Publicerat Juli 13, 200818 yr Ikväll sköt jag första "riktiga" serierna.Kula: Scenar 123 Patronlängd: bomkontakt Krut: N150 Knall: Federal 205 Hylsa: Lapua (förstås) Serie: 5 skott Skjutstil: fri rekyl Laddning (grains) - träffbild (mm) - v3 (m/s) - ES (extreme spread (m/s)) 35,0 - 10 - 811 - 16 36,0 - 15 - 827 - 4 (!) 37,0 - 12 - 863 - 53 (!) 36-grainsladdningen var extremt jämn i hastighet (825-829 m/s). 37-grainsladdningen likaså tills sista skottet noterades för 902 m/s. Undrar om kronografen verkligen är tillförlitlig i regn... Träffbilderna var ganska hyggliga men dock inga "bug holes". Finns nog en del att göra i rekylupptagning/friktion och skjutställningen överhuvud taget. Titta vad den tredje serien drog iväg till vänster. Vind? Blir en hyggligt symmetrisk stjärna runt kröningen. Jag ska väl inte vara helt missnöjd antar jag Snyggt exabit! Var det på 100, 200 el. 300 m???
Publicerat Juli 13, 200818 yr Rikard. det där ser som sagt riktigt lovande ut med skapligt runda fina träffbilder. Att ett skott klockades för 902m skylla jag utan tvekan skylla på kronografen. Regnet kan störa mätningen det har jag gott om egna erfarenheter som styrker. Om det är vinden eller skytten som är orsaken till att den tredje träffbilden flyttat sig såpass i sida kan jag inte utttala mig om, jag har ingen eller i vart fall väldigt lite kunskap om att skjuta fri rekyl... Henrik
Publicerat Juli 13, 200818 yr Titta vad den tredje serien drog iväg till vänster. Vind? Till att börja med så ser det äckligt bra ut! Sen är jag långt ifrån någon expert på detta men under mina laddstegsutprovningar till såväl min 308 som min 300 så har jag tydligt märkt av träffbildförflyttningar mellan samtliga laddvikter-ibland mer ibland mindre. Kan det inte bero på lopptid och pipsvängningar? /Micke
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare Kan det inte bero på lopptid och pipsvängningar? Utan att överdriva pipprofilens betydelse så tror jag inte att den här pipan svänger så hemskt mycket
Publicerat Juli 13, 200818 yr Utan att överdriva pipprofilens betydelse så tror jag inte att den här pipan svänger så hemskt mycket Köper det Lopptid och hur kulan släpper i förhållande till det? /Micke
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare Att ett skott klockades för 902m skylla jag utan tvekan skylla på kronografen. Regnet kan störa mätningen det har jag gott om egna erfarenheter som styrker. Ok. Jag har editerat mitt inlägg och räknade bort det sista skottet. 855 m/s är max med N150 och Scenar 123 enligt VV's laddata. Frågan är om man då inte ska nöja sig med 37,0 som maxladdning?
Publicerat Juli 13, 200818 yr Jag har hört väldigt bra saker om N550 till 6.5x47... Som t ex 880 m/s utan probelm. Henrik
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare Jag har hört väldigt bra saker om N550 till 6.5x47... Torsbo nästa!
Publicerat Juli 13, 200818 yr Ger mej fan på att Henrik får ngt diskret paket från Gällstad en gång per år med div skojigheter! Mvh!
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare Robban är på väg hit i skrivande stund för lite felsökning av skjutna hylsor som inte vill komma ur patronläget på hans 308. Under tiden vill jag belysa ett "problem" som jag har: Mitt patronläge är uppenbarligen inte särskilt optimerat. När jag sätter Scenar 123:orna i bommarna så är patronlängden ca. 70,4 mm vilket är 0,9 mm längre än VV's patronlängd i laddatan. Detta innebär i sin tur att kulan hålls fast av knappt halva hylshalsen. Frågan är: ska jag fortsättningsvis prioritera noll friflykt eller ska jag minska patronlängden så att kulan hålls fast på ett bättre sätt av halsen? Vitsen med det senare alternativet skulle alltså vara att patronen blir mer "stabil" vid hantering innan avfyrning.
