och på skulle det nog funka att shimsa ena fästet och sedan slipa in ringarna. Det känns som en tveksam lösning men fungerar säkert. Bäst skulle det väl vara att fräsa till skenan då den sitter monterad på låset eller om det finns plats för nya hål skulle du kunna borra dem lika snett som låset.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Exabit, självklart hjälper jag dig att hitta ett nytt hem till solskyddet för Conquesten När det gäller montaget och de sneda låsen/hålen så är det inte en busenkel sak att lösa. Visst kan man som Stefan föreslår skippa skenan och gå på burrisfästen med inlägg. Jag är dock lite osäker på om de ger dig de 15-20 MOA lutning som du behöver för ditt Conquest. Det här med baser och ringar är en djungel som jag inte riktigt behärskar. Jag överlåter därför funderandet till de med större erfarenhet av ämnet. Henrik
Publicerat Juli 30, 200817 yr Utöver detta har jag gjort "en Micke" och en Leica CRF 1200 är på väg från USA Tog en kvällspromenad på jaktmarken igår för att testa Leican i dåligt ljus och kolla hur bra optiken var. lasrade en hare till 96m i dåligt ljus,lasrade en räv till 178m i ännu sämmre ljus och till sist en råbock i riktigt dåligt ljus till 328m. optiken är skitbra helt enkelt känner inget behov av handkikare alls! är dessutom smått imponerad hur f..n dom lyckas få få detta lilla objektiv att ta in så mycket ljus att bilden blir lätttydlig i riktigt mörka situationer? Det kanske finns en anledning till varför Leica har varit på månen /Micke
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare Jag har inte riktigt kommit till insikt än med hur stort problem detta med fästena är, eller inte är. Men tills det blir ett så tror jag inte jag pular mer med detta. Ett bra sätt att få gråa hår tycks vara att ge sig på ett bygge med en Rem 700-låda som bas... Apropå det så kom trycket idag. Det gick undan! Den där Larry tycks förstå sig på hur man gör kunder nöjda Efter lite utökat dremlande i stocken är nu härligheten på plats. Jag fann dock inte någon insexnyckel så liten att jag kunde justera de två minsta skruvarna (varav en är tryckets hårdhet), men av det lilla jag provat så verkar det mycket lovande. För tillfället ligger det på max ett halvkilo Med tanke på att det följer med tre olika små fjädrar som reglerar "grundhårdheten" hos trycket, så verkar inställningsmöjligheterna vara i det närmaste oändliga.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Hur stort justerings område har Conquesten ? Insexnyckeln för trycket är storlek.050 nu när du börjat med amrekanskt grovsmide är väl steg1. en tum sats .050-5/16
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare 115 cm. Jo, har sökt med ljus och lykta efter lämplig insexnyckel. Den är fantamej mikroskopisk!
Publicerat Juli 31, 200817 yr 115 totalt alltså 57,5 visst brukar Remington vara lite snedborrade men över 50cm. på 100meter har jag inte sett någon du har inga andra fästen och kikare att prova för att vara säker att det är hålen i lådan som är hela boven? Såg att du och Micke beställt en Leica CRF 1200 jag är väldigt intresserad av hur dessa klarar dimma och snöfall. Snöfall lär väl dröja lite för er men dimma skulle jag bli väldigt tacksam om ni testade dessa använder själv en Leica LRF 900 den klarar inte att mäta i dimma även på korta håll och lite dimma och vad jag hört skall tydligen CRF 1200 vara betydligt bättre på det hoppas det stämmer
Publicerat Juli 31, 200817 yr Såg att du och Micke beställt en Leica CRF 1200 jag är väldigt intresserad av hur dessa klarar dimma och snöfall. Snöfall lär väl dröja lite för er men dimma skulle jag bli väldigt tacksam om ni testade dessa använder själv en Leica LRF 900 den klarar inte att mäta i dimma även på korta håll och lite dimma och vad jag hört skall tydligen CRF 1200 vara betydligt bättre på det hoppas det stämmer Förlåt att jag kapar lite här Rikard, men det går fort. Måste bara fråga om det är något mer än just mätområdet som skiljer 900 mot 1200 i CRF serien? MVH/Jocke
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare Måste bara fråga om det är något mer än just mätområdet som skiljer 900 mot 1200 i CRF serien? Vad jag förstår så är lasern i 1200:an lite annorlunda än i 900:an. Om den bara är kraftigare eller hur det fungerar vet jag inte, men jag har fått uppfattningen att man har nytta av det även på kortare håll med 1200:an. Möjligen funkar den lite bättre i svåra förhållanden än vad 900:an gör. Det är inte enbart maxavståndet som skiljer.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Vad jag förstår så är lasern i 1200:an lite annorlunda än i 900:an. Om den bara är kraftigare eller hur det fungerar vet jag inte, men jag har fått uppfattningen att man har nytta av det även på kortare håll med 1200:an. Möjligen funkar den lite bättre i svåra förhållanden än vad 900:an gör. Det är inte enbart maxavståndet som skiljer. helt rätt den mäter bättre på korta avstånd i svåra förhållanden.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare För den som är intresserad så tog det 3 dar att få hem Jewelltrycket, och det slutade på 1337 kr inkl. allt.
