Publicerat Oktober 18, 200817 yr Grabben med på uppsiktsjakt på tisdagen, fick skjuta sitt första vilt efter en timme. Ser rätt nöjd ut! Pappa rätt stolt med
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Grabben med på uppsiktsjakt på tisdagen, fick skjuta sitt första vilt efter en timme.Ser rätt nöjd ut! Pappa rätt stolt med En ny "STORJÄGARE" är född! Om grabben är hälften så intresserad som sin FAR så kommer det många fler jakthistorier mvh//Risto
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Grabben med på uppsiktsjakt på tisdagen, fick skjuta sitt första vilt efter en timme.Ser rätt nöjd ut! Pappa rätt stolt med Grattis, sådant händer ju inte varje dag
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Det gick bra för oss med idag, 2 kalvar, mer om det i dagboken. Lasse
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Såg en Älgko idag som sprang ca 50 meter från mitt pass. Står lite mer om min Älgjakts helg i min blogg.
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Ko med 2 kalvar + en 4 taggare på för långt håll i tisdags. Bara ena kalven var lovlig. Kul att se ekipaget. Igår morse sord en kalv på hygget när jag kom, tyckte att det fanns en till i riset i skogsbrynet. Konbetade sig fram och blev synlig. Bara en kalv lovlig för 2 kalvkor, ko med en kalv fredad. Jag avstod när jag inte var säker att det trdje djuret var en kalv. Så kan det vara. Många fler obs än förra året och särskilt 2 kalvskor. Vi har sparat kor under senaste åren och kanske ser vi resultatet nu. MVH Ellie
Publicerat Oktober 20, 200817 yr var ute i lördags och en av passkyttarna fick skjuta en kviga på gångstånd för min tik hade en chans själv på kvigan 15 min innan men avstod pga det var liiiite trångt läga och jag ville höra hunden lite till
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Var iväg på träningsläger med mitt kära bandylag i helgen så blev inget jakt för mig i lördags. Emil som började jaga i år sköt sin första älg, en kalv i onsdags. I lördags plingade mobilen att han dessutom fått äran att nedlägga en fin 8-taggare! Grattis till honom. Finns fina fina bilder på min väns hemsida som jag ringde o tipsa.... http://www.ireklint.se/viewer.php?gallery=144&pic=562
Publicerat Oktober 20, 200817 yr var ute i lördags och en av passkyttarna fick skjuta en kviga på gångstånd för min tik hade en chans själv på kvigan 15 min innan men avstod pga det var liiiite trångt läga och jag ville höra hunden lite till ..en sann hundägare...
Publicerat Oktober 20, 200817 yr En fin vecka i skogen är över 17 älgar på fem dagar för jaktlaget över förväntan måste jag säga Själv så sköt jag dåligt så typiskt när dottra var med men kon kom bara till pass grannen sen gick hon i säng Tiken har jagat sju dagar och kört fram fyra älgar i pass och en skjuten på stånd jag lånade ut henne åt en anna i vårat lag för jag skulle på begravning Skällde på bra så det är nog inge större fel på hennes hals på lördag så skällde hon i två timmar då jag lånade ut henne till syrans kar men det stog på fel sida gränsen Söndag ingen älg kontakt Synd att man jobbar natt annars så ska vårat lag ut på onsdag mest hund förare mvh jörgen
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Var iväg på träningsläger med mitt kära bandylag i helgen så blev inget jakt för mig i lördags.Emil som började jaga i år sköt sin första älg, en kalv i onsdags. I lördags plingade mobilen att han dessutom fått äran att nedlägga en fin 8-taggare! Grattis till honom. Finns fina fina bilder på min väns hemsida som jag ringde o tipsa.... http://www.ireklint.se/viewer.php?gallery=144&pic=562 en riktigt grann tjur! Härlig början på jakten. Vi sparar 4-8 taggar o jag har en tjur hemma som jag har lyckats få ihop nu till 8 men sambon var ute i går kväll och tittade på honom och kom hem o utbrast men det är ju 5 på andra sidan ju! så på lördag blir det en sväng ut... Det blir det ändå men tjuren väger upp det och vi har en tjur kvar på licens... ..en sann hundägare...