Publicerat Juli 13, 200818 yr Jag skulle tveklöst köra vidare med kulan i bommarna vid banskytte. Halva halsen hur många mm. är det själv sätter jag kulorna till min 7br. 3mm ner i halsen och det räcker. För jakten kör jag på 0,5FF då man ibland matat i en patron och fågeln flyger så måste man göra patron ur och då finns risken att kulan sitter kvar och man får krut fulla låset så är det färdig jagat den dagen
Publicerat Juli 13, 200818 yr Henriks relation till oljeshejkerna i Gällstad är inte av den karaktären att det dimper ned några paket i min brevlåda det kan jag lova er (det är en lång historia). Anledningen till att köra med N550 är att det liksom de andra kruten i Vihtavouris N500 serie ger förhållandevis hga hastigheter i hylsor med begränsad volym som t ex 6.5x47. Precisionen brukar var likvärdig som de vanliga Vihtavourikruten men hastigheterna ligger ofta 20-30 m/s högre. När det gäller patronläget kommer jag inte riktigt ihåg hur ni diskuterade när ni specade detta ? Kulor som t ex Lapua Scenar, Berger VLD ochliknande skjuter ofta allra bäst med bomkontakt (även om Mickes LTR säger något annat). Jag skulle därför prioritera bomkontakt framför att sätta kulan djupt i hylshalsen. Min erfarenhet säger att 3-4mm kontakt mellan kula och hylshals räcker för alla normala kalibrar. En annan fundering är att det är möjligt att öka din "necktension" genom att byta bussning i ditt reddingverktyg (för visst har du ett reddingverktyg med bussningar)? Jag ser dessutom fram emot at få höra hur bössan skjuter med 139/140 grains kulor, jag är fortfarande skeptisk till att du skulle ha stabiliseringsproblem med dessa i din pipa Henrik
Publicerat Juli 13, 200818 yr är inte normas 130gr kula värd att pröva eller är det berger och scenar som gäller.
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare När det gäller patronläget kommer jag inte riktigt ihåg hur ni diskuterade när ni specade detta ? Ja du, det är en rolig historia. Jag tror den gode Stefan hade lite väl mycket att göra när det begav sig. Det blev exempelvis ingen gänga för ljuddämpare och heller inget nummer instansat på pipan (men det fick Robban som inte skulle ha ett...). Vad gäller bussning så har jag en custombussning från Stefan, men hittills har jag inte använt verktyget alls då hylsorna anländer helkalibrerade från Lapua. Men snart kommer det bli aktuellt med första kalibreringen. Får väl testa Norma 130 nån gång. Har ett gäng HPBT 139:or hemma som jag kan prova och se hur de uppför sig med avseende på den misstänkt uteblivna stabiliseringen.
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare Lopptid och hur kulan släpper i förhållande till det? Jo, alla pipor svänger väl olika mycket iof sig. Det var lite lurig vind igår och tveksamt skjutstöd. Jag låter det vara osagt vad träffpunktsförändringen beror på - det kan mycket väl vara det du är inne på.
Publicerat Juli 13, 200818 yr Henriks relation till oljeshejkerna i Gällstad är inte av den karaktären att det dimper ned några paket i min brevlåda det kan jag lova er (det är en lång historia). Hepp! Nu ska jag inte kapa Exabits tråd men det vore spännande att höra denna story Mvh!