Publicerat Juli 31, 200817 yr För den som är intresserad så tog det 3 dar att få hem Jewelltrycket, och det slutade på 1337 kr inkl. allt. Visst känns det som ett bra pris då Midway här hemma tar 3044 för exakt samma trycke
Publicerat September 6, 200817 yr Författare Nu har jag hämtat paketet innehållande slutstycket med den "taktiska" knob:en. Blev ruskigt nöjd faktiskt Det som återstår nu är att måla bösseländet och ännu viktigare: finna nån som säljer Federal 205-knallar. När jag var på Torsbo senast hade de bara CCI 400 så det blev att köpa såna, men jag har inte provat dem i 6,5x47:an än. Nåt säger mig att de inte kommer palla för trycket
Publicerat September 9, 200817 yr har läst igenom hela din tråd och det verkar som du övergett min värstingkula normas 130gr. såg även att du laddat den mot bommarna och där har den aldrig gett någon precision för mig. testade olika friflykter med kulan och jag var mycket noggrann och vinnare blev tro det eller ej 4,7mm friflykt. har testat den friflykten i tre sauer str pipor och den ger fin precision i alla med den friflykten. sköt förra veckan en ända serie på 330 meter och den blev ca 40mm i ganska svår vind, ska ladda hela kvällen i morgon för det drar i hop sig till mitt super långskytte hos 6mmrem om några helger så nu sitter jag och väger hylsor. tänkte köra på 300,400,500,600 och 1000 meter med reservation för 1000 om det blåser för mycket
Publicerat December 12, 200817 yr tänkte köra på 300,400,500,600 och 1000 meter med reservation för 1000 om det blåser för mycket Blev det nått skytte?
Publicerat December 12, 200817 yr Blev det nått skytte? japp, det gick ganska bra men på 600 blev vinden påtaglig.
Publicerat Januari 7, 200917 yr Författare Idag har det äntligen hänt grejer med projektet. Det var dax för bössan att få ny kostym. Den ursprungliga var egentligen baserad på en "felaktig" stock så tillvida att den stocken var gjord för ståendeskytte. Jag stirrade mig blind på tumhålsgreppet men tänkte inte så mycket på resten av stocken. Sedan fick jag aldrig tummen ur att färdigställa finish mm., så det kändes lite tråkigt att ta fram den iom detta halvfabrikat, även om den var fullt användbar. Har ju haft Choate-stocken stående i nån månad och det som återstod var dels att riva ur förre ägarens bäddning, och dels att se om mitt system överhuvud taget passade iom Stefan K's rätt rejält tilltagna rekylklack. I eftermiddags åkte jag hem till Robban "Mr 9,3x62" som brukar få saker att hända, och vi skred till verket. Efter några timmars dremlande, allmänt funderande, tejpande av rekylklack, och vaxande av systemet, så blandade Robban ihop 50 gram Epobed vilken applicerades enligt konstens alla regler. Nu står härligheten och bränner över natten. Det blir spännande att lyfta ur systemet imorgon och skåda den förmodadade avgjutningen av rekylklack och låda i Epobed Tusen tack för hjälpen Robban! Utan dig hade jag inte fått tummen ur Så ett par rätt risiga bilder från min mobilkamera: Gammal bäddning bortdremlad, redo för ny bäddning Bössan gottar till sig. Vilar i princip på tangen och på tejpvarven runt pipan, för att få en spänningsfri härdning. Imorgon blir det "lucköppning" - kanske blir det några fler bilder då. Till helgen är det tänkt att riggen ska få bekänna färg på banan, och nu när jag tagit av siktet passar jag även på att sätta på libellen på tuben. Det börjar likna en prickskyttebössa, banne mig!
Publicerat Januari 7, 200917 yr Ja du Rikard, det verkar som jag lyckats spara oss ett par minuters arbete inför morgondagen med. Bak vid tangen så skulle vi fått putsa jäävligt försiktigt och noga men det slipper vi/du då jag jämnade till det hela med en bit dubbelvikt dubbelhäftande tejp vars skyddshölje har en glatt yta. Du hade säkerligen fått tummen ur själv då jag planerat att hälsa på dig med senaste jaktladdningen till bygeln. Nä då, skämt åsido... Vi vet att du kan om du vill eller hur. Go natt på sig.
Publicerat Januari 7, 200917 yr Författare Ja du Rikard, det verkar som jag lyckats spara oss ett par minuters arbete inför morgondagen med. Bak vid tangen så skulle vi fått putsa jäävligt försiktigt och noga men det slipper vi/du då jag jämnade till det hela med en bit dubbelvikt dubbelhäftande tejp vars skyddshölje har en glatt yta. Superbt! Natti!