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Tänkte att jag skulle skriva och berätta hur älgjakten har gått för mig och min unghund i västerbotten. Det har varit stolpe ut under september pga att jag endast kunde jaga 1,5 dag då jag upptäckte att hon var halt. och det höll i sig i över en vecka. lite synd då hon gjorde så bra ifrån sig på morgonen dagen då hon blev halt (2 upptag). Iaf fick jag skjuta en pinntjur (4 taggare) på torsdagen 4 sep på stånd för faderns hund till saken hör att älgen redan var påskjuten och kanske inte i så bra form, men alltid roligt att lufta bössan och skönt att eftersöket på den blev snabbt och kort. Oktoberjakten blev väl ingen dröm för mig istället, första lördagen hade min hund upp 2 ekipage men de for ut ur området. Söndag: Denna dag har jag två hundar med mig, pappas 7:åriga tik (han var utomlands) och min 16 mån tik. då de två är så vana med varandra och går bra ihop så varför inte. en kvart efter släpp börjar vilda western. hundarna tar upp en 7-8 taggare som passerar mig men då vi under morgonen beslutat att det skall vara en tjur över 10 pinnar, så får den trava vidare. efter 40 min är hundarna tillbaka och jag fortsätter att gå har nu hunnit ca 600 m från bilen då hundarna är borta igen. Nu börjar det tråkiga Då tar min hund upp på 800 m ifrån mig men på fel mark. Tar iaf upp komuniken och medelar jaktledaren att hunden har upptag men på fel mark. Medans jag pratar med honom så tar andra hunden upp bara 150-200m ifrån mig och det kommer rakt imot mig. hinner med nöd och näppe stoppa tillbaka komuniken och ta ner bössan då jag ser en ko skalle komma fram. OCH efter henne kommer nåt med horn. Hinner tänka "den håller 10 taggar på en sida" letar upp en lucka kollar vart hunden är och "Pang" känns bra och då avståndet endast är 30-40 m så ser jag den redan hänga ovanför den öppna spisen. älgarna travar iväg och det blir stånd ca 300 m ifrån mig. tar upp radion och meddelar att jag skjutit på en tjur (då vi endast har en vuxen kvar är det direkt rapport som gäller). medelar jaktledaren att det står stilla bara 300 m ifrån mig och att jag ska börja smyga dit och se över det. döm av min förvåning då hunden tystnar efter ett par minuter och jag ser att det går bortåt på pejlen. Iaf vi tar dit spårhund och spårar över 1 km utan en droppe blod, bössan gick rätt, skottet kändes bra, kort avstånd men det fanns lite sly som jag inte upptäckte då jag sköt. *suck*. men vi fick iallafall skjuta en tjurkalv uppe i Tärnaby för unghunden min förra helgen, och det är minst lika kul då det är första älgen för henne. Ska ta revanch på tjuren imorgon nu då jag är tillbaka på hemmaplan i Nordmarlings kommun. //Krille
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Tänkte att jag skulle skriva och berätta hur älgjakten har gått för mig och min unghund i västerbotten.Det har varit stolpe ut under september pga att jag endast kunde jaga 1,5 dag då jag upptäckte att hon var halt. och det höll i sig i över en vecka. lite synd då hon gjorde så bra ifrån sig på morgonen dagen då hon blev halt (2 upptag). Iaf fick jag skjuta en pinntjur (4 taggare) på torsdagen 4 sep på stånd för faderns hund till saken hör att älgen redan var påskjuten och kanske inte i så bra form, men alltid roligt att lufta bössan och skönt att eftersöket på den blev snabbt och kort. Oktoberjakten blev väl ingen dröm för mig istället, första lördagen hade min hund upp 2 ekipage men de for ut ur området. Söndag: Denna dag har jag två hundar med mig, pappas 7:åriga tik (han var utomlands) och min 16 mån tik. då de två är så vana med varandra och går bra ihop så varför inte. en kvart efter släpp börjar vilda western. hundarna tar upp en 7-8 taggare som passerar mig men då vi under morgonen beslutat