Publicerat Juli 13, 200818 yr Hepp!Nu ska jag inte kapa Exabits tråd men det vore spännande att höra denna story Mvh! Håller faktiskt med, det skulle vart roligt med en go historia exempelvis: Henrik stormar in på Torsbo Handels, glad som fan för han har fått sin månadspeng och här ska jävlar i mig köpas bössa.... Jodå, framkutande kommer försäljaren med en Haubitz och Oopss, han snubblade på en gammal strumpa och tappade hela pjäsen på Henriks fot varav all världens helvete bryter ut... Nja, jag kanske bara har för taskig fantasi. Mvh. Robban som uppenbarligen inte har mycket vettigt att medföra.
Publicerat Juli 13, 200818 yr He he.. Tror vi nöjer oss därvidlag, om Henrik finner det lämpligt så fixar han nog en ny tråd i ämnet Mvh!
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare Tjena, Idag startade jag min första officiella skytteloggbok (tadaaaa!!!) och passade på att räkna ut kuldrop upp till 300 meter med Scenar 123:an. Sedan fick jag räkna om detta till klick på Conquesten och även om det inte är raketvetenskap att förstå att ett klick gör 7mm på 100 meter, 14 på 200, o.s.v., så krävde det att jag höll tungan rätt i mun. Tanken var sen att först skjuta på 100 meter och nolla kikaren, sedan skjuta på 190 (jag har med både 190 och 200 meter i min tabell) och 300 meter. Jag funderade en stund och tog sen hårdaste laddningen från igår, för att vinna lite i kulbana och vindavdrift. Nu är det ju långhållsskytte jag ska hålla på med och då är varje sekundmeter i utgångshastighet viktig, så länge det sker inom rimliga gränser. Henrik ansåg att en laddning som skjuter mellan 10-15 mm på 100 meter går att leva med, och eftersom min hårdaste laddning igår klarade det kravet så tog jag den. Laddade även upp 5 st. av den klenaste laddningen, alltså den som sköt bäst, dels för att se hur mycket bättre eller sämre den går på 300, och dels för att se om tabellen jag gjort för alla tre laddningarna stämmer med antal klick i höjd. Enligt tabellen ska jag nämligen skruva upp 17 klick för den hårdare laddningen och 20 klick för den lättare. Och Mr Mauser: det var tur att jag gjorde det! Varför ska du få läsa alldeles strax... Sagt och gjort. Till skillnad från PoängPojkarna så sköt jag inte i arla morgonstund och undslapp heller inte den byiga vinden som rådde Aaaaah, det finns alltid en ursäkt att luta sig mot... Sköt först två läskskott och sedan påbörjade jag serien på 100 meter. Använde benstöd på skjutbänken och beanbag (EJ geléhallon ) baktill. Ja, det bidde bänk för det går inte att skjuta liggande på 100 meter på min hemmabana. Idag sköt jag f.ö. alla skott med fri rekyl. Mer om det senare. Hur gick det då? Jo tack, ingen totalkatastrof men väl en värdefull lektion i vindavdrift. De fyra första skotten satt väl ok, men sen inför sista så slarvade jag. Märkte att det kom lite vind från höger men tänkte, med en dåres logik, "jaja, det är luuuugnt - jag skjuter ju med Scenar". Ja - tjena! Skottet tog givetvis till vänster: Och vips så hade jag öppnat upp träffbilden från 9 till 13 mm Efter att detta införts i skytteloggen så tog jag pick och pack och travade tillbaka till 190-metersvallen. Lade ner prylarna och märkte nu att vinden var lite mer orolig. Skruvade upp 6 klick enligt tabell. Tyckte det var svårt att skjuta i "lika vind" (jag vet att det inte existerar, men men) och det var också svårt att se vilket håll vinden kom ifrån och... ja, ni som skjutit sånt här vet. Här är iaf resultatet: Träffbilden mäter 36 mm och nu är jag inte alls nöjd. Utan de två skotten i det vita mäter den 19 men jag är osäker på hur man ska tolka de två hålen. Motvind och sidvind? Eller nåt annat. Skit bakom bakkappan, kanske. Något av ett bottennapp. Iväg till 300 meter och skruvade upp 17 klick från nollställningen. Nu var det ännu svårare att ha koll på vinden för mellan 190 och 300 meter blir skjutbanan en allé av granar, och dessutom befinner man sig nu på en höjd. Vad som händer framför en är svårt att bedöma då man är lite skyddad, men 80 meter längre fram kan vinden ligga på hur mycket som helst från höger. Jaja, bara de svaga gnäller. Så här bidde det: 55 mm och nu klarar jag inte att hålla mig inom 10-1:an på en internationell 300-meterstavla Scheisse! Vi ser också att tabellen nu inte längre stämmer mot verkligheten. Ett par klick till bör nog adderas. Mycket nyttig lärdom vilken tacksamt inkasseras. Så var det dags för referensserie med den "tätskjutande" laddningen. Jag skruvade upp ytterligare 3 klick och presterade detta: 77 mm. Oavsett hur missnöjd jag är med storleken så kanske ni ser vad jag ser? Just det - läget i sidled! Igår sköt ju den tyngsta laddningen plötsligt längre till vänster än de två andra. Idag skjuter den lättaste laddningen längre till höger. It all makes perfect sense och således: Mr Mauser 1 - exabit 0 Kontenta - Så länge jag håller mig till 100 meter så är det främst bössan och laddningen som är begränsningen. - Vid längre avstånd är det skyttens tillkortakommande i vindläsning och taktik som drar gränsen för vad som är möjligt. Detta förklarar också varför serierna öppnar upp på längre håll, enligt mig iaf. Det förklarar också varför skyttar som är mer garvade än mig piskar mig i skytte vilken dag som helst i veckan. - Fri rekyl är ett tve-eggat svärd: när det fungerar så fungerar det klockrent, men behärskar man inte det fullt ut så kan den sparka bakut ibland. - Jag vill och behöver lära mig att skjuta med fastare grepp och med riktig axelkontakt. Som det är nu håller jag bara i bössan med pekfinger och tumme, och det fina ergonomiska greppet jag byggt upp är inte till någon som helst nytta. Jag lärde mig också, igår faktiskt, hur parallaxjusteringen fungerar. About time, eeeh? Jag som alltid trott att man rattar in skärpan och sen är det bra. Så är det ju inte alls! Igår hade jag rattat in skärpan men när jag rörde runt huvudet så såg jag tydligt hur hårkorset flyttade sig i förhållande till målet. Idag var det samma visa och inte f-n är det parallaxfritt om man skruvar upp Conquesten strax över 300 för skytte på 300 meter. Jag fick skruva upp till 800 yards för att hårkorset skulle sluta röra sig. Gjorde jag rätt nu eller? Till sist en stämningsbild från 300 meter. Man kan tydligt ser hur det öppnar upp till höger längre fram. Fasen va skönt det är att ligga och skjuta i vacker natur
Publicerat Juli 14, 200818 yr Jag tycker det ser riktigt bra ut med tanke på hur lite du hunnit testa så verkar denna bössa väldigt giftig! Sedan detta med teorier och ballistiska program för olika avstånd är som du ser ett ganska grovt instrument och inget man kan lita på till 100%. Att kunna få träffarna där man vill på olika avstånd kräver ganska omfattande praktiska tester och sedan att en laddning ena dagen vill dra lite till vänster för att nästa gång ta till höger tja... välkommen till verkligheten Jag tror att du har en riktig super bössa på gång här då den verkar vara grymt stabil och inte så känslig för olika laddningar och skjutställningar det är väl där du får betalt för denna grotetska pipa. För den verkar det inte spela någon större roll om du skjuter från bänk eller liggande vilket är helt avgörande för oss med lättare doningar. Precis som du säger känns det lite fel att skjuta frirekyl då du lagt sådant arbete att göra ett så perfekt grepp som möjligt fast jag gissar att du kommer att få svårt att skjuta bättre med "riktigt" grepp om denna klump Hur mycket rekyl upplever du av denna bössa kan du se målet under rekylen eller tappar du det ur kikaren i skott ögonblicket?