att det skall vara en tjur över 10 pinnar, så får den trava vidare. efter 40 min är hundarna tillbaka och jag fortsätter att gå har nu hunnit ca 600 m från bilen då hundarna är borta igen. Nu börjar det tråkiga Då tar min hund upp på 800 m ifrån mig men på fel mark. Tar iaf upp komuniken och medelar jaktledaren att hunden har upptag men på fel mark. Medans jag pratar med honom så tar andra hunden upp bara 150-200m ifrån mig och det kommer rakt imot mig. hinner med nöd och näppe stoppa tillbaka komuniken och ta ner bössan då jag ser en ko skalle komma fram. OCH efter henne kommer nåt med horn. Hinner tänka "den håller 10 taggar på en sida" letar upp en lucka kollar vart hunden är och "Pang" känns bra och då avståndet endast är 30-40 m så ser jag den redan hänga ovanför den öppna spisen. älgarna travar iväg och det blir stånd ca 300 m ifrån mig. tar upp radion och meddelar att jag skjutit på en tjur (då vi endast har en vuxen kvar är det direkt rapport som gäller). medelar jaktledaren att det står stilla bara 300 m ifrån mig och att jag ska börja smyga dit och se över det. döm av min förvåning då hunden tystnar efter ett par minuter och jag ser att det går bortåt på pejlen. Iaf vi tar dit spårhund och spårar över 1 km utan en droppe blod, bössan gick rätt, skottet kändes bra, kort avstånd men det fanns lite sly som jag inte upptäckte då jag sköt. *suck*. men vi fick iallafall skjuta en tjurkalv uppe i Tärnaby för unghunden min förra helgen, och det är minst lika kul då det är första älgen för henne. Ska ta revanch på tjuren imorgon nu då jag är tillbaka på hemmaplan i Nordmarlings kommun. //Krille Kan tilläga att det blev en viss revanch på tjuren idag, en pass skytt fick fälla den, 16 pinnar hade den och slaktvikt på 270 kg. lite speciella horn då det var både skapliga skovlar och långa taggar. smala rosenstockar hade den så den hade nog varit riktigt mysig nästa år. //Krille
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Kan tilläga att det blev en viss revanch på tjuren idag, en pass skytt fick fälla den, 16 pinnar hade den och slaktvikt på 270 kg. lite speciella horn då det var både skapliga skovlar och långa taggar. smala rosenstockar hade den så den hade nog varit riktigt mysig nästa år.//Krille Nu lägger jag ner Älgjakten för denna säsong. Det har varit en rolig höst dock ingen skjuten Älg i år. Så nu ska jag satsa på småviltsjakten.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Sköt en tjur idag, andra älgen hittills i mitt liv http://i2.photobucket.com/albums/y46/lilltroll/CIMG0514.jpg
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Sköt en tjur idag, andra älgen hittills i mitt liv http://i2.photobucket.com/albums/y46/lilltroll/CIMG0514.jpg Grattis!
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Sköt en tjur idag, andra älgen hittills i mitt liv http://i2.photobucket.com/albums/y46/lilltroll/CIMG0514.jpg Grattis!
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Idag så var det styckningsdax. Och det visade sig att min tjur vägde 230kg slaktvikt. Tydligen ganska stort för att vara i småland. http://i203.photobucket.com/albums/aa292/pelle68/lg.jpg
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Kul med Kalmarmodellen. Tjuren kom travandes och jag såg inte direkt om han var 6 eller större. Jag mÅste kolla lite extra, tror att han var lovlig, och denna betänketid blev för lång. Han försvann och chansen var borta, borta........... Nästa år så, då syns nog hans krona utan att behöva räkna taggar.
Publicerat November 1, 200817 yr Idag fick jag skjuta en älg till, en kalv blev det den här gången Fredrik
Publicerat November 1, 200817 yr Idag fick jag skjuta en älg till, en kalv blev det den här gången Fredrik Bild!!! En kalv idag för min wachtel Grattis!!