Publicerat Juli 14, 200818 yr Författare Hur mycket rekyl upplever du av denna bössa kan du se målet under rekylen eller tappar du det ur kikaren i skott ögonblicket? Målet försvinner och benstöden tar ett litet skutt bakåt Blir intressant framöver att finna den optimala skjutställningen/det optimala greppet, för att tämja denna bössa. Pipan upplevs tidvis som ohyggligt bulkig, so it's a mixed blessing. Känns inte alls som en "sniperbössa" utan snarare en Unlimited bänkbössa, med andra ord är det något av en bastard. Mtp vikten så blev jag igår än mer imponerad av ditt fantastiska 300-metersskytte. Det är bara att skåda och njuta
Publicerat Juli 14, 200818 yr Rikard, jag satt och skrev ett långt inlägg samtidigt som jag avnjöt mitt morgonkaffe När jag skulle ta en påtår beslutade sig Isak för att undersöka USB kontakten med en tumstock vilket omedelbart resulterade i "blåskärm" och en sammanbiten far Tyvärr får det därför bli ett snabbt svar istället med några små synpunkter/tips För det första så ger inte en utvärdering av laddningarna på 100m hela sanningen utan du måste kontrollera ladnningarna på 300m också, precisionen är inte linjär men det visste du redan. Du behöver skjuta fler femskottare för att verifiera dina laddningar, en skillnad på 10mm eller 12 mm är inte så stor att det spelar någon större roll på 300m. Det är andra saker som påverkar som du redan insett, anledningen att jag tipsade om N550 var just att det skulle vara snabbare men jag hade blandat ihop korten och det krutet som jag avsåg var N540 och inget annat . Den enda vinsten med just detta N540 är att det är möjligt att nå hastigheter på 900 m/s med din 123 grainare vilket dels bättrar på kulbanan lite grann men framför allt så minskar vindavdriften en del. Jag ser till min stora glädje att du börjat använda loggbok och att du verifierar din kulbana, du har redan konstaterat att verkligheten och teorin inte alltid stämmer överens och om man är intresserad av att träffa på lite längre håll gör man klokt i att anpassa sig efter verkligheten Jag sa nog inte att "en laddning som skjuter mellan 10-15 mm på 100 meter går att leva med" eftersom en såda laddning är väldigt bra! Laddningar på 20-25mm går däremot att "leva med". Man riskerar att bli lite fartblind när man jagar träffbilder och ibland kan det vara läge för en "realitycheck". När du skjuter träffbilder på 55mm på 300m så är det ett bra resultat, du har med bred marginal alla skotten inom lerduvan på detta avstånd vilket en del anser vara omöjligt i sig Jag tror nog att du ganska snart kan komma ned till 30-40mm och kanske under det vilket är ett fantastiskt bra resultat. Det här med att skjuta "fri rekyl" har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om men jag är säker på att du kan få minst lika bra resultat om du skjuter "full contact" Så småningom kommer du att ha ful koll på både hur bössan skjuter och hur du skall hantera den för bästa resultat och då återstår det bara att lära sig bemästra vinden. När man kan ha full koncentration på vinden kommer det också att märkas på tavlan i form av allt bättre resultat. Vi kommer förhoppningsvis att kunna fortsätta diskussionen vid näste övningstillfäle för en del saker är inte helt enkla att förklara i skrift... Ha det, Henrik
Publicerat Juli 14, 200818 yr Visst är det intressant Exabit! När man lärt sig att ha full koll på kulbanan under olika temperaturer,vindar,skjutställningar,stödpunkter då har man verkligen kommit långt. Själv har jag precis påbörjat min resa och strax kommer även jag börja på min loggbok. Ska be Henrik hjälpa mig skapa ett range card först bara /Micke